آشنایی با انواع آلاچیق مدرن و سنتی

استفاده از آلاچیق در باغها و حیاط میتواند به زیباتر شدن و کاربردی شدن محوطه کمک کند و یکی از روشهای محوطه سازی میباشد.

آشنایی با انواع آلاچیق مدرن و سنتی

به گزارش گروه ساختمانی آبان، آلاچیق یا کلاه فرنگی یا تارَم سازه ای چوبی یا فلزی است که در گوشه باغ ها، پارک ها یا باغچه ها قرار داده می گردد و به عنوان سرپناهی برای نشستن در هوای باز استفاده می گردد. این سازه ها معمولاً دارای گنبد هستند و اطرافشان باز است.

در گذشته آلاچیق ها بیشتر در باغ های افراد ثروتمند دیده می شد و معمولاً در پیرامون آن ها گل کاری انجام می شد. آلاچیق فضایی برای فرار از زندگی پرمشغله های امروزی و گذراندن لحظاتی در محیطی آرام و ساکت است. این فضا ممکن است به سبک سنتی یا مدرن طراحی بگردد.

اسکلت بیشتر آلاچیق ها از جنس چوب و یا آهن است. در اجرای آلاچیق اسکلت باید طوری طراحی گردد تا بستر مناسبی برای رشد گیاهان بالارونده ایجاد کند که هم باعث بوجود آمدن سایه و رایحه ایی خوش می شوند هم حریم شخصی را برای مهمانان آلاچیق به ارمغان می آورد.

در ساخت آلاچیق از چه چیزهایی استفاده می گردد

آلاچیق پیش از هر چیز احتیاج به یک سازه دارد که عموماً این سازه از فلز یا چوب است، از آنجایی که آلاچیق در فضای باز استفاده می گردد باید به یادداشت که در صورت استفاده از فلز از رنگ های اپوکسی یا رنگ های پوشش دریایی برای کاور کردن استفاده گردد و در صورتی که از چوب استفاده می کنیم حتماً چوب ترمو باشد.

انواع آلاچیق

برای آلاچیق می توان انواع مختلف طبقه بندی را در نظر گرفت. ولی ما بر اساس سبک طراحی آنها را دسته بندی می کنیم.

آلاچیق ها در انواع سبک طراحی، به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • سنتی
  • مدرن
  • پرگولا
  • مناسب زندگی
  • قابل حمل

آلاچیق سنتی

معمولا شکل هندسی منتظم و نمای چوبی دارند. در این گونه سقف شیروانی بسیار متداول است. سقف می تواند چوبی، انواع سفالی، از جنس نی و الیاف طبیعی و یا سازه های معماری مانند گنبد های بتنی یا آجری باشد.

آلاچیق مدرن

ساختاری مکعبی، هندسی غیر منتظم و یا محنی دارند. سازه این نوع معمولا با فلز ساخته می گردد و از تزیینات مینیمال در آنها استفاده می گردد. سقف این آلاچیق ها معمولا مسطح می باشد.

آلاچیق پرگولا

پرگولا به نوعی از آلاچیق گفته می گردد که سقف آن کاملا پوشیده نیست وسقف نقش سایه بانی یا اصطلاحا شیدر دارد. پرگولاها معمولا با ترکیب گیاه بالارونده فضای رویایی را خلق می نمایند. با استفاده از گیاهان رونده در پای ستون های آن بعد از مدتی سقف به صورت طبیعی پوشیده می گردد. از گیاهان متداول می توان به انواع یاس رونده و درختان انگور رونده اشاره نمود.

آلاچیق مناسب زندگی

آلاچیق زندگی دارای امکاناتی مانند مبلمان راحتی و فضای نشیمنی مانند خانه، آشپزخانه محدود و رختکن می باشد. این نوع با ترکیب استخر و آبنما فضای بسیار مجذوب کننده برای شما خلق می نماید و مناسب اقامت تابستانی است. در این نوع می توان تدابیری برای استفاده زمستانی از آن پیش بینی کرد.

