مزایای استفاده از آب بندی بتن چیست؟

آب بندی بتن یکی از مواردی که در خصوص سازه های بتنی بلاخص مواردی که در مجاورت دائم یا غیر دائم با آب و مواد شیمیایی است بسیار دارای اهمیت است و عملکرد مسدود کنندگی در برابر تراوش، نفود فشار با تهاجم آب حاوی مواد شیمیایی علاوه بر تحمل خوب باربری آن بسیار مهم است. در این راستا باید بتنی ساخته گردد که اصطلاحا آب بند مکمل گفته می گردد.

مزایای استفاده از آب بندی بتن چیست؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، از نظر محدود کردن آسیب دیدگی بتن، در حقیقت مناسبتر آن است که از اصطلاح بتن غیر قابل نفوذ استفاده گردد. زیرا امکان آب بندی مطلق در مخلوط نامتجانسی همانند بتن به سختی میسر می باشد بدین معنی که اگر حجم رطوبت نفوذ یافته در جسم بتن در سطح مجاور هوا تبخیر گردد و در زمان تجزیه و تحلیل رطوبت هیچ صدمه ای ایجاد نگردد در این صورت طبق استاندارد کاربردی ساختمان آمریکا به چنین بتنی بتن آب بند گفته میگردد.

مزایای استفاده از آب بندی بتن:

از مزایای استفاده از آب بندی به روش تزریق می توان به امکان اجرای آب بندی در فشار مثبت و منفی، حداکثر دوام سازه بتنی به دلیل جلوگیری از ورود آب به سازه و سرعت بالای اجرا اشاره کرد. از مسائل عمده این روش آببندی بتن، تخصص بالای مورد احتیاج، احتیاج به تجهیزات خاص و گران قیمت و هزینه بالای این روش آب بندی بتن می باشد.

1. آب بندی در حین ساخت:

  1. با داشتن خاصیت روان نمایندگی سبب کاهش نسبت آب به مواد سیمانی و افزایش سهولت متراکم سازی بتن شده که این مورد خود باعث کاهش حجم لوله های مویینه، افزایش وزن مخصوص، تراکم بتن و در نتیجه سبب کاهش نفوذپذیری می گردد.
  2. این افزودنی با لغزنده نمودن سطوح داخلی لوله های مویینه درون بتن بواسطه از میان بردن نفوذ آب به وسیله خاصیت اسمزی نفوذ پذیری بتن را کاهش و موجب آب بندی می گردد
  3. افزودنی مناسب می بایست از نفوذ سولفات ها و املاح خورنده در بتن جلوگیری کرده و یون کلر فعال موجود در آن را غیرفعال نماید که دارای مواد پوزولانی می باشد و هیدروکسید کلسیم را به سیلیکات کلسیم نامحلول تبدیل می کند.
  4. ایجاد حساب های ریز هوا کوچکتر از 300mm و در نتیجه قطعه کردن لوله های مویینه در جهت آب بندی از دیگر خصوصیات یک افزودنی مناسب جهت آب بندی است.
  5. بدلیل عملکرد چند کاره بر مقاومت فشاری و دوام بتن می افزاید که کاهش نفوذپذیری را به همراه دارد. این سیستم جامع را در کل آب کیپ یا ناتراوا می نامند
  6. بهبود خواص پمپ پذیری بدلیل خاصیت روان نمایندگی آن از دیگر خواص استفاده از این نوع افزودنیها می باشد نتیجه آنکه برای آب بندی بتن در حین ساخت 2 کار اساسی را بایستی انجام داد.

2. آب بندی پس از بتن ریزی:

اساس این روش استفاده از آب بندی غشایی می باشد. در این روش ملات امولسیون پلیمری در چند لایه به ضخامت 1 تا 5 سانتی متر با رعایت نکات فنی روی دیوارها اجرا می گردد. این ملات دارای طرح اختلاط مخصوصی بوده و تشکیل فیلم پلیمری درون آن و واکنشهای پوزولانی ناشی از SiO² میکروسیلیکای موجود در این مواد باعث ایجاد یک پرده انعطاف پذیر و مقاوم آب بند بصورت پوششی بر روی سطح بتنی می گردد.

از سوی دیگر با اتخاذ تدابیری خاص محل اتصال کف به دیوار که یکی از حساس ترین نقاط از لحاظ آب بندی می باشد ایزوله شده و لایه کف و دیواره کاملا یکپارچه می گردد. برای آب بندی بتن کف نیز از نوعی بتن آب بند استفاده می گردد.

در این روش احتیاج به آماده ساز زیر کار می باشد بعلاوه باید تمام قسمت های کرمو شده تا رسیدن به یک بتن سالم و دست نخورده کاملا کنده گردد و کلیه ترک ها و درزهای اجرایی از قبیل محل های قطع بتن ریزی بصورت V تا رسیدن به یک بتن سالم و محکم حداقل با عمق و عرض پنج سانتی متر شکافته گردد.

