قرنیز چیست؟

قرنیز به نوار جداکننده ای اطلاق می شود که فضای بین کف پوش اعم از سنگ و یا سرامیک و... از فضای دیوار را جدا می کند که در گذشته بیشتر از مصالح سنگی به این منظور استفاده می کردند. اما امروزه متریال هایی از قبیل پی وی سی و ام دی اف و چوب جایگزین مناسبی برای سنگ ها شده اند.

قرنیز چیست؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، قرنیز کابینتی

در بیان انواع قرنیز ها، نوع دیگر از قرنیزها به عنوان قرنیز کابینتی وجود دارد که از جنس پلاستیک فشرده بوده که معمولاً به علت خاصیت ضد آبی در آشپزخانه ها و در حاشیه کابینت ها و کانتر ها به کار می رود.

علت استفاده از قرنیز بیشتر به عنوان پر کننده و پوشش دهنده فضایی است که دو نوع مصالح ( کف پوش و دیوارپوش) توانایی هم پوشانی یکدیگر را ندارند و به همین دلیل نیازمند مصالحی است تا این درز انقطاع را پوشش دهد.

پوشاننده درز انبساط و انقباض مصالح کفپوش

از دیگر مواردی که از قرنیز استفاده می شود به عنوان پوشاننده درز انبساط و انقباض مصالح کفپوش است از این رو برخی از مصالح کفپوش همچون لمینت و یا چوب در سرما و گرما دچار تغییر سایز می شوند که این امر نیاز به فضای کافی دارد، از این رو با ایجاد فضای مناسب در پشت قرنیز ها این موضوع قابل حل شدن است و همچنین جلوگیری از آسیب پذیری بخش های پایینی دیوار به دلیل برخورد کفش و یا وسایل دیگر استفاده می شود.

از دیدگاه کلی و علم معماری و دیزاین داخلی در صورت داشتن قرنیز از جنس بخصوص چوب، فضای شکیل تر و گرمتری را خواهید داشت.

انواع قرنیز ها دارای ابعاد تقریبا یکسانی هستند که ابعاد رایج قرنیز ها 7 سانت و 9 سانتی می باشد که البته از نظر علم طراحی و دیزاین داخلی قرنیزهای 11 سانتی در صورت وجود شرایط معماری مناسب، از نظر ابعاد وضعیت مطلوب تری دارد. در پروسه انتخاب و خریداری از بین انواع قرنیز دیوار موجود در بازار، مسئله رنگ یکی از مهم ترین ها است. انتخاب رنگ شاید برای خیلی ها کار سختی باشد اما حقیقتا اینطور نیست. برای داشتن بهترین ترکیب در خانه توصیه می شود رنگ قرنیز را درب ورودی یا کابینت آشپزخانه یا رنگ شومینه ست کنید. اگر کفپوش منزل شما چوبی است پیشنها می شود رنگ قرنیز را یک یا دو پرده تاریک تر از رنگ کفپوش انتخاب کنید.

گروه لوکس آبان با دارا بودن بهترین کیفیت قرنیز های چوب و ام دی اف در ابعاد 7 و 9 و 11 و 15 سانت و با طیف رنگ بندی مناسب توانسته سلیقه مشتریان خود را در طی سال های فعالیت خود تامین کند.

برای نظافت قرنیز ها روش های زیادی رایج هستند که در این مقاله به بهترین روش ها اشاره می شود که علت برتری این روش ها به سبب کاربردی بودن آنها است. قرنیزها با توجه به محل قرار گیری امکان دارد حتی به صورت منحنی هم اجرا شود که موضوع در اطراف ستون های گرد و دیوارهایی که دارای شکستگی زیادی هستند اتفاق بیافتد. از این رو بحث نظافت آنها از اهمیت زیادی برخورداد خواهد بود. برای نظافت قسمت های منحنی و گوشه های قرنیز بهرین روش برای حذف گرد و غبار استفاده از فرچه هایی به سطح مقطع کوچک(مثل مسواک) می باشد و در انتها استفاده از دستمال مرطوب جهت پاک کردن فضای مورد نظر می باشد.

برخی لکه ها، مثل لکه های مشکی رنگی که بر اثر برخورد پایه میز یا کفش ایجاد می شود نیاز به کار بیشتر دارند. مقداری اسپری شیشه پاک کن یا آب و مایع ظرفشویی کف دار را روی لک سیاه اسپری کنید و برای مدت یک تا دو دقیقه به آن دست نزنید اما حواستان باشد که مایع روی کف زمین نریزد و بلافاصله آنها را از روی کف زمین پاک کنید. حال با کمک مسواک این لکه سیاه را تمیز کنید، خواهید دید که لکه خیلی سریع محو خواهد شد. اما برخی لکه ها که در اصل خط و خش هستند هنوز روی قرنیز باقی مانده اند. برای پاک کردن آنها تنها راه موجود رنگ آمیزی است که آن هم می توانید خودتان انجام دهید.

از نقطه نظر مقایسه مالی و سهولت نصب و اجرا قرنیز های ام دی اف و چوب نسبت به قرنیز های رایج قبلی که اکثرا از جنس سنگ بوده اند این است که در زمینه اجرا سرعت نصب و اجرا قرنیز های چوبی به مراتب بیشتر از قرنیز های سنگی است و همچنین انعطاف پذیری و شکل پذیری قرنیز های چوبی قابل مقایسه با سنگی نیست و از نقطه نظر قیمت قرنیز های ام دی اف به مراتب قیمت مناسب تری نسبت به قرنیز سنگی دارند اما قرنیز های چوب در برخی از کیفیت ها قیمت های بالاتری نسبت به قرنیز های سنگی دارند.



به "قرنیز چیست؟" امتیاز دهید

3 کاربر به "قرنیز چیست؟" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرنیز چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252