آلاچیق قابل حمل

آلاچیق های پرتابل یا قابل هم دارای سازه ای جمع شونده، انعطاف پذیر و سبک هستند که این امکان را می دهد در هر مکانی مانند کمپ های تابستانی قابل استفاده باشند. سقف این نوع معمولا از جنس پارچه های سبک نایلونی می باشد که مقاومت خوبی هم در برابر بارش ها دارد.

انواع طراحی سقف و دیوار آلاچیق

سقف های پوشالی

در برخی از منطقه ها با توجه به نوع اقلیم و شرایط مصالح بومی با استفاده از پوشال های گیاهی سقف را با ترکیب با چارچوب های چوبی پوشش می دهند. این نوع را نیز می توان در شمال ایران یافت که با ساقه های برنج ساخته می شوند.

در منطقه ها دیگر کشور نیز گیاهان متفاوتی برای این کار مورد استفاده قرار می گیرند.

سقف های گیاهی

شاید یکی از پرطرافدارترین نوع سقف، سقفهایی است که به یاری رشد گیاهان رونده در طول زمان شکل می گیرند. این سقف ها بسیار زیبا هستند و حس طراوت و تازگی را به شما هدیه می دهند. زیبایی عبور نور از لا به لای شاخ و برگ گیاهان لذت حضور در آن فضا را بیشتر می نماید.

سقف های چوبی مشبک

سقف های چوبی مشبک، که همه شکل های انتزاعی از طبیعت را به خود گرفته اند نیز با عبور نور خورشید از خود حس و حالی زیبا را به وجود می آورند.

این سقف ها با داشتن تنوع طرح و نقش اجازه می دهد تا شما بتوانید انتخابی متناسب را سلیقه خود داشته باشید.

دیوار های پارچه ای در طراحی آلاچیق

دیوارهای پارچه ای می توانند با ایجاد نیم سایه از تابش مستقیم آفتاب به محیط داخل آلاچیق جلوگیری نمایند. شاید دیواره های پرده مانند آلاچیق و پوشش پارچه ای مبلمان ها بتواند حس هماهنگی را در طراحی آن تقویت کند.

سقف و دیوارهای حصیری

حصیر ها می توانند گزینه مناسبی برای پوشش سقف و دیوارها باشند. وجود آنها حس نزدیک نزدیکی با طبیعت را افزایش می دهد و با توجه به این که رطوبت را در خود نگه می دارند با گذر باد از میان ساقه های آن هوایی خنک را در محیط آلاچیق جریان می دهند.

استفاده از رنگ در طراحی آلاچیق

محیط های رنگارنگ همواره روحیه بخش هستند. با آگاهی از نوع پوشش گیاهی مکانی که دارید در آن آلاچیق را می سازید، دست به انتخاب رنگ بزنید. نترسید و با جسارت آغاز به رنگ آمیزی کنید مطمئن باشید نتیجه خوبی خواهید گرفت و شادابی را به آن محیط هدیه خواهید کرد.

نورپردازی در طراحی آلاچیق

از قلم نیاندازید، آلاچیقی که طراحی می کنید در طول شب نیز باید قابل استفاده باشد. بنابراین به نورپردازی آن توجه ویژه داشته باشید. در انتخاب وسایل نورپردازی دقت کنید و با انواع چراغهای مخصوص برای فضای بیرونی آشنا شوید و پس از آن دست به انتخاب بزنید.

انواع آلاچیق ها با تکیه بر دیوار خانه

آلاچیق ها را در مجاورت دیوار خانه برپا کنید تا بتوانید علاوه بر دسترسی سریع به آن، سقف را نیز به دیوار تیکه دهید. مجاورت با خانه به زیبایی نمای خارجی ویلای شما یاری می نماید.

سقف آلاچیق

بخش مهم، سقف آن است که بسته به نوع طراحی از متریال های مختلف استفاده می گردد.

برای مثال در صورتی که سقف شیبدار است، احتیاجمند آهن کشی است تا پوشش سقف شیبدار بر روی آن اجرا گردد و در صورتی که سقف شیبدار نباشد، عموماً در آلاچیق هایی با طراحی مدرن، در بخش های سرپوشیده می بایست از فلاشینگ و در بخش های نیمه باز می توان از ترموود استفاده کرد.

