پرگولا چیست و چه فرقی با آلاچیق دارد؟

پرگولا سازه ای است که به عنوان سایبان در فضای باز در محوطه سازی خانه، باغ، ویلا و مجتمع و.. مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از افراد پرگولا و آلاچیق را یکسان می دانند ولی در حقیقت این دو تفاوت هایی دارند. پرگولا سازه ای است که اغلب از جنس چوب ساخته می شود و از مهم ترین ویژگی های آن داشتن سقفی مشبک است که نیم سایه ایجاد می کند ولی آلاچیق دارای سقف پوشیده ای است که استفاده از آن در فصل های مختلف را امکان پذیر می کند.

پرگولا چیست و چه فرقی با آلاچیق دارد؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، پرگولا نوعی سازه سقفی که در حیاط و یا باغ ها و یا روی بام و ایوان ساختمانها ساخته می گردد. معمولا از این نوع سازه در کنار دیوارها و یا گذرگاه ها برای ایجاد نمادهای زیبای بصری و یا فضای سبز و یا سایه بان استفاده می کنند. سیستم مشبک این سازه این امکان را فراهم میسازد که گیاهان پیچک مانند به زیبائی سطح آن را پوشانده و بر زیبائی محیط بیافزایند.

پرگولاها با شبکه ها و طراحی های چوبی زیبا ساخته می شوند و گاه نیمکتهای چوبی کوچکی هم برای دمی آسودن در آنها تعبیه می گردد. پرگولا با وجود محبوبیت زیاد آن، اغلب تعریف نشده است، در ایجاد منظره حائز اهمیت بوده و مهمتر از همه اینکه چگونگی تفاوت آن با طاق بست یا مکان پارک ماشین می تواند ابهام برانگیز باشد.

این نوع سازه در واقع نوعی چارچوب دار سفارشی در فضای باز است که مصالحی چون از چوب یا فلز به ساخته می گردد. این ساختار دارای تیرک هایی بوده که بر روی آنها سقف صاف یا قوس دار قرار می گیرد که از یک منظر نگهدارنده شاخه های درخت تاک می باشد. شبکه سرپوشیده بالا می تواند باز گردد یا به اسم پوشش برای انسداد استفاده گردد.

دارای فضایی خصوصی بوده و مانع از مشرف شدن می گردد که این امر مستلزم طراحی پرگولا و شاخه های تاک و انگور بوده که منظره کلی زیبایی را خلق می کند. این سازه اغلب با ساختارهای زیر اشتباه می گردد، این ساختارها معمولا دارای ساختاری مشابه با پرگولابوده یا دارای عناصر مشابه می باشند.

در واقع پرگولا به سازه ای در فضای باز گفته می گردد؛ که اسکلت آن را تیر ها و تیرچه ها بر پایه ستون ها تشکیل می دهند. این شبکه تعریف شده با سبک های مختلف می تواند؛ همراه با سقف باز و یا سرپوشیده طراحی گردد. فضای مورد نظر برای نصب و طراحی پرگولا با توجه به نوع کاربری آن انتخاب می گردد. البته در طراحی پرگولا، باید به هماهنگی آن، با المان های محوطه توجه کنید.

سازه شبکه بندی شده پرگولا را می توانید طراحی کنید، یا سفارش دهید؛ زیرا اغلب نمونه های آن در بازار موجود است. فضای پرگولا این امکان را به شما می دهد؛ در فضای باز آشپزی کنید و اغلب مهمانی های خصوصی را در این فضا برگذار نمایید. شما می توانید، برای اجرای طرح آشپزخانه در پرگولا از سبک های مختلف بهره ببرید. برای اجرای کابیت ها در پرگولا ضروری است؛ با سبک های معروف طراحی کابینت آشنایی داشته باشید.

در انتخاب طرح پرگولا بهتر است؛ انواع نمونه های مشابه آن را بشناسید. در این صورت شما می توانید، تفاوت و تشابهات پرگولا، با دیگر نمونه ها را تشخیص دهید. عناوینی مانند آلاچیق، طاق بست، فضای گاراژ و یا فضای پارک ماشین، اغلب با مفهوم کاربردی پرگولا اشتباه گرفته می شوند. کاربرد صحیح المان های محوطه سازی در اطراف ساختمان، از آیتم های تاثیرگذار در افزایش مجذوب کنندهیت نمای ساختمان است.

