پروژه طراحی ویلا دماوند، ساخت ویلای دماوند (اقتصادی و ارزان)

پروژه طراحی و ساخت ویلا دماوند (اقتصادی و ارزان)

در سال های اخیر به علت تمایل زیاد به داشتن فضایی دنج و به دور از هیاهوی شهری و لزوم خوش آب و هوا بودن محل، علاقه زیادی به ویلا سازی و همچنین استفاده از فضاهای هرچند کوچک و یا حتی ضعیف از نظر مکانی که از نقطه نظر اقتصادی اهمیت بالایی دارد، مورد توجه بخش قابل قبولی از مردمان کشورمان قرارگرفته است. یکی از مناطقی که حدودا در یک دهه اخیر برای ویلا سازی به شدت مورد توجه قرار گرفته است منطقه خوش آب و هوای دماوند و شهرهای اطراف آن می باشد.

شدت ویلا سازی در این منطقه رشد محسوس و کاملا ملموس و رو به رشدی رو دنبال میکنه که علت عمده این تمایل رو میشه به هوای تمیز این منطقه و همچنین اختلاف دمایی از نقطه نظر خنک بودن در فصول گرم سال و شاید مهمترین دلیل سهولت و نزدیکی دسترسی به تهران عنوان کرد. از این رو گروه ساختمانی آبان با طیف وسیعی از درخواست ها از سوی مشتریان محترم در خصوص بازسازی ویلا های قدیمی و یا طراحی و ساخت ویلا و همچنین محوطه سازی در دماوند و حومه مواجه شده است. که البته توجه به منطقه و مورد درخواست و همچنین سبک مد نظر کارفرما محترم از ویلا های با سبک مدرن و یا کلاسیک و یا ترکیب مدرن و کلاسیک و همچنین ویلاهای اقتصادی تقسیم بندی می شود.

در این مقاله با توجه به درخواست بالای ویلاهای اقتصادی در زمین های با مساحت های کوچک که با حداقل هزینه ساخت و حداقل هزینه خرید زمین امکان داشتن سکونت گاهی برای استراحت آخر هفته را برای شما مشتریان عزیز فراهم می آورد به صورت گام به گام با توضیحاتی که بتوانیم زمینه حتی آموزش و بالابردن اطلاعات شما مخاطبان عزیز را فراهم کنیم، در کنارتان هستیم.


مرحله اول: انتخاب و خرید زمین در دماوند

در این مرحله به صورت اجمالی مطالبی که حاصل تجربه گروه آبان در این سال ها هست در خدمتتون قرار میدیم و امیدواریم که سهم ناچیزی در انتخاب صحیح زمین برای مخاطبان عزیزمون در منطقه دماوند و حومه داشته باشیم.

نکته مهم و اساسی که باید به اون کاملا توجه خاصی کرد، نوع کاربری زمینی است که بعد از تحقیقات لازم در مورد سند و مسائل ثبتی و حقوقی زمین، به آن اهتمام کرد. امروزه نه تنها در منطقه دماوند بلکه در اکثر نقاطی که خرید و فروش زمین به جهت ساخت ویلا در آن انجام میشود توجه به کاربری زمین بسیار ویژه می باشد چون در صورت مشکل در این قسمت عملا امکان ساخت ویلا و اصطلاحا هرگونه ساخت وسازی در آن با مشکل و محدودیت و گاها کاملا ممنوع می باشد که میتواند حتی در اختصاص اشتراکات آب و برق و گاز هم تاثیر گذار باشد. از این رو تیم مشاور گروه آبان توجه به کاربری زمین که شامل مسکونی یا فضای سبز و یا زراعی بودن زمین رو حتما به شما مخاطبان عزیز گوشزد میکند. البته شایان ذکر است که تیم گروه آبان در این زمینه میتواند از ابتدا در کنار شما برای انتخاب بهترین موقعیت زمین با مشاوره و حتی حضورا قرار داشته باشد.

در وهله دوم بهتر است قبل از خرید زمین از موقعیت مکانی زمین های مجاور (در صورت شهرکی بودن) اطلاع کامل پیدا کنید که این امر در زمان ساخت ویلا از نقطه نظر شمالی یا جنوبی بودن که وظیفه داشتن نور طبیعی خونه رو داره از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

مرحله اول: انتخاب و خرید زمین در دماوند

موضوع دیگه که در مورد زمین مطرح است بحث دید ویلاست که میتونه خیلی مهم و تعیین کننده باشه و در صورت داشتن ویو (دید) کوهستان و یا فضای سبز در طراحی آتی ویلا و ساخت اون و در نهایت در زمینه بهره برداری میتونه خیلی کمک کند.

