آلاچیق سنگی نمایی طبیعی در باغ

چه بهتر که از یک نمای طبیعیتر برای آلاچیق در باغ استفاده کنیم تا زیبایی محیطی را نیز صدچندان کرده باشیم.

آلاچیق سنگی نمایی طبیعی در باغ

به گزارش گروه ساختمانی آبان، آلاچیق سنگی یکی از سایبان های بسیار کاربردی در فضای سبز محسوب می گردد. وجود این سازه سنگی در طبیعت می تواند لذت شما را از فضای سبز اطرافتان بیشتر کند.

اما منظور از آلاچیق های سنگی چیست؟ به راستی این سایبان کاربردی از سنگ ساخته می گردد؟ برای رسیدن به جواب این سوالات همراه شما سیر تا پیاز طراحی و ساخت آلاچیق های سنگی را آنالیز می کنیم.

آشنایی با مفهوم آلاچیق سنگی

واژه آلاچیق ریشه در زبان ترکمنی دارد. در دستور زبان فارسی این سازه را با نام تارم می شناسند. تارم یا آلاچیق یک سازه ای است که از چندین ستون و سقف تشکیل می گردد. آلاچیق ها عموما به صورت باز طراحی خواهند شد، اما نمونه هایی وجود دارد که نیمه باز ساخته شده اند. این سازه کاربردی را می توان در باغ، فضای سبز خانه، اماکن عمومی و تفریحی و ساحل بنا کرد.

آلاچیق های سنگی نوعی سایبان هستند که تمامی ستون و بدنه آن به جزء سقف از سنگ ساخته می گردد. سنگ های به کار رفته در ساخت این سازه می توانند از نوع طبیعی یا ساختمانی انتخاب شوند. تصمیم گیری در مورد نوع سنگ های سایبان سنگی به موقعیت و فضایی که آلاچیق در آن ساخته می گردد (از لحاظ زیبایی شناختی) بستگی دارد.

آلاچیق سنگی را می توان با تنوع بسیار بالایی طراحی کرد. به همین علت این سازه سنگی یکی از متنوع ترین سایبان ها به شمار می آید. از طرفی هزینه ساخت یک سایبان سنگی بسیار زیاد است. علت آن را می توان اروپایی بودن این سازه دانست. آلاچیق های سنگی از طرح های اروپایی الگوبرداری شده اند و قدمت زیادی ندارند.

این سازه سنگی از حدود چهل سال پیش به طراحی و ساخت آلاچیق در فضای سبز اضافه شد. تا قبل از آن از طرح آلاچیق سنگی فقط برای ساخت بنای مشاهیر استفاده می شد. تنوع زیاد در طرح و مدل آلاچیق های سنگی باعث می گردد تا فضای سبز خانه، باغ یا اماکن عمومی جلوه زیباتری داشته باشد. یکی از نمونه های پرهوادار این آلاچیق خانگی، آلاچیق سنگی رومی است که طرح آن را از روم باستان الهام گرفته اند.

مزایای طراحی و ساخت آلاچیق از جنس سنگ

متخصصین امور محوطه سازی، آلاچیق سنگی را یکی از پرکاربردترین سایبان در فضای سبز می شناسند. این سازه سنگ نما به علت تنوع بالایی که در طرح دارد، به خوبی جای خود را در دل طبیعت، باغ یا ویلای شخصی باز نموده است. اما علت محبوبیت این سازه سنگی تنها تنوع و مبحث زیبایی شناسی نیست.

