سندبلاست (sandblast) چیست و چه کاربردی دارد؟

سندبلاست روشی است که در آن ساینده با سرعت بسیار زیاد از داخل یک نازل با یاری فشار هوا بر سطوح پرتاب شده و باعث پاکسازی سطوح می گردد. سندبلاست در فرهنگ لغت به معنی ماسه پاشی می باشد، برای همین است که برخی ها به جای واژه سندبلاست، از واژه ماسه پاشی استفاده می نمایند.

سندبلاست (sandblast) چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، سندبلاست برای آماده سازی سطوح، رسوب زدایی، زنگ بری، زبر کردن سطوح قطعات، رنگ برداری سطوح داخلی و خارجی قطعات و … به کار می رود. سندبلاست با آب به یاری دستگاه واترجت انجام می گیرد، به این صورت که یک ماده سنگین تر مانند ماسه و یا سیلیس با آب ترکیب می گردد و با سرعت بسیار زیاد به سطح مود نظر پرتاپ می گردد.

علت استفاده از سندبلاست:

فلزات در مجاورت هوا با اکسیژن ترکیب می شوند و در نتیجه لایه ای از اکسید، روی سطح فلزات را می پوشاند که در صورت باقی ماندن این اکسید، سطح فلزات کاملا پوسیده می گردد. بنابراین برای جلوگیری از پوسیده شدن و از بین بردن اکسید از روی سطح فلزات از آن استفاده می کنیم.

اجزای تشکیل دهنده سند بلاست:

فشار زیاد آب که در کنار این مواد وجود دارد باعث جدا شدن رسوب از روی سطح اجسام می گردد. در سند بلاست ها باید از مواد سایشی که سختی بالایی دارند استفاده کرد و علت آن هم این است که، ذرات نرم در فشار بالا به سطح مورد نظر نمی چسبند.

اولین بار دستگاه سند بلاست از طریق جنرال بنجامین تیلگمن اختراع شد. او با اختراع این دستگاه روش های قدیمی تمیزکاری سطوح را منسوخ کرد و این فرآیند را به عنوان یک روش با صرفه و پر بازده در اختیار جامعه بشری قرار داد. اگر بخواهیم در خصوص اینکه چرا از سیلیس یا ماسه در سند بلاست استفاده می گردد صحبت کنیم باید بگوییم که سیلیس یکی از فراوان ترین مواد موجود در زمین است به همین علت در سند بلاست از این ماده برای لایه برداری استفاده می نمایند.

سند بلاست معمولا برای رسیدن به دو هدف انجام می گیرد. اولین مورد تمیز کردن سطوح و پاک کردن آلودگی های چسبیده به سطح و مورد بعدی ایجاد نوعی زبری بر روی سطوح برای چسبنده شدن پوشش های اعمال شونده است. معمولا از سند بلاست در صنایع فولاد سازی، کشتی سازی و مخازن نفت و گاز استفاده می گردد.

سند بلاست سطوح فلزی:

یکی از معمولی ترین راهها برای حفاظت مخازن، خطوط لوله، سازه های فلزی و بدنه کشتیها در مقابل عوامل خورنده محیط، پوشش از طریق رنگها، رزینها و عایقهاست. داشتن یک سطح مناسب، تمیز و عاری از هرگونه زنگ زدگی جهت اجرای پوشش لازم و ضروری می باشد.

برای تمیز کاری سطوح در ابعاد کوچک روش های سنگ زنی،سمباده زنی و برس زنی و در ابعاد وسیع تجاری آن انجام می گیرد.

عملیات سند بلاست عمدتا جهت نیل به دو هدف انجام می گردد:

1- زدودن و برطرف نمودن جرمهای خارجی و زنگ زدگی و رسیدن به سطح فلز

2- ایجاد پروفیل(زبری)مناسب در سطح فلز جهت چسبندگی بهتر فیلم پوشش جهت حفاظ،سند بلاست بسته به احتیاج در درجات مختلف اجرا می گردد.

کاربرد سند بلاست:

  • زنگ زدایی، ماسه زدایی و رنگ زدایی سطوح
  • برطرف آلودگی ها و تمیز کاری و مات کاری سطوح
  • حکاکی و ایجاد نقش های مختلف بر روی سطوح
  • ایجاد زبری و ناصافی، برای چسبندگی مناسب پوشش نهایی


به "سندبلاست (sandblast) چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "سندبلاست (sandblast) چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندبلاست (sandblast) چیست و چه کاربردی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252