و در نهایت با توجه به قرارگیری کشورمان در منطقه خشک و نیمه خشک که این امر باعث کم شدن سطح آب در سراسر کشور و حتی در مناطق با هوای معتدل شده انتخاب محلی که از نظر حق آبه به جهت آبیاری فضا سبز و همچنین داشتن وضعیت آب شرب در شرایط مطلوبی باشد از دیگر نکات مهم در زمینه انتخاب صحیح زمین برای ساخت ویلا می باشد.

باتوجه به مطالب عنوان شده در بالا تیم تخصصی گروه آبان میتونه هر سوال و مشاوره ای که لازم دانستید براتون، در خدمت شما مخاطبان عزیز باشد.


مرحله دوم: نقشه برداری از زمین و پیاده سازی فنداسیون با توجه به ابعاد و شرایط طراحی

 در این گام که معمولا در دو مرحله انجام میشود، گام ابتدایی حضور نقشه بردار برای برداشت دقیق زمین و در مرحله دوم بعد از طراحی پیاده سازی اون در محل می باشد. توجه به این نکته میتونه خیلی کمک کنه که چون زمین ها اکثرا از نظر زاویه و حتی گاها از نظر ابعاد هم میتونه با سند متفاوت باشه برای اینکه در هنگام اجرا با مشکلات زیادی روبرو نشید باید به این نکته توجه کنید که از نقشه برداری در محل استفاده کنید.

و همچنین توجه به مسطح سازی زمین و حذف عوارض طبیعی از دیگر نکات قابل توجه می باشد.

مرحله پیاده سازی محل فنداسیون اغلب با توجه به نقشه های اجرایی برای مسطح سازی در زمین هایی که ناهموار هستن به صورت دستی در محل پروژه انجام میپذیرد که با توجه به کدهای ارتفاعی و ابعاد استخراجی از نقشه بردار اقدام به جا نمایی محل فنداسیون بر روی زمین می باشد.

در این مرحله میتونیم بعد از اتمام مشخص کردن محل دقیق فنداسیون، با هماهنگی انجام شده اقدام به خرید میلگرد(میتونه قبل این مرحله هم باشه) و هماهنگی با پیمانکار مربوطه به جهت آماده کردن برش کاری میلگردها و همچنین آماده کرده فضای دقیق مسیر فنداسیون برای کرسی چینی و نهایتا ریختن بتن مگر انجام بپذیرد.

مرحله دوم: نقشه برداری از زمین و پیاده سازی فنداسیون با توجه به ابعاد و شرایط طراحی

مرحله سوم: کرسی چینی و چیدن فنداسیون و تکمیل بتن ریزی فنداسیون

در این مرحله بعد از کندن جای دقیق فنداسیون (از روی خروجی های نقشه بردار)، اقدام به کرسی چینی فنداسیون میکنیم و خاک های اضافه محوطه رو میتونیم در گودال های کرسی چینی بریزیم.

برای اینکار حتما به مشاوره و حضور مهندس ناظر و یا همان مجری پروژه برای جانمایی دقیق نیازمند هستیم که موجبات دوباره کاری و خاکریزی و خاکبرداری مجدد اتفاق نیوفتد.

بعد از کامل شدن کرسی چینی، اصطلاحا می بایست برای جلوگیری تماس مستقیم فنداسیون با خاک، از بتن مگر استفاده کرد. بتن مگر از ترکیب ماسه شسته شده و سیمان ساخته میشود که صرفا وظیفه جلوگیری از ترکیب شدن بتن با خاک را دارد. از مقاومت بالایی برخوردار نخواهد بود و در نتیجه سیمان مصرفی در اون حجم بالایی رو نداره. بعد از این مرحله به سراغ چیدن فنداسیون میرویم و با توجه به نقشه سازه طراحی شده به دقت این قسمت مهم از ساختمان رو دنبال میکنیم.

