راهنمای ساخت و طراحی آلاچیق سیمانی

برای ساخت آلاچیق میتوانید از انواع مختلفی مواد اولیه استفاده کنید، اینجا قصد داریم در خورد آلاچیق سیمانی برایتان بگوییم.

راهنمای ساخت و طراحی آلاچیق سیمانی

به گزارش گروه ساختمانی آبان، انسان ذاتا طبیعت را دوست است. اگر فرصت داشته باشد زمان زیادی را در دل طبیعت می گذراند. این موضوع باعث شده تا برای راحتی و آسایش خود امکانات بیشتری در طبیعت مهیا سازد. با ساخت آلاچیق سیمانی در خانه، باغ یا فضای سبز اماکن عمومی لذت بردن از طبیعت دلچسب تر خواهد شد.

در دنیای امروز فشار کاری طاقت فرسا باعث می شود تا گذراندن کمی وقت در فضای سبز آرامش بخش باشد. به همین علت محوطه سازی و ساخت یک آلاچیق از سیمانی در دل آن بسیار کاربردی بوده و هواداران زیادی دارد. آلاچیق ها انواع مختلفی دارند. آلاچیق از جنس سیمان یکی از انواع آنهاست که می توان در شرایط مختلف از این سازه بهره برد.

تاریخچه استفاده از آلاچیق

شاید شما هم تصور کنید ساخت آلاچیق یک ایده نو است و به همین چند سال گذشته برمی شود. اما جالب است بدانید که این سازه گنبدی شکل قدمتی طولانی داشته و ریشه استفاده از آن را می توان در بین قوم ترکمن پیدا کرد.

آلاچیق یک سرپناهی بود که در فضای باز ساخته می شد و محلی برای زندگی ترکمن ها به شمار می آمد. این سازه کاربردی در دنیا از قرن نوزدهم مورد استفاده نهاده شد.

آلاچیق انواع مختلفی دارد که هر یک کاربرد و مزایای خاص خودشان را دارند. از گذشته آلاچیق از هر نوعی که بود با توجه به ساختار آن فضا در فضای سبز اماکن عمومی، ویلا، باغ، پارک، طراحی هتل ها، جنگل، ساحل، اماکن گردشگری، طراحی رستوران ها و کافه ها ساخته می شد.

آموزش ساخت آلاچیق سیمانی

آلاچیقی از جنس سیمان همانند دیگر آلاچیق ها با 4 ستون اصلی و یک سقف طراحی می شود. در طراحی این نوع آلاچیق می توانید از ترکیب چند نوع مصالح مثل چوب و سنگ برای ساخت سقف یاری بگیرید.

حتی می توانید ستون ها را از جنس مصالح مورد دلخواهتان بسازید و در پایان با نمای سیمانی آن را آماده کنید. آلاچیقی که از جنس سیمان ساخته می شود، یک سازه بسیار مستحکم و ایمن است. به همین علت در گذشته های دور اقوامی که قصد زندگی در این پناهگاه را داشتند حتما آن را از جنس سیمان می ساختند. امروزه هم در اماکن گردشگری اغلب آلاچیق هایی با جنس سیمان ساخته می شود.

نحوه ساخت یک آلاچیق از جنس سیمان

برای طراحی آلاچیق سیمانی باید ابتدا بدانید که قرار است آلاچیق شما نیمه باز باشد یا کاملا پوشیده. برای تصمیم گیری در این مورد می توانید به سلیقه خودتان اکتفا کنید. آلاچیق های سیمانی ماهیت مستحکمی دارند. به همین علت احتیاجی به نگرانی در این خصوص نیست. این سازه سیمانی چه به صورت نیمه پوشیده و چه به صورت کاملا پوشیده طراحی شود، مقاومت بالایی در برابر شرایط سخت خواهد داشت.

سقف یک آلاچیق که مصالح سیمانی دارد، می تواند به صورت شیب دار یا صاف طراحی شود. مهم ترین عامل در طراحی مدل سقف یا شکل آلاچیق سلیقه شخصی طراح و یا احتیاج آن موقعیت است.

متناسب با فضایی که آلاچیق سیمانی در آن طراحی می شود، می توانید این سازه را به اشکال مختلف بسازید. طراحان زیادی آلاچیق های سیمانی را با اشکال هندسی همانند مربع، شش ضلعی، مستطیل و یا حتی دایره طراحی می نمایند. سیمان جزء مصالحی است که به راحتی می توان به یاری آن یک آلاچیق با شکل دلخواه ساخت.

