اصول اولیه در ساخت آلاچیق با چوب

ساخت آلاچیق با چوب بسیار محبوب است اما نیازمند توجه به نکات مهمی میباشد که در ادامه برایتان خواهیم گفت.

اصول اولیه در ساخت آلاچیق با چوب

به گزارش گروه ساختمانی آبان، گشت و گذار در فضای سبز یک خانه، ویلا یا مکان عمومی از کارهای لذت بخشی است که حس و حال خوبی ایجاد می نماید. آلاچیق ها به عنوان یک المان معماری موجود در این فضا علاوه بر افزایش زیبایی محیط، بسیار کاربردی خواهند بود. فضای سرسبزی که دارای آلاچیق باشد، گشت و گذار در آن محیط را لذت بخش تر می نماید.

آلاچیق ها انواع مختلفی دارند. اما آلاچیق از جنس چوب یکی از پرطرفدارترین و رایج ترین نوع اجرای آلاچیق به شمار می آید. طراحی این سازه مجذوب نماینده و پرکاربرد هم مانند سایر المان های معماری در پلان محوطه سازی، احتیاجمند دانستن اصول اولیه است که به شما یاری می نماید تا برترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

به نظر شما این اصول اولیه در ساخت آلاچیق با چوب چیست؟ آیا می توان آلاچیق های چوبی را با هر نوع چوبی که خوشمان آمد بسازیم؟ ما در این مقاله طراحی و ساخت آلاچیق چوبی و انواع آن را مورد آنالیز قرار می دهیم.

تاریخچه استفاده از آلاچیق

آلاچیق یک واژه ترکمنی است که قدمت استفاده از آن به همین قوم برمی شود. قوم ترکمن در گذشته از آلاچیق برای زندگی استفاده می کردند. هدف آنها از زندگی در آلاچیق های چوبی این بود که به راحتی قابلیت جابه جایی داشتند. این سازه خوش ساخت در زبان فارسی با نام تارم (طارم) شناخته می شود.

آلاچیق های چوبی از قرن نوزدهم در کشورهای غربی مورد استفاده قرار گرفتند. افراد ثروتمند آلاچیق را برای باغ های شخصی خود طراحی می کردند. رفته رفته این سازه جای خود را در فضای سبز مکان های عمومی هم باز کرد و به کاربرد امروزی خود دست یافت. تا جایی که در دنیای امروز معماری محوطه می توانید آلاچیق پیش ساخته چوبی را از فروشگاه مرتبط با وسایل باغبانی بخرید.

آشنایی با انواع آلاچیق چوبی

آلاچیق های چوبی به علت کاربرد فراوانی که دارند، امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته اند. به طور کلی این سازه چوبی را می توان به دو دسته تقسیم کرد. در زیر با انواع آلاچیق های چوبی و کاربرد آن بیشتر آشنا خواهید شد:

سایبان پرگولا

یکی از انواع پرطرفدار در آلاچیق چوبی، آلاچیق پرگولا است. این سازه چوبی خوش ساخت را می توانید همراه با سقف کامل و یا نیمه باز طراحی کنید.

در ساخت آلاچیق پرگولا 4 پایه چوبی در نظر می گیرند و سقف آن را از الوارهایی به شکل مشبک طراحی می نمایند. این نوع آلاچیق برای استفاده در خانه های ویلایی و یا فضای سبز در فصل تابستان انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. سقف مشبک باعث می شود تا نور خورشید به زیبایی فضای درون آلاچیق را مجذوب نماینده تر کند. بعلاوه می توانید از این فضا برای آفتاب گرفتن استفاده کنید.

البته پرگولا را نمی توان فقط متعلق به محیط های گرمسیری دانست. علت آن هم وجود سقفی است که به راحتی در طراحی آلاچیق پرگولا اضافه می شود. این ویژگی سایبان چوبی پرگولا را نسبت به سایر انواع آن متمایز می نماید. با قرار گرفتن سقف در فصل پاییز یا زمستان بر روی این سازه چوبی، از آسیب های احتمالی در برابر باد، باران و رطوبت در امان خواهید ماند. در زیر می توانید نحوه استفاده از سقف در سایبان پرگولا را مشاهده کنید:

  • کاور ضد آب: استفاده از کاورهای ضد آب یا همان پارچه های برزنتی که مقاومت بسیار بالایی دارند، یکی از روش های بسیار مالی برای مسقف کردن سایبان پرگولا به شمار می آید.

اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که بارش باران مقطعی است، می توانید به راحتی از این روش مقرون به صرفه قیمت برای مسقف کردن آلاچیق پرگولا استفاده کنید. کاورهای ضد آب به یاری یک قلاب بر روی ستون نصب می شوند و بدین شکل سایبان پرگولای شما سقف مناسبی خواهد داشت.

  • فایبرگلاس: اگر در پی یک راه چاره همیشگی برای مسقف کردن سایبان پرگولا خود هستید، استفاده از فایبرگلاس انتخاب بسیار درستی است. البته توجه کنید فایبرگلاس های شما باید حتما موجدار باشند.

این روش هزینه بسیار مناسبی خواهد داشت، به همین علت آن را یک راه چاره مالی برای مسقف کردن آلاچیق پرگولا می دانند. پیشنهاد ما به شما انتخاب فایبرگلاس با رنگ روشن است تا در تابستان نور خورشید به راحتی منعکس شود.

  • روزنه های باز شونده: یاری گرفتن از روزنه های باز شونده، یکی از تکنیک های حرفه ای برای مسقف کردن سایبان پرگولا به شمار می آید.

این روش به زیبایی هرچه تمام تر از ترکیب پلاستیک با مقاومت بسیار بالا، چوب و فایبرگلاس ساخته می شود. برای نصب سقف بر روی آلاچیق پرگولا با روش روزنه های باز شونده حتما از یک متخصص یاری بگیرید. انجام این کار به تنهایی امکان پذیر نیست.

از ویژگی های بسیار مجذوب نماینده روش روزنه های باز شونده برای مسقف کردن سایبان پرگولا این است که در فصل تابستان می تواند با باز شدن روزنه ها از نور خورشید استفاده کنید. بعلاوه در فصل سرما و زمستان برای در امان ماندن از بارش باران روزنه های سقف را ببندید تا پرگولای شما به علت ورود باران و رطوبت آسیب نبیند.

مزایای استفاده از سایبان پرگولا

یکی از مزیت های پرگولا نسبت به دیگر انواع آلاچیق این است که می توانید آن را متصل به بنای اصلی بسازید. اتصال پرگولا به خانه یا بنای اصلی باعث می شود تا اگر فضای شما متراژ کمی دارد، بتوانید به راحتی آلاچیق خوش ساختی بنا کنید. منظور از اتصال پرگولا به خانه این است که دیوار بنای شما، دو پایه اصلی آلاچیق را تشکیل دهد. این روش امروزه هواداران زیادی دارد و از آن برای فضای سبز خانه یا طراحی نمای ساختمان ویلاهای کوچک استفاده می شود.

آلاچیق کلاه فرنگی

سازه چوبی کلاه فرنگی یکی دیگر از انواع آلاچیق های چوبی پرطرفدار است. کلاه فرنگی را هم با 4 پایه چوبی طراحی می نمایند، اما قابلیت این را دارد تا به اشکال هندسی مختلفی در بیاید. حتما تا کنون آلاچیق های چوبی شش یا هشت ضلعی خوش ساختی را دیده اید. این آلاچیق ها در دسته آلاچیق های چوبی کلاه فرنگی قرار می گیرند. دورگیری کلاه فرنگی با نرده های چوبی باعث می شود تا با یک سازه چوبی منحصربه فرد روبه رو شوید.

ساخت آلاچیق چوبی کلاه فرنگی برای محیط هایی همانند یک باغ، خانه شخصی یا اجرای آلاچیق روی پشت بام بسیار مناسب است. کافه داران و صاحبین رستوران، اگر تصمیم دارند فضایی را به ساخت آلاچیقی با چوب اختصاص دهند، برترین ایده آلاچیق کلاه فرنگی است.

این انتخاب به علت زیبایی ظاهری و کاربردی بودنش، یک انتخاب هوشمندانه برای تزیین حیاط ویلا، طراحی رستوران و طراحی باغ ویلا به شمار می آید. یکی از نکات مهم در طراحی سازه چوبی کلاه فرنگی، کفپوش آن است.

