مزایا و معایب آلاچیق شیشه ای

آلاچیق شیشه‌ای یک پوشش شفاف است که معمولاً در فضای باز برای محافظت از افراد در برابر عوامل جوی مختلف، مانند باران، باد، برف و آفتاب، استفاده می‌شود. این نوع آلاچیق با استفاده از شیشه‌های شفاف، برای نمایش چشمگیر اطراف و افزایش شفافیت فضا، طراحی شده است. علاوه بر این، آلاچیق شیشه‌ای می‌تواند به دلیل شفافیت بالا، به نور طبیعی اجازه دهد تا به داخل فضا بیاید و این در نتیجه کمک به صرفه‌جویی در مصرف برق کند. همچنین، آلاچیق شیشه‌ای مقاوم در برابر عوامل جوی مختلف است و می‌تواند فضای باز را بزرگتر و بازتر نمایش دهد. به طور کلی، آلاچیق شیشه‌ای یک انتخاب شیک و عملی برای پوشش فضای باز است.

مزایا و معایب آلاچیق شیشه ای

به گزارش گروه ساختمانی آبان، امروزه شاهد مدرن شدن المان های محوطه سازی در اجرای آلاچیق هستیم و در بیشتر محوطه ها می توان انواع آلاچیق شیشه ای را نیز مشاهده کرد. اگر شما هم قصد دارید از این آلاچیق ها در فضای باز ساختمان خود بهره ببرید؛ اما اطلاعات جامعی در خصوص آن ندارید با ما همراه باشید تا با ویژگی ها، مزایا و معایب این محصولات آشنا شد.

آلاچیق شیشه ای چیست؟

به علت ساختاری که آلاچیق های سنتی دارند، همه ما با شنیدن نام آلاچیق، ناخودآگاه به یاد آلاچیق های چوبی می افتیم که با استفاده از چند پایه، راسخ شده و دارای سقف شیروانی هستند. با توجه به نقاط ضعفی که این آلاچیق های چوبی یا فلزی داشته اند، امروزه از آلاچیق های شیشه ای استفاده می گردد که توانسته اند تمامی معایب محصولات قدیمی را رفع نموده و کارایی بالا به همراه زیبایی چشم نواز را برای افراد به ارمغان آورند. این آلاچیق ها دارای انواع مختلفی بوده و از چند ستون و سقف تشکیل می شوند. البته در بعضی موارد، این سازه ها را می توان بدون سقف نیز ساخت. از آنجایی که آلاچیق فلزی و چوبی در بیشتر منطقه ها قابل استفاده نیستند و به سرعت تحت تأثیر عوامل مختلف قرار گرفته و دچار استهلاک می شوند، این المان ها جایگزین آن ها شده و توانسته اند به خوبی کارایی خود را به رخ بکشند.

قسمت های مختلف آلاچیق شیشه ای کدام اند؟

آلاچیق شیشه ای دارای اجزای مختلفی بوده و برای ساخت این اجزا می توان از متریال متعددی استفاده نمود. از جمله این اجزا می توان به سقف، کف، سازه آهنی، یراق آلات، درب و شیشه ها اشاره کرد. سقف این سازه ها دارای دو بخش است. بخش داخلی سقف که تأثیر زیادی در دکوراسیون داخلی آلاچیق و زیبایی آن دارد، می تواند از متریال مختلفی ساخته گردد. به عنوان مثال می توان برای این بخش از کناف، PVC و … استفاده نمود.

بخش بیرونی سقف که از بیرون آلاچیق قابل مشاهده است از شیروانی، سفال یا ساندویچ پنل ساخته می گردد. در ساخت این بخش باید دقت کافی به خرج داده گردد، زیرا این بخش باعث می گردد تا آلاچیق در برابر عوامل جوی، استحکام خوبی از خود نشان داده و در کوتاه مدت دچار خرابی نگردد؛ بنابراین توصیه می گردد در انتخاب متریال مورداستفاده برای سقف بیرونی آلاچیق به عواملی چون میزان بارندگی منطقه، شرایط منطقه در زمستان و … توجه کنید.

