ضرورت بازسازی پل قدیم دزفول

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با تأکید بر لزوم ادامه بازسازی پل قدیم، ضوابط این بازسازی را تشریح کرد.

ضرورت بازسازی پل قدیم دزفول

به گزارش گروه ساختمانی آبان، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، حجت الله آریایی نیا امروز شنبه سوم خردادماه 99 گفت: به منظور استقرار جرثقیل برای جداسازی و جابجایی سازه فلزی پیاده روی الحاقی، محدوده پیرامون پل هموارسازی شده است.

او اضافه نمود: جنس بستر در این محدوده، شن و ماسه و قلوه سنگ رودخانه ای است که به دلیل تغییر دبی آب در فصل های مختلف و یا تغییرات اجرا شده توسط شهرداری نیازمند تسطیح است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول درخصوص جداسازی سازه فلزی پیاده روی الحاقی نیز گفت: این اقدام در ادامه عملیات اجرا شده در سال 90 شامل جداسازی پیاده روی فلزی متصل به دو دهانه شرقی بوده که با استفاده از دو دستگاه جرثقیل 110 تنی و پس از بریدن اتصالات سازه فلزی به پل جابجا شده است.

او اضافه نمود: بخش به جامانده از سازه فلزی به 14 دهانه غربی پل متصل است و فونداسیون متشکل از بتن مسلح بر روی موج شکن ها واقع شده است که پایه های پیاده رو با بیس پلیت به آن پیچ شده و برچیدن این فونداسیون ها در دستور کار فرایند فعلی نیست.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: سطح پیاده رو با تیرچه بلوک سیمانی پوشش یافته که در عملیات سال 90 ابتدا تیرچه بلوک ها تخریب و سپس سازه فلزی جدا شده است، اما در عملیات فعلی قرار است با استقرار دو دستگاه جرثقیل 120 تنی بدون تخریب تیرچه بلوک ها، سازه فلزی جدا و جابجا گردد.

او اضافه نمود: این اقدام به منظور تسریع در حذف الحاقات، کاهش هزینه ها و جلوگیری از آسیب رسیدن به سازه تاریخی پل در اثر ریزش مصالح ناشی از تخریب در نظر گرفته شده و در مرحله آنالیز و تصمیم گیری است.

آریایی نیا درباره اجرای جان پناه ضلع شمالی پل نیز خاطرنشان کرد: باتوجه به اجرای جان پناه جنوبی در سال گذشته، جان پناه شمالی باید پس از برچیدن سازه فلزی پیاده رو به همان شیوه و با همان مصالح اجرا گردد و بدیهی است محل اتصال پیاده رو به پل نیازمند ترمیم و تعویض مصالح فرسوده است که متناسب با ابعاد آجر هر قسمت، به صورت موضعی باید بازسازی گردد.

او با اشاره به سبک سازی و کف سازی عرشه پل اضافه نمود: این عملیات در راستای اقدامات اجرا شده بر دو دهانه شرقی و سه دهانه غربی است و بر اساس حدس ها در چند نقطه از عرشه در سال 90 زیر آسفالت توده ای متراکم واقع شده است، بنابراین به دلیل یکپارچگی لایه های روی طاق، به منظور جلوگیری از بر هم خوردن توازن بار و آسیب به طاق ها پیشنهاد می گردد سبک سازی عرشه بر اساس روال گذشته محدود به برچیدن لایه های آسفالت و همتراز با آجرفرش اجرا شده در فصول پیشین بازسازی، انجام گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: حدود 230 متر از طول عرشه روی 14 دهانه بتنی نیازمند برچیدن آسفالت و انجام عملیات عایق کاری، نصب ناودان و کف سازی است.

او اضافه نمود: تعدادی از طاق ها به دلیل آسیب های جدی نیازمند بازسازی اساسی هستند و لازم است قبل از سبک سازی عرشه نسبت به کفراژبندی و شمع بندی طاق ها اقدام گردد.

او گفت: انجام عملیات بازسازی طاق های آسیب دیده از روی عرشه نیازمند آنالیز بیشتر و تصمیم گیری در شورای فنی است.

پل باستانی دزفول با 17 قرن قدمت یکی از قدیمی ترین پل های راسخ دنیا است که در سال 263 میلادی به دستور شاپور اول ساسانی بر رودخانه دز ساخته شده است.



به "ضرورت بازسازی پل قدیم دزفول" امتیاز دهید

2 کاربر به "ضرورت بازسازی پل قدیم دزفول" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت بازسازی پل قدیم دزفول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252