نکات طراحی آلاچیق فلزی

در  طراحی آلاچیق فلزی باید نکاتی را در نظر داشه باشد تا این سازه به بهترین شکل برایتان زیبایی و کارایی را فراهم سازد.

نکات طراحی آلاچیق فلزی

به گزارش گروه ساختمانی آبان، اگر برای ایجاد فضایی آرامش بخش و دنج در حیاط خانه، ویلا و یا فضای سبز، قصد طراحی و اجرای آلاچیق فلزی را دارید با ما در این مقاله همراه باشید. در این مطلب به آنالیز ویژگی های این تجهیزات، نکات مهم در طراحی آن ها و بعلاوه ارائه چند ایده خلاقانه و نو، پرداخته ایم.

آلاچیق فلزی چیست؟

این تجهیزات که به عنوان سرپناه در مکان های مختلفی استفاده می شوند با استفاده از فلز ساخته شده اند. جنس بیشتر آلاچیق های فلزی باغی از آهن است. البته در بازار می توان آلاچیق های استیل و فولاد و یا آلاچیق های ساخته شده با استفاده از فلزهای دیگر را نیز یافت. این تجهیزات دارای دوام بالایی بوده و می توانند طول عمر بالایی داشته باشند. ضمناً دست طراحان در طراحی و ساخت این المان ها، باز است، زیرا می توان آن را در ابعاد مختلف و با سقف های متفاوت ازنظر مصالح و شکل هندسی تهیه کرد. این آلاچیق ها می توانند در طرح های متنوعی نیز ساخته شوند. ضمناً شما می توانید این محصولات را در انواع دوطبقه، ساده برای طراحی رستوران، طراحی باغ ویلا و تالار، فضاهای سبز، محوطه سازی حیاط خانه و طراحی باغ رستوران به کار ببرید.

انواع آلاچیق های فلزی کدام اند؟

انواع آلاچیق فلزی شامل آلاچیق های چهارگوش، پنج گوش و دایره ای است که می توان ایده های نابی را بر روی آن ها پیدا نموده و آن ها را تبدیل به برترین و شیک ترین آلاچیق های موجود کرد. انواع آلاچیق چهارگوش دارای ابعاد مختلفی بوده و می توان آن را به عنوان فضایی برای دورهمی و یا یک جمع خانوادگی در نظر گرفت.

آلاچیق های فلزی پنج گوش نیز در ابعاد مختلفی طراحی می شوند. این آلاچیق ها دارای ستون های فلزی بوده و از استحکام بالایی برخوردار هستند. سقف آن ها می تواند از سفال، شیروانی و … باشد. آلاچیق های فلزی دایره ای از انواع آلاچیق هایی با طراحی مدرن به شمار می روند. در بیشتر موارد، این آلاچیق ها برای فضای بازی بچه ها و پارک ها و یا در سواحل مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات نیز در ابعاد متفاوتی طراحی شده اند و افراد می توانند با توجه به ابعاد محیط و احتیاجها، آن ها را در مقدار های مختلفی تهیه نمایند.

نکات مهم در طراحی خلاقانه آلاچیق های فلزی

شاید طراحی آلاچیق های فلزی، ساده به نظر برسد، اما توجه داشته باشید که این کار، آن چنان هم که به نظر می رسد ساده نیست. در این امر باید به نکات مهمی توجه کرد تا در آخر با نتیجه ای رضایت بخش و چشم انداز ای زیبا روبرو شوید. این موضوع در خصوص طراحی این تجهیزات براساس ایده های نو، مهم تر نیز خواهد شد؛ بنابراین اگر درصدد آن هستید که آلاچیق فلزی مدرن که به صورت خلاقانه طراحی شده است داشته باشید توصیه می گردد به موارد زیر، دقت کافی داشته باشید:

توجه به نوع کاربری آلاچیق

اول ازهمه باید کاربری مدنظر خود را برای این آلاچیق مشخص کنید. شما می توانید این آلاچیق را برای داشتن یک بعدازظهر عالی و یا استراحت در نظر بگیرید و یا از آن برای داشتن دورهمی های محبت آمیز و خانوادگی بهره ببرید. بعلاوه باید توجه داشت که اگر قصد دارید این آلاچیق ها را در مراکز و فضای باز چون پارک ها استفاده نمایید باید آن ها را به گونه ای طراحی کنید که کاربران امکان استفاده راحتی از این المان ها را داشته باشند.

