انواع داربست و نکته های آن

داربست یک سازه چوبی یا فلزی موقت می باشد که برای دسترسی به نقاط سخت و خارح از دسترس به هنگام ساخت یا تعمیر ساختمان ها و دیگر سازه ها بکار می رود. میله های فلزی و چوبی ساخته می شوند گاه به اسم تکیه گاه برای بخشی از دیگر سازه ها هم استفاده می شوند. مهارت ویژه ای احتیاج دارد زیرا در صورت فروریختن آن سبب ایجاد تلفات جانی می شود.

انواع داربست و نکته های آن

به گزارش گروه ساختمانی آبان، فلزی قالباً بصورت لوله های 6متری،3متری و قالب و بست تشکیل میشوند. ولی چون ساختمانها در متراژهای مختلفی ساخته شده اند لوله هایی با متراژهای کوچکتر وبزرگترهم در نصب آن کاربرد دارند. یکی از ویژگی های خوب داشتن فاصله مناسب بابدنه است که معمولاً 30cm است.در برخی مواقع هم به دستور بنا و یا معمار و مهندسین مربوطه نسبت به نوع انجام کار در روی بدنه فاصله ها کم یا زیاد میشوند.

انواع داربست:

چوبی:

این گونه متریال اغلب به صورت ثابت بوده و برای ساخت این نوع با سطح مقطع گرد و یا نردبان های مخصوص استفاده می گردد. به طور کلی هر گاه برای برپا کردن داربست، از تخته، خرک و پل موقت استفاده گردد داربست ایجاد شده را داربست چوبی نامند.

فلزی:

این نوع داربست ها، از لوله های فولادی با قطر 48.3 میلیمتر که به آن ها اصطلاحا لوله 5 سانتیمتری گفته می گردد تشکیل شده اند. این لوله های دارای حداقل ضخامت 4 میلیمتر بوده و از طریق بست های مربوطه مونتاژ می گردند.

پایه دار:

این نوع متریال، برای مواردی که برپایی سریع داربست ضرورت داشته باشد، مفید هستند. با این حال این هم نبایستی بیش از سه ردیف داشته باشند. علاوه بر آن ارتفاع سکوی کار در بالای سطح زمین یا طبقه ای که داربست پایه دار روی آن قرار می گیرد هم نبایستی از 4.5 متر تجاوز نماید. در این می بایست پایه ها را کاملا ثابت نگاه داشته و مهار نمود. به علاوه به جهت بالا رفتن و پایین آمدن از نردبان استفاده می گردد.

معلق:

این نوع داربست ها به دیوارهای ساختمان تکیه داشته و در مکان هایی که برپاسازی داربست از سطح زمین غیر ممکن است، مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع داربست ها از سطح ساختمان به صورت سکو بیرون زده و به همین جهت به آن ها داربست معلق یا سکوی پیش آمده گفته می گردد.

تامین ایمنی لازم برای کار:

ایمنی یکی از بزرگترین و برترین مزیت های داربست در ساخت و ساز می باشد. قطعا این انتخاب مطمئن ترین راه برای ساختن سکویی برای کار در ارتفاعات می باشد. یک صندلی پایدار برای حضور کارگران فراهم می نماید. و می توان به راحتی و با حصول اطمنیان اقدام به کار کردن نمود. فرقی نمی نماید که ارتفاع چقدر باشد امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنعت برج های بلندی ساخته می شوند و همگی آنها با استفاده از آن و البته با رعایت نکات ایمنی لازم در زمان نصب و اجرای، بدون هیچگونه حادثه ای ساخته خواهند شد.

نصب آسان و بالا رفتن سرعت اجرا:

پیشرفت تکنولوژی و صنعت هایی که امروزه ساخته می شوند هم تاثیر گذاشته است. این متریال تازه وزن سبک تری نسبت به نوع قدیمی آن دارند و حمل و نقل و جمع و آوری آن ها نسبت به قبل بسیار راحت تر شده است. ضمن اینکه نصب داربست هم کار آسانی است که بدون احتیاج به متخصصان نصب داربست هم انجام خواهد شد. نصب آسان و سبکی وزن باعث شده است که پروژه های ساختمانی و بازسازی نما که بصورت موقت انجام می شوند استفاده زیادی از داربست داشته باشند.

امکان استفاده در کار گروهی:

در فرایند ساخت و ساز کار گروهی و تعامل کارگران با یکدیگر بسیار زیاد مورد احتیاج می باشد. داربست به علت ویژگی هایی که دارد طوری قابل نصب است که این امکان به راحتی فراهم می گردد که کارگران با عبور از روی تخته الوار هایی که به اسم سکوی داربستی هستند و یا با عبور از میله ها می توانند به راحتی با یکدیگر ارتباط و تعامل داشته باشند. و به راحتی بتوانند وسایل مربوط به ساخت و ساز را جابجا نمایند.



به "انواع داربست و نکته های آن" امتیاز دهید

1 کاربر به "انواع داربست و نکته های آن" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع داربست و نکته های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252