برای نمای ساختمان چه کنیم؟

اولین جلوه گر زیبایی در هر ساختمانی نمای بیرونی است که با طراحی مناسب میتواند جذابیت معماری بنا را به برترین شکل نمایان کند، در ادامه با انواع سبک نماها، عوامل موثر در انتخاب نما، عناصر تشکیل دهنده نما و انواع متریال ها آشنا خواهیم شد.

برای نمای ساختمان چه کنیم؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، انتخاب و طراحی نما ساختمان نباید به صورت جداگانه و تکی انجام گردد بلکه با عامل تاثیر گذار در نما عبارتند از: اقلیم یا منطقه، هویت و پیشینه تاریخی، قوانین شهرداری و شهرسازی و سبک معماری در شهر مربوطه و …. طراحی گردد.

ارتباط میان افراد با پروژه ساختمان به وسیله نمای خارجی آن در ابتدا شکل می گیرد نمای ساختمان می تواند تاثیر بسزایی در برداشت اشخاص از کیفیت نحوه ساخت بنای شما دارد.

انواع سبک ها مختلف در طراحی نما:

1. نمای کلاسیک:

این نوع طراحی در نمای ساختمانی مربوط به معماری گذشته می گردد. متریال اصلی در این نما سنگ می باشد. بزرگ نمایی، استفاده از عناصر با حجم گسترده و ستون های ایستاده، تزئینات و تجملات، استفاده از قوس های بزرگ و باشکوه از مشخصات شاخص این نوع نما می باشند.

2. نمای مدرن:

نمای مدرن دارای ویژگی های خاص می باشد.تفاوت نماهایی مدرن با نمای کلاسیک تزئینات حذف شدند و بی آلایش تر شدن نما از جمله ویژگی آن محسوب میگردد. در این نوع نما مصالح مصرفی برخلاف نمای کلاسیک معمولا بیش از یک نوع متریال می باشد و با تاکید بر سادگی فرم های مجذوب کننده و شکست های بیش از حد و در برخی نقاط به هم ریختگی در نما از مشخصات شاخص این نوع نما می باشد.

3. نمای مینیمال:

سبک بیانگر سادگی یا مینیمالیسم نوعی دیگر از طراحی نماست. اصول پایه در این نما ساده در طرح،بی آلایشی و حذف هرگونه تزئینات و اضافه گویی می باشد. نمای مینیمال در جای خود بدون اغراق و بزرگنمایی بیش از حد می باشد.

4. نمای بومی:

نوعی دیگر از طراحی نما، نمای بومی مشهور می باشد که متریال بکار رفته در این سبک از نما قالبا بوم آورد می باشند. خلق اثر در طراحی نمای بومی ریشه در فرهنگ و تاریخ و آداب و رسوم و تفکرات آن منطقه دارد.طراحی این نوع نما بیشتر محصول هنرو خلاقیت است تا ضوابط و مقررات شهری.

عناصر تشکیل دهنده نما در ساختمان:

در طراحی نما چه به صورت مجزا و چه در ارتباط با کل ضروری است به عناصر تشکیل دهنده نما توجه ویژه داشت. این عناصر عبارتند از:

  • سطوح شفاف و کدر
  • ورودی
  • سطوح خالی
  • خطوط نما
  • بالکن
  • کنسول یا پیش آمدگی

انواع متریال ها مورد احتیاج در نمای ساختمانی:

  • نمای آجری
  • نمای مینرال
  • نمای کامپوزیت یا آلومینومی
  • نمای ترموود
  • نمای چوب پلاست
  • نمای شیشه ای

عوامل موثر در انتخاب نما:

1. نما به اسم عنصری از نمای مجموعه شهری:

ما در فضای شهری با یک ساختمان روبرو نیستیم، در واقع هر ساختمان جزئی از فضای شهری محسوب می گردد که زشتی آن بر فضاهای عمومی تأثیر گذار است و زیبایی آن منوط به هماهنگی با سایر عناصر آن مکان است.

ساختمان یک موجود منزوی و خود بسنده نیست که بتواند تمام توجه طراح و مالک را به خود جلب کند، بلکه می بایست با حفظ شخصیت و اعتبار خود، عنصری از یک جامعه وحدت یافته باشد

2. زیبایی:

نما صورت ظاهر و چشم انداز خارجی هر ساختمان است و پوششی مخفی و به دور از انتظار عموم نیست. نما همیشه مورد توجه عموم قرار می گیرد، لذا زیبایی جزء جدایی ناپذیر هر نما می باشد بعلاوه زیبایی و چگونگی نما معرف هنر و کیفیت کار مهندس معمار و طراح ساختمان هم می باشد.

3. شرایط محیطی:

نمای هر واحد مسکونی بسته به شرایط محیطی از جمله آب و هوا، باد و طوفان، زلزله و اندازه آلاینده های هوا در منطقه ها مختلف، متفاوت می باشند. مصالحی که در نماهای شهرهای بزرگ و صنعتی که آلایندگی بالا دارند، به کار می رود.

مصالح کاربردی برای نمای شهرهای کوچک که هوای پاک دارند فرق دارد بعلاوه نمای ساختمان در منطقه ها سردسیر به لحاظ اندازه مقاومت در برابر یخزدگی یا عایق بودن نسبت به سرما و گرما با نمای قابل کاربرد در منطقه ها گرمسیر متفاوت می باشد.

اجرای نما در ساختمان:

یک طراحی و اجرای مجذوب کننده و با کیفیت می تواند اثری شاخص و به یادماندنی را در فکر بیننده تداعی کند،درزمینه طراحی نما که با نرم افزار های مختلف در محیط فرضی دو یا سه بعدی صورت می گیرد درصورت وجود خطا و یا اشتباه می توان آن رااصلاح ویا مجددا طراحی کرد اما در زمینه اجرا اینطور نیست، باکوچکترین خطا در هنگام نقشه خوانی و یا عدم داشتن کادری مناسب ممکن است سرنوشت نمای یک ساختمان با وجود هزینه های فراوان به یغما رود،



به "برای نمای ساختمان چه کنیم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "برای نمای ساختمان چه کنیم؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای نمای ساختمان چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252