در زیر با مهم ترین مزایای آلاچیق با سنگ آشنا می شوید:

  • یکی از مهم ترین مزایای آلاچیق های سنگی، ماندگاری و دوام بالای آن در شرایط آب و هوایی مختلف است. این سازه سنگی را می توان برای هر موقعیت جغرافیایی با اقلیم خاص آن منطقه طراحی کرد.
  • دوام و ماندگاری بالای آلاچیق سنگی باعث می گردد تا مدت های زیادی بدون نگهداری قابل استفاده باشد.
  • از دیگر مزیت های این سازه سنگی می توان به استحکام بسیار زیاد آن اشاره نمود. آلاچیق های سنگی استحکام بسیار خوبی دارند، به همین علت به راحتی می تواند در شرایط جوی مختلف همانند باد و باران های شدید بدون آسیب دیدگی ایستادگی کند.
  • استفاده از سنگ در ساخت آلاچیق باعث می گردد تا بتوانید طرح های بسیار ظریف و خلاقانه ای را برای این سازه طراحی کنید. این امر شاید برایتان کمی باور نکردنی باشد، اما باید بدانید که استفاده از سنگ دست شما را برای طراحی های منحصربه فرد باز می گذارد.
  • یکی دیگر از مزایای مهم آلاچیق سنگی این است که می توان آن را به صورت باز طراحی کرد.
  • باز بودن اطراف آلاچیقی از جنس سنگ باعث می گردد تا به راحتی از فضای سبز و هوای آزاد لذت ببرید. در عین حال می توانید بدون دغدغه زیر این سایبان سنگی زیبا و مجذوب نماینده استراحت کنید.

طراحی و ساخت آلاچیق های سنگی

همان طور که قبلا اشاره نمودیم، آلاچیق های سنگی نوعی سایبان هستند که در ظاهر آن ها از سنگ استفاده شده است. در واقع برای ساخت این سازه سنگی هم در درون ستون ها فلز کار گذاشته اند. سپس اسکلت فلزی را به یاری سنگ های مقاوم طبیعی یا ساختمانی پوشش می دهند. در بسیاری از مواقع هم سنگ ها نمای بیرونی هستند که باعث زیبایی آلاچیق خواهند شد.

آلاچیق های سنگی طرح و مدل های مختلفی دارند اما رایج ترین سایبان سنگی با ستون های گرد و سقف گنبدی ساخته می گردد. این طرح را در فضاهای سبز امکان عمومی و گردشگری به وفور دیده اید. سنگ یکی از مصالح کاربردی است که می توان آن را به راحتی با مصالح دیگری همانند آجر، چوب، سفال و… ترکیب کرد. به همین علت در طراحی و ساخت آلاچیق های سنگی از ترکیب مصالح دیگر هم استفاده می گردد.

رایج ترین ترکیب مصالح برای سازه های سنگی، استفاده از سفال و آجر به همراه سنگ است که ظاهر بسیار زیبایی به فضای سبز شما می دهد.

آلاچیق سنگی رومی به فضای سبز شما سبک کلاسیک می بخشند. اما اگر در ترکیب آن آجر یا سفال به کار برود، محوطه و فضای سبز سنتی خواهید داشت. بنابراین اگر قصد ساخت آلاچیق سنگی دارید، توجه کنید که سایر المان های باغ و فضای سبز دارای سبک کلاسیک باشند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که این گونه یکپارچگی فضا حفظ می گردد.

برای ساخت یک آلاچیق از جنس سنگ باید مهارت های خاصی بدانید. این مهارت ها عبارتند از:

  • مهارت نحوه چیدمان سنگ
  • مهارت شناختن سمت حرکت رگه های سنگ
  • مهارت شناخت جنس سنگ
  • مهارت شناخت رنگ سنگ
  • مهارت انجام فعالیت های بنایی

معرفی مدل های مختلف آلاچیق از جنس سنگ

آلاچیق های سنگی با طرح و مدل های مختلفی ساخته می شوند. تا جایی که این نوع سایبان را از متنوع ترین آلاچیق های فضای سبز معرفی می نمایند. آلاچیق ها با موضوع محلی برای نشستن و استراحت در فضای سبز ساخته می شوند. اما آلاچیق های سنگی را می توان با کاربردی غیر از صرفا استراحت بنا کرد. اغلب آنها با ستون های سنگی طراحی می شوند، اما می توان در بین بعضی از آلاچیق ها مصالحی ترکیبی از سنگ، آجر و سفال دید.