توجه به این نکته فنی که باید حتما حدفاصل فنداسیون و بتن مگر برای داشتن کاور بتنی از جداکننده و یا همان اسپیسر ها استفاده کنیم، این نکته اجرایی مهم باعث میشود که بتن فضای کافی بین میلگرد و کف را داشته باشد و در مقاومت نهایی فنداسیون بسیار مهم و حیاتی می باشد. در این پروژه دماوند اسکلت ساختمان به صورت فلزی بوده و بعد از چیدن فنداسیون اقدام به گذاشتن صفحه ستون ها و همچنین استفاده از مشما به جهت جلوگیری از خارج شدن شیرابه بتن از فنداسیون نیز همانطور که در تصویر کنار ملاحظه میکنید، شده است.

مرحله سوم: کرسی چینی و چیدن فنداسیون و تکمیل بتن ریزی فنداسیون

بعد از اطمینان حاصل کردن از طبق نقشه اجرا شدن فنداسیون و در صورت لزوم قالب بندی محل هایی که امکان فشار آمدن مضاعف در پروسه بتن ریزی وجود دارد. زمان مناسب( امری بسیار حیاتی برای بتن ریزی) برای شروع عملیات بتن ریزی را برنامه ریزی و با شرکت مربوطه برای آوردن بتن هماهنگی های لازم انجام میگیرد.

مرحله سوم: کرسی چینی و چیدن فنداسیون و تکمیل بتن ریزی فنداسیون

با توجه به اختلاف دمایی بسیار بالای روز و شب در منطقه دماوند و حومه ترجیحا بتن ریزی در ساعت 1 عصر تا 6 عصر مدیریت شود بهترین یا اصطلاحا طلایی ترین زمین می باشد.

در این پروژه که توسط تیم اجرایی گروه آبان انجام گرفت با هماهنگی های انجام گرفته بتن ریزی تقریبا در همین بازه زمانی با دقت و مدیریت بالا انجام گرفت و بعد از حضور کارفرما محترم و چک کردن تست های آزمایشگاهی مربوطه بتن، موجبات رضایت ایشان از گروه آبان اعلام گردید.

و در نهایت اتمام بتن ریزی فنداسیون و هواگیری کردن صفحه ستون ها و همچنین فرایند صاف کردن سطح رویه بتن در شکل زیر به نمایش گذاشته شده است. نکته حائز اهمیت در این زمینه، بعد از اتمام بتن ریزی عمل آوری یا همان نگه داری بتن برای رسیدن به مقاومت اولیه از مهمترین اصول ساختمانی و اجرایی است که در این مرحله حتما ادامه کار و یا همان نصب اسکلت (بارگذاری) میبایست در زمان 7 روز بعد از بتن ریزی به شرط عمل آوری بتن صورت بگیرید. در آب و هوای دماوند و حومه پیشنهاد گروه آبان آب دادن بتن در دو مرحله، یکی صبح قبل از ساعت 7 صبح و دیگری عصر حدود ساعت 5 عصر می باشد که این روند باید حدود 2 هفته انجام بشود. به علت ضخامت فنداسیون آب باید به صورت پاچشی انجام نشود و باید با فشار کم و مدت بیشتر باشد تا به لایه های پایینی بتن هم نفوذ داشته باشد.

مرحله سوم: کرسی چینی و چیدن فنداسیون و تکمیل بتن ریزی فنداسیون
مرحله سوم: کرسی چینی و چیدن فنداسیون و تکمیل بتن ریزی فنداسیون
مرحله سوم: کرسی چینی و چیدن فنداسیون و تکمیل بتن ریزی فنداسیون

مرحله چهارم: اجرای اسکلت و سقف

در این مرحله بعد از عمل آوری بتن و گذشت حداقل 7 روز از بتن ریزی، ابتدا در صورت نیاز با یک نقشه بردار هماهنگ میشود که مطابق نقشه ها محل قرارگیری ستون ها بر روی صفحه ستون مشخص شود و بعد از این محله اکیپ جوشکار بسته به وزن ستون ها( سنگین باشد از جرثقیل و سبک باشد به صورت دستی) اقدام به نصب ستون ها بر روی صفحه ستون ها میکنند. نکته فوق العاده مهم در این زمینه تراز بودن ستون و یا اصطلاحا شاقول بودن اونهاست. بعد از این مرحله تیرهای اصلی و فرعی ساختمان نصب میشود و اکیپ جوشکار مشغول جوشکاری کامل اسکلت میشوند.

