معماری منظر چطور به دگرگونی محیط می انجامد؟

معماری منظر شاخه ای از علم معماری میباشد که در واقع چندین رشته را در کنار هم به کار میگیرد تا برترین طرح را ارائه دهد.

معماری منظر چطور به دگرگونی محیط می انجامد؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، معماری منظر، یک شاخه از معماری می باشد که به منظور ایجاد آسایش و راحتی برای انسان به سازماندهی زمین و ساختمان می پردازد. این نوع معماری از دیدگاه های متفاوت به محیط بیرون می نگرد از جمله دیدگاه هنر و زیبایی، دیدگاه طبیعت و دیدگاه رابطه محیط با زندگی انسان. در معماری منظر هدف اصلی درک زیبایی ها و جاذبه های محیط زیست و آنالیز تفاوت ها و قابلیت های آن است تا به واسطه آن نگرش و طرحی نو رقم زده و راهکارهای تجدید محیط زیست و بهینه سازی آن را جستجو نماید.

معماری منظر نوعی تخصص است که رشته هایی نظیر علوم اجتماعی، هنر، علوم مهندسی، فلسفه، ریاضی و … را در بر می گیرد. یک معمار منظر بر روی تمام ساختارهای بیرونی چه کوچک و چه بزرگ، چه شهری و چه روستایی با انواع مصالح به کار رفته و با توجه به مسائل مربوط به آب شناسی و محیط زیست مشغول به فعالیت است. در واقع معماری منظر طراحی، برنامه ریزی، تحلیل و آنالیز، نگهداری و ترمیم زمین را در بر می گیرد.

این معماری فرآیندی آگاهانه برای ایجاد یکسری تغییرات فیزیکی در محیط است که طراحی محیط و مکان های مختلف را شامل می گردد. معماری منظر سعی می نماید با توجه به سلامت و آسایش انسان، کیفیت زندگی وی را بالا برده و تنش های وی را کاهش دهد. در مورد این معماری می توان گفت دو مفهوم پایداری و مکان مورد توجه قرار می گیرند. پایداری به مقدار مقاومت و توانایی محیط برای ادامه حیات و مکان به فضایی برای خلق تصاویر فکری و به فکر سپردن آنها برای مدت طولانی اشاره دارد.

مزایای معماری منظر

  • حفظ و نگهداری از طبیعت و محیط زیست
  • بازسازی و احیای منطقه ها آلوده شده و آسیب دیده مانند معادن
  • مدیریت و کنترل سرزمین های مربوط در هنگام لزوم از جمله زمان های وقوع طوفان ها
  • تصفیه و پاکیزه سازی آب و خاک
  • تصفیه هوا از گرد و غبار و هر گونه آلودگی
  • افزایش مراقبت و محافظت از گیاهان
  • بهره بردن از باغ ها و فضاهای سبز بزرگ در منطقه ها شهری
  • امکان رهایی از آب و هوای گرم
  • فراهم کردن امکان سرگرمی و سرگرمی
  • تأثیر مثبت بر حالات فکری و رفتار افراد
  • شاخه ها و انواع معماری منظر

تعریف اولیه از معماری منظر

معماری منظر تلفیقی از رشته های مهندسی عمران و مهندسی شهرسازی است و هدف آن محوطه سازی و خلق فضاهای بهینه در محیط باز است. استفاده از این نوع معماری در فضاسازی حسی سرشار از آرامش برای انسان به وجود می آورد و رابطه او را با طبیعت تقویت می بخشد.

این معماری از علوم مختلف و فناوری های نوین مهندسی بهره می برد تا محیط پیرامون را سازماندهی نماید و رفاه انسانی را به ارمغان بیاورد. مدیریت جلوه های بصری و ارتقاء کیفیت محیط های باز طبق برنامه ریزی های اصولی و استفاده از راهکارهای کارگشا جزء اهداف اصلی طراحی منظر در نظر گرفته می شوند.

