چطور میتوانم یک آلاچق بسازم؟

اگر میخواهید بدانید چطور یک الاچق ساخته میشود در ادامه همراه ما باشید.

چطور میتوانم یک آلاچق بسازم؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، امروزه محیط هایِ تفریحی شخصی سازی شده، بسیار رایج شده اند. ویلا، روف گاردن، باغ ها شخصی و امثالهم، تبدیل به اماکنی دلپذیر برای گذراندن وقت با خانواده و دوستان شده. ما عادت داریم که هنگام سفر به درون طبیعت، با خود چادر، زیرانداز و ابزار پخت و پز حمل کنیم. اما وقتی طبیعت را به ملک شخصی خود آوردیم، انتظار امکانات فوری و همیشگی دور از نظر نیست.  آلاچیق ها به ما یاری می نمایند که با آسودگی و رفاه بیشتر، دقیقاً داخل فضای سبز اطرافمان زندگی کنیم. بسیاری از محیط های تفریحی، کاندیدای اجرای آلاچیق هستند. امروزه حتی در اماکن عمومی، مثل بوستان ها و جنگل ها هم، گله به گله آلاچیق ساخته شده. یک آلاچیق با طراحی حرفه ای، ساخته شده در ویلا یا روف گاردن به همراه آبنما یا فضای سبز اختصاصی، می تواند مکانی بی بدیل برای استراحت شما و عزیزانتان باشد.

مراحل ساخت آلاچیق

اینکه برای رسیدن به نتیجه دلخواه دقیقاً باید چه کنید، ارتباط زیادی به مکان ساخت، سایز آلاچیق، هزینه مورد نظر شما و اقلیم آن منطقه ربط دارد. برای ساختن آلاچیق، تنوع زیادی برای شکل و متریال وجود دارد. امروزه معماران بسیاری در زمینه ساخت آلاچیق دست به طراحی می زنند. اگر کمی در فضای مجازی جست و جو کنید، می توانید انبوهی از طرح ها و ایده های ساخت آلاچیق را بیابید. این سازه ها نه فقط در شکل، بلکه در مصالح هم با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه سعی می کنیم شما را با انواع آلاچیق و مراحل ساخت آن ها آشنا سازیم.

استفاده از مصالح مختلف برای ساخت آلاچیق

آلاچیق ها قرار است در دامن طبیعت و محیطی مملو از گیاهان ساخته شوند. احتمالاً ویلا، باغ شخصی یا روف گاردن محل مورد نظر شما برای ساخت آلاچیق باشد. به همین علت، ایده اصلی نهفته در هر طرحی، سازگاری بصری و ساختاری با طبیعت است. متریال زیر برترین انتخاب ها با معیار زیبایی و سازگاری با محیط زیست است:

چوب

از برترین گزینه های ساخت آلاچیق در هر محیطی مخصوصاً باغ، استفاده از چوب است. چوب شبیه دیگر درختان است و با رنگ بندی متناسب و بافت زیبا، منطبق بر سلیقه تقریبا تمام افراد می باشد. رنگ چوب وقتی در کنار رنگ سبز گیاهان و گل ها قرار می گیرد، بسیار طبیعی جلوه می نماید و فکر شما آن را بخشی از محیط اصلی می داند. همین طور از چوب می گردد در قطعات و اشکال مختلف استفاده کرد و ساخت و ساز با آن آسان است. به همین علت مورد علاقه بسیاری از مجریان ساخت آلاچیق است.

فلز

در طراحی ویلا به سبک کلاسیک اروپایی، یک متریال دوست داشتنی برای ساخت آلاچیق و در کل اجزای مختلف باغ فلز، مثلاً آهن یا آلومینیوم است. با استفاده از فرفورژه می توان طرح های زیبایی در ساختار آلاچیق ایجاد کرد. اگر جنس فلز به خوبی انتخاب شده باشد، حتی در محیط هایی با هوای مرطوب، آلاچیق دوام زیادی خواهد داشت.

ترموود

این متریال مصنوعی مدتیست که در بخش های مختلف ساختمان سازی به کار می رود. یکی از کاربردهای ترموود ساخت چیزهایی است که به طرح چوب و رنگ آن احتیاج دارند، اما باید مقاومت و دوام بیشتری داشته باشد. علاوه بر آن، ترموود را می توان در قطعات و احجام کاملاً دلخواه برش داد، که این به فرآیند ساخت سرعت می بخشد.

بتن و سنگ

بسیاری از آلاچیق های ساخته شده در اماکن عمومی، جنس بتن دارند. بدین منظور ابتدا یک اسکلت فلزی برای آلاچیق ساخته می گردد و روی آن را با بتن می پوشانند. خوبی بتن در مقاومت زیاد و شکل پذیری آن است. البته به خاطر وزن بالای آن، ساخت آلاچیق بتنی برای روف گاردن توصیه نمی گردد.

طراحی آلاچیق و اجرای آن

بعد از اینکه طبق شرایط خودتان، متریال مورد نظر را انتخاب کردید، زمان ساخت آلاچیق فرا می رسد. پیش از هر آغاز هر کار اجرایی بهتر است سراغ یک طراح بروید و شکل کلی آلاچیق را با مقدار های دقیق پیدا کنید.

در حین طراحی، جزئیاتی مثل مساحت آلاچیق، سقف دار بودن یا نبودن، تزئینات دیواره آلاچیق و ارتباط آن با محیط اطراف تعیین می گردد. اینجاست که شما هم قادرید سلیقه خود را دخیل کنید. به همین علت بهتر است با یک گروه طراحی حرفه ای و باتجربه همکاری داشته باشید.

اجرای طرح آلاچیق

بعد از اینکه پلان های ساخت آلاچیق آماده شد، نوبت به ساخت آن می رسد. با توجه به اینکه آلاچیق شما با احتمال زیادی، روی خاک باغ ساخته می گردد، حتماً احتیاج به زیرسازی دارید. برای این کار می گردد یک فونداسیون سنگی یا بتنی محدود ایجاد کرد. برای آلاچیق روف گاردن این مرحله الزامی ندارد.

بعد از ساخت فونداسیون و بستر مناسب، کف و اسکلت اصلی ساخته می گردد. همان طور که گفتیم، استفاده از دو متریال پرکاربرد، چوب و ترموود، طی کردن مراحل بعدی را آسان می نماید. شما می توانید برای آلاچیق چوبی یا فلزی هم از کف بتنی یا سنگی بهره ببرید که هزینه کمتر و البته دوام بیشتری دارد. در خصوص آلاچیق فلزی، بیشتر ایده های مجذوب کننده، سقف کامل ندارند. به جای آن با استفاده از فرفورژه می گردد طرح های بسیار جذابی در بدنه و سقف آلاچیق ایجاد کرد.

افزودنی های مجاز به آلاچیق

آلاچیق ها می توانند همه کاره ساخته شوند. اولین چیزی که باید به آن ها اضافه گردد، یک مبلمان در خور است. البته دقت داشته باشید که به علت حضور مبلمان در فضای باز، جنس آن باید با دوام باشد. چوب و آهن از جمله انتخاب های مناسب اند. قرار دادن نیمکت های چوبی در آلاچیق ساخته شده با چوب یا ترمووود، زیبایی دوچندان به آن خواهد داد. گزینه جالب بعدی، باربیکیو است. ساخت یک باربیکیو در نزدیکی آلاچیق، فرصتی عالی برای صرف آسان غذا در طبیعت است.



به "چطور میتوانم یک آلاچق بسازم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چطور میتوانم یک آلاچق بسازم؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور میتوانم یک آلاچق بسازم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252