کانال کشی هواساز، کانال کشی تهویه مطبوع، کانال کشی داکت اسپلیت

Image
خدمات ما

کانال کشی تهویه مطبوع داکت اسپلیت و هواساز

کانال کشی تهویه مطبوع داکت اسپلیت و کانال کشی هواساز از جمله خدمات گروه ساختمانی آبان میباشد. وقتی با موج‌های گرمایی تابستانی مواجه می‌شوید و بعد از یک روز خسته‌کننده در گرمای بیرون به خانه‌تان پناه می‌برید، احتمالا تنها چیزی که دوست ندارید تجربه کنید، نشستن در جلوی یک اسپلیت یا کولر گازی دیواری و منتظر ماندن برای خنک شدن کل اتاق است. برای شمایی که به فکر راحتی خودتان و اعضای خانواده‌تان هستید، گزینه بهتری هم در دسترس قرار دارد: این که بعد از یک روز پر مشغله کاری به خانه بر گردید و با یک هوای دلپذیر، خنک و رطوبت‌گیری‌شده آن هم به صورت یک‌دست در تمام خانه مواجه شوید. سیستم‌های تهویه مطبوع داکت اسپلیت همین کار را انجام می‌دهند.

سیستم‌های تهویه مطبوع داکت اسپلیت با استفاده از یک واحد کمپروسور یا متراکم‌کننده که در بیرون خانه شما قرار می‌گیرد، هوای خنک تولید می‌کنند. این بخش خارجی به یک فن کویل در داخل خانه شما متصل است؛ داکت‌ها یا همان کانال‌ها در تمام بخش‌های خانه کشیده شده‌اند و هوای خنک و مطبوع را از طریق مجموعه‌ای از دریچه‌ها به هر اتاق و بخش خانه می‌رسانند. امروزه بسیاری از این سیستم‌های تهویه مطبوع داکت اسپلیت به صورت معکوس هم کار می‌کنند و می‌توانند در طول ماه‌های سرد زمستانی خانه شما را به صورت یک‌دست و عالی گرم کنند.

تهویه مطبوع داکت اسپلیت

انواع مختلف کانال کشی داکت اسپلیت

همانطور که کندانسورها و کمپروسورها در یک سیستم داکت اسپلیت انواع مختلفی دارند، گزینه‌های متفاوتی هم برای کانال کشی اسپلیت در اختیار دارید. اشاره کردیم که کانال کشی هواساز شبکه‌ای از کانال‌ها هستند که در سرتاسر خانه پخش شده‌اند و عموما در سقف جای گرفته‌اند. این کانال‌ها هوای خنک را از سیستم تهویه مطبوع می‌گیرند و به بخش‌های مختلف خانه می‌رسانند. این شبکه همچنین هوای گرم یا همان هوای کهنه را از خانه دور می‌کند، در نتیجه کیفیت هوای داخل خانه را افزایش می‌دهد. کانال کشی اسپلیت می‌بایست متناسب با شرایط هر خانه انتخاب و انجام شود، در نتیجه مهم است شما انواع مختلف این کانال‌ها را بشناسید. در ادامه می‌خواهیم شما را با انواع و اقسام کانال کشی هواساز آشنا کنیم.

کانال کشی اسپلیت انعطاف‌پذیر

کانال‌های انعطاف‌پذیر عموما لوله‌ای شکل هستند و از سیم‌پیچی که با پلاستیک بادوام و قابل خم شدن احاطه شده ساخته شده‌اند. پوشش بیرونی لوله‌ها عموما عایقی از جنس پشم شیشه است. این نوع کانال کشی هواساز برای فضاهایی که استفاده از کانال‌های سخت و زاویه‌بندی‌شده ممکن نیست، عالی هستند. گاهی ممکن است کانال‌های سخت به یک اتاق رسیده باشند، اما امکان نصب دریچه خروجی هوا برای آنها فراهم نباشد. در این حالت کانال کشی اسپلیت انعطاف پذیر به کمک می‌آید و دریچه خروجی هوا را به کانال اصلی متصل می‌کند.

