راهنمای آلاچیق چوبی و انواع متریال چوب به کار رفته در آن

آلاچیق چوبی از جذابترین نوع آلاچیق ها به شمار میوند زیرا هم زیبا هستن هم برا اقلیم ایران مناسب میباشند.

راهنمای آلاچیق چوبی و انواع متریال چوب به کار رفته در آن

به گزارش گروه ساختمانی آبان، رواج این سازه در قرن نوزدهم در غرب و برای باغ های افراد ثروتمند بوده است. اشکال آلاچیق ها از گذشته تا به کنون تغییراتی داشته است و این تغییرات به علت کاربرد متریال های متفاوت با توجه به تغییر نیازهای انسان بوده است.

آلاچیق چوبی، نوعی از سازه های سرپوشیده می باشد که قابلیت کاربرد در فضاهای باز و سرسبز را دارد. از این سازه در انواع باغ، ویلا، پارک ها و انواع کافه رستوران ها به عنوان مکان هایی برای نشمین و استراحت افراد و لذت بردن از فضای اطراف استفاده می شود. آلاچیق ها دارای انواع مختلفی می باشند و بعضی از آن ها نیز بدون دیوار هستند که این ویژگی سبب لذت بردن بیشتر از محیط اطراف می شود. سرپوشیده بودن آلاچیق ها از ریزش باران و تابش مستقیم آفتاب بر روی افراد جلوگیری می نماید. استفاده از آلاچیق ها می تواند در افزایش جذابیت بصری محیط مد نظر شما بسیار تأثیرگذار باشد. انواع مدرن آلاچیق ها، مجهز به کباب پز و باربیکیو نیز می باشند. در این مقاله همراه شما هستیم تا درباره انواع اجرای آلاچیق و متریال به کار رفته در آن ها، مطالب مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا به هنگام انتخاب انواع آلاچیق، بتوانید مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید.

آلاچیق چوبی

ساخت آلاچیق های چوبی امروزی و مدرن نیز در ادامه راستا ساخت آلاچیق های سنتی می باشد. چرا که مانند گذشته در ساخت آلاچیق ها از چوب به وفور استفاده می شود و همانند آلاچیق های قدیمی نیز در ساخت آلاچیق های مدرن از شاخه و برگ درختان به صورت طبیعی استفاده می شود.

مروزه متریال های مختلفی به غیر از چوب در ساخت آلاچیق ها کاربرد دارند، اما بسیاری از افراد همچنان ترجیح می دهند از چوب برای ساخت آلاچیق خود استفاده نمایند و انتخاب آن ها طرح های سنتی می باشد. آلاچیق چوبی برای ما یادآور گذشته است و حس طبیعت و بوی چوب برای ما بسیار خوشایند و آرامش بخش است.

متریال آلاچیق ها

در ساخت انواع آلاچیق ها، از متریال هایی همانند چوب و فلز استفاده می شود. در استفاده از فلز، باید روی آن با استفاده از رنگ های اپوکسی یا رنگ های پوشش دریایی کاور شود. در ساخت انواع آلاچیق های چوبی، استفاده از ترموود بسیار حائز اهمیت است. چرا که این سازه در فضای باز و در معرض بارش باران و …. می باشد.

مهم ترین جزء در طراحی آلاچیق ها، سقف آن می باشد. انواع متریال به کار رفته در ساخت سقف آلاچیق با توجه به نوع طراحی فرق دارد و می تواند در اشکال چهار ضلعی و یا شش ضلعی باشد. در صورتی که طراحی به صورت سقف شیب دار باشد، باید از آهن در اجرای سقف استفاده شود. در طراحی انواع آلاچیق های مدرن، می توان برای بخش هایی که کاملاً پوشیده هستند از فلاشینگ استفاده کرد و در قسمت های نیمه باز نیز از ترمووودها استفاده شود.

دومین جزء مهم در طراحی آلاچیق ها، دیواره آن است، متریال به کار رفته در ساخت دیواره های یک آلاچیق می تواند از انواع چوب و یا شیشه باشد، اما در بسیاری از موارد در طراحی آلاچیق ها از هیچ دیواره ای استفاده نمی شود و یا با کاربرد گیاهان اطراف آلاچیق، پوششی سبز را به عنوان دیوار برای آلاچیق ایجاد می نمایند. در ساخت آلاچیق های چوبی، عموماً از چوب های سرو و کاج استفاده می شود. از مزایای چوب سرو، وزن پایین آن و در خصوص چوب کاج، دوام و مقاومت بالای آن است. آلاچیق ها بر اساس نوع متریال به کار رفته در آن ها، به انواع آلاچیق چوبی، فلزی، پیش ساخته و انواع آلاچیق های بتنی و یا سیمانی تقسیم می شوند. آلاچیق های چوبی به علت این که دارای هارمونی بیشتری با محیط اطراف می باشند و بعلاوه حس طبیعی بودن و پیوند با طبیعت را به افراد القا می نمایند، بیشتر از انواع دیگر محبوبیت دارند.

