نکات ایمنی در سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان یکی از کارهایی است که باید در مراحل اولیه ساخت بنا و قبل از گچ کاری، نقاشی و … انجام گردد. با توجه به اینکه سیم کشی ساختمان یک کار حساس است، قبل از آغاز به کار باید نکات ایمنی خاصی را رعایت کرد. این نکات، خطرهای احتمالی ناشی از کار با برق را به صفر می رسانند و باعث می شوند کار در نهایت امنیت به انتها برسد.

نکات ایمنی در سیم کشی ساختمان

به گزارش گروه ساختمانی آبان، لوله هایی که برای سیم کشی ایمن ساختمان تعبیه می شوند، باید درون دیوار قرار بگیرند. بدیهی است که این کار باید پیش از آغاز مرحله نازک کاری به سرانجام رسیده باشد.

سیم کشی ساختمان را بهتر بشناسید

برای کارایی و ایمنی بهتر در سیم کشی ساختمان، باید نکات زیادی را مدنظر قرار داد. توصیه میگردد پیش از آغاز سیم کشی ساختمان و در حین آن، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. برای برق کشی ساختمان، ابتدا باید نقشه سیم کشی مشخص گردد تا یک نقشه ی اولیه داشته باشید و بتوانید از روی آن، با برنامه بهتری پیش بروید.
  2. طراحی سیم کشی ساختمان باید به صورت تک خطی انجام گردد تا بین سیم ها تداخلی به وجود نیاید و خطر اتصالات حادثه ساز به حداقل برسد.
  3. برق کشی ساختمان باید در یک خط مستقیم انجام گردد و روشنایی های سالن و اتاق ها در فضای وسط قرار بگیرد. برای سالن های عظیم، ابتدا باید فضا را به چند قسمت تقسیم کرد و برای هر بخش، یک حد وسط در نظر گرفت و روشنایی را در آن قسمت قرار داد.
  4. لوازمی مانند کولرهای گازی و آبی دارای بار (Load) سنگین هستند؛ یعنی مقدار برق مصرفی آن ها به نسبت لوازم برقی دیگر بیشتر است. از این رو باید برای آن ها از فیوز جداگانه با یک خط مستقیم در نظر گرفت. در سیم کشی ایمن، باید یک فیوز مجزا برای روشنایی ها و یک خط جداگانه برای پریزهای سالن و اتاق ها تعبیه گردد.
  5. کلید و پریزها باید در ارتفاعی مناسبی قرار داده شوند. این ارتفاع معمولاً 50 سانتی متر از کف کامل شده ساختمان است؛ اما گاهی اوقات کلید و پریزها در دو ارتفاع مختلف قرار می گیرند. البته ارتفاع کلید و پریز هر ساختمان می تواند بنا به درخواست ساکنین و کارفرما مشخص گردد.
  6. کلید و پریزهای مربوط به برق اجاق گاز باید در ارتفاعی پایین تر از بدنه اجاق گاز قرار داده شوند.
  7. پریزهای تلفن و برق باید به تعداد استاندارد در نظر گرفته شوند؛ به گونه ای که در هر جایی از ساختمان، امکان دسترسی به برق و تلفن وجود داشته باشد.
  8. لوله هایی که برای سیم کشی ایمن ساختمان تعبیه می شوند، باید درون دیوار قرار بگیرند. بدیهی است که این کار باید پیش از آغاز مرحله نازک کاری به سرانجام رسیده باشد.
  9. برای کابل آنتن تلویزیون باید لوله جداگانه ای در نظر گرفته گردد. توجه کنید که کابل آنتن به هیچ عنوان نباید کنار سیم های برق قرار بگیرد.
  10. سیم تلفن را باید درون یک لوله جداگانه قرار داد تا با سیم های برق تداخلی نداشته باشد و از نویز افتادن روی خط تلفن جلوگیری گردد.
  11. کلید و پریزها باید طراحی مناسبی داشته باشند و در جایی نصب شوند که هنگام ورود به خانه، به سرعت به آنها دسترسی داشته باشید.
  12. کابل ها و اتصالات برق نباید در محیط مرطوب قرار داده شوند؛ زیرا رطوبت باعث بروز اتصالات برقی می گردد و احتمال جرقه های منجر به آتش سوزی را افزایش می دهد. برای سیم کشی حمام و سرویس بهداشتی باید از کلید و پریزهای دارای روکش ضدآب استفاده گردد. لامپ این نقاط هم در باید محفظه عایق آب قرار داده بگیرند.
  13. تا جایی که ممکن است، باید از شلوغ کاری پرهیز کرد و کار سیم کشی ساختمان را با طراحی بهینه انجام داد.

سیم تلفن را باید درون یک لوله جداگانه قرار داد تا با سیم های برق تداخلی نداشته باشد و از نویز افتادن روی خط تلفن جلوگیری گردد.

اگر در هنگام سیم کشی ساختمان این موارد مد نظر قرار داده شوند، می توان از عملکرد ایمن سیستم برق ساختمان اطمینان حاصل کرد. در زمان سیم کشی ثانویه که ممکن است پس از وصل برق ساختمان انجام گردد، باید به طور کامل نکات ایمنی را در نظر بگیرید و مراقب اتصالات باشید. تحت هر شرایطی، قبل از دست زدن به سیم ها و پریزها از فازمتر بهره ببرید. سیم کشی ساختمان یک علم است و ظرافت های زیادی باید در آن رعایت گردد. از این رو، توصیه می کنیم این کار را به افراد حرفه ای بسپارید تا از ایمنی برق ساختمان خاطرجمع باشید.



به "نکات ایمنی در سیم کشی ساختمان" امتیاز دهید

10 کاربر به "نکات ایمنی در سیم کشی ساختمان" امتیاز داده اند | 2.6 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات ایمنی در سیم کشی ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252