آشنایی با گچ کاری و ابزارهای آن در بازسازی ملک

گچ کاری ساختمان از آن فرایندهایی است که ممکن است از فعالیت های تکمیلی ملک در عملیات ساخت باشد و یا در مواردی همچون بازسازی ساختمان احتیاج به آن دیده گردد.

آشنایی با گچ کاری و ابزارهای آن در بازسازی ملک

به گزارش گروه ساختمانی آبان، گچ چیست؟

گچ در اصل ماده ای طبیعی است که در طبیعت وجود دارد. نام علمی آن سولفات دوکلسیم دارای آب است. این ماده هنگامی که از معدن استخراج می گردد به صورت سنگ است؛ سپس در کارخانه های آماده سازی گچ از سنگ گچ، با حرارت دادن در کوره، گرد سفیدی به دست می آید که گچ نام دارد. گچ در صنایع مختلفی استفاده می گردد که یکی از آن ها صنعت ساختمان سازی است.

مخلوط کردن گچ برای گچ کاری

اولین مرحله برای گچ کاری ساختمان، مخلوط کردن گچ است. قطعا مخلوط کردن آب و گچ در ابتدا کار ساده ای به نظر می آید؛ اما این فرآیند ترفندهای خاص خودش را دارد که برای یک گچ کاری صحیح و اصولی باید انجام گردد. باید گچ را به آب اضافه کنید؛ در این صورت کنترل بیشتری روی میزان گچ مصرفی خواهید داشت. برای افزایش کیفیت گچ کاری از آب شیرین بهره ببرید و گچ را به آرامی به آن اضافه کنید. مخلوط آب و گچ را باید خوب هم بزنید تا گچ گلوله نگردد و در مخلوط نهایی هم حبابی ایجاد نگردد.

از مخلوط آب و گچ باید سریع بهره ببرید؛ در غیر این صورت خشک و به ملات مرده تبدیل می گردد؛ بنابراین اگر می خواهید مقدار زیادی گچ تهیه کنید، آن را با پلاستیک بسته بندی کنید.

گچ کاری روی دیوار چگونه انجام می گردد؟

یکی از اصلی ترین ابزارهای گچ کاری ماله نام دارد. برای کار با ماله، باید نحوه صحیح قرارگیری آن را در دست بدانید. مقداری از گچ را با ماله بردارید و به صورت زاویه دار روی دیوار و در یک جهت بکشید. گچ را کاملا روی دیوار صاف کنید؛ ممکن است احتیاج باشد چندین بار ماله را روی سطح موردنظر بکشید تا کاملا صاف گردد. بعد از نیم ساعت، رطوبت گچ تا از بین می رود؛ در این حالت باید با ماله رطوبت بیشتری را روی سطح اعمال و این کار را دو الی سه بار تکرار کنید.

لایه اول که اجرا شد، باید با یک برس با نخ سوزنی مخصوص روی آن شیارهایی ایجاد کنید و لایه دوم را اعمال کنید. این کار باعث می گردد تا به خوبی دولایه روی هم قرار گیرند و ثبات لازم به دست آید.

گچ کاری دیواری که احتیاج به تعمیر دارد

گاهی به جای گچ کاری کل دیوار، احتیاج دارید تنها بخش کوچکی از آن را ترمیم یا بازسازی کنید. برای این کار ابتدا باید قسمت آسیب دیده را آنالیز و آن را از مواد زائد و گردوخاک تمیز کنید. اندازه محیط دیوار آسیب دیده بسیار مهم است. یک حفره کوچک را می توان به راحتی با مواد پرکننده ترمیم کرد؛ اما برای حفره های عظیم تر احتیاج به گچ کاری دارید. محل آسیب دیده باید کاملا مرطوب گردد تا لایه گچ بهتر به لایه قدیمی بچسبد. در نظر داشته باشید که اگر قسمت زیر آن را کمی خراش دهید، دو گچ کاری قدیم و جدید در هم قفل و نتیجه کار بهتر می گردد.

اگر به گچ کاری ساختمان علاقه دارید، می توانید با تکرار و کسب تجربه، این مهارت را کسب کنید. با هر بار انجام گچ کاری ساختمان، ایرادهای کار خود را پیدا می کنید و درنهایت می توانید به یکی از افراد ماهر و مطرح در این عرصه تبدیل شوید.