ضمناً باید دقت کنید که ظاهر این آلاچیق ها به قدری جذاب باشد که رضایت و خشنودی کاربران را فراهم آورده و ظاهر باغ، ویلا، فضای آزاد رستوران و یا پارک ها را زیباتر نشان دهد. چنانچه به این موارد توجه کنید مطمئناً می توانید آلاچیق هایی کارآمد و درعین حال زیبا طراحی کنید. ضمناً به موقعیت جغرافیایی محل موردنظر نیز دقت کنید. این که باید این سرپناه ها به صورت سربسته باشند و یا می توانید از چه متریالی برای ساخت سقف و دیوارهای آن بهره ببرید از عوامل مهم هستند.

توجه به متراژ آلاچیق

با توجه به کاربری مدنظر از آلاچیق، باید متراژ آن را مشخص نمایید. البته گفتنی است که در این موارد باید برای مشخص متراژ آلاچیق فلزی به ابعاد مکان و محیط آلاچیق نیز توجه کنید. این که در یک حیاط خلوت کوچک از یک آلاچیق بزرگ بهره ببرید می تواند تأثیر نامناسبی بر ظاهر فضا بگذارد؛ بنابراین باید با توجه به این مسائل، مشخص کنید که می خواهید آلاچیق خانگی شما دارای چه متراژی باشد. اگر فضای مکان موردنظر کوچک است باید با دقت بالا و وسواس زیادی در رابطه با مشخص ابعاد آلاچیق، نظر بدهید. در این حالت می توانید ازنظر کارشناسان و طراحان این المان ها نیز یاری بگیرید؛ اما اگر فضای موردنظر، بزرگ باشد مسئله عوض شده و دست شما در مشخص متراژ آلاچیق باز خواهد بود. در این شرایط باید براساس کاربری مدنظر، نسبت به مشخص ابعاد این تجهیزات نظر دهید.

در نظر گرفتن محل قرارگیری آلاچیق

قبل از هر اقدامی باید مشخص کنید که قرار است این آلاچیق را کجا بگذارید. بعضی از افراد دارای حیاط بزرگی در ساختمان خود بوده و یا قصد دارند از آلاچیق در کنار استخر، باغ و ویلای خود یا در پشت بام سبز استفاده نمایند. با توجه به این موارد باید مشخص کنید که طراحی آلاچیق شما باید به چه صورت باشد. به عنوان مثال اگر قرار است آلاچیق روی پشت بام قرار دهید احتمال این که در معرض باد، نور شدید آفتاب و یا برف و باران قرار بگیرید بالا خواهد بود. از این رو باید طراحی آلاچیق فلزی را به گونه ای انجام دهید که شما را در برابر این عوامل، محافظت کند.

استفاده از متریال مناسب در ساخت آلاچیق

با توجه به توضیحاتی که در بخش قبل ارائه شد شما باید تصمیم بگیرید که آیا احتیاج است تا در طراحی خلاقانه آلاچیق، در کنار فلز از متریال دیگری نیز بهره ببرید یا خیر. شما می توانید در کنار این مصالح از چوب، شیشه و … نیز استفاده نموده و علاوه بر افزودن بر کارایی آلاچیق ها، ظاهر زیبایی نیز به این تجهیزات ببخشید. بنابراین ضروری است تا شرایط و احتیاجها را بسنجید و با توجه به سلیقه و خواسته های خود، طراحی این المان ها و نوع مصالحی که بهتر است در ساخت آلاچیق ها از آن ها استفاده گردد را مشخص کنید. به این ترتیب می توانید در خاتمه کار با نتیجه عالی روبرو شده و از طراحی خلاقانه آلاچیق، لذت ببرید.