تخلخل و نفوذپذیری بتن:

یکی از ویژگی های بارزی که بتن ها دارند تخلخل و نفوذ پذیری آنها می باشد به طوری که می توان درصدی از حجم نهایی بتن را به تخلخل و نفوذپذیری بتن اختصاص داد. منظور از نفوذ پذیری در بتن ارتباطی است که میان تخلخل ها وجود داشته و مهندسین می توانند به یاری آنها اندازه حرکت آب را در بتن تخمین زده و درصد آسیب پذیری بتن را تصور نمایند.

معمولا نفوذپذیری بتن واژه ای عام تر از کلمه تخلخل می باشد و در کارهای عمرانی پارامتری را برای اندازه فشار آب در تخلخل ها یا همان ضریب نفوذپذیری در نظر گرفته اند که در میان مهندسین با عنوان ضریب دارسی معرفی شده است. از این رو هر چه ضریب دارسی در بتن پایین باشد اندازه نفوذپذیری آب به درون بتن کمتر بوده و بتن دوام بالاتری را خواهد داشت لذا برای پایین آوردن هر چه بیشتر ضریب دارسی آب بندی بتن امری لازم و ضروری در ساخت ساختمان ها و سازه های بتنی به شمار میرود.

روش های کلی آب بندی بتن:

1. آب بندی بتن با استفاده از مواد تازه:

قطعات بتنی فنداسیون ها، مخازن نگهداری آب آشامیدنی، آب های صنعتی و کشاورزی، فاضلاب های شهری و صنعتی، سازه های زیر زمینی و سازه های در معرض رطوبت جوی زیاد، همگی احتیاجمند استفاده از محصولی مناسب برای آب بندی می باشند.

امروزه بسته به نوع سازه، احتیاجهای متفاوتی در خصوص آب بندی مطرح می گردد. قابل اعتماد بودن، دوام طولانی و یا مقاومت در برابر انواع تنش های وارده مکانیکی و پایداری شیمیایی. این چالش وقتی پررنگ تر می گردد که به مسایل زیست محیطی نیز توجه کنیم. چرا که در بعضی از موارد نفوذ مایعات شیمیایی و آب های آلوده به خاک و یا آب باعث آلوده شدن آنها می گردد. در مواردی کارکرد صحیح یک سازه اثرات مستقیم و یا غیر مستقیم در جامعه و مسائل مالی دارد.

از این رو در سال های اخیر و در پی پیشرفت های علمی جامعه جهانی روش های مدرنی به وجود آمده که صنعت آب بندی را دچار تحولی بزرگ کرده است. از جمله این محصولات می توان به پودرهای آب بند نماینده مورد استفاده در طرح اختلاط بتن، ملات های آب بند برای بتن های اجرا شده، ملات های زودگیر جهت بند آوردن نشت آب، ملات های نفوذگر جهت مقابله با فشارهای منفی و مواد آب بند تزریقی جهت یاری به آب بندی تونل ها، درزهای اجرایی، استحکام خاک در منطقه ها دریایی و آب بندی ترکهای مویی در سازه ها اشاره کرد.

2. آب بندی بتن به روش تزریق رزین پلی یورتان:

پلی یورتان ها پلیمرهایی هستند که دارای پیوند یورتانی بوده و به وسیله واکنش افزایشی بتن یک گروه ایزوسیانات و یک ترکیب دارای هیدروژن فعال مثل گروه هیدروکسیل شکل می گیرند. مهمترین ویژگی این گروه از پلیمرها این است که پس از واکنش، ساختاری پایدار بوجود می آید. در این روش آب بندی بتن، رزین های پلی یورتان یک جزئی یا دو جزئی با پمپ مخصوص تزریق در محلهای نفوذ آب تزریق می شوند و باعث آب بندی جسم بتن از داخل و عمق می گردد.

کاربردهای آب بندی:

  • آب بندی نما
  • آب بندی استخرها و مخازن آب
  • آب بندی بام
  • آب بندی دیوارهای حائل
  • آب بندی تونل ها
  • آب بندی پارکینگ ها
  • آب بندی محیط های مرطوب مانند آشپزخانه ها و سرویس های بهداشتی
  • آب بندی زیرزمین ها
  • آب بندی شمع های دریایی
  • آب بندی اسکله ها
  • آب بندی سد
  • آب بندی تصفیه خانه های فاضلاب


به "مزایای استفاده از آب بندی بتن چیست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "مزایای استفاده از آب بندی بتن چیست؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایای استفاده از آب بندی بتن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252