پوشش گچی برای دیوارها یکی از معمول ترین انواع پوشش برای ساختمان ها است. این پوشش مزایای بسیاری زیادی مانند قیمت ارزان، استحکام و رنگ پذیری عالی دارد. البته پوشش گچی در برابر آب بسیار آسیب پذیر است. بازسازی ساختمان فرصت خوبی است تا شما بتوانید پوشش گچی دیوارها را ترمیم کنید.

سوال این است که چرا گچ دیوار می ریزد؟ ریختن گچ دیوار علت های متفاوتی دارد. یکی از علت های شایع ریختن گچ ترکیدن لوله آب یا فاضلاب است. در واقع علت اصلی نشت آب و یا نفوذ رطوبت این است که در منطقه بارانی و شرجی زندگی می کنید و دیوار را به اندازه کافی عایق کاری نکرده اید.

رنگ کردن روی گچ خیس یا رنگ کردن زیاد موجب پوسته، پوسته شدن دیوار می شود. اگر در موقع ساختن ملات گچی، مقدار گچی که در آب می ریزید از حد معینی کمتر باشد گچ پس از خشک شدن تقلیل حجم داده و می ترکد.

در زمان بازسازی ساختمان توجه کنید که چنان چه ضخامت ملات گچ و خاک و یا گچ که روی دیوار می کشید از 7 تا 8 سانتیمتر بیشتر باشد و آن را در یک نوبت بکشید لایه های رویی گچ در اثر مجاورت با هوا خیلی زود خشک می شوند. اگر هنوز لایه های درونی مرطوب هستند و اگر این لایه ها هم بخواهند خشک شوند، یعنی آب آنها تبخیر شود در این صورت باید در سطح گچ کاری ترک هایی ایجاد شود تا امکان خروج بخار آب لایه های زیرین حاصل شود.

اگر در فصل سرما و درجه هوای زیر صفر گچ کاری کنید و آب ملات گچ قبل از انبساط و سخت شدن گچ یخ بزند، فعل و انفعالات شیمیایی برای سخت شدن در ملات متوقف می شود. پس از آن که یخ ذوب شد گچ فاسد شده و دیگر به انبساط خود ادامه نمی دهد، در نتیجه در سطح گچ کاری شده ترک خوردگی مشاهده می گردد.

ترمیم گچ ریخته دیوار در زمان بازسازی ساختمان کاری است که نیاز به حوصله و مهارت دارد؛ اگر یک نتیجه نهایی عالی می خواهید کار را به یک متخصص در این زمینه بسپارید. نکته مهم دیگر آن که در هنگام کار به خاطر وجود گرد و خاک زیاد برای حفاظت از سلامتی خود از ماسک مخصوص استفاده کنید.

فهرست ابزار گچ کاری چیست؟

ابزار زیادی در حرفه گچ کاری مورد استفاده قرار می گیرد اما برای آغاز گچ کاری این ابزارها کفایت می نماید.

ماله گچ کاری

ماله گچ کاری یکی از ابزارهای اساسی برای گچ کاری است. از ماله های گچ کاری برای قراردادن گچ روی محل و پخش آن روی دیوار استفاده می گردد. از ماله برای صاف کردن سطح اندود نیز استفاده می گردد. ماله ها با توجه به نوع اندود، آستر و رویه با هم متفاوت هستند. از ماله های ظریف تر برای اندود رویه استفاده می گردد.

احتیاج نیست نگران این باشید که کدام ماله با چه ویژگی مناسب شما است. ما به شما خواهیم گفت هنگام خرید چه ماله ای انتخاب کنید. مهم ترین مسئله مقدار ماله است، اما!

مقدار مناسب ماله گچ کاری چیست؟

پاسخ این سوال به مقدار تخصص و قدرت بدنی شما بستگی دارد. اگر تازه کار هستید، باید برای آغاز ماله ای کوتاه تر با مقدار تقریبی 28 تا 31 سانتی متر خریداری کنید. وقتی از ماله ای کوتاه استفاده می کنید کنترل بیشتری در اعمال فشار در زوایا خواهید داشت و کار در زوایا تمیزتر خواهد شد و سطوح هم صاف تر می شوند.

