محوطه سازی ویلا و باغ، طراحی فضای سبز، حیاط سازی ویلا و منزل، محوطه سازی حیاط ویلا

Image
خدمات ما

محوطه سازی و حیاط سازی

محوطه سازی یا همان معماری منظر (Landscape architecture) یکی از مهم‌ترین شاخه‌های معماری است. در کنار تمام بخش‌هایی که وجودشان در ساختمان‌ها بر کیفیت کار و زندگی ما تاثیرگذار هستند، وجود فضاهای سبز و طبیعی نقشی مهم بازی می‌کنند. این فضاها ما را به طبیعت نزدیک‌تر کرده و تاثیری عمیق بر جسم و روان ما دارند. وقتی با اهمیت ساخت چنین فضاهایی آشنا شویم، می‌بینیم که وجودشان نه تنها برای زمان حال، بلکه برای آینده‌ای روشن‌تر هم نیاز است. احترام و توجه به طبیعت، نیروی محرک برای تمامی معماران منظر است، نیرویی که آنها را هدایت می‌کند با تمام چالش‌ها و مشکلاتی که زندگی مدرن به وجود آورده مقابله کنند. در کنار ایجاد فضاهای بسیار زیبا، معماری منظر در هر سطحی چه ساخت یک پارک بزرگ شهری باشد، چه محوطه سازی باغ یا حیاط سازی ویلا، در تلاش است تا زندگی سالم‌تر و بهتری را برای شهروندان امروز و نسل‌های آینده فراهم کند. اهمیت این موضوع همچنین نشان می‌دهد که شما برای به دست آوردن بهترین نتیجه و داشتن محیطی زیبا و در عین حال کاربردی در محل زندگی و یا کارتان، باید کار را به دست افراد حرفه‌ای بسپارید.

محوطه سازی و حیاط سازی چیست؟

به مکان‌های نمادین و فوق‌العاده مشهوری مانند سنترال پارک شهر نیویورک فکر کنید یا به محوطه‌های آشنایی مانند میدان آزادی و باغ فین کاشان، به میدان شهر یا پارک محله‌تان یا حتی حیاط ویلا و یا آپارتمان‌تان؛ تمامی این‌ها نمونه‌هایی از محوطه سازی یا معماری منظر هستند. در واقع می‌توان این حرفه و هنر را طراحی هر آن چه که در اطراف شما و در زیر آسمان آبی قرار گرفته تعریف کرد؛ از گاردن‌روف‌ها گرفته تا بلوارهای شهرها یا محوطه‌های سرسبز دانشگاه‌ها و مجتمع‌های تجاری، تمام این‌ها در رده معماری فضاهای بیرونی جای می‌گیرند.

محوطه سازی و حیاط سازی

محوطه سازی گستره عظیمی از کارها را پوشش می‌دهد؛ شاید بهترین راه برای توضیح دادنش اشاره به شعار اصلی این حرفه باشد: دستیابی به یک تعادل بین چیزهایی که ساخته می‌شوند با محیط طبیعی پیرامونشان. برای به دست آوردن بهترین نتیجه (چه صحبت از ساخت یک پارک محلی باشد، چه حیاط سازی ویلا)، باید به سراغ افرادی حرفه‌ای رفت، کسانی که رویکردی چند رشته‌ای دارند، شامل علم محیطی، هنر بوم‌شناسی و خیلی‌های دیگر. در برخی از موارد کار معماران منظر نتیجه‌هایی خارق‌العاده به همراه دارد؛ نتایجی مانند بازیابی یک تالاب در خطر نابودی، تقویت و بهبود عملکرد ساختمان‌ها و پاک کردن آلودگی‌های سمی از آب باران.

