شیشه هوشمند چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در عصر نو حتی شیشه ها هم هوشمنتد شده اند و میتوانند کاربردهای مختلفی از جمله مانیتور شدن برایمان فراهم نمایند.

شیشه هوشمند چیست و چه کاربردهایی دارد؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، شیشه هوشمند هنگام فراوری در کارخانه با استفاده از یک لایه اشعه ماورا بنفش پوشانده می گردد. وجود این لایه باعث می گردد تا بتوان از شیشه در صورت نیاز برای نمایش دادن ویدیو ها و تصاویر هم استفاده کرد. شیشه های هوشمند این قابلیت را دارند که با استفاده از جریان برق حالت مات و یا شفاف پیدا نمایند، به همین علت گاهی اوقات به شیشه های هوشمند، شیشه تغییر پذیر گفته میگردد.

شیشه های هوشمند میتوانند مقدار تابش نور خورشید، تیره و یا روشن تر شده و از این طریق درمصرف انرژی صرفه جویی می نمایند. به طور مثال در فصل های گرم سال، مات شده و از ورود نور خورشید به داخل و گرم تر شدن فضا جلوگیری می نمایند. همینطور در فصل های پاییز و زمستان به بالاترین مقدار شفافیت رسیده تا تمامی انرژی نور خورشید را به داخل منتقل نمایند

مزایای شیشه هوشمند:

  1. امکان تنظیم مقدار شفافیت شیشه
  2. جلوگیری از وارد شدن اشعه های مضر نور خورشید
  3. عایق صوتی و عایق حرارتی
  4. ایمنی و مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار
  5. هزینه مناسب و نگهداری مقرون به صرفه
  6. امکان استفاده به اسم پنل تبلیغاتی، صفحه نمایش، پارتیشن و…

انواع شیشه هوشمند:

انواع شیشه هوشمند در حالت کلی به دو دسته تقسیم میشوند که عبارت اند از:

  1. شیشه هوشمند پنجره
  2. شیشه آفتاب گیر

کاربردهای شیشه هوشمند:

این نوع شیشه در اتلاف مصرف انرژی عملکرد مطلوبی دارند، در فراهم کردن شرایط زندگی مدرن و راحت هم یاری نماینده خواهند بود. در ساخت شیشه ها از چهار تکنولوژی الکتروکرومیک، کریستال مایع، ذره های معلق و مواد ترمودینامیک استفاده میگردد.

1. دکوراسیون شیشه ای:

از کاربردهای شیشه در ساخت دکوراسیون داخلی خانه می باشد. به اسم مثال برای ساخت دیوار حمام و اتاق ها می توان از این نوع شیشه استفاده کرد تا علاوه بر یک دکوراسیون شیشه ای و زیبا، بتوانید با تغییر دادن حالت شیشه از شفاف به مات، حریم شخصی خود را هم حفظ کنید.

کاربرد های آن عبارتند از: منازل مسکونی، در بسیاری از شرکت ها و ادارات، از شیشه های هوشمند برای جداسازی فضا استفاده می گردد. با شیشه هوشمند می توان در زمان دلخواه شیشه ها را مات نموده و محیط کاملا خصوصی ایجاد کرد و یا در مواقع نیاز با شفاف کردن شیشه بر عملکرد کارکنان نظارت داشت.

2. درب و پنجره ساختمان:

شیشه هوشمند در ساخت پنجره و درب شیشه ای ساختمان ها می باشد. با توجه به ویژگی عایق بودن در برابر حرارت و صوت شیشه های هوشمند، استفاده از این شیشه ها در ساخت ساختمان ها بسیار مناسب است. و به علت اینکه مقدار شفافیت شیشه های هوشمند را می توان تغییر داد، ایجاد حریم خصوصی را به راحتی میسر می نماید.

3. عملکرد امنیتی:

این نوع شیشه عملکرد امنیتی در ساختمان ایفا می نمایند، مکان هایی که اشیای قیمتی در آن نگهداری می شوند. موزه ها، صرافی ها، طلا و جواهر فروشی ها از این مکان ها هستند.

شیشه در چنین مکان هایی می توان هر زمان که نیاز بود به دلایل امنیتی با مات کردن شیشه، اشیا را پنهان کرد. بعلاوه به علت عایق بودن شیشه در برابر اشعه UV، نور آفتاب نمی تواند به اشیایی که در پشت شیشه قرار گرفته اند آسیب برساند.

4. ایجاد حریم شخصی:

این نوع شیشه در محل هایی که نیاز به نصب پرده می باشد بسیارمناسب تر خواهد بود. در اتاق های مخصوص جراحی و یا محل استراحت بیماران از شیشه هوشمند استفاده میگردد. علاوه بر ایجاد حریم شخصی بیمار و پزشکان مسائل بهداشتی مربوط به نصب پرده و پوشش هم حل گردد.

5. کاربرد آموزشی:

از این نوع شیشه می توان در مکان های آموزشی مانند دانشگاه ها استفاده کرد، انواع این شیشه ها دارای صفحه تاچ می باشند که می توان برای ارائه مطالب و کنفرانس های علمی، بسیار کاربردی باشد. بعلاوه از حالت مات این شیشه می توان به اسم وایت برد هم استفاده کرد.

6. کاربرد شیشه هوشمند در تبلیغات:

به علت امکان پخش ویدیو و تصاویر بر روی شیشه، از آن ها می توان در مراکز تجاری بزرگ استفاده کرد تا در مواقع نیاز شیشه به اسم نمایش دهنده تبلیغات استفاده گردد. بعلاوه با نصب شیشه در فروشگاه ها و مراکز تجاری می توان دید و نظارت بهتری بر قسمت های مختلف داشت.



به "شیشه هوشمند چیست و چه کاربردهایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیشه هوشمند چیست و چه کاربردهایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252