مانند دیگر بخش‌های یک سیستم داکت اسپلیت، کانال کشی اسپلیت انعطاف پذیر هم نیازمند شرایط خاصی برای نصب است. برای مثال این نوع کانال‌ها باید به خوبی در محل‌شان مسقر شده و پشتیبانی لازم را داشته باشند. خم‌ها و پیچ‌ها باید به حداقل برسند، چرا که چنین خم‌هایی می‌توانند جریان هوا را کاهش داده و در نتیجه از تاثیرگذاری و بهره‌وری کل سیستم بکاهند. اصلی‌ترین مزیت کانال کشی انعطاف پذیر برای سیستم‌های تهویه مطبوع داکت اسپلیت، نصب سریع و نسبتا راحت آنها است. قیمت این نوع کانال کشی معمولا کمتر از کانال‌های سخت است. این نوع کانال کشی عموما برای خانه‌هایی با فضای محدود در سقف پیشنهاد می‌شود.

کانال کشی هواساز سخت و غیر منعطف

این نوع از کانال کشی هواساز خودش به تنهایی انواع مختلفی دارد. این نوع کانال‌ها اندازه‌های مختلفی دارند و به شکل لوله‌ای یا مستطیل و از مواد مختلفی ساخته می‌شوند. آنها هم یک لایه ایزوله‌کننده دورشان دارند و سخت، بادوام و قابل اعتماد هستند. معمول‌ترین انواع کانال کشی هواساز سخت این‌ها هستند:

  • کانال‌های ورق فلزی: این نوع کانال‌هایی هستند که در فیلم‌ها دیده‌اید؛ کانال‌هایی که معمولا قهرمان فیلم از داخل‌شان خود را به جایی دیگر می‌رساند. فولاد گالوانیزه و آلومینیوم معمول‌ترین موادی هستند که برای ساخت کانال‌های سخت فلزی استفاده می‌شوند. در این بین کانال آلومینیومی سبک‌تر بوده و نصب آن آسان‌تر است. این نوع ورق‌های فلزی همچنین در برابر رشد قارچ‌ها و کپک‌های مضر مقاوم‌تر هستند، چرا که سطحی غیر متخلخل و فوق‌العاده کم منفذ دارند.
  • کانال‌های دارای نوارهای فایبرگلاس: این نوع کانال‌ها هم فلزی هستند با این تفاوت که رشته‌های فایبرگلاس در بیرون یا داخل آنها کشیده شده‌اند. این نوع خاص از کانال‌ها برای استفاده در ساختمان‌های تجاری یا دفاتر معمول هستند، چرا که بخش زیادی از صدای یونیت هواساز را می‌گیرند.
  • کانال‌های تخته فیبر: تخته فیبر از رشته‌های فایبرگلاس تولید می‌شوند که به همدیگر فشرده شده و با رزین به هم متصل می‌شوند. این صفحات سپس با یک لایه از فویل پوشیده می‌شوند تا در مقابل رطوبت ایمن باشند. کانال کشی هواساز با این نوع کانال‌ها برای سیستم‌های خنک‌کننده و گرم‌کننده انتخابی خوب است، چرا که خودش به تنهایی عایق دما است. البته در محیط‌های مرطوب این نوع کانال‌ها می‌توانند مستعد رشد قارچ و کپک باشند.

کولر گازی یا داکت اسپلیت، انتخاب درست تهویه مطبوع برای خانه‌تان

وقتی نوبت به انتخاب برای خنک کردن یا گرم کردن محیط خانه باشد، تعداد زیادی گزینه در پیش رویتان خواهید داشت. از کولرهای آبی گرفته تا کولرهای گازی یا جدیدترین بازیگران این صحنه، یعنی سیستم‌های تهویه مطبوع داکت اسپلیت، شما انتخاب‌های فراوانی دارید که می‌توانید از میان آنها با توجه به بودجه‌تان، نیازهایتان و شرایط خانه‌تان بهترین را برای خودتان انتخاب کنید. در میان سیستم‌های تهویه مطبوع، محبوب‌ترین انتخاب‌ها سیستم‌های داکت اسپلیت و کولرهای گازی نقطه‌ای و متداول هستند. در ادامه می‌خواهیم این دو سیستم را بررسی کنیم و مزایا و معایب هر کدام را بر شمریم تا به شما کمک کنیم بهترین انتخاب را داشته باشید.

سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت چیست؟

همانطور که از نامش می‌توان حدس زد، سیستم داکت اسپلیت از یک سیستم کانال کشی هواساز در داخل دیوارها و سقف خانه استفاده می‌کند تا هوای مطبوع (خنک یا گرم) را به تمام بخش‌های خانه برساند. یونیت اصلی این سیستم، هواساز (کندانسور) است که در بیرون از خانه و جایی دور از معرض دید قرار می‌گیرد. یک ترموستات کل سیستم را تحت کنترل دارد. در سیستم‌های مدرن‌تر و به‌روز، محیط کانال کشی و داکت سازی بخش‌بندی می‌شود، در نتیجه می‌توانید دمای هوا در بخش‌های مختلف خانه را کنترل کنید. همین جا یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های سیستم داکت اسپلیت مشخص می‌شود، چرا که در سیستم‌های معمول کانال کشی کولرها و هواسازها، امکان کنترل دما در نقاط مختلف وجود ندارد و شما دمای کل خانه را تنها می‌توانید با استفاده از یک کنترل تنظیم کنید.

سیستم تهویه مطبوع اسپلیت یا کولر گازی چیست؟

سیستم تهویه مطبوع اسپلیت هم از طریق استفاده از دو یونیت اصلی کار می‌کند: بخش داخلی، هوا را با دمای مشخص شده به داخل خانه هدایت می‌کند، در حالی که واحد خارجی هوای بیرون خانه را گرفته و دمای آن را کاهش می‌دهد. برای یونیت داخلی سیستم‌های تهویه مطبوع اسپلیت سخت خواهد بود فراتر از یک محیط سربسته کوچک را سرد کند که یعنی شما احتمالا به یونیت‌های بیشتری در خانه احتیاج خواهید داشت. البته در بعضی سیستم‌ها، بخش بیرونی یکی بوده و تنها تعداد یونیت‌های داخلی افزایش پیدا می‌کند.

هر کدام از این سیستم‌ها (یعنی داکت اسپلیت و کولر گازی) مزایا و معایب خودشان را دارند. با دانستن این نکته‌ها در مورد این سیستم‌ها شما می‌توانید بسته به نیازهایتان بهترین گزینه را انتخاب کنید. در ادامه یک مقایسه سریع بین دو سیستم داکت اسپلیت و کولر گازی خواهیم داشت:

 

داکت اسپلیت

تهویه مطبوع اسپلیت

اندازه اتاق

با نصب یک سیستم بخش‌بندی‌شده، هر تعداد اتاق که لازم باشد می‌تواند سرد شود

یک اتاق با یک یونیت خنک می‌شود

زیبایی شناسی

هر اتاق یک دریچه دارد که داخل دیوار یا سقف جا سازی شده است، کانال کشی و کندانسور پیدا نیستند

هر اتاق به یک یونیت دیواری نیاز دارد؛ یک کندانسور هم نیاز است، معمولا می‌توان 4 یونیت داخلی را به یک کندانسور در بیرون از خانه متصل کرد

سر و صدا

آرام؛ کندانسور در فضایی جدا افتاده از خانه نصب می‌شود که عملا سبب می‌شود هیچ سر و صدایی به داخل خانه نفوذ نکند

