استفاده از سرامیک در خانه (انواع، مزایا، معایب)

سرامیک یکی از مصالح پر کاربرد در ساخت یا بازسازی خانه است. این متریال مزیت های زیادی دارد و از آن به عنوان کفپوشی قابل اعتماد استفاده می کنند. در ادامه می خواهیم انواع سرامیک را به شما معرفی کنیم تا بتوانید در زمان بازسازی خانه خود بهترین تصمیم را بگیرید.

استفاده از سرامیک در خانه (انواع، مزایا، معایب)

به گزارش گروه ساختمانی آبان، انواع سرامیک

سرامیک پرسلان یکی از انواع سرامیک هایی است که در دمای بسیار بالا تهیه می شود. پخت در دمای بالا باعث می شود این نوع از سرامیک ظاهری شیشه ای داشته باشد. سرامیک پرسلان نسبت به سرامیک های دیگر ضخامت بیشتری دارد و جذب آب آن بسیار پایین است. ساخت این نوع سرامیک به دو روش لعاب دار و بدون لعاب انجام می شود.

در ساخت سرامیک گرانیتی از خاک رس بدون کربنات استفاده می شود. این نوع سرامیک در دسته سرامیک های بدون لعاب قرار می گیرد. در طول ساخت سرامیک گرانیتی از رنگدانه های مختلف برای ایجاد سرامیک های رنگی استفاده می شود. از آن جایی که سرامیک گرانیتی بدون لعاب است، در مرحله نهایی برای صیقلی کردن سطح آن، از دستگاه سنگ ساب استفاده می شود.

انواع سرامیک از نظر جنس:

دسته بندی که از سرامیک در بازار وجود دارد بر اساس جنس و مصالح سرامیک ها است. بر همین اساس این مصالح کف سازی به دو نوع زیر دسته بندی می شوند.

1. کفپوش پرسلان:

سرامیک پرسلان از نظر جنس برترین و باکیفیت ترین نوع موجود در بازار می باشند، اگرچه در ابتدا از نظر هزینه گران تر تمام خواهند داشت. به علت نحوه ساخت (اکسیدی) و مواد به کار رفته در آن از مقاومت و ماندگاری بسیار بالایی برخوردار هستند و می توانند که در دراز مدت این هزینه بالاتر را توجیه و جبران نکند و حتی مقرون به صرفه تر از سایر انواع دیگر کفپوش های تمام شوند. نوع پرسلانی هم به انواع زیر تقسیم بندی می شوند.

پرسلانی لعاب دار که بسیار به سرامیک های غیرپرسلان لعاب دار شبیه است و تشخیص آن ها از یکدیگر سخت است. یک لایه لعاب با ضخامت بسیار کم روی بدنه سرامیک قرار گرفته است. پرسلانی بدون لعاب که فاقد هر گونه لعاب بوده و سطح آن هم کاملاً مات است.

پرسلانی پولیش شده که به مانند نوع قبلی فاقد هر گونه لعاب بوده اما به واسطه پرداخت هایی که روی سطح آن اجرا شده دارای سطح کاملاً براق است.سرامیک پرسلانی دو لایه که متشکل از یک لایه بدنه و یک لایه لعاب ضخیم است. پرسلانی بافت دار که سطح این انواع از سرامیک مناسب کف دارای طرح های مشابه با سنگ های طبیعی هستند.

2. کفپوش غیر پرسلان:

انواع مناسب کفپوش ها که تحت اسم سرامیک های معمولی هم خوانده می شوند از نظر ظاهری بسیار شبیه به انواع پرسلان هستند. گاهی هم در بازار ایران این نوع تحت اسم سرامیک و نوع دیگر تحت اسم پرسلان خطاب می شوند.

این دو نوع کفپوش مناسب کف بسیار به هم شبیه هستند و اگر بگوییم تفاوت عمده فقط نام آن ها است، سرامیک های معمول به علت نحوه ساخت از تراکم کمتری برخوردار هستند و به همین علت جذب رطوبت بیشتری و مقاومت کمتری در برابر فشار و ضربه دارند.

مزیت های سرامیک

از جمله مزیت های استفاده از سرامیک در بازسازی خانه می توان به مقاومت بالای آن در مقایسه با سایر کفپوش ها اشاره کرد. سرامیک همچنین در برابر رطوبت تا اندازه بسیار زیادی مقاوم است. به همین خاطر استفاده از انواع کاشی و سرامیک به عنوان کفپوش در سرویس بهداشتی می تواند گزینه مناسبی باشد.

  1. کفپوش های سرامیکی معمولا در هر رنج قیمتی قابل تهیه می باشند.
  2. در مقابل رطوبت بسیار مقاوم هستند و برای محیط های مرطوب همانند دستشویی و حمام مناسب هستند.
  3. تنوع در طرح ها و رنگ های آنها بسیار زیاد است.
  4. تمیز کردن و نگهداری آنها نسبت به پارکت های چوبی راحت تر است.