شیشه ها که در نقش دیوار آلاچیق ظاهر می شوند نیز از اجزای مهم این سازه ها به شمار می آیند. ضخامت شیشه، رنگ آن و بعلاوه جنس شیشه از عواملی است که باید در سفارش ساخت آلاچیق به آن توجه داشته باشید. این آلاچیق ها بدون نصب سازه آهنی قابل اجرا نیستند. این سازه ها در واقع ستون و پایه آلاچیق را تشکیل می دهند. شیشه ها با استفاده از یراق آلات مناسب به این سازه وصل شده و بنای آلاچیق را به وجود می آورند. درب تاشو آلاچیق نیز از دیگر اجزا به شمار می رود که ممکن است به صورت تمام شیشه ای بوده یا دارای سازه و چهارچوب آهنی باشد.

جنس آلاچیق شیشه ای از چه نوع شیشه ای است؟

شیشه از جمله مصالح پرمصرف در ساخت ساختمان ها و سازه های مختلف است. این مصالح به علت این که دارای تنوع بسیاری در جنس، رنگ و ضخامت هستند به راحتی در هر سازه ای مورداستفاده قرار می گیرند؛ اما در ساخت آلاچیق شیشه ای باید از شیشه هایی استفاده گردد که دارای ویژگی های منحصربه فردی باشند. به عنوان مثال این شیشه ها باید به صورت نشکن باشند. بر همین اساس آلاچیق های شیشه ای دارای توان بالایی در برابر فشار و ضربات فیزیکی بوده و طول عمر بالایی دارند. شیشه هایی که برای این سازه ها مورداستفاده قرار می گیرند از نوع سکوریت تک جداره یا چند جداره هستند. با توجه به احتیاج و درخواست مشتری، فراورینمایندگان از انواع شیشه های تک جداره یا دوجداره یا سکوریت لمینت استفاده می نمایند. با توجه به ضخامت و ویژگی های هر کدام از این شیشه ها، طول عمر آلاچیق افزایش پیدا خواهد نمود.

این شیشه ها که دارای خاصیت نشکن هستند و به هنگام شکستن نیز خرد نمی شوند، در رنگ های متنوعی چون دودی، برنزی، فوق شفاف، شفاف و مات ارائه می شوند. شما می توانید با توجه به نورگیری محل، موقعیت جغرافیایی و زیبایی آلاچیق مدنظر، یکی از آن ها را برای نمای شیشه ای آلاچیق انتخاب کنید. مورد دیگری که باید در خصوص شیشه های مورداستفاده در آلاچیق های شیشه ای بدانید این است که می توانید این شیشه ها را به صورت فریم دار و بدون فریم سفارش دهید. انواع فریم دار دارای چارچوب بوده و شیشه های فریم لس به صورت تمام شیشه ای هستند و نمایی کامل از محیط بیرون را ارائه می نمایند.

در چه فضاهایی می توان از آلاچیق شیشه ای استفاده کرد؟

یکی از سؤالاتی که در خصوص آلاچیق شیشه ای وجود دارد این است که از این آلاچیق ها را در چه مکان هایی می توان استفاده کرد. این سازه ها که به صورت کاربردی طراحی و فراوری می شوند دارای زیبایی ظاهری بسیار چشم نوازی هستند. ازاین رو در مکان هایی که از این سازه ها استفاده می گردد باعث ایجاد جلوه منحصربه فرد می شوند. علاوه بر آن، این محصولات به صورت عایق بوده و در فصول سرد سال، مسئله ای برای کاربران ایجاد نمی نمایند. درعین حال می توان در فصول گرم نیز درب و شیشه های آن را باز نموده و از شر گرمای هوا خلاص شد؛ بنابراین محدودیتی در استفاده از این سازه ها وجود ندارد.

شما می توانید از این محصولات در مکان های مختلفی اعم از موارد زیر بهره ببرید:

  • پشت بام
  • باغ ها
  • ویلاها
  • کافه های سنتی
  • حیاط منزل
  • رستوران ها

انواع آلاچیق شیشه ای

امروزه توقع انسان ها از المان هایی که در ساختمان ها و دیگر مکان ها مورداستفاده قرار می دهند بسیار بالا رفته است. با توجه به همین موضوع نیز فراورینمایندگان انواع آلاچیق مدرن شیشه ای بر اساس احتیاج و خواست مشتریان، اقدام به طراحی و فراوری انواع این محصولات نموده اند. در ساخت انواع این سازه ها از طراحی منحصربه فردی استفاده شده و هر کدام با توجه به ساختاری که دارند دارای قابلیت های خاصی هستند. چنانچه قصد سفارش ساخت این سازه ها را دارید باید با انواع این محصولات آشنا شده ویژگی های هر کدام از آن ها را بدانید. به این ترتیب می توانید انتخابی هوشمندانه داشته باشید و از آلاچیق مدنظر، نهایت بهره را ببرید.