یونیت‌های داخلی کم سر و صدا هستند؛ یونیت‌های بیرونی سر و صدای زیادی دارند

عملکرد سیستم

سیستم‌های بخش‌بندی‌شده کنترل‌پنل‌هایی دارند که در تمام اتاق‌ها نصب شده‌اند؛ بعضی سیستم‌ها اجازه کنترل از طریق اپلیکیشن موبایل را هم می‌دهند

بیشتر سیستم‌ها یک کنترل از راه دور دارند

مزایا

در طولانی مدت مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛ به ارزش خانه می‌افزاید

می‌توان با آنها اتاق‌هایی را خنک کرد که مورد استفاده هستند؛ می‌توان در صورت نیاز به تعداد یونیت‌ها اضافه کرد

محدودیت ها

نشتی‌های احتمالی در شبکه کانال کشی؛ نیاز به تمیز کاری کانال کشی (برای مثال هر 3 یا 5 سال)

خنک سازی محدود به اتاقی است که اواپراتور در آن قرار گرفته است

هزینه

بسته به اندازه خانه و دیگر شرایط مشخص می‌شود

بسته به اندازه اتاق‌ها و تعداد یونیت‌هایی که مورد نیاز هستند

مقایسه سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت و کولر گازی

شاید در نحوه کار کردن و بخش‌های اساسی سیستم‌ها، تهویه مطبوع داکت اسپلیت و کولر گازی (اسپلیت) شباهت‌های فراوانی با هم داشته باشند، اما این دو سیستم تفاوت‌هایی اساسی هم دارند. در ادامه می‌خواهیم از جنبه‌های مختلف این دو سیستم را با هم مقایسه کنیم تا شما بتوانید با شناخت بهتر آنها، انتخاب راحت‌تر و درست‌تری داشته باشید.

اندازه اتاق‌هایی که قرار است خنک شوند

سیستم‌های اسپلیت برای فضاهای کوچک منطقی‌تر به نظر می‌آیند یا برای فضایی که به یک خانه اضافه شده اما نمی‌توان با بهره‌گیری از کانالی کشی آن را به سیستم بزرگ‌تر و سرتاسری تهویه مطبوع وصل کرد. سیستم جداگانه اسپلیت همچنین می‌تواند گزینه مناسب (و در مواردی تنها گزینه) برای واحدهای استیجاری باشد؛ جایی که ایجاد تغییرات بزرگ و نیازمند زمان‌های طولانی کار، امکان‌پذیر نیست. سیستم‌های تهویه مطبوع داکت اسپلیت می‌توانند کل خانه را خنک کنند؛ آنها همچنین می‌توانند تنظیم شوند تا دمای اتاق‌های مشخصی از خانه را به مقدار دلخواه برسانند. این نحوه کار کردن باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف انرژی و همچنین کاهش هزینه‌ها خواهد شد. اگر شما در حال ساخت یک خانه جدید با بازسازی خانه هستید، کانال کشی و جای دادن یک سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد، چرا که فضای مورد نیاز برای کانال کشی را می‌توانید به راحتی در نقشه‌ها جای دهید.

بهره‌وری

سیستم‌های کولر کازی و اسپلیت به شما اجازه می‌دهند تنها اتاق‌هایی را خنک کنید که انتخاب کرده‌اید؛ چرا که این سیستم‌ها طراحی شده‌اند تا بتوانند فضاهای محدودی را خنک کنند تا این که قادر باشند کل خانه را خنک کنند. حتی اگر در یک خانه از چند اسپلیت جدا از هم استفاده کنید، در نهایت یک فضا با دمای یکسان در همه جا نخواهید داشت. در ضمن دقت کنید که دستگاه‌های اضافه‌تر نیازمند مصرف انرژی بیشتری هم هستند، در نتیجه برای چنین سناریوهایی در بحث هزینه‌ها و بهره‌وری انرژی، حسابی ضرر خواهید کرد.