در واقع اشکال هندسی برای آلاچیق های سیمانی به راحتی قابل اجرا هستند. آلاچیق سیمانی به نسبت سایر مدل های این سازه کاربرد بیشتری در فضای عمومی و حتی شخصی دارند. این سازه سیمانی به راحتی در ابعاد و اشکال مختلف قابل اجرا است.

مزیت های ساخت آلاچیق با سیمان

همان طور که تا به امروز گفتیم آلاچیق های سیمانی یکی از کاربردی ترین انواع آلاچیق به شمار می آیند. این سازه سیمانی را به راحتی می توان برای محوطه خانه و باغ یا فضای سبز اماکن عمومی طراحی کرد.

بعضی از متخصصین معتقدند آلاچیقی که از جنس سیمان ساخته می شود، بسیار مالی بوده و مزایای زیادی دارد. در زیر با مزایای آلاچیق های سیمانی آشنا می شوید:

دسترسی آسان به مصالح در ساخت آلاچیق های سیمانی

کشور ما از نظر منابع معدنی بسیار غنی است. به همین علت به راحتی می توانید مصالح مورد احتیاجتان از جمله سیمان برای ساخت یک سازه سیمانی را در اختیار داشته باشید.

دسترسی راحت به متریال مورد احتیاج برای ساخت یک آلاچیق با سیمان باعث شده تا این نوع سازه از مدل های دیگر ارزان تر باشد. طراحان آلاچیق سیمانی می توانند با هزینه بسیار کمتر از آلاچیق های دیگر در خانه، باغ، رستوران یا در طراحی کافی شاپ های کشورمان یک سازه سیمانی بسیار مجذوب کننده و منحصربه فرد را طراحی نمایند.

عمر و دوام بسیار بالای آلاچیق های سیمانی

ساختار سیمان به نحوی است که مقاومت بسیار زیادی دارد. این ویژگی باعث می شود تا در هر سازه ای که وجود داشته باشد، عمر و دوام آن را افزایش دهد. به همین علت هنگام ساخت هر سازه یا بنایی که احتیاج است استحکام آن افزایش یابد، حتما از سیمان یا بتن نما استفاده می نمایند. بنابراین می توان آلاچیق از جنس سیمان را یک سازه بسیار با دوام دانست که انتظار شما را از عمر بالا و استحکام برآورده می نماید.

مقاومت در برابر رطوبت در آلاچیق از جنس سیمان

آلاچیق یک فضای نشستن و استراحت مخصوص محیط های باز مانند نشیمن در باغ است. بنابراین به شدت با آب باران و رطوبت در تماس خواهد بود. اگر هنگام طراحی و ساخت آلاچیق، مصالح درستی استفاده نشود، خیلی زود سازه شما دچار پوسیدگی و فرسایش می شود. به همین علت توصیه می نمایند آلاچیق سیمانی را برای شرایط اقلیمی با بارش شدید و یا آفتاب داغ انتخاب کنید. چون سیمان ماهیت بسیار مقاومی در برابر رطوبت داشته و نگرانی شما را از این بابت رفع می نماید.

تطبیق پذیری آلاچیق با هر شرایط جغرافیایی

مقاومت بالای سیمان باعث می شود تا شما بتوانید از این مصالح برای ساخت آلاچیق در هر شرایط آب و هوایی بهره ببرید. اقلیم خاص هر منطقه و شرایط جغرافیایی بر روی سیمان اثرگذار نیست. به همین علت متخصصین امور محوطه سازی، آلاچیق های سیمانی را بسیار کاربردی و بدون محدودیت می دانند.

قابلیت ساخت آلاچیق های سیمانی در اشکال مختلف

یکی دیگر از مزیت های سیمان این است که به آسانی تغییر شکل می دهد. منظور از تغییر شکل این است که می توانید آن را به هر شکلی که دلتان خواست تغییر بدهید.

این موضوع باعث می شود تا هنگام ساخت یک آلاچیق با سیمان دست شما برای طراحی باز باشد. آلاچیق های سیمانی تنوع طرح و شکل بسیار زیادی دارند. به همین علت لقب یکی از چشم نوازترین انواع آلاچیق را به خود اختصاص داده اند. با کمی خلاقیت می توانید به یاری سیمان یک آلاچیق مجذوب کننده و منحصربه فرد بسازید.

رنگ بندی متنوع آلاچیق های سیمانی

رنگ پذیری بالای سیمان باعث می شود تا بتوانید آلاچیق های متنوع و منحصربه فرد بسازید. این ویژگی مثبت سیمان را می توان یکی از مهم ترین مزایای آن دانست. رنگ پذیری سیمان این امکان را به شما می دهد تا هر زمانی که آلاچیق، دلتان را زد با تغییر رنگ آن، تنوع دلچسبی ایجاد کنید. بعلاوه با رنگ آمیزی آلاچیق سیمانی، می توانید تا حد زیادی نواقص به وجود آمده در سطحش را رفع کنید. این کار از هزینه های بسیار زیاد تعمیرات، جلوگیری می نماید.