انواع پرگولا:

این نوع سازه در اشکال مختلفی ساخته میشوند که عبارتند از:

  1. پرچین دار
  2. دیواره دار و فیکس در یک مکان
  3. دیواره دار متحرک و قابل حمل
  4. دیواره دار و مدل پره دار
  5. دیواره دار شیشه ای یا طلقی
  6. بدون دیواره با امکان وصل پرده به اسم دیواره

انواع سازه و مصالح پایه پرگولا:

پرگولا ترمووود، پرگولا چوب پلاست، پرگولا چوبی و پرگولا فلزی، جهت افزودن فضای خصوصی و ایجاد سایه، می تواند متصل به بنا و دارای فضایی جهت نشستن در نظر گرفته گردد ولی می تواند باسم فضایی مستقل و جدا از بنا، باسم نقطه کانونی در منظره، هم ساخته گردد.

تفاوت آلاچیق و پرگولا:

معمولا آلاچیق و پرگولا با یکدیگر اشتباه می شوند. آلاچیق فضایی محصور و بسته بوده و دارای سقفی بسته می باشد و برخلاف پرگولا معمولا شکلی مدور بر روی کف دارای ارتفاع بوده که افراد را از رطوبت موجود در فصل بارندگی حفظ می کند؛ جهت ایجاد تنوع و سرگرمی در فضای باز و هم بعنوان فضای غذاخوری و فضایی کاربردی و زیبا مورد استفاده قرار می گیرد.

گفتیم که اغلب فضای آلاچیق و پرگولا به اشتباه در فکر مردم با یک کاربری نمایان شده، در صورتی که این دو فضا کاملا از نظر ظاهر و کاربری و حتی متریال متفاوت هستند. آلاچیق، به عنوان یک فضای محصور، با تعریف چند پله برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، با ارتفاعی معین از کف ساخته می گردد. در واقع فضایی با پلان مدور و سرپوشیده با کاربری غذاخوری و عنصری زیبا در فضای باز است. بنابراین در طراحی فضای آن شما می توانی د از یک میز ناهارخوری بهره ببرید. یکی از کاربردهای اصلی آلاچیق ها در طراحی باغ رستوران، روف گاردن و استخر است.

چوب به عنوان متریال کاربردی در طراحی آلاچیق محسوب می گردد. از آلاچیق در محو طه سازی فضاهای عمومی مانند؛ پارک ها و باغ ها استفاده می گردد. سایبان ها و آلاچیق خانگی در طراحی محوطه خانه های مسکونی پرکاربرد هستند.

تفاوت پرگولا و طاق بست

با توجه به نوع کاربرد طاق بست ها، معمولا در فضاهای سبز عمومی مثل؛ پارک ها یا برای تزیین باغ های بزرگ خصوصی جهت برگذاری مجالس استفاده می شوند. طاق بست ها با توجه به ساختارشان از متریال هایی مانند فلز و وینیل ساخته می شوند. در صورتی که متریال پرگولا اغلب چوب است. بارزترین تفاوت طاق بست و پرگولا در ظاهر، نمایش جلوه های عناصر طراحی معماری است. طاق بست یک ساختار مستقل، به عنوان فضایی جهت استراحت، نشستن و در بعضی موارد برای جلوه گیاهان پیچکی و تزیینی به کار می رود. پرگولا یک ساختار ممتد است؛ که می تواند به خوبی عناصر شاخص رنسانس را جلوه دهد. طاق بست ها به عنوان بخشی از طراحی باغچه در محوطه خانه بسیار تاثیرگذارند. طراحی شبکه های مشبک در دیواره طاق بست، به قرارگیری گلدان هایی با گیاهان سبز فسفری در باغچه و زیبایی فضا یاری می نماید. در واقع می توان از آن به عنوان آلونک باغبانی استفاده کرد.

تفاوت پرگولا و فضای گاراژ

فضای گاراژ در بعضی موارد در ظاهر به اشتباه پرگولا در نظر گرفته می گردد، در صورتی که این دو فضا با توجه به کاربری متمایز شده اند. گاراژ به عنوان پارک ماشین و پرگولا در مقایسه با آن، به عنوان فضایی برای آرامش و یا جهت سرگرمی در نظر گرفته می گردد.

