روان کننده بتن چیست و کجا به کار میرود؟

یکی دیگر از افزودنی هایی که برای بهبود بتن به ترکیب افزوده میشود، روان کننده بتن است که در ادامه به انواع و مزیت های ان خواهیم پرداخت.

روان کننده بتن چیست و کجا به کار میرود؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، روان نماینده بتن نوعی ماده اضافه نمودنی شیمیایی است که به کاهش استفاده از آب در ساخت بتن یاری می نماید و با افزایش نسبت سیمان به آب در بتن، کیفیت نهایی بتن را افزایش می دهد. اگر در یک قسمت ساختمان استفاده گردد، بتن آن قسمت یکپارچه بوده و کیفیت بالاتری دارد. روان نماینده بتن نقش های مفیدی در یک بتن دارد که اولین مورد آن حفظ یکپارچگی بتن و توزیع مناسب سیمان است. مکانیزم عملکردآن به شکلی است که امکان تجمع سیمان در یک قسمت خاص از بتن وجود ندارد و بتن به شکل مساوی و متعادل بین قسمت های مختلف بتن قرار می گیرد.

اما نقش مهم دیگر افزایش نسبت سیمان به آب است که به علت کاهش نقش آب در روان کردن سیمان به وجود می آید.

مزایای استفاده از روان نماینده ها:

  1. نسبت آب به سیمان یکی از مهمترین عوامل موثر بر بهبود خواص مکانیکی بتن است. کاهش این نسبت باعث بهبود ویژگی های مکانیکی بتن و افزایش مقاومت و پایایی آن در برابر نفوذ آب می گردد.
  2. روان نماینده های بتن، دوام بتن را در مقابل خشکی و یا رطوبت مداوم، ذوب شدگی و یخبندان مستمر و مواردی نظیر آنها بالا می برد.
  3. این اضافه نمودنی های کاهنده آب با کاهش مصرف آب و سیمان مصرفی باعث افزایش روانی سیمان و شکل پذیری آن می شوند.
  4. این مواد کارایی مورد احتیاج در هنگام بتن ریزی را فراهم می نمایند و با افزایش کارایی در مکان های دور از دسترس و قالب ها با آرماتور انبوه باعث سهولت در بتن ریزی می شوند.
  5. این مواد اضافه نمودنی با کاهش اندازه مصرف سیمان کارایی لازم را برای بتن فراهم نموده و باعث کاهش حرارت هیدراتاسیون در بتن خواهند شد.
  6. کاهنده های آب بر زمان گیرش بتن تاثیرگذار هستند و انواع این کاهنده ها با توجه به مواد تشکیل دهنده خود اثرات مختلفی بر گیرش بتن می گذارند.
  7. روان نماینده ها با کاهش اندازه آب اختلاط در اسلامپ باعث کاهش جمع شدگی سیمان و افزایش مقاومت بتن می شوند. کاهش آب اختلاط به نوع سیمان، نوع و اندازه اضافه نمودنی هایی نظیر خاکستر بادی و روباره، نحوه اضافه کردن اضافه نمودنی ها، اندازه هوا، نسبت آب به سیمان و نوع سنگدانه های سیمان بستگی دارد.
  8. استفاده از روان نماینده های بتن منجر به کاهش تخلخل خمیر سیمان و در نهایت نفوذناپذیری آن می گردد. در بتن های حاوی روان نماینده می توان با کاهش عیار سیمان مصرفی اندازه نفوذپذیری بتن را کاهش داد که این امر ناشی از درجه حرارت بالای هیدراتاسیون می باشد.
  9. مواد اضافه نمودنی باعث افزایش کیفیت، مقاومت، دوام، کارایی و نفوذناپذیری بتن در برابر آب شده و اجرای عملیات بتن ریزی را آسان تر می نمایند.

انواع روان نماینده بتن

1. روان نماینده دیرگیر:

روان نماینده های دیرگیر هم زمان با کاهش نسبت آب به سیمان، اندازه کارایی و روانی بتن را بالا برده و زمان گیرش اولیه آن را به تاخیر می اندازند. این روان نماینده ها به علت ایجاد تاخیر در زمان گیرش بتن برای بتن ریزی در فصل تابستان و منطقه ها گرمسیری مناسب هستند.

با استفاده از روان نماینده های دیرگیر می توان از ایجاد ترک در سطح بتن, خزش و انقباض آن جلوگیری نمود. پمپاژ بتنی که با روان نماینده ها مخلوط می گردد راحت بوده و احتیاجی به افزایش آب ندارد. این اضافه نمودنی ها اندازه چسبندگی مصالح را در بتن هایی که از دانه بندی مناسب برخوردار نیستند افزایش می دهند و برای بتن ریزی ستون ها, تیرها و دیوارهای برشی مناسب می باشند.

2. روان نماینده زودگیر:

روان نماینده های زودگیر مدت زمان گیرش بتن را کاهش داده و برای بتن ریزی در آب و هوای سرد مورد استفاده قرار می گیرند. با افزایش کارایی و روانی بتن, پرداخت پذیری آن را نیز بهبود می بخشند و به اندازه 5 درصد آب اختلاط بتن را کاهش می دهند.

این اضافه نمودنی های کاهنده بدون احتیاج به آب بیشتر, عمل پمپاژ را آسان تر می نمایند. روان نماینده های زودگیر در بتن ریزی با مصالح سنگی و بتن ریزی به وسیله پمپ کاربرد دارند. علاوه بر آن این مواد را می توان به بتن هایی که از ترکیبات پوزولانی تشکیل شده اند نیز اضافه نمود.

3. روان نماینده معمولی:

روان نماینده هایی که کارایی آنها در حد معمولی و مطلوب است به منظور بتن ریزی در آب و هوای معتدل مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این اضافه نمودنی ها روانی و مدت زمان کارایی بتن را افزایش داده و با کاهش جداشدگی در روانی بتن مقاومت فشاری آن را نیز بالا می برد. این مواد را می توان به ملات سیمانی، بتن های مسلح و معمولی اضافه نمود و در بتن ریزی درجا و بتن ریزی به وسیله پمپ نیز مورد استفاده قرار داد.



به "روان کننده بتن چیست و کجا به کار میرود؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "روان کننده بتن چیست و کجا به کار میرود؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روان کننده بتن چیست و کجا به کار میرود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252