ایده های نو برای طراحی آلاچیق های فلزی

آلاچیق های سنتی دارای طراحی بسیار ساده ای بوده اند؛ اما امروزه با توجه به پیشرفت هایی که در صنعت ساخت وساز اتفاق افتاده و بعلاوه تنوع طلبی کاربران، طراحان از ایده های جذابی برای طراحی این المان ها استفاده می نمایند. این امر سبب شده تا ظاهر این آلاچیق ها بسیار زیبا و چشم نواز بوده و تغییر چشمگیری در مکان و فضای موردنظر ایجاد نمایند. اگر شما نیز برای طراحی آلاچیق فلزی که قرار است در حیاط، باغ، ویلا، فضای سبز و … بهره ببرید در پی یک ایده ناب می شد در ادامه مطلب با ما همراه باشید:

استفاده از چوب در طراحی آلاچیق فلزی

یکی از ایده هایی که با استقبال بی نظیری نیز روبرو شده است، استفاده از متریال چوب در طراحی آلاچیق های فلزی می باشد. چوب باعث می گردد تا فضای آلاچیق ها زیباتر و گرم تر گردد. ضمناً این متریال باعث می شوند تا ظاهر فضایی که قرار است آلاچیق را در آن نصب کنید بسیار لوکس به نظر برسد. برای اجرای این ایده می توانید سقف آلاچیق و یا دیوارهای آن را با استفاده از چوب بسازید. در صورتی که تمایل دارید آلاچیق شما باز باشد می توانید از چوب به عنوان نرده دیوار آلاچیق در فاصله مابین ستون ها استفاده نموده و ظاهر کار را زیباتر نشان دهید.

تلفیق فلز و شیشه

یکی دیگر از ایده های طراحی آلاچیق فلزی، تلفیق فلز و شیشه است. به این صورت که می توان بدنه اصلی آلاچیق، یعنی ستون ها و اتصالات آن را با استفاده از فلز ساخت و از شیشه نیز به عنوان دیوارها، درب و سقف آلاچیق استفاده نمود. اگر خانه شما در محیط های کوهستانی، جنگلی و یا ساحلی قرار گرفته است و یا فضای حیاط و فضای بیرون دارای جذابیت های بصری فوق العاده ای است و می خواهید زمانی که در آلاچیق فلزی هستید از این زیبایی ها بهره مند شوید، این ایده می تواند برترین گزینه باشد. در این حالت می توانید حتی از درب تاشو شیشه ای استفاده نموده و در فصول مختلف و یا شرایط گوناگون، این شیشه ها را باز کنید تا هوا در داخل آلاچیق نیز در جریان باشد. البته شما می توانید از آلاچیق شیشه ای هم بهره ببرید که با استفاده از این ایده می توانید از نور طبیعی نیز بهره مند شوید.

طراحی سقف آلاچیق ها با شکل های هندسی مختلف

یکی دیگر از ایده هایی که در طراحی آلاچیق مدرن مورد استفاده قرار می گیرد، طراحی سقف فلزی و شیشه ای آلاچیق ها براساس شکل های هندسی مختلف است. این مورد در طراحی خود آلاچیق ها نیز صادق است. شما می تواند آلاچیق را به شکل آلاچیق مستطیل ساخته و برای آن سقفی کروی شکل در نظر بگیرید. استفاده از طرح های مختلفی که با استفاده از میله های فلزی ساخته شده در بخش نرده ها، ورودی آلاچیق و یا برای ایجاد نما در سقف آلاچیق نیز می تواند ایده خوبی باشد. اگر دقت نموده باشید در آلاچیق هایی که نماهایی از برگ و گل های فلزی بر روی آلاچیق ها کارشده است، زیبایی کار بیشتر از آلاچیق های ساده است.