برخی منتقدان شاید خرده بگیرند که وجود منفذها در کانال کشی داکت اسپلیت می‌تواند بهره‌وری کل سیستم را پایین بیاورد؛ با این حال با نصب سیستم توسط حرفه‌ای‌ها و نگهداری و بازدیدهای دوره‌ای، چنین اتفاقی به طور کامل قابل جلوگیری است. یکی دیگر از انتقادها به سیستم‌های سرتاسری تهویه مطبوع، خنک شدن کل خانه است، در حالی که در زمانی مشخص ممکن است تنها خنک شدن بخشی از خانه مورد نیاز باشد. البته با سیستم‌های بخش‌بندی‌شده و کانال کشی حساب‌شده شما می‌توانید بر روی تک تک اتاق‌ها کنترل داشته باشید و در زمان مشخص دمای آن اتاق را به مقدار دلخواه‌تان برسانید.

سر و صدا

هر دوی این سیستم‌ها آرام و کم‌صدا هستند. برای سیستم اسپلیت، کندانسور عموما در نزدیکی خانه قرار دارد، در نتیجه ممکن است کمی سر و صدا به داخل خانه بیاید. بخش مرکزی سیستم داکت اسپلیت عموما در سقف تعبیه می‌شود، در نتیجه بخش فراوانی از سر و صدا به داخل خانه نفوذ نمی‌کند.

راحتی و انعطاف‌پذیری

سیستم‌های کولر گازی و اسپلیت انعطاف‌پذیری قابل توجهی دارند؛ آنها کوچک هستند و وقتی نوبت به نصب برسد، انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. بخش‌های داخلی کولر گازی ها هم می‌توانند بر روی دیوار نصب شوند. این سیستم‌ها قابل برنامه‌ریزی هستند و استفاده از آنها راحت است. برای استفاده راحت بسیاری از کولر گازی ها ریموت کنترل هم دارند. ممکن است هر اتاق خانه یا محل کارتان به یک دستگاه جداگانه نیاز داشته باشد، با این وجود شما می‌توانید کار را با یک سیستم و یک اتاق شروع کنید و بقیه دستگاه‌ها را در زمان دیگری نصب کنید.

در سوی دیگر، نصب داکت اسپلیت نیاز به برنامه‌ریزی قبلی و همچنین فضای کافی برای کانال کشی دارد. وقتی نصب شد، زحمت کمی برای به راه انداختن و استفاده از این سیستم مورد نیاز است. سیستم‌های داکت اسپلیت معمولا با استفاده از پنل‌هایی که در جای جای خانه قرار گرفته‌اند، قابل کنترل هستند. برخی از تولیدکننده‌ها امکان کنترل کل سیستم را از طریق یک اپلیکیشن موبایل امکان‌پذیر کرده‌اند، در نتیجه شما می‌توانید حتی قبل از ورود به خانه سیستم تهویه مطبوع خود را روشن کنید. مانند اسپلیت‌ها، داکت اسپلیت ها هم می‌توانند برنامه‌ریزی شده و در زمان‌های مختلف دمای مشخصی را برای اتاق‌ها فراهم کنند.

زیبایی‌شناسی

شاید جمع و جور و مرتب به نظر بیایند، اما بسیاری ظاهر و نحوه قرارگیری بخش‌های مختلف یک سیستم کولر گازی را شلخته و زشت می‌دانند. دستگاه‌ها اندازه و شکل‌های مختلفی دارند اما حتی کوچک‌ترین‌شان هم به وضوح در بیرون و همچنین در داخل ساختمان قابل مشاهده هستند. ممکن است برای زیباسازی ساختمان مجبور شوید یونیت بیرونی را پشت دیواره‌ای تزئینی پنهان کنید. کندانسورها در بیرون ممکن است برای همسایه‌ها مزاحمت ایجاد کنند تا منظره بیرونی خانه‌های مجاور را خراب کنند. داکت اسپلیت تا حد زیادی در یک خانه نا پیدا هستند؛ تنها دریچه‌ها هستند که در اتاق‌ها دیده می‌شوند.