طراحی منظر رویکردی است برای پادرمیانی بین ساخت و سازهای مدرن و طبیعت، تا فرصتی به تمام افراد بدهد تا در دنیای اطرافشان این فاصله را کم‌رنگ‌تر از همیشه ببینند. معماری فضاهای سبز متوجه همه نوع از فضاها است، از فضاهای شهری گرفته تا بیرون شهری و روستایی و همچنین در تمام ابعاد، از کوچکترین فضاها شامل محوطه سازی باغ یا باغچه تا کل یک منطقه بزرگ شهری. در نتیجه‌ی وجود این نوع فضاها، مردم می‌توانند از باغ‌ها، پارک‌های عمومی، زمین‌های بازی، محوطه‌های مسکونی، محوطه‌های دانشگاهی و مراکز خریدی که به بهترین شکل طراحی شده‌اند بیشترین لذت و بهره را ببرند. در طراحی آنها رویکردی وجود دارد که این محوطه‌ها را نه تنها کاربردی، بلکه زیبا و هم‌آهنگ با محیط طبیعی اطرافشان می‌کنند. از کارهای بزرگ مانند برنامه‌ریزی برای موقعیت مکانی ساختمان‌ها، جاده‌ها و پیاده‌روها، تا چیدمان درختان، گل‌ها و بوته‌ها در این رشته وجود دارد.

محوطه سازی و حیاط سازی

در روزگار معاصر و در مفهوم جدید طراحی فضای سبز، تلاش و تحقیق تماما در جهت به دست آوردن بهترین و مناسب‌ترین ارتباط بین تمدن انسانی و محیط زیست به معنای عامش است. طراحی فضاهای سبز شهری در ابعاد بزرگ و محوطه سازی باغ، حیاط سازی ویلا و ساخت فضاهای سبز ساختمان‌های تجاری و مسکونی در ابعاد کوچکتر، به عنوان ایده‌ال‌ترین رویکردها برای به وجود آوردن این تجربه نزدیکی به طبیعت در زندگی روزمره به حساب می‌آیند. به همین خاطر معماران فعال در حوزه محوطه سازی همواره به دنبال راه‌هایی خلاقانه و عالی برای ساخت جاهایی هستند که تمام مردم از آن لذت ببرند. به بیان دیگر نقش معمارهای منظر، تنها زیباسازی نیست؛ کار آنها خلق فضاها و ایجاد حس هماهنگی است تا کیفیت زندگی بالا رفته و محیط زیست بهتر از همیشه حفظ و حراست شود.

تفاوت بین معماری و معماری منظر (محوطه سازی) چیست؟

معماری با اشیای بی‌حرکت و ایستا سر و کار دارد، در حالی که معمارهای منظر و کسانی که محوطه سازی انجام می‌دهند، باید به پویایی‌شناسی (اجزای زنده طبیعت)، جریان آب و پیوستگی فضا توجه داشته باشند. در معماری همه چیز از ایده‌ها و الهام‌ها شروع می‌شود، با این حال در حیاط سازی همه چیز باید از توجه به طبیعت آن مکان شروع شود.

حیاط سازی می‌تواند به شکل قابل توجهی کیفیت یک ساختمان را بهبود ببخشد. هستند کسانی که تصور می‌کنند با کاشت چند درخت و بوته این فضاسازی انجام می‌شود. با این حال یک معمار منظر باتجربه و ماهر می‌تواند فضایی را خلق کند که جزئی از هویت یک ساختمان شود و یک ظاهر جذاب و دوست‌داشتنی به هر ساختمانی بدهد. در نتیجه چه صحبت از حیاط سازی ویلا باشد یا ساخت محوطه برای باغ یا باغچه، این کار باید به دست افراد حرفه‌ای سپرده شود.

تاریخچه محوطه سازی و حیاط سازی در ایران

باغ‌های ایرانی نمونه‌هایی اصیل و متعالی از محوطه سازی و حیاط سازی هستند؛ باغ‌هایی که قدمت‌شان به هزاران سال قبل بر می‌گردد. طراحی و ساختار منحصربه‌فرد این باغ‌ها، یکپارچگی انسان و طبیعت را نشان می‌دهند. قدمت باغ‌های ایرانی احتمالا به 4000 سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد؛ یک سفال طرح‌دار به دست آمده از آن دوران، طرح صلیب مانند معمول در باغ‌های ایرانی را نشان می‌دهد. طرح کلی باغ پاسارگاد که در حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده، همچنان در این زمانه هم قابل رویت است. در دوران ساسانیان (قرن‌های سوم تا هفتم میلادی) و تحت تاثیر دین زرتشتی، آب نقشی مهم در هنر پیدا کرد. این توجه خود را در طراحی باغ و تاکید فراوان بر فواره‌ها و حوضچه‌ها نشان داد.