از مطالب اجرایی که در مورد طراحی سازه بیان میشه و این نکته معمولا در طراحی های ویلا های اقتصادی در گروه آبان به اون توجه ویژه ای میشه بحث انتخاب پروفیل های آهنی و ابعاد و ستون گذاری ها می باشد که هم بتواند ضوابط مهندسی و سازه ای رو کاملا تایید و تامین کنه و هم بتواند طراحی کاملا به صرفه و اقتصادی رو شامل بشه. با توجه به افزایش روز افزون قیمت مصالح ساختمانی که در راس اون پروفیل های سبک و سنگین آهنی قرارداد، توجه به این نکته ظریف و حائز اهمیت بسیار مهم و حیاتی می باشد.

در مرحله بعدی، بعد از نصب کامل ستون ها و تیرهای ساختمان در این پروژه که سقف به صورت شیروانی ساخته شده و نصب گردیده به سراغ نصب سقف که شامل شیروانی و نما و لمبه می باشد میرویم که در عکس زیر شروع به نصب خرپاهای سقف و نمای پیرامونی میکنیم.

همانطور که ملاحضه میفرمایید در این مرحله خرپاهای سقف نصب و نمای شمالی و جنوبی ساختمان نصب میگردد. برای نصب خرپاهای سقف معمولا از دو روش استفاده میشود که در این پروژه دماوند ما از روش ساخت خرپا بر روی زمین و سپس انتقال اون با جرثقیل بر روی سقف استفاده کردیم. حسن این روش یکی کم خطر بودن از نقطه نظر ساخت خرپا بر روی سقف و یکی سرعت بیشتر به علت تسلط بر روی زمین برای ساخت می باشد.

مرحله چهارم: اجرای اسکلت و سقف

گام بعدی تیر ریزی فرعی خرپاهای سقف هست که در این مرحله به صورت عمود بر خرپاها تیرها ریخته میشود و در فواصل معین( باتوجه به ابعاد ورق شیروانی تهیه شده) برای پیچ کردت ورق بر روی آنها آماده میشود.

همانطور که ملاحظه میفرمایید در این پروژه ورق های شیروانی اقدام به نصب بر روی سقف میشود و در مراحل پایانی نصب سقف در این پروژه دماوند قرارداریم.

 و در نهایت در عکس زیر اتمام کار اسکلت که شامل ستون ها و تیرها و سقف میشه رو میتونید ملاحظه بفرمایید و اما نکته بسیار بسیار مهم اجرایی که قبل از تموم شده سقف باید حواسمون به اون باشه بحث عایق بندی سقف است. این نکته شاید خیلی ساده و پیش پا افتاده باشه اما برای محل هایی مثل دماوند و حومه که سرمای شدید و اصطلاحا خشکی دارن، بحث عایق بندی میتونه خیلی مهم باشه.

در لایه زیرین اصطلاحا از داخل حتما یا باید از فوم و یا از پشم شیشه به جهت عایق بندی صحیح و اصولی انجام بگیرد و این امر هم در تابستان از انعکاس گرما به داخل جلوگیری میکند و هم در زمستان از پرت گرما تا حدود بسیار زیادی موثر و جلوگیری میکند.

مرحله چهارم: اجرای اسکلت و سقف
مرحله چهارم: اجرای اسکلت و سقف

مرحله پنجم: مرحله کرسی و خاکریزی کرسی ساختمان

در این مرحله به در خواست کارفرما محترم (که البته این موضوع در زمان طراحی اعلام شده بود) در حدود یک متر بر روی فنداسیون اقدام بر خاکریزی شد و اصطلاحا ساختمان در کد ارتفاعی بالاتری نسبت به ساختمان های مجاور این ویلا قرار میگیرد. از نقطه نظر اجرایی این گونه سکو چینی ها در شهرک هایی که پلاک ها همه با فواصل کمی در کنار هم قرارگرفته اند میتواند روش مناسبی برای جلوگیری از مشرفیت ویلا های مجار با یکدیگر باشند و همچنین امکان ویو بهتری برای تراس و حتی اتاق ها هم فراهم میشود.

یکی دیگر از محاسن کرسی بر روی فنداسیون در مناطق مرطوب و سرد است که نمونه بارز اون در شمال کشور می باشد که از این طریق میتوان در حد قابل قبولی از نفوذ رطوبت به داخل خانه و همچنین سرما جلوگیری و محدود کرد البته توجه به موضوع عایق کاری پایه ستون های که در خاک قرار میگیرند به جهت جلوگیری از زنگ زدگی با مواد عایق و حتی با رنگ بسیار مهم و کلیدی می باشد.

