اجرا و طراحی آلاچیق در پشت بام

اجرا و طراحی آلاچیق در پشت بام میتواند در زیباسازی و کاربردی کردن پشت بام بسیار موثر باشد، مخصوا اگر با اجرای روف گاردن همراه شده باشد.

 
اجرا و طراحی آلاچیق در پشت بام

به گزارش گروه ساختمانی آبان، در بیشتر طراحی های ساختمان مسکونی، شما شاهد طراحی و اجرای فضاهایی نظیر روف گاردن و تراس گاردن هستید. این طرح ها این امکان را به شما می دهند تا فضای سبز را وارد محیط زندگیتان کنید. موضوع اجرای آلاچیق پشت بام، امروزه مورد توجه اغلب طراحان معماری قرار گرفته است.

انواع آلاچیق پشت بام

برای طراحی فضای پشت بام خانه، آلاچیق یکی از آیتم های اصلی طراحی محسوب می گردد. آلاچیق ها با طرح ها و متریال ها مختلف برای طراحی پشت بام خانه استفاده می شوند. به علت تنوع در استفاده از متریال ها، مدل های مختلفی از آلاچیق ها روی پشت بام طراحی شده اند. بنابراین متریال ها، نقش اصلی را در طراحی سایبان ها و آلاچیق ها دارند. در ادامه مطالب شما را با برترین طرح های آلاچیق روی پشت بام آشنا می کنیم.

آلاچیق پشت بام چوبی

چوب یک متریال پرکاربرد در طراحی سایبان و آلاچیق محسوب می گردد. امروزه استفاده از آلاچیق چوبی به سبک مدرن در پشت بام خانه های ویلایی بسیار مرسوم شده است. آلاچیق چوبی یکی از انواع طرح های سازگار با طبیعت می باشد. چوب ترموود، یکی از چوب های بسیار مناسب برای طراحی سایبان و آلاچیق در فضای باز است. زیرا مقاومت چوب ترموود در برابر شرایط آب و هوایی در مقایسه با چوب های دیگر بیشتر است.

آلاچیق پشت بام شیشه ای

شیشه به عنوان یک متریال شفاف در طراحی آلاچیق پشت بام، گزینه بسیار مناسبی است. شما می توانید از شیشه برای طراحی جداره ها و سقف آلاچیق بهره ببرید. فضای پشت بام خانه، یکی از انتخاب های اصلی برای طراحی و اجرای آلاچیق شیشه ای است. زیرا فضای روف گاردن برخلاف فضای پاسیو و بالکن، هیچ محدودیت فضایی ندارد. آلاچیق های شیشه ای در انواع مختلفی طراحی و اجرا می شوند.

آلاچیق شیشه ای تاشو و باز و بسته شونده از پرکاربردترین آن ها هستند. شیشه سکوریت یکی از شیشه های مرغوب و مناسب برای طراحی آلاچیق شیشه ای است. اگر به طراحی فضای گلخانه در پشت بام خانه علاقمندید؛ آلاچیق شیشه ای انتخاب مناسبی است. فضای آلاچیق شیشه ای پشت بام خانه خود را از کاشت گل و گیاه دریغ نکنید. زیرا فضای روف گاردن برترین قسمت خانه برای دریافت نور خورشید است. استفاده از متریال شفاف در طراحی آلاچیق به جلوه نورپردازی فضای روف گاردن در شب یاری می نماید.

آلاچیق پشت بام فلزی

آلاچیق فلزی به علت استحکام و دوام بالا در طراحی روف گاردن بسیار پرکاربرد است. از سایبان و آلاچیق فلزی در آب و هوای مرطوب کمتر استفاده می گردد. زیرا با وجود شرایط زنگ زدگی باید در طول استفاده رنگ آمیزی گردد. برای طراحی سقف آلاچیق فلزی شما می توانید از ورق های گالوانیزه بهره ببرید. آلاچیق های فلزی کوچک برای طراحی محیط پاسیو بسیار مناسب هستند. شما می توانید یک پاسیو کوچک با آلاچیق فلزی به سبک مدرن داشته باشید.