مراحل ساخت و نصب پرگولا:

قبل از ساخت سرپناه چوبی یک سکوی بتنی کوچک و کم ارتفاع ساخته می گردد و سپس صفحه های بیس پلیت قبل از عملیات بتن ریزی به سکو متصل می گردد تا پایه های (ستون) پرگولا بر روی آن قرار گیرند و در ادامه مونتاژ کردن سازه با جوش و پرچ صورت می گیرد که باید برای تقویت اتصالات از پروفیل های نبشی استفاده کرد.

کلیه پروفیل های سازه از راه محاسبات مشخص می گردد که باید قادر به تحمل وزن خود باشند. در سرانجام پوشش (کاور) کلیه سطوح با مصالحی از جمله چوب و سنگ کار می گردد که به وسیله پیچ گالواهمه و کلیپس به المان سازه پرگولا نصب می شوند.

جنس پرگولا چیست (انواع پرگولا براساس متریال)

پرگولاها با توجه به مصالح مصرفی در انواع مختلف طراحی می شوند. نکته بسیار مهم این است که؛ چون پرگولا به صورت مسقف و در فضای باز اجرا می گردد. باید توجه داشت، از مصالح مرغوب و مقاوم در اجرای آن استفاده گردد. به عنوان مثال؛ فضاهایی که بارندگی و رطوبت شدید بوده، استفاده از متریال چوب به هیچ عنوان گزینه مناسبی نیست.

اگر به فکر بازسازی فضاهای حیاط منزلتان هستید؛ در هنگام بازسازی حیاط، شما می توانید برای طراحی فضای پرگولا از متریال های مرغوب بهره ببرید. ما در ادامه مطالب متریال های پرکاربرد پرگولا را توضیح داده ایم:

پرگولای چوبی

اگر قصد دارید آلاچیق چوبی طراحی کنید؛ بهتر است در انتخاب چوب مورد استفاده دقت کنید. چوب های مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی شامل: چوب سرو، ماهون، چوب قرمز می باشند. برای اجرای پرگولای چوبی، باید به مکان مورد نظر توجه کنید. اگر قصد دارید سایبان چوبی در روف گاردن اجرا گردد؛ باید شرایط نصب را با توجه به وزش باد در نظر داشته باشید. کیفیت، دوام، زیبایی چوب عامل بسیار مهم در انتخاب و طراحی سایبان های چوبی است.

مراحل نصب و اجرای پرگولای چوبی بسیار حائز اهمیت بوده، که امروزه قطعات پیش ساخته چوب یاری شایانی در نصب و طراحی سایبا ن های چوبی داشته است. چوب به عنوان یک متریال بسیار مناسب در طراحی داخلی و خارجی محسوب می گردد. چوب برای طراحی فضاهای نیمه باز مانند؛ تراس و بالکن بسیار مناسب است. در طراحی بالکن و تراس، معمولا از چوب ترموود استفاده می گردد.

چوب: متریالی کلاسیک برای ساخت پرگولا است. چوب نماینده سبک زندگی مدیترانه ای است که در محیط باز، طبیعت واقعی را تداعی می نماید. الوارهای چوبی می توانند سرمایه گذاری عالی از نظر دوام و زیبایی باشند. متداول ترین انواع چوب شامل ماهون، سرو، چوب قرمز و ساج است. این چوب ها حاوی روغن طبیعی هستند که باعث مقاومت بیشتر در برابر پوسیدگی، پیچ و تاب، رطوبت و حمله موریانه ها، قارچ ها و حشرات هستند. در هر صورت می توان در محیط ها با بارندگی شدید از مواد ضد رطوبت برای سطح نهایی چوب استفاده کرد.

پرگولای فلزی

متریال فلز با شرایط استحکامی مناسب می تواند، در طراحی پرگولای مدرن به شما یاری کند. افرادی که در پی طراحی مینیمال هستند، متریال فلز گزینه مناسبی است. در مناطقی که به علت بارندگی، شرایط آب و هوایی مساعد نیست، با ضد زنگ کردن فلز می توان پرگولا و آلاچیق فلزی را با کم ترین هزینه طراحی و نصب کرد. اجرای گزبو (gazebo) با مقاطع گوناگون فلزی همراه با تزیین گیاهان رونده فضای چشم گیری را ایجاد می نماید.