در این پروژه گروه آبان اقدام به کرسی ساختمان به ارتفاع یک متر کرده و سپس با استفاده از خاک که تقریبا دارای سنگ دانه های با سایز های متفاوت(به جهت متراکم شده) کرده و در انتها با ریختن آهنک و آبیاری خاک اقدام به متراکم کردن آن شده است.

مرحله پنجم: مرحله کرسی و خاکریزی کرسی ساختمان

مرحله ششم: دیوارچینی محیطی و دیوار چینی اتاق ها

با اتمام متراکم کردن کرسی و انتخاب نوع مصالح( بلوک یا سفال) اقدام چیدن دیوار پیرامونی ویلا دماوند میکنیم. در این قسمت حتما لازم است که نکاتی رو در بابت تیغه چینی و انتخاب نوع متریال دیوار با شما مخاطبان فهیم گروه آبان داشته باشیم.

یکی از نکاتی که در مبحث انرژی و عایق بندی در مورد آن بسیار صحبت و از اهمیت آن بارها مطالبی آورده شده است. بحث انتخاب مصالح محیطی ساختمان است، زیرا در مناطق همچون دماوند و حومه به علت دارا بودن هوایی به شدت کوستانی( سرد و خشک) مخصوصا در فصول سرد سال اصلا مصالح همچون سفال را پیشنهاد داده نمیشود و فقط در صورتی میتوان از آن استفاده کرد که دارای فوم( عایق) باشد ولی در حالت کلی به پیشنهاد آیین نامه و تیم اجرایی گروه آبان حتما می بایست از بلوک های سبک( اصطلاحا لیکا) که میتواند عایق مناسبی برای جلوگیری از برودت هوایی باشد استفاده کرد. البته امروزه و با توسعه روز افزون صنعت ساختمان مصالح بسیار مناسبتری برای جایگزینی سفال و بلوک و آجر وجود دارد که میتواند هم به بحث سبک سازی ساختمان بسیار کمک کند و هم میتواند درصد بالاتری از عایق بندی و جلوگیری از اتلاف انرژی را شامل شود ولی نکته مهم در مورد این مصالح جدید اولا قیمت به مراتب بالاتری را دارند و دوما امکان دسترسی اون برای همه مناطق کشور فراهم نشده است.

پس این نتیجه رو میگیریم که باید از بین گزینه های رایج و قابل دسترس در بازار اقدام به خرید و تهیه مواد و مصالح ساختمانی بکنیم. اما نکته مهم در مورد انتخاب سایز بلوک برای دیوارهای پیرامونی ترجیحا سایز 20 یا 15 که بتواند هم در منطقه ای مانند دماوند و شهرهای اطراف بحث عایق بندی را شامل شود و هم بتواند تا حدود زیادی بحث عایق صدا را نیز فراهم کند.

مرحله ششم: دیوارچینی محیطی و دیوار چینی اتاق ها
مرحله ششم: دیوارچینی محیطی و دیوار چینی اتاق ها

در مورد انتخاب تیغه های داخلی ( فضاهای داخلی خانه) میتوانیم از سفال استفاده کنیم و برای استفاده بهینه از فضای داخلی خانه از ابعاد سفال 10 استفاده کنیم. در ادامه تصاویری از این مرحله از کار در پروژه ویلای اقتصادی دماوند برای شما مخاطبان گروه آبان قرارداده ایم.

همانطور که در سطرهای قبلی این مقاله اشاره شد، بحث عایق کاری سقف با فوم بود که در تصویر بالا به وضوح این موضوع قابل رویت و اجرا شده است.

در تصویر پایین اتمام تیغه چینی محیطی ویلا را با بلوک و رعایت محل پنجره هارو ملاحظه میفرمایید.

همانطور که در قسمت تیغه های داخلی عنوان شد میتوانیم برای تیغه های داخلی از سفال استفاده کنیم و از این طریق هم در زمینه تعدیل وزن سازه و هم از نقطه نظر اقتصادی شرایط مطلوب تری را ایجاد کنیم.