معایب سرامیک

سطح سرامیک سرد است و به همین خاطر می توان گفت استفاده از آن به عنوان کفپوش در مناطق سردسیر چندان مناسب نیست. نصب سرامیک تا حدی زمان بر بوده و برخی نمونه های آن از قیمت های بالایی برخوردار هستند.

  1. نصب این نوع کفپوش ها زمان می باشد بعلاوه در کنار سردی که آنها در فصول سرد دارند باعث شده اندکی از محبوبیت آنها کاسته شده و افراد به فکر استفاده از پارکت لمینت باشند.
  2. این نوع کفپوش در مقابل ضربه شدید می شکند.
  3. برای جلوگیری از این اتفاق می توان هنگام خرید تعدادی سرامیک اضافی خریداری کرد تا در هنگام آسیب دیدن بتوان آنها را جایگزین کرد.
  4. این نوع کفپوشها در صورتی که مرطوب یا خیس باشند بسیار لغزنده هستند و سردی آنها باعث درد مفاصل می شوند.

انواع طرح های سرامیک:

1. طرح گرانیتی:

کفپوش های گرانیتی از خاک رس فاقد کربنات استفاده می گردد. این نوع سرامیک در دسته سرامیک های بدون لعاب قرار می گیرد. در طی مراحل ساخت این گونه کفپوش ها از رنگدانه های مختلف برای ایجاد کفوش های رنگی استفاده می گردد. از آن جایی که کفپوش گرانیتی بدون لعاب می باشند، در مرحله پایانی برای صیقلی کردن سطح آن، از طریق دستگاه سنگ ساب سطح آن پولیش داده می گردد.

2. طرح سه بعدی:

سرامیک با طرح های سه بعدی به این گونه است که با استفاده از دستگاه چاپ دیجیتال، طرح دلخواه بر روی آن چاپ می گردد. در ساخت بعضی از این سرامیک ها از لعاب در ساخت بعضی دیگر از یک روکش شیشه ای استفاده می گردد. این کار باعث ایجاد خطای دید و جلوه بیش تری می گردد.

3. فول بادی:

این نوع کفپوش های فول بادی در دسته سرامیک پرسلانی قرار گرفته و نسبت به آن ها از کیفیت بالاتر و استحکام بیش تری دارند. از مزایای استفاده از این سرامیک ها می توان به جذب آب پایین آن ها، ضد خش و سایش بودن و مقاومت فشاری بالا اشاره نمود.

انواع کفپوش سرامیک بر اساس بافت ظاهری:

بافت سطحی و ظاهر آن ها است و به همین علت باید از بافت مناسب با توجه به کاربری و فضای مورد استفاده دقت کرد. از طرفی هم نوع بافت سطحی رابطه مستقیمی با مقدار جذب آب و متعاقباً مقاومت و دوام انواع سرامیک مناسب کف دارد.

1. بافت براق:

سرامیک های با بافت براق دارای مزایا و می باشند. انواع سرامیک که بسیار مناسب استفاده در کف در بخش های مختلف خانه ها هستند یک فضای لوکس و زیبا ایجاد می نمایند اما از طرفی هم در صورت لکه دار شدن خیلی به چشم می آید و به نگهداری و نظافت بیشتری احتیاج پیدا خواهند کرد.

2. بافت مات:

این نوع کفپوش ها دارای بافت مات نور کمتری را به خود جذب می نمایند و به همین علت آلودگی ها از جمله گرد و غبار و لکه ها را کمتر نشان می دهند اما از طرفی هم از نظر جنبه زیباشناختی استفاده از این انواع سرامیک در بعضی از فضاهای به ویژه در مقیاس عظیم چندان مناسب نخواهد بود یک فضای خشک و بی روح را شکل خواهد داد.

کاربرد سرامیک در بازسازی خانه

سرامیک با رنگ روشن برای اتاق پذیرایی با متراژ کوچک مناسب است و باعث بزرگ تر به نظر آمدن فضای پذیرایی می شود. اگر فضای پذیرایی منزل شما بزرگ است می توانید در زمان بازسازی خانه خود هم از سرامیک با رنگ روشن و هم تیره استفاده کنید. سرامیک با رنگ تیره دیرتر از سرامیک با رنگ روشن یا سفید کثیف می شود.

کاشی و سرامیک بر اساس ابعاد و همچنین درجه 1 یا 2 بودن قیمت های متفاوتی دارند. از جمله موارد دیگری که در قیمت کاشی و سرامیک موثر هستند، می توان به جنس خاک، ضخامت، نوع پخت، نوع طرح، برجستگی، کالیبره و لیزری بودن آنها، اندازه و نوع بسته بندی آن اشاره کرد.



به "استفاده از سرامیک در خانه (انواع، مزایا، معایب)" امتیاز دهید

3 کاربر به "استفاده از سرامیک در خانه (انواع، مزایا، معایب)" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از سرامیک در خانه (انواع، مزایا، معایب)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252