اصول معماری منظر

1. پیوستگی و انسجام

پیوستگی در معماری منظر بر تکرار و ثبات دلالت دارد. تکرار برای القای انسجام و پیوستگی به طراحی شما از طریق تکرار المان های مختلف ورد استفاده قرار می گیرد. ثبات به منظور خلق انسجام و پیوستگی از طریق تطبیق المان های مختلف یک منظره با یکدیگر به منظور ایجاد یک تم یا واحد مشترک استفاده می گردد.

2. تعادل

تعادل به بیانی ساده به معنای حس برابری، شباهت و هم ارزی است. دو نوع از تعادل موجود در طراحی عبارت هستند از تعادل متقارن و تعادل نامتقارن. در تعادل متقارن، دو سمت منظره مشابه هم، در حالی در تعادل نامتقارن ترکیب منظره با استفاده از المان های مختلف و متفاوت متعادل شده است.

3. تضاد و هارمونی

تضاد یاری می نماید که بتوان یک المان و عنصر به خصوص را در طراحی شاخص کرد. در حالی که هارمونی یاری می نماید که المان های موجود در یک منظره منسجم به نظر برسند. المان های متضاد وقتی که در کنار یکدیگر قرار بگیرند توجه بیننده را به خود جلب می نمایند. تضاد و هارمونی از طریق قرینه پردازی یا کنار هم گذاشتن هر المانی از هنر یا استفاده از رنگ های مکمل در کنار یکدیگر به دست می آید.

4. رنگ و رنگ بندی

رنگ موجب القای حس زنده بودن به طراحی شما می گردد. پیش تر در مطلب روانشناسی رنگ به طور مفصل بر موضوع تاثیر رنگ بر روح و روان انسان پرداخته شد. رنگ های گرم برجسته تر هستند و به نظر می رسد که به سمت شما در حال حرکت هستند در حالی که رنگ های سرد مانند آبی و سبز به نظر می رسند که در حال فاصله گرفتن از شما هستند. رنگ های آبی و سبز کاربرد وسیعی در خلق چشم مقدارا دارند.

5. گذر

به بیانی دیگر گذر به معنای تغییر تدریجی است. گذر در طراحی منظر از طریق دگرسانی تدریجی مقدار گیاهان یا شدت رنگ نشان داده می گردد. گذر را بعلاوه می توان در بافت ها، مقدار و شکل المان های مختلف به تصویر کشید.

6. خط

از لحاظ طراحی معماری خط به عنوان یک المان مادر تمامی المان های دیگر در معماری و طراحی منظر در نظر گرفته می گردد. خطوط به منظور خلق تمامی المان های طراحی از جمله بافت ها و چشم مقدارای مورد استفاده قرار می گیرند. خطوط بعلاوه به منظور دادن عمق و فاصله به کار گرفته می شوند.

7. نسبت

نسبت اشاره به مقدار یک المان نسبت به یک المان دیگر دارد. در میان این 8 اصل معماری منظر، این اصل آشکارترین آن ها است اما با این وجود استفاده درست و بهینه از آن به مقداری برنامه ریزی و تفکر احتیاج دارد. با استفاده به جا از این اصل می توان از تناسب المان های به کار رفته در طراحی و معماری منظر اطمینان حاصل کرد.

8. تکرار

تکرار رابطه مستقیمی با انسجام و پیوستگی دارد. داشتن المان های مختلف و متنوع در یک طراحی بسیار خوب است، با تکرار المان های مشابه می توان صورت های مختلفی را به طراحی بخشید. استفاده از المان های زیاد که هیچ ربطی به یکدیگر ندارند می تواند طراحی شما در معماری منظر را بی برنامه و شلخته جلوه دهد. علاوه بر این استفاده بیش از حد از یک المان می تواند طراحی شما را با حس خسته نماینده، معمولی و یکنواخت بودن همراه کند.



به "معماری منظر چطور به دگرگونی محیط می انجامد؟" امتیاز دهید

3 کاربر به "معماری منظر چطور به دگرگونی محیط می انجامد؟" امتیاز داده اند | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معماری منظر چطور به دگرگونی محیط می انجامد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252