اگر می خواهید از کفپوش چوبی استفاده کنید، ابتدا باید یک زیرسازی مقاوم انجام دهید. زمانی که این زیرسازی به صورت یک سطح هموار و وجود چندین پله در محوطه آلاچیق طراحی شود، احتمال پوسیدگی کف آلاچیق کاهش می یابد. در غیر این صورت، هم سطح بودن با زمین یا برخورد کفپوش چوبی با رطوبت و آب باران نتیجه ای جزء فرسودگی و تخریب آلاچیق در بر نخواهد داشت.

قبل از ساخت آلاچیق با چوب به این نکات توجه کنید!

افراد زیادی تصور می نمایند ساخت یک آلاچیق با نمای چوبی کار بسیار راحتی است. آنها خود دست به کار می شوند، اما چون موارد اصولی در ساخت این سازه چوبی را در نظر نگرفته اند، در نیمه کار دچار سردرگمی خواهند شد. برای ساختن آلاچیق از جنس چوب باید پیش از اینکه ساخت و ساز را آغاز کنید، به آنالیز موارد مهمی بپردازید. کافیست در مرحله ابتدایی چند سوال از خود بپرسید.

در زیر می توانید با این سوالات اساسی و جواب آنها آشنا شوید:

سوال اول: برترین مکان برای ساخت آلاچیقی با چوب کجاست؟

این سوال اولین چیزی است که پیش از ساخت آلاچیقی با چوب فکر را مشغول می نماید. محل قرارگیری آلاچیق از آن جهت موضوع با اهمیتی است که باعث زیبایی فضای سبز شما می شود. از طرفی به عنوان جایی برای نشستن و استراحت باید موقعیت مکانی مناسبی داشته باشد.

عده زیادی تصور می نمایند انتخاب محل قرارگیری درست، کار ساده ای است. اما اگر کمی فکر کنید متوجه می شوید عوامل زیادی در انتخاب برترین محل برای ساخت آلاچیق از جنس چوب دخیل هستند. مهم ترین نکته این است که آلاچیق شما منظره خوبی داشته باشد. معمولا حیاط پشتی یک باغ یا ویلا برترین نقطه برای ساخت آلاچیق های چوبی معرفی می شود. این مکان عموما دارای منظره فضای سبز، فواره، آب نما یا حوض است.

سوال دوم: اندازه مناسب زمین برای آلاچیق های چوبی چقدر است؟

اندازه زمین و فضای شما هنگام ساخت آلاچیق، یکی دیگر از گزینه های بسیار مهم به شمار می آید. برای زمین هایی با متراژ بالا می توانید آلاچیق کلاه فرنگی چوبی بسازید. اما اگر اندازه زمین شما کوچک است، می توانید با ساخت سایبان پرگولا علاوه بر زیبایی فضا، استفاده کاربردی داشته باشید. یکی از نکات مهم در اندازه زمین مناسب، توجه به این است که آلاچیق شما رفت و آمد به اطراف را سخت نکند.

در زیر می توانید اندازه های استاندارد برای ساخت آلاچیقی از جنس چوب را مشاهده کنید:

  • آلاچیق های چوبی با ظرفیت 12 نفر: ابعاد 3 در 3 متر
  • آلاچیق های چوبی با ظرفیت 9 نفر: ابعاد 3 در 2 متر
  • آلاچیق های چوبی با ظرفیت 40 نفر: ابعاد 4 در 6 متر
  • آلاچیق های چوبی با ظرفیت 52 نفر: ابعاد 4 در 8 متر

سوال سوم: ارتفاع آلاچیق های چوبی استاندارد چقدر است؟

مناسب ترین ارتفاع برای ساخت یک آلاچیق چوبی، اندازه بیش از 2 متر است. نکته حائز اهمیت در این مورد توجه به محل قرارگیری آلاچیق شماست. اگر این سازه چوبی قرار است در نزدیکی درخت یا دیوار ساخته شود، باید حداقل فاصله یک و نیم متری را رعایت کنید. با این کار فاصله استاندارد با دیوار یا درختان حفظ می شود و پشت آلاچیق فضای کافی باقی می ماند.

دقت کنید ارتفاع آلاچیق های چوبی باید به گونه ای باشد که شاخ و برگ درختان بر روی آن قرار نگیرند.