دیواره آلاچیق

بخش بعدی دیواره است، گاهی هیچ دیواره ای در کار نیست و صرفاً بخش هایی از سازه در دیواره قرار دارند و گاهی نیز از دیواره سبز که به وسیله گیاه پوشیده شده استفاده می گردد،

بعلاوه استفاده از چوب و شیشه نیز در دیواره کاربرد دارد.

آلاچیق مدرن و سنتی

انواع آلاچیق براساس متریال

آلاچیق چوبی

سایبان های چوبی از متدوال ترین و قدیمی ترین نوع طراحی آلاچیق ها محسوب می شوند. متریال چوب برای طراحی سازه سایبان و دکوراسیون آن بسیار مناسب است. چوب ترموود از چوب های مرغوب و مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی می باشد. بنابراین برای طراحی فضای سایبان در محیط باز انتخاب مناسبی است. مقاومت در برابر رطوبت باعث شده از آن در طراحی آلاچیق چوبی محوطه محوطه استخر روباز و پشت بام استفاده گردد. بعلاوه شما می توانید با استفاده از چوب های درختی، سایبان خانه خود را طراحی کنید. از چوب های درختی مقاوم و مناسب برای طراحی اسکلت و فضای سایبان استفاده نمایید و کلبه ای دنج و زیبا برای خانه خود طراحی کنید.

سایبان و آلاچیق فلزی

آلاچیق فلزی به علت استحکام و دوام بالا، بیشتر در محیط های عمومی مانند پارک ها استفاده می گردد. برای پوشش سقف سایبان فلزی معمولا از ورق گالوانیزه یا سفال استفاده می گردد. اگر علاقمند هستید فضای سایبان محوطه خانه خود را به سبک مدرن طراحی کنید؛ سایبان فلزی انتخاب مناسبی است. پوشش کف سایبان فلزی با متریال چوب و واش بتن، زیبایی آن را دوچندان می نماید.

آلاچیق شیشه ای

سایبان های شیشه ای این امکان را به شما می دهند تا یک فضای گلخانه ای زیبا در پشت بام خانه یا روف گاردن داشته باشید. شیشه متریال مناسبی برای پوشش سقف و جداره های اتاق شیشه ای آلاچیق محسوب می گردد. وجود بلوک شیشه ای در جداره باعث نورگیر شدن فضای سایبان شده و زمینه را برای کاشت گیاهان خوراکی و دارویی فراهم می نماید.

آلاچیق های شیشه ای در انواع مختلف تاشو، باز و بسته شونده و آکاردئونی طراحی می شوند.برای طراحی سایبان شیشه ای سعی کنید از متریال مرغوب مانند شیشه سکوریت استفاده نمایید.

آلاچیق سیمانی

استحکام بالای آلاچیق سیمانی باعث شده از آن در طراحی محوطه جنگل های تفریحی و پارک ها استفاده گردد. برای حیاط سازی کلاسیک، سایبان های سیمانی همراه با رنگ سفید انتخاب مناسبی هستند. ترکیب متریال های فلز، چوب و سیمان در کنار یکدیگر برای طراحی سایبان، زیبایی فضا را دوچندان می نماید. از گل و گیاهان طبیعی و انواع اکسسوری ها برای طراحی دکوراسیون آن بهره ببرید تا فضا زیباتر جلوه دهد.

سایبان و آلاچیق حصیری

آلاچیق حصیری یکی از انواع سایبان های سنتی و بومی محسوب می گردد. استفاده از حصیر در دکوراسیون داخلی به علت بافت متریال بومی در منطقه ها جنوبی کشور بسیار پرکاربرد است. حفظ رطوبت در بافت حصیر برای خنک شدن فضای سایبان، یک ویژگی مهم استفاده از آن محسوب می گردد. شما می توانید با استفاده از میله ها و گیره های نگهدارنده در چارچوب جداره سایبان، حصیرها را نصب کنید و فضایی زیبا و مجذوب نماینده طراحی نمایید. علاوه بر آن میز و صندلی حصیری برای طراحی دکوراسیون این فضاها بسیار مناسب هستند.