قابلیت ترکیب آلاچیق سیمانی با المان های مختلف

یک آلاچیق از جنس سیمان را تصور کنید که درون آن با شومینه گرم شده است. بعلاوه به یاری نورپردازی های مجذوب کننده، سازه سیمانی شما منحصربه فرد دیده می شود.

اما هر متریالی نمی تواند زیبایی این المان ها را نشان دهد. سیمان یکی از مصالحی است که باعث می شود تا آلاچیق شما در کنار المان هایی همانند باربیکیو، آبنما و… بی عیب و نقش جلوه کند. ترکیب آلاچیق سیمانی در کنار این المان ها فضای مجذوب کننده و دوست داشتنی را فراهم می نماید که از گذراندن وقت در آن سیر نمی شوید.

امکان رفع نواقص آلاچیق

آلاچیقی که از جنس سیمان ساخته شده است، این امکان را به شما می دهد تا در صورت تخریب و آسیب بخشی از آن، بتوانید به راحتی نقص به وجود آمده را رفع کنید.

بدین صورت که اگر یک بخشی از سازه سیمانی شما آسیب دید، به یاری همان سیمان می توانید آن مشکل حل می شود. بسیاری از متریال های موجود برای ساخت آلاچیق این امکان را ندارند و شما احتیاجمند تعویض کلی هستید، که این موضوع متحمل هزینه بسیار زیادی می شود.

معایب ساخت آلاچیق با سیمان

همان طور که هر متریالی ممکن است معایب خودش را داشته باشد، سیمان هم از این قاعده مستثنی نیست. معماران و طراحان زیادی معتقدند مزایای ساخت یک آلاچیق با سیمان از معایب آن بیشتر است. با این حال نمی توان معایب آن را بازگو نکرد. البته معایبی که برای سازه سیمانی در نظر گرفته اند با کمی خلاقیت و انتخاب هوشمندانه رفع خواهد شد.

ما در این بخش از مقاله مهم ترین معایب استفاده از سیمان در ساخت آلاچیق را آنالیز می کنیم:

  • یکی از معایبی که می توان برای آلاچیق های سیمانی در نظر گرفت، تغییر ظاهر سیمان است. این موضوع باعث می شود تا هر ساله برای تنو زیبایی ظاهری آلاچیق با سیمان اقدام کنید. در صورت بی توجهی به این موضوع و قدیمی شدن آسیب دیدگی ها، هزینه نگهداری از آلاچیق بسیار زیاد می شود. اما اگر این رسیدگی سالیانه انجام شود، هزینه آن خیلی کمتر از انواع دیگر آلاچیق خواهد بود.
  • افراد زیادی معتقدند که آلاچیق سیمانی بی روح هستند. آلاچیق جهت سرگرمی و لذت بردن از فضای سبز ساخته می شود. به همین علت بعضی از افراد ترجیح می دهند فضای آن با متریال مجذوب کننده تری آماده شود.
  • سیمان به نسبت متریال های دیگر کمی انرژی پایین تری دارد. اما اگر هدفتان از ساخت آلاچیق، یک سازه بسیار با دوام است حتما از سیمان بهره ببرید.
  • آلاچیق هایی که از جنس سیمان ساخته می شوند وزن بالایی دارند. این موضوع یکی از اشکالات نسبتا جدی است که باعث شده نتوان آلاچیق سیمانی را در هر مکانی همانند روف گاردن ساخت.
  • اگر هنگام ساخت یک آلاچیق با سیمان در خصوص نسبت و ترکیب مواد اولیه برای حل گرفتن سیمان آگاهی کافی نداشته باشید، سازه شما پس از مدت کوتاهی ترک می خورد. بنابراین بهتر است ساخت آلاچیق های سیمانی را به متخصصین این کار بسپارید.

آلاچیق های سیمانی را با چه طرح هایی می توان ساخت؟

همان طور که قبلا اشاره کردیم آلاچیق های سیمانی با تنوع بالایی در طرح ساخته می شوند. این نوع از آلاچیق ها به خوبی در محیط بزرگ یا کوچک نهاده شده و فضای شما را هدر نمی دهند.

