آشنایی بیشتر با سیمان

سیمان از مصالحی هست که همه لااقل نام ان را شنیده ایم و میدانیم که به صورت گردی خاکستری میباشد، اما این ماده مهم در صنعت ساختمان انواعی دارد که کاربردهای متنوعی برای آن وجود دارد.

آشنایی بیشتر با سیمان

به گزارش گروه ساختمانی آبان، سیمان گردی است نرم، بانفوذ پذیری آب، چسبنده، که اساساً مرکب از ترکیبات پخته و گداخته شده اکسیدهای مواد شیمیایی می باشد. ملاتاین گرد قادر است به مرور در مجاورت هوا یا در زیر آب سخت شود، ضمناً داشتن ثبات حجم، مقاومت خود را حفظ کرده و در فاصله 28 روز در زیر آب ماندن دارای حداقل مقاومت 250 کیلوگرم بر سانتی متر مربع شود.

در تهیه بتن باید از خوب بودن مصالح و به عبارت دیگر انطباق خصوصیات مصالح با ویژگی هایی که جهت بتن خوب لازم است اطمینان حاصل شود.

سیمان از نظر انواع آن در ایران به پیروی از استاندارد امریکا به پنج تیپ مختلف تقسیم میشود:

سیمان پرتلند نوع 1 (سیمان معمولی)

این نوع سیمان در ایران و دنیا پر مصرف ترین نوع سیمان می باشد. این سیمان دارای مرغوبیت بالایی است و می توان از آن در مناطقی با اقلیم معتدل و خشک استفاده نمود. این نوع سیمان در ساختمانهای معمولی، کفسازی، اسکلتهای بتن ارمه، ملاتها و اندودها و فونداسیون ساختمان که امکان حمله سولفاتها به آن وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرد.

سیمان پرتلند نوع 2 (سیمان با حرارت متوسط یا سیمان اصلاح شده)

این نوع سیمان در برابر زمینهای سولفاته و خاکهای شوره دار مقاومتبیشتری دارد و در هنگام فعل و انفعالات شیمیایی نسبت به سیمان نوع یک حرارت کمتری فراوری می نماید این نوع سیمان تا حدی کند گیر است جلوگیری از افزایش دمای بتن به هنگام بتن ریزی در هوای گرم از مزایای این نوع سیمان میباشد و از این نوع سیمان در فنداسیون سازی، دیواره پلها، دیوارهای حائل به طور کلی مکانهایی که بتن با خورشید تماس دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

سیمان پرتلند نوع 3 (سیمان زود سخت شونده)

این نوع سیمان در مدت کوتاهی (یک هفته یا کمتر) مقاومت زیادی بدست میاورد به همین دلیل به سیمان با مقاومت زودرس معروف است این سیمان دارای مقاومت اولیه زیادی است و معمولا در مواردی استفاده می شود که قالبها باید زود باز شود مقاومت 3 روزه این بتن تقریبا برابر مقاومت 7 روزه سیمان نوع 1 است از این نوع سیمان در تعمیرات فوری و یا بتن ریزی در هوای سرد استفاده می شود ولی بدلیل فراوری حرارت زیاد در بتن ریزیهای حجیم و یا قطعات عظیم بتنی نباید مورد استفاده قرار گیرد.

سیمان پرتلند نوع 4 (سیمان کم حرارت یا کند گیر)

این سیمان به سیمان کند گیر معروف است حرارت فراوری شده این سیمان حتی از سیمان نوع 2 نیز کمتر است از این نوع سیمان در بتن ریزیهای حجیم مخصوصا در فصول گرم (دمای بالای 40 الی 50 درجه سانتیگراد)، استفاده در بتن ریزی دیوارهای طول و همچنین بتن ریزی چند لایه استفاده می شود.

سیمان پرتلند نوع 5 (سیمان ضد سولفاته)

خود گیری و مقاومت این نوع سیمان آرامتر و دیرتر از از سیمان نوع 1 می باشد و نیز گرمازایی کمتری دارد از این نوع سیمان زمانی استفاده می شود که بتن در تماس شدید با حمله سولفاتها باشد استفاده از این نوع سیمان در سواحل خلیج فارس که علاوه بر سولفاتها به املاح کلر هم آلوده هستند نامناسب است و به جای آن باید از سیمان نوع 2 استفاده نمود مقاومت 28 روزه سیمان نوع 1 برابر مقاومت 42 روزه سیمان نوع 5 است.

از سیمان های نام برده شده در بالا سیمان نوع 5 در مناطقی مانند آبادان و شهرهای هم جوار بدلیل مقاومت خوب این سیمان در مقابل سولفاتها استفاده می شود البته در این مکانها می توان از سیمان نوع 2 هم که در مقابل سولفاتها هم کلر ها مقاومت دارد استفاده نمود ولی بدلیل کم بود سیمان نوع 5 در بازار، بهترین گزینه برای استفاده در این مناطق پرتلند 3 و4 و 5 میباشد.

سیمان روباره ای

که از آسیاب کردن مخلوط کلینر و روباره کوره آنگدازی به دست می آید. نرمی این سیمان از سیمان پرتلند معمولی بیشتر ولی سعت حصول مقاومت آن کمتر است. حرارت آبگیری این سیمان نیز کمتر از سیمان پرتلند معمولی است و در مجاورت محیط های حاوی کلر حفاظت خوبی برای میلگردهای آرماتور تامین میکند.

سیمان دریاگیر

بر اساس سفارش ساخته میشود و علاوه بر مشکل بودن تنظیم ترکیبات تشکیل دهنده آن در صورت ماندن در انبار و دیر استفاده شدن از آن با سرعتی بیش از سایر سیمان ها فاسد میشود.

سیمان پرآلومین

سیمان برقی، که میزان اکسید آلومینیوم آن نسبتا زیاد است. این سیمان را با سنگ آهک و بوکسیت می سازند و به خاطر خواص شیمیایی ترکیبات تشکیل دهنده آن مقاومت ملات یک روزه آن مشابه مقاومت ملات 28 روزه سیمان پرتلند معمولی است. مقاومت شیمیایی آن به خصوص در آب دریا و در مجاورت سولفات ها بسیار عالی است. این سیمان به هوای مرطوب و گرم حساس است و در مناطق استوایی قابل کاربرد نیست.

سیمان پوزولان

که از آسیاب کردن کلینر و سنگ های آتشفشانی درست میشود و برای رویه های بتنی و سایر نقاطی که برای ذوب یخ روی آنها از نمک و سایر مواد یخ زا استفاده می شود مناسب است. ملات این سیمان حالت کلوئیدی داشته و جمع شدگی آن بسیار کم است.



به "آشنایی بیشتر با سیمان" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی بیشتر با سیمان" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی بیشتر با سیمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252