استفاده از رنگ های مختلف در آلاچیق های فلزی

رنگ بندی ستون ها، سقف و نرده و دیوارها در صورت وجود آن ها، می تواند تأثیری شگفت انگیز بر جلوه ظاهری آلاچیق ها بگذارد. شما می توانید با توجه به فضایی که آلاچیق را در آن قرار داده اید، آلاچیق را رنگ آمیزی نموده و یا از المان هایی چون پرده و تزئینات در آن بهره ببرید. به این ترتیب هم جلوه آلاچیق در مکان موردنظر بیشتر شده و هم در داخل آلاچیق نیز با چشم انداز ای زیبا روبرو خواهید شد. به عنوان مثال شما در آلاچیق فلزی که در محوطه ویلای خود قرار داده اید می توانید از تزئینات دریایی و پرده های سفیدرنگ بهره ببرید. ستون ها و نرده های آلاچیق را نیز به رنگ آبی آسمانی، رنگ آمیزی نمایید. این کار باعث می گردد تا در آلاچیق، احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

استفاده از پرده های جمع شونده

از ایده های ناب دیگر برای طراحی آلاچیق های ساخته شده با فلز می توان به استفاده از پرده های جمع شونده اشاره نمود. در دیوارهای آلاچیق می توانید از پرده هایی با ارتفاع متناسب با بلندی آلاچیق بهره ببرید. این پرده ها اگر دارای قابلیت جمع شوندگی باشند می توانید در مواقعی که نور آفتاب به صورت مستقیم به آلاچیق می تابد آن ها را باز نموده و از شدت نور، بکاهید. حتی می توانید در طول شب و یا زمانی که مایلید حریم خصوصی خود را حفظ کنید از این پرده ها استفاده نمایید.

استفاده از سقف های مسطح

معمولاً زمانی که صحبت از آلاچیق های مختلف می گردد همه افراد، تجهیزاتی را با ستون های مختلف و با یک سقف شیروانی متصور می شوند. این در حالی است که در عصر نوین، یکی از ایده هایی که برای جذاب تر کردن آلاچیق ها به کار می رود، استفاده از سقف های مسطح است. این سقف ها با استفاده از متریال مختلف و براساس احتیاج مشتری ساخته می شوند.

طراحی آلاچیق به سبک پرگولا

طراحی آلاچیق فلزی به سبک پرگولا از دیگر ایده های خلاقانه طراحی آلاچیق است. با توجه به این که این سازه ها دارای هواداران زیادی هستند می توان از ایده طراحی آن ها در ساخت آلاچیق های فلزی نیز استفاده کرد. به این صورت که می توانید دیوارها، نرده ها، پرچین ها و یا سقف آلاچیق را به صورت مشبک ساخته و از استراحت و زندگی در چنین آلاچیق هایی، نهایت لذت را ببرید، زیرا می توانید هم از هوای مطبوع بیرون و هم زیبایی های طبیعت استفاده نمایید.

جمع بندی

یکی از سازه هایی که دارای هواداران زیادی بوده و می توان از آن ها در جهت ایجاد فضایی دل انگیز برای گذراندن لحظاتی در فضای باز و طبیعت استفاده کرد، آلاچیق ها هستند. این تجهیزات با استفاده از متریال مختلفی ساخته می شوند، اما در میان تمامی آن ها، سرپناه های فلزی دارای کاربرد بالایی بوده و مشتریان زیادی دارد، زیرا این متریال دارای قیمت پایینی بوده و وزن سبکی دارد. ضمناً می توان طرح های مختلفی را بر روی آن پیاده کرد. شما می توانید با استفاده از ایده های خلاقانه و نوی که در این مقاله برای طراحی آلاچیق فلزی ارائه شد استفاده نموده و جلوه ای منحصربه فرد در فضای موردنظر ایجاد نمایید. این سازه ها دارای طول عمر و استحکام بالایی هستند و با ایده هایی که برای طراحی آن ها ارائه می دهید می توانید بر جذابیت های ظاهری آن ها بیافزایید.



به "نکات طراحی آلاچیق فلزی" امتیاز دهید

1 کاربر به "نکات طراحی آلاچیق فلزی" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات طراحی آلاچیق فلزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252