آیا پنجره چوبی همچنان در ساخت و ساز کاربردی است؟

امروزه شاید کمتر از چوب برای پنجره ها استفاده گردد، اما در مواردی با رعایت نکات و ارزیابی های فنی و منطقه از این چوب در پنجره ها استفاده میگردد.

آیا پنجره چوبی همچنان در ساخت و ساز کاربردی است؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، تعداد، ارتفاع و جنس پنجره های ساختمان می تواند متفاوت باشد. به اسم مثال در منطقه ها گرم و مرطوب سطح بازشو ها حدود 15 تا 20 درصد از مساحت فضا در نظر گرفته شود. بعلاوه برای تهویه و گردش هوا بهتر است در دیوارهای مختلفی قرار گیرند. در منطقه ها کوهستانی سطح بازشو ها به حداقل می رسند. در منطقه ها گرم و خشک بازشو ها باسطح متناسب و نرمال طراحی میشود.

چوب در صنعت ساختمان:

چوب یکی از مصالح طبیعی و در دسترس و تولید آسان به اسم اولین و قدیمی ترین پروفیل تشکیل دهنده در و پنجره است. رنگ طبیعی چوب به رنگ های گرم و قهوه ای و رنگ های مختلف یافت می شود. بافت پروفیل چوبی در طراحی داخلی فضا نقش به سزایی دارد و باعث ایجاد فضایی زیبا و منحصر به فرد می شود. از خواص چوب خام که خاصیت رنگ پذیری بر روی سطح خود امکان ساخت. پروفیل های چوبی رنگی را فراهم می کند. نارسانا بودن چوب باعث شده است که این متریال به اسم عایق حرارتی عمل نموده و موجب کاهش ضریب انتقال حرارت و بهبود مصرف انرژی در ساختمان می شود.

انتقال حرارت از فضای داخلی با استفاده از این نوع پنجره و شیشه دوجداره، بسیار کاهش می یابد. مقاومت در برابر ضربه و محکم بودن چوب، می تواند روش ساخت و نصب در و پنجره های چوبی را آسان نماید. به علت مقاومت کم چوب در برابر جذب و نفوذ آب، با گذشت زمان به مرور دچار اختلال در کارایی و عملکرد پروفیل پنجره می شود.

به منظور افزایش کیفیت، کارایی و طول عمر پروفیل های چوبی توصیه می شود از پوشش بدون رنگ بر روی چوب ایجاد شود. با پیشرفت تکنولوژی ساخت و تولید در و پنجره دوجداره چوبی امکان پذیر می باشد. با استفاده از پوشش های مناسب، پوشش PVC، پوشش فایبرگلاس و پوشش آلومینیوم، می توان پروفیل چوبی در و پنجره را در برابر شرایط جوی و نفوذ آب باران مقاوم نمود.

ترموود یا چوب فرآوری شده:

ترموود (چوب خام فرآوری شده) به اسم پروفیل پنجره ها مورد استفاده قرار میگیرد که بسیار زیبا، بادوام و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مختلف میباشد.

پروفیل های تولید شده با استفاده از مواد حفاظت میکنند تا در برابر رطوبت و ضربه و …مقاوم کنند. با استفاده از مواد شیمیایی چوب ها را فرآوری میکنند تا در مقابل قارچ، رطوبت و حشرات و باکتری ها حفظ شود.

در کارخانه چوب ها به مواد شیمیایی آغشته میکنند که این پوشش، چوب را در هرگونه آسیب دیدگی مقاوم می سازد تغییر رنگ حاصل از تابش اشعه UV خورشید محافظت میکند. و در مرحله دوم با استفاده از سمباده رویه چوب را سابیده و نقاط اتصالات را با استفاده از مواد آب بندی و عایق رطوبتی میکنند تا چوبی در برابر رطوبت مقاوم شود.

این پنجره ها دو جداره یا سه جداره هستند و قرار گیری شیشه های دو جداره یا سه جداره در داخل قاب های پنجره های چوبی صورت میگیرد که با استفاده از سیلیکون ماستیک بادوام نقاط اتصال چوب و شیشه را پر میکنند.

مزایای پنجره چوبی:

1. زیبایی منحصر بفرد و خاص

2.تابع اصول معماری سبز و معماری پاریدار

3. عایق حرارت و مانع از اتلاف و هدر رفت انرژی

4. فاقد هرگونه اثرات مضر بر سلامتی انسان و طبیعت

5. با استفاده از فرآوری چوب به اسم عایق در برابر عبور ذرات گرد و غبار و آلودگی هوا

6. عایق در برابر نفوذ آب

7. بی احتیاج از رنگ و نقاشی به علت دارا بودن رنگ طبیعی

8. قابلیت شستشو و نظافت

9. مقاوم در برابر نور آفتاب و حرارت و اشعه های UV

10. سهولت در نصب و تعویض پنجره ها

11. قابل استفاده در اقلیم های سرد و کوهستانی و گرم و خشک و گرم و مرطوب و جغرافیای مختلف

12.چوب به صورت طبیعی و فاقد مصنوعات در طبیعت یافت می شود

13.سازگار با محیط زیست

معایب پنجره چوبی:

  • چوب پس از چند سال در برابر رطوبت پوسیده و متورم می شود.
  • چوب در برابر آتش سوزی مقاوم نمیباشد و بعلاوه به سرعت آتش میگیرد.

پنجره چوبی در معماری سنتی:

با گذر زمان از میان سازه های قدیمی در شهرهای اصفهان و کاشان و بوشهر بناهای فراوانی وجود دارند که دارای پنجره هایی بسیار زیبا و کاربردی می باشند. این پنجره ها به ارسی معروفند که بر خلاف پنجره های لولایی امروزی و کشویی، در جهت عمودی حرکت نموده و ضامنی چوبی برای بستن پنجره استفاده می شود.

چوب به علت سازگاری با محیط زیست و بعلاوه بعضی از اقلیم های جغرافیایی کشورمان و زیبایی محصورکننده خود نموده است. در میان ساختمان های دولتی جایی نداشته و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. چوب به اسم عنصری طبیعی و محبوب و پر کاربرد می باشد که از آن در قالبی دیگر استفاده کرد.

امروزه کاربرد این نوع بازشو ها با استفاده از تکولوژی چند جداره کردن شیشه ها مجهز گشته اند، قابلیت ترکیب شدن با پروفیل های آلومینیومی و استفاده از لایه های مکمل، می توانند سایر مواد اولیه ساخت پنجره حرکت نموده و با آن ها به رقابت بپردازند.



به "آیا پنجره چوبی همچنان در ساخت و ساز کاربردی است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "آیا پنجره چوبی همچنان در ساخت و ساز کاربردی است؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا پنجره چوبی همچنان در ساخت و ساز کاربردی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252