بعد از ورود اسلام به ایران، جنبه زیباشناسی محوطه سازی باغ ها اهمیت بیشتری پیدا کرد و تا حد زیادی جای کاربردپذیری آن‌ها را گرفت. حالا باغ‌ها ساخته می‌شدند تا نمادی از باغ‌های عدن و بهشتی باشند. یک مثال عالی در زمینه ساخت محوطه در آن دوران، سبک چهارباغ است؛ سبکی که در آن 4 رودخانه و 4 ربع، نماد دنیا هستند. در این طراحی کانال‌های آبی در هر 4 باغ وجود دارند و همگی به استخر مرکزی متصل شده‌اند. حمله مغول‌ها به ایران در قرن سیزدهم و تسلط‌شان بر کشور منجر به تاکیدی جدید بر سازه‌های پر جزئیات و پر نقش و نگار در باغ‌ها و باغچه‌ها شد. مغول‌ها در نهایت سنت ساخت باغ ایرانی را با خود به دیگر بخش‌های قلمروشان به ویژه هند انتقال دادند. باغ آرام در شهر ارگا یکی از اولین نمونه‌های باغ‌های ایرانی در هند است. یک نمونه شاخص دیگر تاج محل است که مفهوم ایرانی باغی بهشت‌مانند و بی‌نقص را پیاده‌سازی کرده است.

در سنت محوطه سازی باغ ایرانی، المان‌های متفاوتی نقش بازی می‌کنند. نور آفتاب و تاثیراتش نقشی مهم در ساختار باغ‌های ایرانی دارد. بافت‌ها و شکل‌ها به طور خاص توسط معمارها انتخاب می‌شدند تا بتوانند نور خورشید را مهار کنند. هوای خشک و گرم ایران وجود سایه‌ها در باغ‌ها را فوق‌العاده پر اهمیت کرده بود؛ بدون سایه‌ها این حیاط‌ها و باغ‌های زیبا هیچ کدام قابل استفاده نبودند. درختان و داربست‌های مخصوص گیاهان بالارونده، بخشی از وظیفه ایجاد سایه‌ها را بر عهده داشتند. باقی این وظیفه به دوش عمارت‌ها و دیوارهایی بود که به شکلی ویژه طراحی شده بودند تا بتوانند نور خورشید را مهار کنند. گرمای محیط همچنین توجه به آب در حیاط سازی را به شدت مهم می‌کرد؛ به همین خاطر آبیاری باغ‌های ایرانی از طریق تونل‌های زیرزمینی با نام کاریز انجام می‌شد.

اهمیت محوطه سازی و حیاط سازی

یکی از اصلی‌ترین دلایل اهمیت محوطه سازی و طراحی فضای سبز، حفظ و حراست از محیط زیست است. همانطور که آگاهی جهانی در مورد حفاظت از محیط زیست بالا می‌رود، اهمیت معماری منظر و ایجاد فضاهای طبیعی در دل سازه‌های شهری و مدرن بیشتر حس می‌شود. تعداد زیادی از پروژه‌های طراحی فضای سبز در جهان وجود دارند که تماما در مورد حفظ محیط زیست هستند. غیر از فراهم آوردن راه‌حل‌هایی جدید برای انواع مشکلات زیست محیطی، معماران فضاهای سبز تلاش می‌کنند تا از گنجینه‌های دست‌نخورده طبیعی هم حفظ و حراست کنند.

محوطه سازی ویلا یا باغ تنها عملکردهای این شاخه از معماری نیستند. یکی از وظایف مهم معماری منظر، بخشیدن زندگی جدید به مناطق آلوده‌شده است. مناطق بسیاری در جهان وجود دارند که به واسطه وجود کارخانه‌ها در آن‌ها، در معرض آلودگی‌های مختلف قرار گرفته‌اند. واضح است که وجود کارخانه‌ها برای بقای ما واجب هستند، اما همگی ما در مورد تاثیر منفی آنها بر سلامت زیست محیطی واقف هستیم. بسته به نوع کارخانه، محوطه اطرافش حتی بعد از سال‌ها تعطیلی می‌تواند به صورت آلوده‌شده باقی بماند. خوشبختانه این عواقب قابل پیشگیری هستند، به خصوص اگر پای طراحی فضای سبز در محوطه‌های اصلی کارخانه‌ها و محیط‌های اطرافشان باشد.