در طراحی روف گاردن به سبک مدرن، شما می توانید از متریال فلز در طراحی فلاور باکس ها، آلاچیق و حتی نرده های آن بهره ببرید. طراحی نرده های آلاچیق به شکل فرفورژه با استفاده از فلز امکان پذیر است. در واقع فلز به علت ایجاد طرح های پیچیده نرده های بالکن و آلاچیق، متریال بسیار مناسبی است.

آلاچیق پشت بام سیمانی

آلاچیق سیمانی به علت مقاومت بالا در محیط هایی مانند پارک ها و محوطه های تفریحی مجتمع های مسکونی بسیار پرکاربرد است. اما یکی از کاربردهای اصلی آن در طراحی فضای پشت بام خانه می باشد. اگر مایل هستید فضای روف گاردن خانه خود را به سبک کلاسیک طراحی کنید؛ آلاچیق سیمانی انتخاب مناسبی است. زیرا سیمان با پوشش الیاف و رنگ سفید برای نمایش ستون ها و طاق های سبک کلاسیک بسیار مناسب است. رنگ سفید این نوع آلاچیق ها با نورپردازی در شب، فضایی بسیار جذاب را ایجاد می نماید.

کاربرد و مزایای طراحی آلاچیق در پشت بام

روف گاردن یا پشت بام خانه از فضاهایی هستند که افراد خانه معمولا در ساعات پایانی روز برای استراحت و دورهمی های محبت آمیز و خانوادگی استفاده می نمایند. امروزه طراحی آلاچیق در پشت بام خانه های آپارتمانی و ویلایی، یک مزیت محسوب می گردد. در ادامه شما را با مزیت های طراحی آلاچیق در پشت بام خانه آشنا می کنیم.

  • فضایی برای گذراندن اوقات فراغت و بازی با کودکان
  • محیطی مناسب برای در نظر گرفتن گلخانه در پشت بام به علت دریافت نور کافی
  • آیتم تاثیرگذار در جلوه نورپردازی روف گاردن با استفاده از تجهیزات نورپردازی مناسب
  • نرده های آلاچیق برای قرار دادن فلاورباکس ها و فضایی مناسب برای رشد گیاهان رونده
  • فضایی مناسب برای برگذاری مراسم و دورهمی های محبت آمیز و خانوادگی
  • قرار دادن مبلمان در فضای آلاچیق برای استراحت و مطالعه
  • ایجاد فضایی برای غذاخوردن با قرار دادن میز ناهارخوری

عوامل موثر در انتخاب آلاچیق پشت بام

چه عواملی در انتخاب نوع و مدل آلاچیق روف گاردن تاثیرگذار است؟ در ادامه این عوامل موثر را معرفی می کنیم.

مساحت فضا

اولین و مهم ترین عامل موثر، فضا و میزان آن است. آیا میزان پشت بام خانه شما به گونه ای است که بتوان یک آلاچیق در گوشه ای از آن ساخت؟ پس از آنالیز ابعاد پشت بام به نما و فضای اطراف پشت بام باید توجه کرد. ممکن است مساحت فضای پشت بام مناسب باشد اما دور تا دور آن با ساختمان های بلندی ساخته شده باشند که عملا قرار دادن آلاچیق در پشت بام حس بدی به شما خواهد داد.

آب و هوای منطقه

نکته مهم دیگری که مستقیما روی انتخاب جنس آلاچیق و مدل آن تاثیرگذار است، آب و هوای منطقه ای ست که در آن زندگی می کنید. اگر اقلیم محل زندگی شما گرم و خشک است، بهتر است آلاچیق هایی را انتخاب کنید که در برابر گرمای هوا مقاوم باشند و ضمناً بتوان فضایی برای قرار دادن وسایل سرمایش آلاچیق در آن در نظر گرفت. جنس متریالی که برای آلاچیق در پشت بام مورد استفاده قرار می گیرد ارتباط مستقیمی با اقلیم و آب و هوای منطقه دارد.

سبک طراحی پشت بام

در بخش های بعد به طور مفصل درباره سبک طراحی پشت بام صحبت می کنیم اما در این بخش خوب است بدانید که یکی از مهم ترین متغیرها در زدن آلاچیق در پشت بام، سبک طراحی آن است؛ مدرن، سنتی و کلاسیک سبک هایی ست که می توانید برای طراحی پشت بام انتخاب کنید که با توجه به معماری خانه و سلیقه شما می تواند انتخاب گردد.