البته قبل از رفتن به مرحله بعدی اجرا، توجه به این نکته که در این مرحله حتما باید فریم های پنجره ها در دیوار های محیطی کارگزاری بشه و به وسیله اصطلاحا دستک های تعبیه شده در فریم پنجره کاملا با دیوار اطراف درگیری و تماس کامل را داشته باشد که در تصویر بالا این موضوع به وضوح قابل رویت می باشد. و نکته اجرایی دیگری که باید توجه کرد به هنگام تیغه چینی دیوارهای داخلی، چهارچوب های درب های اتاق ها و همچنین در صورت که نوع کمد دیواری ها از نوع فریم دار هستند، جاگزاری فریم کمد دیواری ها در محل از مهمترین نکاتی است که باید نصب گردد.

و نکته آخر در این مرحله حتما قبل از کارگذاشتن فریم پنجره ها ضد زنگ زدن به اون ها فراموش نشه.

مرحله ششم: دیوارچینی محیطی و دیوار چینی اتاق ها
مرحله ششم: دیوارچینی محیطی و دیوار چینی اتاق ها

مرحله هفتم: اجرای تاسیسات برقی و لوله کشی آب و فاضلاب

در هر پروژه ای اگر نگوییم مهمترین یکی از مهمترین بخش های آن تاسیسات مکانیکی و برقی آن را شامل میشود. که تجربه تیم اجرایی و طراحی گروه آبان این موضوع را به وضوح خدمت کارفرمایان عرض میکند که حتما می بایست توجه خاصی به این بخش بشود زیرا در صورت قصور در این زمینه قطعا آرامش رو از ساکنان سلب و اسقاط میکند. توجه به نکته که در هنگام اجرای تاسیسات مکانیکی و برقی هم می بایست از اکیپ و پیمانکاران مجربی استفاده کرد و حدالامکان از بهترین مصالح در بازار بدون توجه به قیمت آن استفاده کرد.

در این قسمت از پروژه طی جلساتی که با کارفرما محترم و شرایط محیطی شهرک و عوامل فنی انجام شد، تصمیم بر اجرای گرمایش از طریق پکیج و شوفاژ و سرمایش از طریق کولرگازی گرفته شد. برای حمام و سرویس بهداشتی نیز از حوله خشک کن برای گرمایش در فصول سرد سال استفاده خواهد شد.

در رابطه با تاسیسات برقی نیز با توجه به این نکته که ویلا از نوع اقتصادی می باشد. از هالوژن برای روشنایی و محل جانمایی پریز های آنتن و برق با توجه به طراحی داخلی انجام گرفته در زمان طراحی اقدام به جانمایی شد.

تنها نکته باقی مانده در این مرحله نور پردازی محوطه و حیاط بود که با توجه به طراحی های انجام گرفته، اقدام به جا نمایی نور حیاط شد.

اما نکته اجرایی که می بایست در این مرحله به آن توجه کرد، جانمایی چاه فاضلاب می باشد که باتوجه به عدم وجود هرگونه لوله کشی فاضلابی شهری در منطقه، می بایست حتما از چاه جذبی در محلی مناسب و ترجیحا خارج ساختمان (زیرا چاه جذبی میتواند در دراز مدت موجب نشست شود) جانمایی و کنده شود و لوله کشی فاضلاب ویلا با رعایت اصول مهندسی به چاه مربوطه متصل شود.

در تصویر زیر بخشی از لوله کشی تاسیسات قابل رویت می باشد.

در انتها حتما بعد از اتمام لوله کشی تاسیسات برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی در طول مدت زمان اجرا پروژه باید از ملات ماسه وسیمان به جهت کاور کردن لوله ها استفاده کرد.


مرحله هشتم: عایق بندی رطوبتی و کاشی کاری و گچ کاری

 در این مرحله ابتدا سرویس های بهداشتی و حمام و آشپزخانه را عایق رطوبتی میکنیم که برای اینکار ابتدا باید با سیمان اقدام به شیب بندی برای کفشور و یا توالت کرد و همچنین تا حدود 70 سانت از کف زمین، دیوار برای سرویس بهداشتی و حمام سیمان کاری کرد و اجازه داد تا کاملا خشک شود و سپس اقدام به قیرگونی و ایزوگام کرد. سپس بعد از این مرحله کاشی کاری سرویس و حمام و آشپزخانه رو شروع میکنیم و با توجه به نوع کاشی و طراحی آن اقدام به کاشی کاری این فضا ها میکنیم.