یکی دیگر از مزیت‌های مهم محوطه سازی و حیاط سازی، تمیز شدن خاک و آب است. به خاطر افزایش آلودگی، جهان همواره به دنبال راه‌حل‌هایی مقرون‌به‌صرفه برای تمیز کردن خاک و آب است، به خصوص در مناطق شهری، جایی که حضور طبیعت کم‌رنگ‌تر از هر جایی دیده می‌شود. در بعضی نقاط خاک با فلزهای سنگین و دیگر مواد سمی به شدت آلوده شده است؛ آلودگی خاک، آب‌های زیرزمینی را هم در معرض خطر قرار می‌دهد. استفاده از گیاهان به عنوان فیلترهای طبیعی و طراحی فضای سبز در مکان‌های مختلف، تاثیری بسیار مثبت بر کیفیت خاک می‌گذارد.

همه می‌دانیم که درخت‌ها و گیاهان نقشی حیاتی در تصفیه هوای پیرامون‌مان دارند. غیر از تولید اکسیژن مورد نیاز برای تنفس، گیاهان آلودگی‌های مختلف در هوا را جذب خودشان می‌کنند؛ که به طور موثر بر تصفیه هوا و بهبود کیفیت آن تاثیر می‌گذارد. یکی از اصلی‌ترین بازیگران صحنه محوطه سازی و حیاط سازی، گیاهان و درختان هستند که می‌توانند سطح کیفی زندگی تمام افراد پیرامون‌شان را بالا ببرند. توجه داشته باشید که غیر از فضاهای بیرونی، فضاهای داخلی هم می‌توانند از این ویژگی بی‌نظیر گیاهان بهره ببرند. تحقیقات گسترده‌ای انجام شده‌اند که نشان می‌دهند وجود گیاهان حتی در محوطه‌های سربسته به بهبود کیفیت هوا کمک فراوانی می‌کند.

یکی از اهداف والای معماری منظر در هر سطحی، چه محوطه سازی ویلا باشد چه ساخت یک پارک شهری، حفظ محیط زیست است. به همین خاطر در تمام پروژه‌ها سعی بر این است تا ساخت و سازها تا جای ممکن با طبیعت هماهنگ باشند، که یعنی استفاده از مواد و مصالح طبیعی هر جایی که مناسب باشد؛ از سنگ‌فرش حیاط گرفته تا محوطه‌های نشستن، آلاچیق و تزئینات جانبی. البته که هدف و عملکرد یک پروژه استفاده از مواد خاصی را دیکته می‌کند، اما عموما به کارگیری چوب و سنگ طبیعی در جاهای مختلف به سادگی امکان‌پذیر است.

محوطه سازی و حیاط سازی

یکی از انواع روش‌های محوطه سازی و حیاط سازی، ساخت روف گاردن یا بام سبز است. همان‌طور که زمان می‌گذرد، جمعیت شهری بیشتر شده و شهرها بزرگتر و بزرگتر می‌شوند، به اهمیت بام باغ ها و روف گاردن ها بیشتر توجه می‌شود. در شهرها کمبود فضاهای سبز بر روی سطح زمین به خوبی حس می‌شود، به همین خاطر بسیاری از معماران و سازندگان چشم به آسمان دوخته‌اند. بام باغ ها و باغچه‌های روی پشت بام‌ها، نه تنها ظاهری زیبا به ساختمان‌ها و کل شهر می‌دهند، بلکه مزایای شگفت‌انگیزی هم دارند. این بام‌های سبز به تمیز کردن هوای شهر، تصفیه و حفظ آب باران و همچنین افزایش تنوع زیستی کمک فراوانی می‌کنند.

وقتی صحبت از محوطه سازی و حیاط سازی باشد، هر کسی به شما یادآوری می‌کند که دیوارها و نماهای سبز به اندازه روف‌گاردن‌ها جذاب و مفید هستند. دیوارهای سبز غیر از پنهان کردن نماهای غیر جذاب، مزیت‌های فراوان دیگری هم دارند:

  • افزایش کیفیت زندگی با پایین آوردن دمای محیط در طول تابستان
  • کاهش دادن مقدار اتلاف انرژی ساختمان
  • تصیفه کردن هوا