انواع این آلاچیق ها عبارت اند از:

  • آلاچیق شیشه ای گرد
  • آلاچیق شیشه ای آکاردئونی
  • آلاچیق شیشه ای چهارگوش
  • آلاچیق شیشه ای آماده

ویژگی های آلاچیق شیشه ای گرد

یکی از انواع آلاچیق هایی که با استفاده از شیشه ساخته می شوند، آلاچیق شیشه ای گرد است. این آلاچیق ها به علت شکل هندسی خود به این نام، نامیده می شوند. زمانی که از این آلاچیق ها در فضای موردنظر خود استفاده می کنید می توانید نمایی از تمامی زوایا داشته باشید. این آلاچیق ها در مقایسه با انواع دیگر دارای ظاهری زیباتر بوده و نمایی مجذوب کننده تر دارند. برای ساخت شیشه مورداستفاده برای این آلاچیق ها از دستگاه های پیشرفته استفاده می گردد، زیرا باید این شیشه ها دارای انحنا و گردی بوده و مطابق با ابعاد و شکل هندسی موردنظر، طراحی و فراوری شوند. همین امر نیز سبب شده تا قیمت آن در مقایسه با انواع دیگر، بسیار بالاتر باشد. این آلاچیق ها را می توان در طراحی رستوران ها، باغ ها و حیاط منازل مسکونی مورداستفاده قرار داده و مکانی دنج و زیبا برای استراحت و دورهمی های جمع وجور به وجود آورد.

آشنایی با آلاچیق های شیشه ای آکاردئونی

آلاچیق شیشه ای آکاردئونی یا تاشو از دیگر انواع این محصولات به شمار می رود. این آلاچیق را می توان در منطقه های که دارای آب وهوای معتدل هستند و کاربران تمایل به استفاده از آب وهوای مطلوب منطقه دارند استفاده کرد. شیشه های این آلاچیق ها به صورتی طراحی می شوند که بتوان آن ها را به راحتی بر روی هم جمع کرد. معمولاً در صورت سفارش ساخت آلاچیق برای مکان های خصوصی چون روف گاردن یا باغ شخصی، این آلاچیق ها انتخاب می شوند. قیمت این محصولات با توجه به متراژ آلاچیق و نوع شیشه و یراق آلات مورداستفاده و بعلاوه میزان آهن به کاررفته برای فراوری سازه آهنی آن، محاسبه می گردد.

آلاچیق شیشه ای چهارگوش چیست؟

اگر بخواهیم ساده ترین نوع آلاچیق های شیشه ای را معرفی کنیم باید به انواع چهارگوش آن اشاره نماییم. این آلاچیق ها همچون اتاق شیشه ای کوچک هستند. معمولاً از این آلاچیق ها در طراحی باغ رستوران ها و فضاهای سبز و یا به عنوان آلاچیق روی پشت بام استفاده می گردد. قیمت این محصولات در مقایسه با انواع دیگر بسیار مناسب تر بوده و نصب آن به راحتی امکان پذیر است.

ویژگی های آلاچیق های شیشه ای پیش ساخته کدام اند؟

نوع دیگری از این آلاچیق ها، انواع پیش ساخته یا آماده آن ها است. این محصولات در ابعاد مختلف و با ویژگی های متفاوتی در کارگاه ها ساخته شده و به بازار عرضه می شوند. شما می توانید بر اساس احتیاج خود، این محصولات را انتخاب نموده و بخرید. نصب این آلاچیق ها بسیار راحت است و در مدت کمی می توان آن را نصب و راه اندازی نمود. کیفیت متریال به کاررفته در آن ها قابل قبول بوده و در مقایسه با انواع دیگر دارای قیمت مناسبی هم هستند. اما مسئله ای که در خصوص آلاچیق شیشه ای پیش ساخته وجود دارد این است که این محصولات اغلب در مقدار های کوچک تا میانه ساخته شده اند و امکان استفاده از آن ها در فضاهای بزرگ وجود ندارد. ضمناً شما نمی توانید در خصوص جزئیات کار، دخالت نموده و حق انتخاب داشته باشید.