آلاچیق های سیمانی در موقعیت جغرافیایی با اقلیم متفاوت به خوبی ماندگاری دارند. به همین علت طراحان می توانند به راحتی هر طرحی که با توجه به فضای یک خانه، باغ، کافه یا رستوران مناسب است، انتخاب نمایند. در واقع باید بگوییم آلاچیق های سیمانی هیچ محدودیتی در انتخاب طرح ندارند و شما می توانید برترین گزینه را برای ساخت در نظر بگیرید.

ترکیب سیمان و سنگ نما کنار یکدیگر برای آلاچیق گزینه بسیار منحصربه فردی خواهد بود. بعلاوه با اجرای طرح سنگ یا چوب بر روی سیمان می توانید ظاهری چشم نواز برای این سازه سیمانی خود تدارک ببینید. اجرای این طرح ها به علت زیبایی بسیار زیادی که ایجاد می نمایند، باعث می شود تا یکی از معایب آلاچیق های سیمانی (بی روح بودن) رفع شود. بعلاوه افراد با حضور در آن فضا حس بسیار خوبی خواهند داشت.

نکات مهم در خصوص ساخت و نگهداری آلاچیق سیمانی

آلاچیق های سیمانی سالانه احتیاج به رسیدگی دارند و این موضوع باید حتما با فواصل زمانی حداکثر یک سال انجام شود. در غیر این صورت سیمان به کار رفته برای ساخت آلاچیق شما، ظاهر و کیفیت خود را از دست می دهد. این مورد را در بخش معایب آلاچیق های سیمانی مطرح کردیم و اهمیت آن را مورد آنالیز قرار دادیم.

برای ساخت و نگهداری اصولی از آلاچیق سیمانی نکات زیر حائز اهمیت هستند:

  • یکی از مهم ترین نکاتی که باعث افزایش طول عمر آلاچیق های سیمانی می شود، مفتول های آن است. مفتول های به کار رفته در ساخت یک آلاچیق با سیمان باید کیفیت بالایی داشته باشند.
  • تعداد مفتول های سازه سیمانی باید استاندارد باشد. بعضی از نصابان برای اینکه سود بیشتری نمایند، تعداد مفتول ها را کاهش داده که نتیجه آن کم شدن کیفیت آلاچیق از جنس سیمان با گذشت زمان است.
  • مفتول هایی که برای نصب آلاچیق استفاده می شود باید هر دو ویژگی کیفیت و تعداد استاندارد را باهم داشته باشد.
  • برای جلوگیری از ریزش سیمان بدنه آلاچیق باید از ایجاد ترک های عمیق در آن جلوگیری کرد. تنها در صورتی بدنه آلاچیق های سیمانی ترک نمی خورد که مفتول های به کار رفته در سازه اصلی کیفیت خوبی داشته باشند. در غیر این صورت با گذشت زمان بسیار کمی زیبایی ظاهری آلاچیق سیمانی از بین می رود.
  • برای اینکه آلاچیق های سیمانی با گذشت زمان دچار فرسایش نشوند، باید از سیمان با کیفیت بهره ببرید.
  • استفاده از شن و ماسه شسته شده باعث می شود تا آلاچیق سیمانی کیفیت و دوام بیشتری داشته باشند.

آنالیز هزینه ساخت آلاچیق از جنس سیمان

قیمت یکی از موارد مهم در سفارش طراحی و ساخت آلاچیق مدرن به شمار می آید. این موضوع در خصوص آلاچیق های سیمانی هم دیده می شود. عوامل زیادی بر روی قیمت نهایی یک آلاچیق از جنس سیمان تاثیرگذار است.

در زیر عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت نهایی آلاچیق های سیمانی را آنالیز می کنیم:

  1. کیفیت و درجه یک بودن متریال به کار رفته در ساخت آلاچیق با سیمان
  2. استفاده از یک متخصص برای نصب آلاچیق های سیمانی
  3. کیفیت و تعداد مفتول های استفاده شده در سازه اصلی
  4. استفاده از المان های مختلف برای زیبایی آلاچیق با سیمان (آبنما، شومینه، نورپردازی، باربیکیو و…)

جمع بندی

آلاچیق سیمانی به علت دوام بالا و کیفیت بی نظرش در مقایسه با آلاچیق چوبی، یک سایبان مستحکم و کاربردی محسوب می شود. از این سازه سیمانی به راحتی می توانید در هر شرایط آب و هوایی بهره ببرید. ساخت آلاچیق با سیمان در فضاهایی همانند خانه، باغ، کافه، رستوران، فضای سبز اماکن عمومی و گردشگری کاربرد دارد.



به "راهنمای ساخت و طراحی آلاچیق سیمانی" امتیاز دهید

4 کاربر به "راهنمای ساخت و طراحی آلاچیق سیمانی" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای ساخت و طراحی آلاچیق سیمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252