محوطه سازی باغ یا باغچه، یکی از علاقه‌مندی‌ها در بین صاحبان زمین‌های بیرون شهری است؛ اما توجه کنید که بر عکس این رویکرد هم ممکن است. شما می‌توانید در زمان حیاط سازی، یک باغ و یا باغچه را به مناطق شهری بیاورید. اگر از خوردن میوه‌های تازه لذت می‌برید، می‌توانید حداقل یک درخت میوه به حیاط پشتی خود اضافه کنید. غیر از ثمر دادن میوه‌های خوشمزه، بسیاری از این درختان ظاهری تماشایی و جذاب دارند و می‌توانند چهره حیاط خانه یا ساختمان محل کار شما را سرزنده‌تر کنند. بسیاری از جمعیت‌های محلی در نقاط مختلف دنیا به کاشت درختان میوه روی آورده‌اند، چرا که این درختان نه تنها میوه‌های تازه و خوشمزه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، بلکه کمک می‌کنند روابط اجتماعی بین افراد یک محله هم تقویت شود.

روزهای گرم سال به لطف وجود سایه‌های ارزشمند درختان به روزهایی دلچسب تبدیل می‌شوند. هر کسی دوست دارد در زیر سایه درختان بنشیند و در گرمای تابستانی از یک نوشیدنی خنک لذت ببرد. به همین خاطر است که محوطه سازی ویلا و یا حتی ساختمان مسکونی‌تان در داخل شهر، اهمیت فراوانی دارد. تاثیر خنک‌کننده‌ای که درختان بر یک محیط دارند غیر قابل جایگزینی است. در محیط‌های شهری، تجمع گرما به خاطر محیط بتونی و فلزی اطراف خیلی بیشتر است. در شهرهای بزرگ با تراکم ساختمان‌های زیاد، فضای کافی برای ایجاد پارک‌های بسیار وسیع نیست، در نتیجه نیاز به حیاط سازی برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری و همچنین ایجاد فضاهای سبز کوچک بیشتر از پیش حس می‌شود. پارک‌های کوچک راه‌حل‌هایی ایده‌ال برای محیط‌های شهری هستند؛ این محیط‌ها نه تنها سایه بلکه یک فضای آرامش‌بخش برای دور شدن از شلوغی و هیاهو حتی برای زمانی کوتاه را به شهرنشینان ارائه می‌دهند.

وجود فضاهای سبز در محیط‌های شهری و در زندگی ما تاثیری مثبت بر ذهن و حالت روحی‌مان دارد.  انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزش کردن در فضاهای طبیعی فواید بسیاری برای بدنمان دارد، با این حال حتی اگر زمانی را در محیطی طبیعی تنها با قدم زدن و نشستن سپری کنیم، حالت روحی‌مان تغییر کرده و بهتر می‌شود. طبیعت تاثیری خارق‌العاده بر ذهن و جسم ما دارد. اینجا است که محوطه سازی و حیاط سازی اهمیتش را به خوبی نشان می‌دهد، به خصوص در فضاهای شهری. طراحی فضاهای سبز در مکان‌هایی که جای خالی طبیعت در آن‌ها حس می‌شود، یکی از مهم‌ترین دلایل برای توجه به این رویکرد است.

درست مانند تحصیلات، اجتماعی شدن همواره یکی از المان‌های حیاتی جوامع بشری بوده است. چه قدم زدن همراه با شخص مهم زندگی‌تان باشد چه یک خودمانی معمولی با دوستان، همه ما دوست داریم اوقاتی خوش را همراه با دیگران در محیط بیرون سپری کنیم. بدون این که خیلی عمیق جستجو کنیم به راحتی می‌توانیم متوجه شویم که طراحی فضای سبز و محوطه سازی مسیر درست برای ایجاد محیط‌هایی لذت‌بخش و آرامش‌بخش برای جمع شدن افراد است. معماران منظر در هر جایی که بتوانند سعی می‌کنند با المان‌های مختلف در طراحی‌شان مردم را در کنار هم بیاورند.

توصیه‌هایی مهم برای محوطه سازی و حیاط سازی بهتر

برای داشتن یک پروژه معماری منظر موفق، چه حیاط سازی ویلا باشد چه محوطه سازی باغچه، سازماندهی اصلی‌ترین نیاز است. سازماندهی مناسب یک فضا، به کاشت درست درختان و گیاهان، طراحی بهینه مسیرها و میان‌برها، قرار دادن المان‌های ضروری مانند نیمکت‌ها، آلاچیق ها و بسیاری موارد دیگر مربوط می‌شود. مردم دوست دارند در یک فضا به راحتی حرکت کنند، در حالی که از منظره پیش رویشان لذت می‌برند و هنر حیاط سازی اینجا است که این لذت را برای آنها فراهم کند.