آلاچیق آجری

شما می توانید از انواع متریال آجر برای طراحی الاچیق بهره ببرید. آجر یک متریال مقاوم و بسیار پرکاربرد در طراحی محوطه ساختمان محسوب می گردد. آجرهای نسوز برای طراحی ستون های آلاچیق زیبایی آن را دوچندان می نماید. برای طراحی سایبان به سبک سنتی ایرانی سعی کنید از متریال آجر استفاده نمایید. زیرا آجر برای جلوه عناصر معماری ایرانی مانند، انواع طاق ها و رواق های سنتی بسیار مناسب است.

مطالعه مقاله صفر تا صد طراحی نما با آجر را از دست ندهید.

آلاچیق چوب پلاست

سایبان چوب پلاست یک ایده نو برای طراحی آلاچیق چوبی محسوب می گردد. سایبان چوب پلاست به علت شباهت ظاهری با سایبان چوبی مورد توجه بیشتر افراد قرار گرفته است. البته باید به این نکته اشاره نمود که این نوع سایبان نسبت به سایبان چوبی از مقاومت بیشتری برخوردار است. سایبان چوب پلاست به صورت پیش ساخته هم در بازار عرضه می گردد و شما می توانید آن ها را به صورت آماده و پرتابل سفارش دهید.

سایبان و آلاچیق بامبو

چوب بامبو یک متریال بومی محسوب می گردد. مقاومت و دوام بالای چوب بامبو باعث شده از آن برای طراحی سایبان محوطه ساختمان استفاده گردد. برای طراحی سایبان به سبک سنتی، چوب بامبو انتخاب بسیار مناسبی است زیرا متریال چوب به علت رنگ روشن، فضای سایبان را گرم و صمیمی جلوه می دهد. ترکیب فضای آلاچیق بامبو همراه با حصیرها و گلدان های زیبا، ایده بسیار مجذوب نمایندهی است.

آلاچیق آلومینیومی

سایبان های آلومینیومی با ترکیب متریال شیشه در جداره ها معمولا به صورت گلخانه ای استفاده می شوند. پوشش شیشه در سقف و جداره ها، فضای مناسبی برای دریافت نور خورشید فراهم می نماید. شما می توانید گل های زیبایی را در این فضا پرورش دهید و یک فضای سرسبز برای نشستن و نوشیدن چای طراحی کنید.

آلاچیق پرده ای و پارچه ای

پرده ها و پارچه های حریر برای طراحی فضای آلاچیق بسیار مناسب هستند. استفاده از این نوع سایبان ها در طراحی باغ ویلاهای مجلل و باشکوه بسیار مجذوب نماینده است. با نصب حریر و پارچه در جداره آلاچیق، دکوراسیون فضای آن را طراحی کنید. گیره های نگهدارنده پارچه ها در بالای چارچوب جداره سایبان به نصب آن ها یاری می نماید.

انواع آلاچیق براساس نوع اجرا

آلاچیق پیش ساخته یا پرتابل

آلاچیق های پیش ساخته یا سیار به علت قابلیت حمل و نقل آسان برای ایجاد فضای تفریحی در روزهای تابستانی و حتی مسافرت ها بسیار مناسب است. این نوع سایبان ها به علت قابلیت باز و بسته شدن به راحتی نصب و برپا می شوند. در واقع شما می توانید به عنوان یک سایبان موقتی از آن ها بهره ببرید.

البته آلاچیق های پیش ساخته برای طراحی ثابت هم وجود دارند که شما می توانید متناسب با احتیاجها و علایق خودتان سفارش دهید. این نوع سایبان ها به وسیله یکسری شرکت ها به صورت حرفه ای طراحی و اجرا می شوند.