در زیر با رایج ترین طرح های آلاچیق سنگی آشنا می شوید:

آلاچیق نماد؛ یکی از معروف ترین آلاچیق های سنگی

آلاچیق نماد یا درگاه با پایه های سنگی به عنوان ستون این سازه ساخته می گردد. در ساخت این مدل سایبان سنگی گاها از سیمان هم برای بنا کردن پایه ها یاری می گیرند.

آلاچیق های سنگی نماد یک سازه و المان معماری مجذوب نماینده هستند، که در اماکن گردشگری توریستی بنا می شوند. این سازه سنگی مکان مناسبی برای نشستن و استراحت نیست. بلکه از آن برای جلب نظر بازدیدنمایندگان آن محل گردشگری استفاده خواهد شد.

آلاچیق های سنگی نماد یا درگاه با ظرافت و زیبایی بسیار زیادی ساخته می شوند. معمولا هدف از ساخت این سازه سنگی نصب اشیا و المان هایی مرتبط با فضای توریستی گردشگری است.

آلاچیق کنجی؛ یکی از زیباترین آلاچیق های سنگی

آلاچیق های سنگی که اغلب سقف گنبدی شکل دارند و در کنج یک محوطه ساخته می شوند، به آلاچیق کنجی سنگی معروفند. این نوع سایبان سنگی برای استراحت در کنج یک محوطه و طراحی مسیر باغ طراحی شده است.

مکان مناسب برای ساخت آلاچیق های سنگی کنجی، منطقه ها دره ای است که آفتاب داغ کمتری دارند. معمولا این سازه سنگی در نقطه ای کنجی بنا می گردد که نور خورشید به صورت مقطعی به آن قسمت خاص می تابد.

هدف از ساخت سایبان سنگی کنجی این است که شما بتوانید در یک منطقه دره ای خوش آب و هوا ساعاتی از روز را در کنار نور خورشید سپری کنید. نشستن در چنین فضایی و استراحت زیر نور خورشید با منظره شگفت انگیز حس و حال دلچسبی ایجاد می نماید.

در واقع آلاچیق های سنگی که در قسمت های کنجی یک محوطه ساخته می شوند، سقف نیمه باز دارند. نور خورشید که در آن نقطه به خوبی تابیده می گردد از سقف نیمه باز این مدل سایبان سنگی عبور می نماید و باعث دلپذیر شدن فضا خواهد شد. در آلاچیق های سنگی کنجی بنای اصلی همان ستون های سنگی است که برای ساخت آن از سنگ های بسیار مرغوب استفاده می نمایند.

آلاچیق سنگ رومی؛ یکی از با شکوه ترین آلاچیق های سنگی

آلاچیق سنگی رومی همان طور که از نامش پیداست، معماری کلاسیک روم باستان را تداعی می نماید. این سازه سنگی همانند بناهای باشکوه روم ساخته می گردد و اغلب سقفی گنبدی دارد. آلاچیق های سنگی با طراحی نمای رومی در میزان بسیار بزرگ اجرا می شوند، به همین علت می توان از آن ها در فضای سبز باغ و ویلا جهت برگزاری مهمانی های خانوادگی استفاده کرد.

ظاهر زیبا و منحصربه فرد این آلاچیق آن را به یک سازه سنگی پرهوادار برای محوطه سازی ویلاهایی که سبک کلاسیک و سنگی را دنبال می نمایند، تبدیل نموده است. از همین رو معماران و طراحانی که شیفته سبک کلاسیک هستند، ساخت آلاچیق سنگی رومی را پیشنهاد می دهند. از مهم ترین مزیت آلاچیق های سنگی رومی می توان به طراحی و ساخت آن به میزان، فرم و طرح های متفاوتی اشاره نمود.

آلاچیق والت دیزنی؛ یکی از گران قیمت ترین آلاچیق های سنگی

آلاچیق های سنگی والت دیزنی که به آلاچیق سنگ رودخانه ای هم معروف هستند، ظاهر بسیار زیبایی دارند. این سازه سنگی یک نوع آلاچیق کلاسیک به شمار می آید که شما را به یاد انیمیشن های قدیمی والت دیزنی می اندازد.