در معماری منظر دو رویکرد بسیار مهم رعایت می‌شوند:

  • برجسته کردن منظره‌های خوب، زیبا و مهم
  • پنهان کردن منظره‌های بد و غیر زیبا

وقتی صحبت از یک محوطه سازی خوب باشد، واضح است که معماران آماده‌اند تا بر جنبه‌های ارزشمند و جذاب یک فضا تاکید کنند و کاری کنند که بیننده‌ها آنها را راحت‌تر شناسایی کرده و به آنها روی بیاورند. در آن سو آن‌ها تلاش می‌کنند هر منظره بدی را پنهان کنند، چیزهای مانند یک نمای فرسوده یا یک انبار قدیمی که بنا نیست دیده شوند. این کارها با استفاده از مسیرهای مارپیچ، اضافه کردن دیوارهای سبز و کارهایی از این قبیل انجام می‌شوند. به همین خاطر است که طراحی فضاهای سبز باید به دست افراد حرفه‌ای سپرده شود، کسانی که می‌توانند جوهره یک فضا را درک کرده و بدانند چه چیزهایی برای بهتر کردنش فایده دارند.

از همان دوران باستان انسان‌ها همیشه به المان‌های آبی جذب می‌شدند. امروزه المان‌های تزئینی آبی بخشی جدایی‌ناپذیر از محوطه سازی و حیاط سازی هستند. غیر از استخرها، المان‌های آبی می‌توانند به صورت فواره‌ها، حوضچه‌ها، کانال‌ها و حتی آبشارهای کوچک در یک طراحی فضای سبز به کار گرفته شوند. بسته به نوع ساخت و ساز و سرعت حرکت آب، این المان‌ها هم می‌توانند به یک فضا پویایی و حرکت را اضافه کرده و هم حسی از آرامش را انتقال دهند. به علاوه آب همیشه نقشی مهم برای تازه کردن محیط، ایجاد حس آرامش و کاهش صداهای مزاحم داشته است.

محوطه سازی و حیاط سازی

وظیفه محوطه سازی و حیاط سازی تنها در ایجاد یک فضای زیبا و الهام‌بخش بر روی سطح زمین نیست. در یک طراحی عالی و فکر شده، منظره یک فضای سبز از بالا هم بسیار زیبا و نفس‌گیر دیده می‌شود. منظره‌هایی که از بالا از یک محوطه یا حیاط دیده می‌شود، می‌تواند جذابیت‌های را داشته باشد که از سطح زمین قابل مشاهده نیستند. فرض کنید یک برج مسکونی یا ساختمان تجاری فضای سبزی داشته باشد که به تصویر قابل مشاهده از آن از بالا هم فکر شده باشد، در این صورت ساکنان آن ساختمان نه تنها بر روی زمین بلکه از تماشای منظره آن از بالا هم می‌توانند لذت ببرند.

کم هستند عناصری که بتوانند به اندازه گیاهان، درختان و گل‌ها به یک فضا زیبایی ببخشند. انسان‌ها از زمان‌های دور شیفته زیبایی گیاهان بوده‌اند و هنوز هستند. گیاهان در اندازه‌ها، رنگ‌ها و اشکال مختلف در دسترس هستند. در ساخت فضای سبز، چه محوطه سازی باغ باشد یا حیاط سازی ویلا، وجود گستره متنوعی از گیاهان کمک می‌کند بتوانید فضایی متفاوت و دلنشین ایجاد کنید. شما همچنین می‌توانید با اضافه کردن گیاهان به فضاهای داخلی، ارتباطی زیبا بین فضاهای خارجی و داخلی ایجاد کنید.

استفاده از قدرت رنگ‌ها برای خلق فضاهای جذاب را فراموش نکنید. تاثیر رنگ‌ها بر ذهن ما تاثیری عمیق و مهم است. این موضوع مدت‌ها قبل به صورت علمی هم ثابت شده است. البته نیاز نیست برای بهره بردن از ویژگی تاثیرگذار رنگ‌ها متخصص باشیم؛ یک فضای خاکستری و بی‌روح را تصور کنید و سپس یک محیط پر رنگ و لعاب و جذاب را. کدام یک حس بهتری دارند؟ به همین خاطر در فرایند محوطه سازی و حیاط سازی توجه فراوانی بر رنگ‌ها داشته باشید. به خاطر وجود گیاهان، رنگ مثبت و آرامش‌دهنده سبز رنگ غالب خواهد بود، اما استفاده از دیگر رنگ‌های روح‌بخش را هم فراموش نکنید.