سوال چهارم: آماده سازی پایه آلاچیق های چوبی چگونه انجام می شود؟

بتن، برترین گزینه برای آماده سازی پایه آلاچیق های چوبی خواهد بود. به یاری بتن می توانید برای استقرار آلاچیق های چوبی، زیرسازی مستحکمی داشته باشید. حتی اگر به خرید آلاچیق پیش ساخته چوبی فکر می کنید، باید ابتدا قبل از نصب، زیر ساخت آن را به درستی انجام دهید.

برترین چوب برای ساخت آلاچیق های چوبی

افراد زیادی تصور می نمایند آلاچیق های چوبی را می توان با هر جنس چوبی ساخت. اما به راستی هر چوبی می تواند زیبایی، کیفیت و دوام خوبی داشته باشد؟ قطعا جواب این سوال خیر است.

در زیر برترین چوب هایی را که می توان برای ساخت آلاچیق های چوبی از آن ها استفاده کرد، معرفی می کنیم:

  • چوب بلوط: این چوب تراکم بسیار بالایی دارد، می توانید از آن در هر شرایط آب و هوایی استفاده کنید. اما قیمت بسیار بالای این چوب اغلب مانع استفاده از آن در ساخت آلاچیق های چوبی می شود.
  • چوب کهور: چوب کهور دارای قابلیت استحکام بسیار زیاد، تراکم بالا و ظاهری صیقلی است. به همین علت یکی از پرطرفدارترین چوب ها برای ساخت آلاچیق های چوبی به شمار می آید. اما باید بدانید یکی از گران قیمت ترین چوب ها در آلاچیق سازی است.
  • چوب سرو: این چوب با ویژگی سبک بودن و قیمت مناسبش برای ساخت آلاچیق های چوبی گزینه مناسبی است.
  • چوب توسکا: چوب توسکا ظاهر بسیار زیبایی به آلاچیق از جنس چوب شما می دهد. بعلاوه مقاومت بالای آن باعث شده تا پرطرفدار باشد.
  • چوب کاج: مقاومت بالای چوب کاج همانند توسکا سازه چوبی شما را در برابر رطوبت حفظ می نماید.
  • چوب پلاست: ساخت آلاچیق و پرگولا با چوب پلاست برای مناطقی که بارش فراوان و هم آفتاب داغی دارند، مناسب است.
  • چوب ترموود: این چوب برای آب و هوای معتدل مناسب است. آلاچیق ترموود یک سازه چوبی چهار فصل است که در آن گرمای زیاد آلاچیق فلزی و سرمای طاقت فرسا را حس نمی کنید.
  • چوب روسی: این چوب برای محیط سایه مناسب است. البته باید با رنگ مخصوص عمر آن را افزایش داد. چوب روسی برای آب و هوای شمالی با بارش زیاد مناسب نیست. این چوب در باران و آفتاب شدید دچار شکاف عمیق می شود.

مراحل ساخت آلاچیق چوبی

انتخاب نوع آلاچیق به سلیقه، بودجه و موقعیت جغرافیایی که در آن ساکن هستید، بستگی دارد. در بین انواع مختلفی از آلاچیق های موجود، ساخت این سازه از جنس چوب هواداران زیادی دارد. شاید علت اصلی آن را بتوان ترکیبش با گیاهان و منظرهی از فضای سبز دانست. اما چطور می توان یک الاچیق خوش ساخت از جنس چوب طراحی کرد؟

در زیر با مراحل ساخت الاچیق چوبی آشنا می شوید:

طراحی آلاچیقی از جنس چوب

پس از اینکه محل قرار گرفتن آلاچیق خانگی را قبل از آغاز طراحی معین کردید، وقت آن می رسد تا طرح ساخت آلاچیق را بپسندید. برای طراحی یک آلاچیق زیبا و مجذوب نماینده از جنس چوب، ابتدا باید سبک مورد نظرتان را معین کنید. آلاچیق های چوبی می توانند با سبک های متفاوتی همانند شرقی، غربی، ایرانی آمریکایی و تلفیقی ساخته شوند.

تفاوت هر یک از این سبک های آلاچیق در اندازه به کار رفتن چوب های پر تراش و یا تزئینات طبیعی آن با گیاهان است. بعلاوه می توانید برای سقف آلاچیق خود یک گزینه متفاوتی از جنس چوب انتخاب کنید. مثل سقف های چوبی که شیبدار، گنبدی و متحرک باشند.