مزیت های استفاده از آلاچیق شیشه ای کدام اند؟

استفاده از آلاچیق هایی که با استفاده از شیشه ساخته می شوند دارای مزیت های مهمی است که باعث شده تا در سال های اخیر، مردم به استفاده از آن ها تمایل بیشتری نشان دهند. از جمله این مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره مندی از منظره ها زیبا: این آلاچیق ها به علت این که از شیشه ساخته شده اند و شیشه ها به صورت بی رنگ هستند می توانند نمای بیرون را به صورت کامل، نمایش دهند. به این ترتیب مانعی برای بهره مندی شما از منظره ها بیرون وجود نخواهد داشت.
  • عایق بودن: این آلاچیق ها با توجه به نوع طراحی و ساختی که دارند از ورود آب باران و برف و یا گردوغبار به داخل آلاچیق، ممانعت می نمایند.
  • امکان استفاده در مکان های مختلف: شما می توانید این آلاچیق ها را در مکان های مختلفی مورداستفاده قرار داده و از ویژگی های آن بهرمند شوید.
  • انعطاف پذیری: طراحی این آلاچیق ها به گونه ای است که می توان آن ها را باز و بسته نیز نمود.
  • تمیزکاری راحت: شما می توانید به راحتی شیشه ها را تمیز نموده و آن را شستشو دهید.

آشنایی با معایب آلاچیق های شیشه ای

حال که با مزایای آلاچیق شیشه ای آشنا شدید ضروری است با معایب آن نیز آشنا شد. یکی از معایب آن، شکستن شیشه ها است. شیشه ها از هر متریالی که باشند و دارای ویژگی های ممتازی هم که باشند امکان شکستن آن ها در برابر عوامل مختلف وجود دارد. این امر می تواند تهدیدنماینده جدی برای سلامت افراد به شمار آید. ضمناً شاید شما نتوانید طرح هایی که مدنظر دارید را به صورت کامل در این آلاچیق ها اجرا نمایید. از دیگر معایب آن می توان به عدم امکان اجرای آن در ابعاد بزرگ تر اشاره کرد. این در حالی است که بعضی کاربران خواستار ساخت این محصولات در متراژ بزرگ تر هستند.

  • هزینه بالای طراحی و نصب آلاچیق شیشه‌ای از دیگر عیوب آن است.
  • شیشه در برابر ضربه و خراش آسیب‌پذیر است، بنابراین تمایل به آلاچیق شیشه‌ای معمولا باعث ایجاد نگرانی برای صاحبان ملک می‌شود.
  • آلاچیق شیشه‌ای ممکن است در مناطق گرم و آفتاب‌زده، دمای بسیار بالایی بگیرد که می‌تواند باعث ایجاد عدم راحتی برای کسانی که در زیر آن قرار دارند، شود.

نکات مهم در استفاده از آلاچیق شیشه ای

در طراحی و ساخت این آلاچیق ها باید به نکات مهمی توجه کنید. در غیر این صورت نمی توانید به صورت کامل از کارایی آن بهره ببرید و انتظارات خود را برآورده سازید. این نکات عبارت اند از:

  • استفاده از متریال مناسب: سعی کنید هیچ گاه کیفیت را فدای کمیت و هزینه نکنید. در ساخت این آلاچیق ها باید از مواد باکیفیت بهره ببرید تا شاهد افزایش کارایی و طول عمر آن باشید.
  • کاربردی بودن آلاچیق: شما باید در طراحی این محصولات به کاربردی بودن آن نیز توجه کنید. این که بتوان نور داخلی را تنظیم نمود و یا شیشه های آن را به صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک باز و بسته نمود و بعلاوه سقف را حرکت داد، از ویژگی هایی است که بر کارایی آلاچیق می افزاید.
  • هزینه اجرای آلاچیق: شما باید بر اساس بودجه ای که در اختیار دارید، طراحی آلاچیق شیشه ای را انجام دهید. این که نوع آلاچیق چه باشد و متریال به کاررفته در ساخت آن از چه نوعی باشد می تواند تأثیر زیادی در هزینه ساخت و اجرای این محصولات داشته باشد.
  • توجه به سبک آلاچیق: این آلاچیق ها در مدل های مختلفی ساخته می شوند. شما باید در طراحی این محصولات به سبک خانه و نمای بیرونی ساختمان توجه کنید. به این ترتیب می توانید شاهد ایجاد هارمونی مجذوب کنندهی بوده و از زیبایی ظاهری آلاچیق، نهایت لذت را ببرید.


به "مزایا و معایب آلاچیق شیشه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب آلاچیق شیشه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252