چسب بتن چیست و جه کاربردهایی دارد؟

چسب بتن یکی از افزودنی های پر استفاده در صنعت ساختمان محسوب میگردد. این مصارف عبارتند از: ترمیم بتن، آب بندی، ترمیم بافت های قدیمی بتن، افزایش و مقاوم شدن بتن، جلوگیری از هرگونه ترک بتن، افزایش خاصیت شیمیایی و مکانیکی و … اشاره نمود. همه چسب ها یا شامل پلیمر هستد یا هنگام واکنش شیمیایی حاصل می شوند.پلیمر ها موجب چسبندگی چسب ها می شوند.

چسب بتن چیست و جه کاربردهایی دارد؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، مزایای چسب بتن:

  1. استفاده از این متریال سبب افزایش انعطاف پذیری بتن می گردد.
  2. استفاده از آن سبب دوام، سختی و مقاومت سایش، خمشی و گسیختگی بتن را افزایش می دهد.
  3. استفاده از چسب در بتن سبب افزایش چسبندگی بافت بتن و بعلاوه افزایش چسبندگی بتن یا ملات تازه به میلگرد می گردد.
  4. افزایش مقاومت چسبندگی بتن یا ملات تازه به بتن قدیمی
  5. فراوری مخلوط یکنواخت و همگن و کاهش اثرات آب انداختگی
  6. ثبات کیفیت در محیط های قلیایی
  7. کاهش انقباض با امکان کاهش نسبت آب مصرفی
  8. مصرف این متریال سبب افزایش انسجام، کاهش نفوذ پذیری و افزایش دوام و پایایی بتن در برابر آب می گردد

انواع چسب بتن:

1.چسب اپوکسی:

چسب اپوکسی از دو جزء اولیه رزین و سخت کننده ایجاد می گردد.هنگام ترکیب رزین با کاتالیست پخت شروع می گردد. در فرآیند پخت زنجیره های مولکولی واکنش داده و حرارت ایجاد می گردد. بیشترین مصرف چسب در بتن به منظور تعمیرات بتن های فرسوده است.

به منظور ترمیم بتن و افزایش چسبندگی بتن به بافت قدیمی از چسب های بتن استفاده می گردد. این نوع چسب به علت خاصیت ضد آب در نماسازی روی بتن قدیمی و آب بندی استفاده می گردد.

2. چسب لاتکس:

این نوع چسب ترکیبی از امولسیونی از کوپلیمر محلول در آب است. ظاهر این چسب مایعی شیری رنگ است.ترکیب چسب لاتکس با سیمان پرتلند و ماسه ترکیبی مقاوم در برابر آب و مواد شیمیایی و ساییدگی ایجاد می نماید که برای چسباندن کاشی، سرامیک، سنگ های تزئینی و … به سطوح کاربرد دارد.

کاربرد چسب بتن:

این متریال یکی از پر کاربردتربن متریال ساختمانی می باشد و استفاده از آن بسیار رایج است. از مهم ترین ویژگی و کاربرد این مصالح، می توان به افزایش اندازه چسبندگی بتن به سطح بتن قدیمی اشاره نمود. بعلاوه در پروژه های تعمیراتی بسیار پرکاربرد است. در ساخت نما بر روی بتن قدیمی هم می تواند به صورت ایده آل از چسب بتن استفاده کرد. بعلاوه از تفکیک سنگ دانه ها کوچک و بزرگ جلوگیری می نماید و در آب بندی بتن مورد استفاده قرار می گیرد.

از این متریال می توان برای ترمیم بتن استفاده کرد. می توان از آن برای بازسازی و ترمیم سطوح بتنی که دچار آسیب دیدگی شده اند به کار برد. یکی دیگر از کاربردهای رایج چسب مناسب برای بتن می توان به آب بندی بتن در مخازن و استخرهای بتنی اشاره نمود. برای ترمیم بخش های آسیب دیده بتن در سازه هایی مختلف همچون: کانال آب، سالن صنعتی، سد، فرودگاه، ترمیم بتن سدها، پل ها و … هم از آن استفاده می گردد.



به "چسب بتن چیست و جه کاربردهایی دارد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چسب بتن چیست و جه کاربردهایی دارد؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چسب بتن چیست و جه کاربردهایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252