آلاچیق دو طبقه

شما می توانید از فضای آلاچیق به صورت طبقاتی بهره ببرید. سایبان های دو طبقه چوبی در باغ های اختصاصی، کافه و رستوران جنگلی و محوطه ویلاها بسیار پرکاربرد است. باغ های بزرگ همراه با درختان زیبا را با کلبه های طبقاتی چوبی زیباتر جلوه دهید. هر طبقه از این نوع سایبان ها را به فضایی مجزا با کاربردهای متفاوت اختصاص دهید. یک طبقه را به فضای غذاخوری همراه با باربیکیو و طبقه دیگر را با قرار دادن تخت حیاط و ننوهای زیبا به فضای استراحت اختصاص دهید.

آلاچیق تاشو یا آکاردئونی

آلاچیق های تاشو یا آکاردئونی یک نوع از سایبان های پیش ساخته محسوب می شوند. وزن کم و طرح آکارئونی آن ها باعث شده در فضاهای مختلفی استفاده شوند. برای ایجاد یک فضای نشیمن خصوصی در باغ این نوع آلاچیق ها بسیار پرکاربرد هستند. زیرا به راحتی جابه جا می شوند.

انواع آلاچیق براساس نوع هندسه و پلان

آلاچیق مستطیلی

آلاچیق با هندسه مستطیل، معمولا به سبک مدرن طراحی می گردد. بخشی از قسمت آلاچیق مستطیلی را به فضایی برای قرار دادن باربیکیو سنگی و آجری، کافی بار، شومینه، آبنمای سنگی و انواع اکسسوری ها اختصاص دهید. با طراحی اُپن در قسمت ورودی آلاچیق سنگی، صندلی هایی برای نشستن قرار دهید تا فضایی برای نوشیدن چای در دل طبیعت داشته باشید.

آلاچیق یا تارم گرد

سایبان هایی با هندسه گرد و منحنی برای طراحی فضاهایی به سبک کلاسیک بسیار مناسب هستند. طاق و گنبد در آلاچیق های گرد به همراه ستون های رومی و یونانی مجذوب نمایندهیت فضای کلاسیک را دوچندان می نماید. از رنگ سفید برای طراحی سایبان ها و آلاچیق های گرد بهره ببرید.

انواع آلاچیق (کلاه فرنگی) براساس سبک طراحی

آلاچیق سنتی

یکی از سبک های معروف و پرکاربرد طراحی آلاچیق های خانگی، سبک سنتی می باشد. استفاده از هندسه منتظم و متریال چوب از ویژگی های اصلی طراحی به سبک سنتی است. برای طراحی سقف های شیروانی آلاچیق های سنتی شما می توانید از پوشال، سفال، نی و آجر بهره ببرید. برای طراحی جداره های سایبان سنتی، حصیرها و الوارهای چوب انتخاب مناسبی هستند. سایبان های سنتی به طور کلی متناسب با متریال های بومی هر منطقه طراحی و اجرا می شوند. رنگ های روشن، سایبان سنتی خانه شما را مجذوب نماینده تر جلوه می دهند. در تزیین حیاط خانه و حیاط سازی سنتی، شما می توانید از این آلاچیق ها بهره ببرید.

آلاچیق مدرن

هندسه های ساده، مربع، مستطیل، متریال های چوب و فلز برای طراحی سایبان های مدرن به کار می روند. طراحی دکوراسیون سایبان های مدرن به شکل ساده و شیک انجام می گردد. رنگ های تیره در طراحی دکوراسیون این فضا ها جلوه زیبایی می بخشند. آلاچیق های مدرن در میزان های کوچک برای طراحی فضای پاسیو بسیار پرکاربرد هستند.

آلاچیق کلاسیک

سایبان های فلزی و سیمانی با پلان دایره و مستطیلی برای طراحی فضا به سبک کلاسیک بیشترین کاربرد را دارند. ستون ها، طاق ها و گنبدها به عنوان عناصر و المان های معماری رومی و یونانی استفاده می شوند. به یاری طراحی فضای سبز در این نوع سایبان ها، فضای آن را به زیبایی جلوه دهید.



به "آشنایی با انواع آلاچیق مدرن و سنتی" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی با انواع آلاچیق مدرن و سنتی" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع آلاچیق مدرن و سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252