فلز: قطعات سوراخ دار فلزی، مدرن ترین متریال این ساختار است. فلز اغلب تمایل به ایجاد ظاهری مینیمال (گرایش به سادگی) دارد و عموماً در محیط های مدرن و نه صرفاً سنتی مناسب هستند. اغلب کم هزینه ترین هستند و غالباً مناسب برای پوشیده شدن و تزیئن با گیاه تاک (انگور) نیستند. با این وجود، افراد ممکن است ترجیح دهند به جای زیبایی و لوکس بودن، در پی مقاومت و استحکام بروند و در چنین حالتی فلز گزینه مناسبی است. بازدارندگی اصلی برای استفاده از فلز، زنگ زدگی آن است. از این رو کاربرد مواد ضد زنگ و رنگ اغلب توصیه می گردد. لوله های فلزی معمولاً با جوش کاری یا پیچ ومهره به یکدیگر متصل می شوند.

پرگولای وینیل

وینیل؛ متریال با دوام که به صورت pvc عرضه می گردد،از پلاستیک ساخته شده است. با توجه به مشکلاتی که در نگهداری فلز و چوب وجود دارد، وینیل به عنوان انتخابی مناسب در این زمینه است.

وینیل: متریالی ساخته شده از پلاستیک و غالباً از PVC است و مناسب کسانی است که ظاهری رنگی را دوست دارند. وینیل یکی از با دوام ترین مواد ساخت پرگولا است، ولی برعکس چوب زیبایی و لوکس بودن را تداعی نمی نماید. استفاده از نوعی ضخیم از وینیل، ماده ای مقاوم را فراهم می نماید و از مشکلاتی که فلز و چوب به علت شرایط هوایی در فضای باز متحمل می شوند، جلوگیری می نماید. بعلاوه این مزیت را دارد که به هیچ وجه احتیاج به تعمیر و نگهداری زیادی ندارد.

پرگولای ترموود

چوب ترموود به عنوان متریال با دوام و زیبا، امروزه در طراحی فضای سبز، سایبان ها، طراحی داخلی، روف گاردن و تراس گاردن بسیار کاربرد دارد. سازه های گزبو ساخته شده از ترموود با ظاهری زیبا به علت نصب آسان و سریع و بعلاوه مقاومت بالا در شرایط جوی، متریال خوبی در طراحی محسوب می شوند.

پرگولای چوب پلاست

چوب پلاستیک به عنوان متریال دوستدار طبیعت در طراحی محوطه، سازه های سایبان ها با طراحی های زیبا، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به علت شباهت زیاد با چوب طبیعی و تنوع در طراحی پرگولا، باعث شده شرکت های زیادی به صورت پیش ساخته متریال چوب پلاست را عرضه نمایند.

چه طرح و فضایی را برای اجرای پرگولا انتخاب کنیم؟

در قدم اول بهتر است، طرح مورد نظر خود را با توجه به متریال ها و فضای مورد نظر برای اجرای سایبان انتخاب کنید. برای انتخاب طرح مناسب، باید ابتدا به کاربری فضای مورد نظر توجه نمایید. در انتخاب فضای مورد نظر با توجه به اینکه طرح انتخابی در فضای باز اجرا می گردد. در روف گاردن و در بعضی موارد در کنار سازه ساختمان و نشیمن در باغ، باید به شرایط اجرا، نصب و نگهداری آن توجه داشته باشید.

برای طراحی پرگولا در روف گاردن و یا در کنار یک استخر کوچک، علاوه بر توجه به طرح پرگولا باید اصول نورپردازی آن را در نظر بگیرید. زیرا نورپردازی یک آیتم بسیار تاثیرگذار در مجذوب کنندهیت نمای ساختمان است. با طراحی نورپردازی پرگولا، فضای روف گاردن خانه خود را مجذوب کننده تر جلوه دهید.

12 ایده برتر طراحی پرگولا

پرگولا با طرح مدرن (مینیمال)

نوعی از سایبان ها که به شکل ساده و شیک طراحی می شوند. پرگولا مدرن فضایی برای سایه اندازی، نشستن، استراحت طراحی می گردد.

گزبو مینیمال را می توان در ورودی خانه همراه با چیدمان صندلی راحتی و حتی با یک قالیچه طراحی کرد. پرگولا مدرن معمولا با سقف مسطح با شیب 5 درجه در نظر گرفته می گردد.