مرحله بعد سفید کاری ساختمان یا همان گچ کاری است که این مرحله بسته به سرعت و ابعاد پروژه میتواند با زمانبدی متفاوت از آنچه خدمتتون اعلام شد انجام بپذیرد.که البته نکته اجرایی که در این زمینه وجود دارد که حتما باید به اون اشاره بشود. در این پروژه گروه آبان در طراحی سقف به صورت کناف دیده شده که در نتیجه در صورتی که سقف به صورت رابیتس کاری دیده میشد قطعا می بایست ابتدا سقف آهن کشی و رابیتز کاری آن انجام میشد و سپس موضوع سفید کاری ساختمان در نظر گرفته و اجرا میشد.

در مورد اجرای کناف نکات اجرایی زیادی وجود دارد که در مرحله بعدی به طور کامل باهم در موردش صحبت میکنیم و تا جایی که امکان داره از تجربه تیم اجرای آبان استفاده خواهیم کرد.

در تصویر زیر موارد کاشی کاری و گچ کاری انجام گرفته پروژه دماوند قابل ملاحظه می باشد.


مرحله نهم: اجرای سقف ویلا

در این مرحله به علت ارتفاع سقف حتما نیاز به استفاده از داربست سیار در بخشی از خونه داشتیم که بتوانیم به وسیله اون پایه ها( دستک) از پروفیل های آهنی سقف بگیریم و با توجه به طراحی های انجام گرفته اجرا سقف را در ارتفاع مناسب اجرا کنیم. نکته بسیار حائز اهمیت اجرایی که قبل از اتمام کناف باید به آن دقت و توجه لازم رو کرد اتمام برق کشی و سیم کشی می باشد زیرا بر خلاف رابیتس کاری که امکار دیده شده و دسترسی محدود وجود دارد در کناف این موضوع بسیار سختر و بعضا در برخی موارد غیرممکن می باشد.

از دیگر موارد مهمی که در اجرای کناف( سقف) ویلای دماوند توسط تیم اجرایی گروه آبان به آن توجه ویژه ای شد، بحث کناف سرویس بهداشتی و حمام می باشد که شاید برای بسیاری از مخاطبین این سوال مطرح باشد که به علت بالا بودن رطوبت در فضای حمام و جنس گچ بودن کناف، امکان خراب شدن این محصول وجود دارد. که در جواب این دسته از مخاطبین باید عنوان کرد که نوعی از جنس گچ برگ یا کناف با عنوان تجاری ام آر وجود دارد که رنگ متفاوتی دارد و اصطلاحا مخصوص فضاهای با رطوبت بالا می باشد.

در نهایت آخرین کار در زمینه کناف، بتونه کناف می باشد که معمولا میتواند این کار توسط نقاش هم اجرا گردد اما در اغلب موارد به صورت توافقی اکیپ کناف کار میتوانند این کا را انجام دهند.


مرحله دهم: اجرای سرامیک یا سنگ کاری کف واحد

در این مرحله از پروژه دماوند با توجه به اقتصادی بودن پروژه، کارفرما نظرشون روی سرامیک با ابعاد 60 در 60 بود که با هماهنگی ایشان تهیه و به دماوند انتقال داده شد.

یکسری مشاوره در زمینه تهیه سنگ و سرامیک و یا پارکت (لمینت) با شما مخاطبان محترم گروه آبان رو در خدمتتون هستیم. در مورد انتخاب سنگ و یا سرامیک در بازار امروز ساختمانی با طیف بسیار وسیعی از رنگ و کیفیت و همچنین ابعاد مواجه هستیم. برای اینکه بدونیم از چه ابعادی برای ویلا خودمون باید از سنگ یا سرامیک استفاده کنیم. توجه به این نکته که ابعاد بزرگ ( منظور از 80 در 80 بزرگتر) به پیشنهاد تیم اجرایی گروه آبان مناسب فضاهایی با پذیرایی حداقل 150 متر مربع به بالا می باشد زیرا در این صورت میتواند به خوبی زیبایی و جلوه خودشه رو نشون بده و همچنین میزان پرتی به مراتب کمتری را نیز نسبت به سالن های کوچیکتر دارا می باشد. اما انتخاب از بین سرامیک و سنگ یک امر کاملا سلیقه ای و مرتبط به طراحی داخلی می باشد. الزاما سرامیک همیشه ارزان تر از سنگ به لحاظ اقتصادی نیست و ممکن است در برخی ابعاد ها و کیفیت ها و همچنین وارداتی بودن آن مزید بر علت باشد و از سنگ مشابه به مراتب گرانتر باشد.

