خانواده بتن و مزایای هر یک

از زمان که بتن به صنایع ساختمانی اضافه شده است، تحولاتو تکنیک های مختلفی را به خود دیده است، در ادامه شما را با خانواده بتن ها اشنا خواهیم کردو مزایای هر یک را خواهیم شمرد.

خانواده بتن و مزایای هر یک

به گزارش گروه ساختمانی آبان، بتن الیافی:

الیاف بتن یکی از انواع فرآورده های بتنی میباشد که خود به دسته های گوناگون تقسیم می شود و هریک مزایای خاص خود را دارند. در واقع لیف ها تکه های تقویت کننده کوچکی هستند که می توانند صاف یا دایره ای شکل باشند. الیاف معمولا بصورت یکنواخت در بتن قرار داده می شوند ولی جهت قرار گیری آنها به صورت رندم است.

با ظهور الیاف در فرآرورده بتن، انقلابی بزرگ در صنعت ساخت و ساز به وجود آمد، بتن فیبر، ماده ای چند سازه ای است که در آن فیبرها به عنوان تقویت کننده به بتن افزوده می شوند و موجب بالا رفتن ظرفیت های همچون یکپارچگی، پیوستگی و استحکام فوق العاده بالا در بتن می شوند. از دیگر قابلیت های که بتن الیافی به وجود می آورند فرم پذیری بالاست و مانع شدن از ترک خوردگی در برابر ضربات است.

کاربرد بتن الیافی:

  1. یکی از کاربردهای الیاف به منظور جلوگیری از شکاف برداشتن پلاستیک و خشک شدن ترک برداری بتن، در بتن است.
  2. اثبات شده است که افزایش الیاف ریز و یکسان در بتن می تواند پوشش دهندگی ترک خوردگی را انجام دهد در واقع خاصیت دینامیستی و ایستایی آن را پشتیبانی کند.
  3. فیبرها موجب کاهش حباب ها و جذب بتن در برابر عوامل محیطی مانند آب است. با اضافه کردن بعضی الیاف می توان استقامت بتن را در برابر سایش و خرد شدن افزایش داد.
  4. مستحکم بودن الیاف های کربنی و شیشه ای در مقابل خزش ها.
  5. اندازه جذب انرژی بالایی به بتن می دهند.
  6. توانایی تحمل حمل و نقل بعد از شکاف برداشتن.
  7. خواص انعطاف پذیری این بتن همچون خواص مواد پلیمری است که مانع گسیختن فوری بتن می شود.
  8. اگر در بتن شکافی ایجاد شود، الیاف مانع پیشرفت آن ترک خواهند شد.

بتن مسلح:

بتن مسلح یا بتن آرمه که یکی از زیر شاخه های فرآروده بتنی می باشد به بتن مسلح شده با میلگرد (آرماتور) گفته می شود. برای مسلح کردن بتن از میلگردهای تقویتی، شبکه های توری تقویتی، صفحات فلزی یا الیاف تقویتی استفاده می شود.

هدف اصلی استفاده از بتن آرمه، واگذاری نیروهای کششی به وجود آمده در بتن به میلگردها است. تا بدین طریق نیروهای کششی به بتن وارد نشده و سبب ترک خوردگی و در نهایت پکیدن بتن نشود. مقاومت کششی بتن 0.1 مقاومت فشاری آن است.

بتن نیروهای فشاری را به خوبی تحمل می نماید؛ اما در برابر نیروهای کششی ضعیف است. پس با مسلح کردن بتن، می توان مقاومت کششی آن را افزایش داد. علاوه بر آن،شکست بتن در کشش، بسیار پایین است که با مسلح نمودن آن می توان دو لبه بتن ترک خورده را به هم نزدیک کرد.

دلایل استفاده از بتن مسلح:

یکی از دلایل استفاده از این نوع بتن ضریب انبساط حرارتی میباشد.ضریب انبساط حرارتی بتن و فولاد یکسان است. به این معنی که فولاد به دلیل تشابه ضریب انبساط حرارتی با بتن موجب ترک خوردگی بتن در صورت منبسط شدن نمی شود. در واقع بتن و فولاد باهم تغییر طول می دهند، به عبارت دیگر فولاد بر اثر تغییر دما موجب ایجاد تنش در بتن نمی شود.

قابلیت چسبندگی و عدم لغزش فولاد داخل بتن مسلح است به خصوص برای فولادهای آج دار بتن کاملا اطراف فولاد را می گیرد.به نوعی بتن مسلح از فولاد در مقابل عوامل جوی، هوازدگی و آتش سوزی محافظت می نماید.