هزینه

متغیرهای زیادی دست به دست هم می‌دهند تا قیمت یک سیستم تهویه مطبوع را مشخص کنند، از جمله فضایی که باید خنک شود، اندازه یونیت‌ها، زمان استفاده، درجه راحتی و خیلی چیزهای دیگر. همانطور که انتظار می‌رود قیمت داکت اسپلیت از کولر گازی بیشتر است، چرا که این سیستم به کانال کشی و ساخت و سازهای بیشتری نیاز دارد. نکته‌ای که در مورد هزینه اولیه سیستم‌های تهویه مطبوع باید در نظر بگیرید، هدف‌های طولانی‌مدت از نصب آن سیستم هستند. برای مثال خانه‌ای که یک سیستم داکت اسپلیت آماده به کار و مناسب داشته باشد، ارزش بسیار بیشتری خواهد داشت، در نتیجه شما می‌توانید خانه خود را با قیمت خیلی بالاتری نسبت به املاک مشابه در منطقه‌تان بفروشید.

ارزش

همانطور که اشاره شد، قیمت داکت اسپلیت و کانال کشی اولیه آن بیشتر از نصب کولر گازی و یک سیستم اسپلیت معمولی است. در ضمن اگر بودجه‌تان خیلی محدود باشد، شما می‌توانید یونیت‌های مورد نیازتان را نصب کرده و در زمان‌های دیگر اقدام به نصب یونیت‌های دیگر بکنید تا بتوانید دمای خانه‌تان را در تمام بخش‌ها به مقدار دلخواه و مناسب برسانید. البته توجه کنید که با این که قیمت خرید داکت اسپلیت و نصب آن بیشتر از یک سیستم اسپلیت معمولی است، با این وجود سیستم‌های تهویه مطبوع داکت اسپلیت بهینه‌تر کار می‌کنند و به همین خاطر اگر قرار است به مدت بیشتری در یک خانه بمانید داکت اسپلیت گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری برایتان خواهد بود. به علاوه همان طور که اشاره شد، وجود یک سیستم مرکزی تهویه مطبوع به ارزش خانه‌تان اضافه خواهد کرد.

ملاحظات دیگر در مورد انتخاب سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت

هر دوی این سیستم‌ها باید توسط افراد حرفه‌ای و متخصص در این زمینه نصب و راه‌اندازی شوند. همچنین مهم است اندازه مناسب برای نیازهایتان را انتخاب کنید؛ فرقی نمی‌کند یک سیستم داکت اسپلیت باشد یا کولر گازی معمولی. اندازه‌گیری فضای داخلی خانه‌تان و مطابقت دادن آن فضا با توان خروجی دستگاهی که تهیه می‌کنید از اولین قدم‌هایی است که برای خرید داکت اسپلیت باید بردارید.

شما باید تک تک اتاق‌ها و موارد استفاده از آنها را در نظر بگیرید. می‌بایست برای اتاق‌هایی که نزدیک آشپزخانه هستند یا نور مستقیم آفتاب را دریافت می‌کنند، توان بیشتری را نسبت به مقدار تخمینی در نظر بگیرید. بخش مهم دیگر در بررسی‌های اولیه، بودجه در دسترس‌تان و همچنین وضعیت خانه است.

متخصصان در مجموعه ما آماده هستند تا به تمام سوال‌های شما در این زمینه پاسخ بدهند و به شما کمک کنند بهترین انتخاب را با توجه به شرایط‌تان داشته باشید.

به "کانال کشی تهویه مطبوع داکت اسپلیت و هواساز" امتیاز دهید

81 کاربر به "کانال کشی تهویه مطبوع داکت اسپلیت و هواساز" امتیاز داده اند | امتیاز: 2.4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کانال کشی تهویه مطبوع داکت اسپلیت و هواساز"

* سوالتان را از کارشناس ما بپرسید، در صورتی که تمایل دارید با شما تماس گرفته شود، اطلاعات تماس خود را هم در فرم زیر درج نمایید (اطلاعات تماس شما در سایت نمایش داده نخواهد شد)
به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252