باورهای غلطی در خصوص ماله های کوچک وجود دارد و اغلب افراد فکر می نمایند جای ماله کوچک روی دیوار باقی می ماند و یا کار دیرتر تمام می گردد. اما به یاد داشته باشید قبل از اینکه به مزایای استفاده از ماله بلند فکر کنید باید بدانید اگر ماله بزرگتر از حد لازم باشد و فشار مناسبی وارد نگردد نتیجه کار به قدری ضعیف خواهد بود که خیلی بدتر از مشکلاتی است که ممکن است ماله کوچک به وجود بیاورد. به علاوه به شما اطمینان می دهیم اگر درست از ماله کوچک بهره ببرید کارتان کاملا تمیز و بی نقص خواهد شد.

اگر از تجربه و قدرت بدنی کافی برخوردار هستید استفاده از ماله بلند کاملاً منطقی است و در وقت صرفه جویی خواهد نمود؛ البته فقط در صورت استفاده از آن به روش مناسب!برخی از انواع ماله در بازار وجود دارد که دارای لبه های شیاردار با طرح های مختلف هستند. از ماله گچ کاری شیار دار در موارد خاص برای شیار انداختن روی سطح استفاده می گردد که در سیمانکاری فضای باز در حیاط و پشت بام کاربرد دارد.

ماله سطلی

قبل از آغاز گچ کاری روی دیوار باید ملات درست کنید و برای آن باید استفاده از ماله سطلی گچ را از کیسه بیرون بیاورید. خرید ماله سطلی نکته خاصی ندارد و انواع مختلف آن در بازار کار را راحت نموده است. فقط بخاطر داشته باشید چیزی انتخاب کنید که دسته قوی ای داشته باشد.

ابزار گچ کاری: مته میکسر

در گذشته گچ کارها برای مخلوط کردن گچ دردسر زیادی داشتند و مجبور به استفاده از بیل و مخلوط کردن دستی گچ بودند. اما حالا گچ کارهای حرفه ای، که با ابزار گچ کاری آشنا هستند، از ابزار الکتریکی با مته مخصوص برای اینکار استفاده می نمایند تا مخلوطی یکدست و با قوامی ایده آل به دست آید.

استانبولی بنایی

استانبولی بنایی یکی از ابزارهای ثابت گچ کاری است و اغلب استادهای گچ کاری برای درست کردن ملات از آن استفاده می نمایند. استانبولی ظرفی فلزی با دهانه بزرگ است که درون آن ملات گل و گچ ساخته می گردد.

شمشه

شمشه ابزاری ضروری در گچ کاری است که برای تراز کردن، صاف کردن سطوح، کنترل قائم و افقی بودن دیوار و پاک کردن مواد اضافی سطح از آن استفاده می گردد.

ریسمان کار یا نخ بنایی

ریسمان کار هنگام دیوار چینی، دیوار کشی، جدول کشی و سنگ کاری استفاده می گردد و برای جلوگیری از کج چیده شدن مصالح بسیار مهم است.

ابزار گچ کاری: شاقول بنایی

شاقول از ابزارهای قدیمی مورد استفاده در معماری و بنایی است و در گچ کاری و ابزار مورد احتیاج حائز اهمیت است. شاقول گلوله ای سنگی یا فلزی است که از ریسمانی سبک آویزان است و بناها و گچ کاران آن را از بالای دیوار آویزان می نمایند تا به یاری آن کجی و برآمدگی احتمالی دیوار را پیدا نمایند.

الک گچ کاری

دو دسته الک گچ کاری داریم. ریز دانه و درشت دانه.

الک ها به طور کلی به دو دسته ریز دانه و درشت دانه تقسیم بندی می شوند. الک های درشت دانه را با قطر چشمه های آن معرفی می نمایند و الک های ریزدانه را با نمره الک که تعداد سوراخ در هر اینچ طولی چشمه های الک است.

شما چه تجربه ای از ابزار گچ کاری دارید؟ چه ابزار دیگری را برای اضافه شدن به این فهرست پیشنهاد می کنید؟



به "آشنایی با گچ کاری و ابزارهای آن در بازسازی ملک" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی با گچ کاری و ابزارهای آن در بازسازی ملک" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با گچ کاری و ابزارهای آن در بازسازی ملک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252