اثرات زیست محیطی بلوک های بتنی

فراوری و استخراج سیمان و فراوری بلوک های بتونی از احتیاجهای اساسی صنایه ساختمانی است اما این برآورده سازی احتیاج بشر با اثرات زیست محیلی نیز همراه است در ادامه بیشتر در خصوص این اثرات برایتان خواهیم گفت.

اثرات زیست محیطی بلوک های بتنی

به گزارش گروه ساختمانی آبان، تاثیر فراوری بلوک های بتونی گرمای زمین

بیشترین تاثیر محیطی که فراوری بلوک های بتنی در بر دارد، به دلیل استفاده از سیمان است. فراوری سیمان چیزی بین 5 تا 7 درصد از انتشار کربن دی اکسید جهانی را متحمل می شود. 40 درصد از فراوری سیمان به واسطه استفاده از سوخت های فسیلی (معمولا ذغال سنگ) برای ایجاد گرمای 1500 درجه ای کوره های سیمان و 60 درصد باقی مانده از دگردیسی سنگ آهک در دمای بالا که اصطلاحاً کربناته کردن نام دارد، می باشد.

اثرات استخراج مصالح بر محیط زیست

بیشتر مصالح از منابع زمینی استخراج می شوند، با این حال تقریبا 20 درصد از شن، ماسه و سنگ ریزه ها از لایروبی بستر دریا به دست می آید. استخراج، پردازش و انتقال مصالح زمینی باعث تخلیه منابع، تخریب چشم اندازها و مصرف آب و انرژی می شود. استخراج دریایی باعث ایجاد تداوم در بحث تاثیر بلند مدت لایروبی دریا، فرسایش ساحلی، ماهیگیری و دیگر مباحث زندگی دریایی شده است.

کاهش اثرات زیست محیطی

بهترین جایگزین برای سیمان، خاکستر حاصل از انفجار در کوره گرانول زمینی است که می واند تا 50 درصد جایگزین سیمان پورتلند در ترکیبات بتنی شود. در حال حاضر خاکستر پودر شده حاصل از سوخت، به عنوان جایگزین سیمان استفاده می شود. از این جایگزین، 15 درصد در حفظ بهینه مقاومت فشار در بلوک های متراکم و 50 درصد در بلوک های اسفنجی استفاده می شود.

محصولاتی در بازار در دسترس هستند که از ترکیب مصالح قابل بازیافت با مصالح دست نخورده استخراج شده فراوری شده اند. با وضع شدن قانون مالیات مصالح، که در سال 2002 برای کاهش تاثیرات زیست محیطی انجام شد، صنعت بتن سازی به دنبال جایگزینی برای استفاده از 30 میلیون تن نخاله های ساختمانی فراوری شده در ایالات متحده در سال می شود. نوع خاصی از مصالح بازیافتی، مصالح بتنی بازیافت شده هستند که عملکرد آن ها به نسبت مصالح بازیافتی فزونی داشته و تا 20 درصد جایگزین مصالح دست نخورده در بتن سازی می شود.

مصالح دست دوم

مصالح دست دوم، مصالح جانبی حاصل از استخراج های دیگر یا عملیات صنعتی می باشند. استفاده از مصالح دست دوم (ضایعات معدن، ماسه های ریخته گری و خاکستر حاصل از انفجارها) در بتن سازی باعث کاهش تقاضای مصالح طبیعی می شود، در حالی که هم زمان انتقال مقادیر قابل توجهی از ضایعات از محل تخیله نخاله های ساختمانی صورت می گیرد.



به "اثرات زیست محیطی بلوک های بتنی" امتیاز دهید

1 کاربر به "اثرات زیست محیطی بلوک های بتنی" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات زیست محیطی بلوک های بتنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252