در محوطه سازی و حیاط سازی سبک پیاده‌راه‌ها و محل‌های عبور و مرور به اندازه درخت‌کاری‌ها و دیگر چیدمان‌ها اهمیت دارد. اگر در یک طراحی به ترکیب زیبایی و کاربردپذیری توجهی نشود، آن طراحی به احتمال خیلی زیاد موفق نخواهد بود. جزئیات فنی مانند انتخاب صحیح مواد یا نوع ساخت، نقشی مهم در ساخت یک پیاده‌راه زیبا و ماندگار بازی می‌کنند. فرایند ساخت یک پیاده‌راه عالی نیاز به توجه فراوانی دارد و گاهی وقت‌ها بعضی چیزهای مهم ممکن است فراموش شوند. با در نظر گرفتن ویژگی‌های محیطی، شرایط آب و هوایی و پیش‌بینی مقدار استفاده از پیاده‌راه‌ها، می‌بایست بهترین مواد و طرح‌ها برای ساخت آنها در نظر گرفته شود.

نورپردازی ابزاری قدرتمند برای ایجاد فضاهای خیره‌کننده و بسیار جذاب است. غیر از کاهش فعالیت‌های مجرمانه و افزایش امنیت، نورپردازی در محوطه سازی ویلا یا باغ و باغچه می‌تواند به صورتی هنرمندانه برای دلنشین و جذاب کردن هر محیطی استفاده شود. راه‌ها و ترکیب‌های بی‌شماری برای خلق طراحی‌های نورپردازی خارق‌العاده وجود دارد. دنیای ما با نور زنده می‌شود و وجود نور در هر محیطی به آن روح می‌دهد، مخصوصا اگر به خوبی و با رویکردی حرفه‌ای انجام شده باشد.

همگی ما می‌دانیم که رشد مناسب ذهنی و جسمی بچه‌ها چه قدر در آینده آن‌ها تاثیر دارد. در مناطق مختلف دنیا زمین‌های بازی تنها فضاهایی برای دویدن و بالا و پایین پریدن بچه‌ها نیستند؛ برای تک‌تک المان‌های موجود در آن‌ها فکر می‌شود تا آن‌ها بتوانند عملکردهای روانشناختی و عملی هم داشته باشند. اگر محوطه سازی و حیاط سازی را برای جمعیتی انجام می‌دهید که بچه‌های کوچک دارند، حتما به این نکته‌ها توجه کنید و محیطی امن و در عین حال رشددهنده برای آن‌ها ایجاد کنید.

در این جدول معماری منظر به طور خلاصه توضیح داده شده است:

کاربردها در مقیاس بزرگ

پارک، فضای سبز شهری، میدان‌ها، محوطه‌های مراکز تجاری، دانشگاهی و صنعتی

کاربردها در مقیاس کوچک

محوطه سازی ویلا، باغ، باغچه، روف گاردن، دیوار سبز

اهمیت

حفظ محیط زیست، ایجاد محیط پر نشاط برای شهروندان، گسترش فضاهای طبیعی، کاهش آلودگی، زیباسازی

المان‌های مهم در طراحی

درختان، گیاهان، گل‌ها، پیاده‌راه‌ها، نیمکت‌ها، آلاچیق، نورپردازی، المان‌های آبی

به "محوطه سازی و حیاط سازی" امتیاز دهید

26 کاربر به "محوطه سازی و حیاط سازی" امتیاز داده اند | امتیاز: 2.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محوطه سازی و حیاط سازی"

1 دیدگاه

ضابطی 22 دی 1398

برای باغی با مساحت 2000 متر راهنمایی بفرمایید

پاسخ به ضابطی
* سوالتان را از کارشناس ما بپرسید، در صورتی که تمایل دارید با شما تماس گرفته شود، اطلاعات تماس خود را هم در فرم زیر درج نمایید (اطلاعات تماس شما در سایت نمایش داده نخواهد شد)
به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252