پرگولا با طرح کلاسیک

چوب به عنوان عنصر اساسی در پرگولا با طرح کلاسیک به شمار می رود. جلوه طراحی معماری رنسانسی در ستون و سقف ابزار کاری شده به سبک کلاسیک بسیار نمایان است. تا جایی که در بعضی موارد وجود طاق در طراحی سایبان جلوه می دهد. بازی با سایه ها و به کار بردن چوب به رنگ سفید در طراحی پرگولا بسیار تاثیرگذار است.

سایبان چوبی با طرح سنتی

سایبان چوبی به عنوان تعریف فضای ورودی ساختمان ها با طرح سنتی، فضای بیرونی خانه را جلوه می دهد. پرگولای سنتی چوبی ظاهری پیچیده ندارد، همین امر باعث شده سنتی جلوه دهد. الوارهایی از چوب نراد و روسی گزینه خوبی در ساخت پرگولاهای سنتی هستند.

پرگولا شیروانی

اگر قصد دارید پرگولا را همراه با سازه خانه خود اجرا کنید، پرگولای شیروانی انتخاب مناسبی است. به این صورت که سقف شیروانی پرگولا با سقف خانه شما اجرا گردد. با این کار شما پرگولا شیروانی در کنار خانه ایجاد نموده اید، که دارای دسترسی آسان بوده و حتی می تواند، ورودی خانه شما را تعریف کند.

پرگولا مسطح

پرگولا مسطح با شیب 5 درجه، یک طرفه اجرا می گردد. این شیب در مواقع بارانی و برفی بسیار مؤثر است. گزبو با سقف مسطح با توجه به متریال های گوناگون در اطراف خانه و باغ اجرا می گردد. بعلاوه سقف های فلزی در اجرای پرگولای مسطح، کاربرد بیشتری دارند. اطراف آبنما باغ یکی از قسمت های مناسب برای قرارگیری پرگولای مسطح در باغ می باشد.

سایبان چوبی با طرح آویزهای گیاهی

گیاهان بالارونده در انواع و رنگ های مختلف می توانند فضای سایبان را زیبا جلوه دهند. وجود دیواره های مشبک در استقرار گیاهان مؤثر هستند. وجود مبلمان ساده برای مطالعه در دکور فضا تاثیرگذار است.

پرگولا با سقف بادبانی

گزبو بادبانی در انواع طرح به شکل مدرن طراحی می شوند. به عنوان بادگیر در قسمت بام خانه، فضایی که در معرض وزش باد واقع شده است.

پرگولا دیواره دار (شیشه ای، پرده ای، طلقی)

پرگولا با دیواره متحرک این زمینه را فراهم می نماید، که از این فضا در ساعات مختلف شبانه روز استفاده گردد. دیواره ها معمولا از جنس شیشه و یا به صورت پره ای، شب ها برای حفاظت در برابر حشرات و یا روز برای سایه اندازی فضا در نظر گرفته می شوند.

گزبو با دیواره مشبک

صفحات و دیواره هایی از جنس چوب یا فلز، با طرح های هندسی فضایی زیبا را همراه با بازی سایه ها ایجاد می نمایند. صفحات مشبک می توانند به نورپردازی در شب یاری نمایند. دیواره های مشبک در طراحی پرگولا به شما یاری می نمایند؛ که از این فضا به عنوان آلونک باغبانی برای حیاط های کوچک بهره ببرید.

پرگولا با سقف باز

پرگولا با سقف باز به شکل هندسه ساده و مدرن جلوه می دهد. در قسمت ورودی ساختمان به عنوان تعریف فضای ورودی استفاده می گردد. پرگولا با سقف باز در ورودی خانه، به عنوان یک آیتم تاثیرگذار در افزایش مجذوب کنندهیت نمای خانه محسوب می گردد.

پرگولا با پرده های پارچه ای

پرده هایی با نقش های ظریف و یا به صورت ساده برای تعریف حریم خصوصی در دیواره پرگولا، بسیار کاربرد دارند. در روز های تابستانی، با نصب پرده در دیواره پرگولا باعث ایجاد سایه اندازی در فضا می شوند. رنگ های روشن در ترکیب با پرگولای چوبی، نمای ساختمان را مجذوب کننده تر جلوه می دهد.

 


به "پرگولا چیست و چه فرقی با آلاچیق دارد؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "پرگولا چیست و چه فرقی با آلاچیق دارد؟" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرگولا چیست و چه فرقی با آلاچیق دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252