از نظر تیم اجرایی گروه آبان مهمترین پارامتری که برای سنگ و سرامیک میتوان به آن اشاره و آنها رو از هم جدا کرد بحث آسیب پذیر بودن سطح اکثر سرامیک ها می باشد که با کشیدن شدن و یا برخورد جسم سختی بر روی آن، سطح سرامیک اصطلاحا خط می افتد و یا ترک میخورد و قابل اصلاح نخواهد بود ولی سنگ طبیعی مقاومت به مراتب بالاتری در مقابل خط و خش دارد و همچنین در مقابل ضربه نیز میتواند تا حد بسیار بالایی از خود مقاومت نشان دهد.

نکته اجرایی مهم در این قسمت بحث زمان اجرا هست، به علت مقاومت سنگ همزمان یا حتی قبل سفید کاری دیوار هم میتوان سنگ کاری رو انجام داد ولی سرامیک برای جلوگیری از آسیب دیدگی باید جزء مراحل پایانی ساختمانی باشد. سند در صورت هرگونه خط و خش سطحی بعد از اتمام کار میتوان از وسیله ای به عنوان ساب استفاده و به سطح صاف و سیقلی ابتدایی سنگ مجدا دسترسی پیدا کرد.

در پروژه دماوند بعد از اتمام سرامیک کف، پروسه نصب پنجره های upvc و درب ضد سرقت نیز انجام گرفت و صرفا پروژه آماده نقاشی و یکسری نصبیات قرار گرفت.

نکات مهمی که در انتخاب درب ضد سرقت و پنجره ها می بایست رعایت کرد عبارتند از : اولا درب های ضد سرقت امروزه تنوع بسیار وسیعی از کیفیت و رنگ رو شامل میشوند که بستگی مستقیم به بودجه کارفرما محترم دارد تا در صورت لزوم از انواع و مدل های داخلی تهیه و یا از انواع وارداتی تهیه شود. فقط در مورد درب های ضد سرقت حتما به این نکته توجه شود که ابزار و یراق نصب شده از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا هم ایمنی درب و هم عمر درب تا حدود زیادی تضمین شده باشد.

اما در مورد پنجره انتخاب نوع پروفیل مصرفی و همچنین شرکت ساخت و مهمترین قسمت ضخامت پروفیل و جنس شیشه میتواند بسیار موثر در زمینه عایق بندی و حفظ انرژی و همچنین عایق بندی صوتی برای پروژه را تامین کند. از این رو در کنار موارد فوق الذکر توجه ویژه به بحث ابزار و یراق مصرفی در پنجره نیز میتواند تا حد بسیار زیادی کمک به کیفیت و راحت بودن باز و بسته شدن بکند. در زمینه انتخاب صحیح درب ضد سرقت و وهمچنین درب های داخلی و پنجره تیم مشاور گروه آبان در کنار شما قراردارد.

مرحله دهم: اجرای سرامیک یا سنگ کاری کف واحد
مرحله دهم: اجرای سرامیک یا سنگ کاری کف واحد

به "پروژه طراحی و ساخت ویلا دماوند (اقتصادی و ارزان)" امتیاز دهید

23 کاربر به "پروژه طراحی و ساخت ویلا دماوند (اقتصادی و ارزان)" امتیاز داده اند | 4.6 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه طراحی و ساخت ویلا دماوند (اقتصادی و ارزان)"

1 دیدگاه

جمشید 23 خرداد 1402

سلام دوست عزیز
خیلی از کارتون خوشم اومد ممنون میشم سوالهای منو جواب بدید
1-ابعاد کل زیر بنا 1-ابعاد و ضخامت قوطی های ستون 3-ناودانی یا تیر اهنی که در دوطرف بصورت حمال استفاده کردید 4-عرض کانالی که میلگردها قرا میگیرند 5-ابعاد قوطی استفاده شدن در محیط خرپا و ابعاد پروفیلهای داخلی خرپا6-ابعاد اتاقها و سالن 7-ارتفاع کف از زمین

پاسخ به جمشید
* سوالتان را از کارشناس ما بپرسید، در صورتی که تمایل دارید با شما تماس گرفته شود، اطلاعات تماس خود را هم در فرم زیر درج نمایید (اطلاعات تماس شما در سایت نمایش داده نخواهد شد)
به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252