فوم بتن:

یکی دیگر از انواع فرآورده های بتنی فوم بتن می باشد که همراه با ماده کف ساز با پایه شیمیایی و پروتئین حیوانی را بتن فوم می نامند. این نوع بتن علاوه بر داشتن مزایای بتن معمولی خواص دیگری مانند وزن مخصوص کم و مقاومت فشاری بالا را نیز دارا می باشد. سبکی این بتن در سازه های ساختمانی باعث کاهش بار مرده ساختمان، صرفه جویی در حجم خاک برداری و حجم بتن مصرف شده در فونداسیون ها و بعلاوه کاهش بارهای زلزله می شود.

برای افزایش کارایی این محصول در پروژه های مختلف اندازه اختلاط و افزودنی های مورداحتیاج طبق تجربیات و استانداردهای کشورهای آلمان، انگلیس و آمریکا تنظیم و تهیه می شود و برای فراوری نهایی و آزمایش های مقاومت بر روی آن ها صورت می گیرد. برای فراوری این بتن از ملات ماسه، سیمان، ماسه بادی، ملات بتن فوم (از نوع شیمیایی و پروتئین حیوانی) و افزودنی های مجاز استفاده می شود.

مزیت مالی فوم بتن:

وزن ساختمانی که در آن از بتن فوم استفاده می شود می تواند تا حدود 35٪ نسبت به وزن ساختمانی که با بتن معمولی ساخته شده کاهش یابد با استفاده کردن از تجربه و دقت بیشتر در طراحی و استفاده بهینه از بتن فوم امکان کاهش وزن آن تا 50٪ نسبت به ساختمان بتن معمولی وجود خواهد داشت و متعاقبًا سهم بار با کاهش وزن بار مرده ساختمان به نصف کاهش خواهد یافت.

با کاهش وزن بار مرده ساختمان کاهش درون اسکلت سازه، ابعاد فونداسیون و کاهش آرماتور مصرفی برای فونداسیون را خواهیم داشت و در نتیجه آن موقع اجرای پروژه مدت کوتاهتری طول خواهد کشید.

وزن پایین بتن سبب می شود تا بتوان این بتن را به راحتی به طبقات بالاتر پمپاژ نمود و در نتیجه در هزینه صرفه جویی کرد. در زمان استفاده از ساختمان و بهره برداری به دلیل عایق خوب حرارتی بتن صرفه جوئی قابل توجه ای در هزینه مصرف انرژی حاصل می شود وکاهش چشم گیری در مصرف منابع ملی خواهیم داشت.

بتن آماده:

بتن آماده یکی از راهکارهایی است که در صنعت ساخت و ساز برای مقابله با شلوغی و آلودگی در کسب و کار استفاده می شود. با رشد روزافزون فضای شهری و بعلاوه محدود شدن فضای کارگاهی، بسیاری از سازندگان و پیمانکاران به استفاده از بتن آماده روی آورده اند و این نوع بتن به عنوان یک محصول مناسب شناخته می شود.

بتن آماده یک نوع خاصی از بتن است که در یک کارخانه سیمان یا در یک فضای کارگاهی مخصوص این کار فراوری می شود و سپس به وسیله کامیون ها یا میکسر ها به محل کار فرستاده می شود. این فرآیند باعث می شود تا یک مخلوط دقیق و عالی مخصوص محل ساخت و ساز فراوری شود.

فرآورده های بتنی در هر محلی که استفاده میشود در برابر عواملی چون سیل، آتش، باد و تگرگ و… بسیار مقاوم میباشد. بنابراین بسته به بزرگی ذرات شن و ماسه به کار رفته در بتن و اندازه آب و سیمانی که استفاده شده در آن میتواند اندازه مقاومت مختلفی داشته باشد و بسته به نوع کاربرد آن مورد استفاده قرار گیرد.

مزایای بتن آماده:

  1. کاهش اندازه مواد مصرفی در فرآیند ساخت فرآورده های بتنی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.
  2. بتن آماده دارای مواد افزودنی مخصوصی می باشد که به آن استحکام و روانی مناسبی می بخشد.
  3. در ساخت این نوع بتن سنگ دانه های آهنی استفاده نشده است و بتن آماده با استاندارد های مورد احتیاج فراوری شده و از استحکام و دوام قابل قبولی بهره مند می باشد.
  4. امنیت ساختمان های بتنی برای ساکنان بیشتر است.
  5. استفاده از کامیون های مخلوط کن باعث میشود که در طول حمل از جدایی دانه ها و کاهش کارآیی جلوگیری شود.
  6. فراوری بتن یک امر پر سروصداست. با داشتن مخلوط بتن،نگرانی خاصی در خصوص مواجهه با سروصدا و آلودگی هوا داشته باشید.
  7. خروجی به دست آمده از هر میکسر تقریبا بین 4 تا 5 مترمکعب به ازای هر ساعت است، اما برای این بتن اندازه خروجی به دست آمده در هر ساعت بین 30 تا 60 مترمکعب هست.


به "خانواده بتن و مزایای هر یک" امتیاز دهید

1 کاربر به "خانواده بتن و مزایای هر یک" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانواده بتن و مزایای هر یک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252