برآورد اندازه چوب مورد احتیاج

زمانی که طرح آلاچیق های چوبی معین شد، باید اندازه و نوع چوب مصرفی آن را معین کنید. برای رسیدن به اندازه چوب مورد احتیاج، ضروری است تا همه مواردی که در مرحله قبلی گفته شد به دقت آنالیز شود. شما با شناخت ویژگی های فیزیکی و مکانیکی یک چوب می توانید انتخاب درستی برای ساخت آلاچیق های چوبی داشته باشید. موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی که در آن ساکن هستید، تاثیر بسیار زیادی در انتخاب نوع و اندازه چوب دارد.

آغاز ساخت آلاچیق با چوب

اگر تمامی مراحل گفته شده از اول به درستی انجام شود، شما می تواند خیلی راحت مرحله برشکاری و مونتاژ چوب ها را آغاز کنید. بعد از تایید طرح آلاچیق، اندازه هر قسمت از آن را در نظر بگیرید تا هنگام برشکاری و نصب کارتان آسان تر انجام شود. اگر آلاچیق شما از نوع آلاچیق ترموود است، باید مراحل بیشتری قبل از برشکاری صورت بگیرد. ترموود به ابزار مخصوص و زیرسازی اولیه دقیق تری احتیاج دارد.

رنگ آمیزی آلاچیق های چوبی

بیشتر متخصصین محوطه سازی از ترموود برای ساخت این آلاچیق مدرن استفاده می نمایند. ترموود نوعی چوب خشک شده است که رطوبت متعادلی دارد. با این حال برای اینکه اندازه رطوبت ترموود به حداقل برسد و از ایجاد قارچ یا حملات حشرات جلوگیری نمایند، آن را اشباع خواهند کرد. ترموود را می توانید به هر رنگی که دلتان خواست دربیاورید. بعضی از افراد در مرحله برشکاری آن را رنگ می نمایند اما بهتر است، رنگ آمیزی آلاچیق با چوب آخرین مرحله کارتان باشد.

نورپردازی مناسب برای آلاچیق های چوبی

یکی از کاربردهای آلاچیق، استفاده آن در شب است. بنابراین می توانید با توجه به نورپردازی محوطه، نورپردازی این سازه چوبی را هماهنگ با فضای محوطه طراحی کنید و محیط آن را به فضایی مجذوب نماینده و خاص تبدیل کنید. استفاده از چراغ های مخصوص، ریسه های نورانی، لامپ های LED علاوه بر زیبایی آلاچیق های چوبی باعث ایجاد فضایی با بار روانی مثبت می شود.

جمع بندی: افزایش زیبایی محیط با استفاده از آلاچیق های چوبی

آلاچیق یکی از فضاهای پرطرفدار برای نشستن و استراحت در باغ یا فضای سبز است. این سازه انواع مختلفی دارد و می توان آن را از جنس چوب ساخت. آلاچیق چوبی این روزها بسیار کاربردی بوده و هواداران زیادی دارد. به همین منظور ما در این مقاله هر آن چیزی که باید در خصوص طراحی و ساخت آلاچیق با چوب بدانید با شما به اشتراک گذاشتیم. شما با ساخت یک آلاچیق از جنس چوب در فضای سبز موافقید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول:

سقف آلاچیق چوبی در چند مدل طراحی می شود؟

سقف آلاچیق چوبی همراه با کاور ضد آب و پارچه های برزنتی و یا فایبرگلاس در طرح های موجدار یا به صورت روزنه های باز شونده طراحی می شود.

آلاچیق چوبی را در چه مکان هایی می توانیم اجرا کنیم؟

آلاچیق چوبی را می توانید در حیاط پشتی یک باغ و فضای سبز ویلا و در کنار فواره، آب نما یا حوض اجرا کنید.

از چه نوع چوب هایی می توانیم برای طراحی آلاچیق چوبی استفاده کنیم؟

1. چوب بلوط 2. چوب کهور 3. چوب سرو 4. چوب توسکا 5. چوب کاج 6. چوب پلاست 7. چوب ترموود 8. چوب روسی



به "اصول اولیه در ساخت آلاچیق با چوب" امتیاز دهید

4 کاربر به "اصول اولیه در ساخت آلاچیق با چوب" امتیاز داده اند | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول اولیه در ساخت آلاچیق با چوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252