انواع چوب در آلاچیق چوبی

آلاچیق های چوبی از نظر نوع چوب به کار رفته در آن ها نیز متفاوت می باشند. چوب های مورد استفاده در ساخت عموماً شامل چوب سرو، چوب توسکا و چوب کاج می باشند.

چوب درخت سرو دارای وزن سبک تری نسبت به سایر چوب ها می باشد و بعلاوه قیمت مناسب تری دارد. بسیاری از افراد چوب سرو را مناسب می دانند، چرا که علاوه بر ارزان بودن، می تواند با محیط زیست همگام شود.

چوب درخت توسکا نیز بسیار پرهوادار است، چرا که ماندگاری بالایی دارد و بسیار ایده آل می باشد.

چوب درخت کاج به علت دوام بالا و زیبایی خاصی که دارد باعث شده که نزد بسیاری از افراد محبوبیت بالایی داشته باشد و انتخاب آن ها باشد.

در ساخت آلاچیق های چوبی به سبک ژاپنی، از چوب های صدر و توسکا استفاده می شود. البته ساخت آلاچیق های ژاپنی چندان پر هوادار نبوده و بیشتر افراد انواع آلاچیق با سقف شیروانی را می پسندند.

افزایش طول عمر

عوامل بسیاری در افزایش طول عمر آلاچیق های چوبی مؤثر هستند. علاوه بر این، مراقبت های سالیانه در صورتی که به درستی رعایت شود، در افزایش طول عمر آلاچیق چوبی بسیار مؤثر است. در آلاچیق های چوبی به منظور افزایش مقاومت چوب، بایستی از رنگ های مخصوص چوب و یا چسب و محلول ها استفاده کرد تا چوب آلاچیق را از آسیب جوندگان و حشرات در امان نگه دارد و بعلاوه از نفوذ آب به چوب و پوسیدگی آن جلوگیری می نماید. در صورتی که موارد ذکر شده رعایت نشود، آلاچیق دچار آسیب می شود.

مزایای آلاچیق چوبی

انواع آلاچیق چوبی دارای هزینه نسبتاً مناسب در مقایسه با سایر متریال می باشند و به راحتی در دسترس هستند.

آلاچیق چوبی با محیط اطراف و نورپردازی ها به راحتی هماهنگ می شود.

حس طبیعی و با اصالت و پیوند با طبیعت در افراد را راحت تر ایجاد می نماید.

تنوع بسیاری در تزئینات در پایه، ستون ها، سقف و … دارد.

معایب آلاچیق چوبی

در بسیاری از موارد سازندگان آلاچیق های چوبی از متریال باکیفیت و مناسب در ساخت استفاده نمی نمایند.

آلاچیق های چوبی و چهار چوب آن ها ممکن است در معرض خطر حشرات و جوندگان و بعلاوه پوسیدگی در برابر شرایط نامناسب آب و هوایی قرار گیرند.

نکات مورد نظر در سفارش آلاچیق چوبی

به هنگام سفارش آلاچیق، طرح و نقشه تمام شده آلاچیق و نمای آن در محیط مد نظرتان را قبل از اجرا، از شرکت مورد نظر تقاضا کنید تا بتوانید تصمیم گیری بهتری داشته باشید. حتی می توانید فایل سه بعدی آن را از شرکت دریافت کنید.

مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، جنس چوب مورد نظر است. با توجه به این که متریال های متفاوتی در بازار وجود دارد سعی داشته باشید متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظرتان، انواع چوب ها را آنالیز و برترین گزینه را انتخاب کنید.

در نظر داشته باشید که به هنگام تصمیم گیری برای خرید آلاچیق چوبی، هزینه و مقدار بودجه خود را نیز مورد توجه قرار دهید. چرا که در آلاچیق های چوبی به منظور افزایش مقاومت در برابر پوسیدگی و حشرات موذی، نیازمند استفاده از انواع رنگ های مخصوص و چسب هایی جهت کاور آن می باشید و بعلاوه برای ایجاد هماهنگی بیشتر نیازمند کاربرد نورپردازی و طرح های ویژه می باشید و این موارد نیز سبب افزایش هزینه های شما می شود.

دقت داشته باشید در سفارش آلاچیق به شرکت های معتبر مراجعه کنید، چرا که طراحی و اجرای آلاچیق ها نیازمند مسائل فنی و مهندسی می باشد و در صورتی که این نکات فنی در ساخت رعایت نشود، آلاچیق به سرعت تخریب می شود.



به "راهنمای آلاچیق چوبی و انواع متریال چوب به کار رفته در آن" امتیاز دهید

2 کاربر به "راهنمای آلاچیق چوبی و انواع متریال چوب به کار رفته در آن" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای آلاچیق چوبی و انواع متریال چوب به کار رفته در آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252