حفظ حریم خصوصی

طراحی آلاچیق پشت بام باید به گونه ای باشد که حریم خصوصی افرادی در آلاچیق می نشینند حفظ گردد. اگر پشت بام خانه شما در دید ساختمان های بلند دیگر واقع شده است، آلاچیق باید به گونه ای طراحی گردد که مسر رفت و آمد به آلاچیق و فضای داخلی آن در دیدرس ساختمان های دیگر قرار نگیرد.

سقف متحرک یا ثابت

اگر دوست دارید پس از نشستن روی صندلی های آلاچیق، آسمان و ستارگان را بتوانید تماشا کنید، حتما سقف آلاچیق را از نوع متحرک انتخاب کنید. این نوع سقف ها گرچه طول عمر کمتری به نسبت سقف ثابت دارند اما برای اقلیم های گرم و خشک که باران و برف کمتری دارند، بسیار مناسب تر هستند.

هماهنگی با نمای ساختمان

برای سازگاری آلاچیق با نمای ساختمان باید به متریال ها، رنگ ها، سبک های طراحی و نوع جانمایی عناصر مختلف نمای ساختمان توجه کنید. به عنوان مثال؛ در صورتی که نمای ساختمان شما با متریال آجر به سبک سنتی ایرانی طراحی شده، بهتر است در نمای روف گاردن یا پشت بام خانه از متریال آجر بهره ببرید. طراحی به سبک سنتی فضایی جذاب و زیبا را برای پشت بام خانه شما ایجاد می نماید.

سبک های طراحی آلاچیق پشت بام

همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم، برای ساخت آلاچیق بالای پشت بام یکی از مهم ترین نکات، انتخاب سبک آلاچیق است. سنتی، مدرن و کلاسیک سه سبک رایج در ساخت آلاچیق روی سقف خانه هستند. در ادامه هرکدام را معرفی می کنیم.

آلاچیق پشت بام سنتی

برای طراحی پشت بام خانه به سبک سنتی از مصالح بومی و عناصر معماری ایرانی بهره ببرید. آجر یکی از متریال های سنتی باارزش محسوب می گردد. پوشال و سفال برای طراحی سقف آلاچیق چوبی سنتی بسیار مناسب هستند. میز و صندلی چوبی ساده و شیک در فضای آلاچیق، زیبایی دکوراسیون فضا را دوچندان می نماید. فضای آلاچیق سنتی پشت بام خانه خود را از نورپردازی دریغ نکنید.

آلاچیق مدرن پشت بام

دکوراسیون پشت بام خانه خود را با استفاده از سبک مدرن، زیباتر طراحی کنید. سادگی و جذابیت سبک مدرن، فضای پشت بام خانه شما را دنج و زیبا جلوه می دهد. آلاچیق یکی از المان های اصلی طراحی پشت بام خانه محسوب می گردد. در طراحی آلاچیق به سبک مدرن سعی کنید از طرح های ساده و شیک بهره ببرید. زیاده روی در استفاده از رنگ ها و متریال ها کاملا برخلاف طراحی به سبک مدرن است. از مبلمان مدرن ساده در فضای نشیمن آلاچیق پشت بام بهره ببرید. استفاده از مبلمان های تیره رنگ، فلاورباکس های چوبی و فلزی، یک راه حل برای طراحی فضای آلاچیق مدرن است.

آلاچیق پشت بام کلاسیک

آلاچیق به سبک کلاسیک کاملا برخلاف طراحی به سبک مدرن می باشد. پرداخت در جزئیات عناصر طرح، از جمله ویژگی های اصلی طراح به سبک کلاسیک است. در این سبک شما می توانید از عناصر معماری رومی و یونانی بهره ببرید. ستون ها، طاق ها، سنتوری ها و گنبد ها از عناصر اصلی طراحی به سبک کلاسیک محسوب می شوند. آلاچیق سیمانی به رنگ سفید از نمونه های پرکاربرد در این سبک است.

 


به "اجرا و طراحی آلاچیق در پشت بام" امتیاز دهید

1 کاربر به "اجرا و طراحی آلاچیق در پشت بام" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرا و طراحی آلاچیق در پشت بام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252