سنگ به کار رفته در این نوع آلاچیق ها بسیار گران قیمت است، به همین علت این سازه سنگی را از پر هزینه ترین آلاچیق های مناسب برای فضای سبز می دانند. بعلاوه برای طراحی و ساخت آلاچیق های سنگی والت دیزنی که نمای کلاسیک دارند، زمانی زیادی صرف می گردد. اما نمی توان از طرح هنری و منحصربه فرد آن که زیبایی خاصی به آلاچیق های سنگی می بخشد، غافل شد.

آلاچیق سنگ ساختمانی؛ یکی از مدرن ترین آلاچیق های سنگی

این نوع از سازه سنگی با سنگ های ساختمانی ساخته می گردد. به همین علت خیلی راحت می توان آن را با اشکال هندسی طراحی کرد و ساخت. این ویژگی خاص آلاچیق سنگ ساختمانی باعث شده تا سایبان سنگی مذکور به آلاچیق های سنگی مدرن مشهور شوند. در دنیای امروز معماری، طراحان از آلاچیق های سنگی مدرن برای ساخت یک سازه منحصربه فرد در ویلاها استفاده می نمایند.

ظاهر شیک و مدرن این نوع آلاچیق سنگی در فضای سبز و طراحی باغ ویلا جلوه زیبایی خواهد داشت. به همین علت تقاضای ساخت آلاچیق های مدرن سنگی برای سایبانی مخصوص ویلا، بسیار زیاد است.

برآورد هزینه ساخت یک آلاچیق با سنگ

آلاچیق های سنگی ظاهر شیک و منحصربه فردی دارند. اما طراحی و ساخت یک آلاچیق با ستون های سنگی در برگیرنده هزینه بسیار زیادی است. سنگ های طبیعی برای تبدیل شدن به مصالحی که بتوان با آن یک آلاچیق از جنس سنگ ساخت، فرآیند پیچیده ای را طی می نمایند. بعلاوه سنگ های ساختمانی هم برای گذراندن مراحل تبدیل به شکل کنونی خود، هزینه بردار هستند.

به همین علت معماران و متخصصین محوطه سازی پیشنهاد می نمایند، آلاچیق های سنگی برای ساخت مدفن مشاهیر در اماکن گردشگری توریستی استفاده گردد.

توصیه آن ها برای ساخت آلاچیق در کنار استخر، باغ، خانه و ویلای شخصی، آلاچیق سیمانی یا متریال مصنوعی با وزن سبک است که همانند سازه سنگی، مقاومت و استحکام قابل قبولی دارند.

با این حال بعضی افراد و طراحان به علت تنوع در طرح و مدل بعلاوه زیبایی ظاهری آلاچیق های سنگی، ترجیح می دهند از آن برای ساخت یک سایبان با سبک کلاسیک در فضای سبز خود استفاده نمایند.

جمع بندی: تجربه زیبایی و استقامت با آلاچیق های سنگی

آلاچیق سنگی از ستون های سنگی طبیعی یا ساختمانی ساخته می گردد. طراحی و ساخت این نوع سایبان در هر جایی با هر نوع شرایط آب و هوایی امکان پذیر است. اما به علت هزینه بسیار گزاف سنگ در ساخت آلاچیق توصیه می گردد از آن برای فضای سبز اماکن گردشگری توریستی استفاده گردد.

اما اگر شما هم از هواداران آلاچیق های سنگی هستید، ما در این مقاله مزایای این سازه پرهوادار را آنالیز کردیم. بعلاوه انواع طرح های موجود برای ساخت یک آلاچیق از جنس سنگ را با شما به اشتراک گذاشتیم. شما هوادار کدام یک از طرح های آلاچیق با سنگ هستید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.



به "آلاچیق سنگی نمایی طبیعی در باغ" امتیاز دهید

5 کاربر به "آلاچیق سنگی نمایی طبیعی در باغ" امتیاز داده اند | 3.4 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "آلاچیق سنگی نمایی طبیعی در باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252