انواع نورپردازی در طراحی ویلا

استفاده اصولی و حرفه ای از نورپردازی یکی از اصلی‎ترین نکاتی است که باید در طراحی ویلا آن را مد نظر داشته باشید. برای نورپردازی در یک طراحی ویلا از دو روش نورپردازی طبیعی و مصنوعی استفاده می‌شود.

انواع نورپردازی در طراحی ویلا

به گزارش گروه ساختمانی آبان، نورپردازی طبیعی

قبل از استفاده از نورپردازی مصنوعی باید از موهبت نور خورشید کمال  استفاده را برد. در روش نورپردازی طبیعی می‌توان با استفاده از پرده‌های عمودی و افقی شدت نور خورشید را برای ایجاد محیطی دلنشین تنظیم نمود. در بعضی مواقع شدت و حرارت زیاد نور خورشید آزاردهنده است. برای مقابله با شرایط موجود می‌توان علاوه بر استفاده از پرده در داخل و مهار شدت گرما در نمای ساختمان از سایبان‌های افقی و عمودی نیز استفاده نمود. این سایبان‌ها می‌توانند به صورت ثابت یا متحرک و هوشمند باشند یعنی اینکه با چرخش زاویه تابش خورشید قسمت‌های سایه انداز سایه‌بان هوشمند نیز در همان جهت تغییر کرده و سایه و روشنایی داخلی را کنترل کنند. 

یکی دیگر از مسائل نورپردازی که در طراحی ویلا باید آن را مد نظر خود قرار بدهید جهت تابش نور خورشید است. بهترین جهت تابش نور خورشید در زمان طلوع و در ضلع شرق و جنوب شرق ساختمان می‌باشد. طلوع خورشید از سمت جغرافیایی شرق صورت گرفته و با طی مسیر منحنی شکل که تمایل به سمت جنوب دارد به سمت غرب می رود و غروب می کند.  هرچه جهت تابش به سمت غرب و در واقع غروب خورشید صورت بگیرد نورها خاصیت گرم بودن خود را از دست داده و به نور سرد تبدیل می‌شوند. بهترین فضا هایی را که می توان در قسمت نور گرم و زنده در طراحی ویلا به کار برد فضاهایی همچون پذیرایی، نشیمن و آشپزخانه می باشد.

با رد کردن نور از فیلترهای رنگی می توان فضاهایی خارق العاده در طراحی ویلا خلق نمود. در این روش از شیشه‌های رنگی در بخش‌هایی همچون نورگیر و بازشوهای درب و پنجره استفاده می‌شود.

انواع نورپردازی در طراحی ویلا

نورپردازی مصنوعی

استفاده از نورپردازی مصنوعی در طراحی ویلا برای بهتر شدن نما و جلوه آن صورت می گیرد. چراغ هایLED، چراغ های دفنی، پایه دار، دیواری، و انواع چراغ سقفی از پرکاربردترین چراغ هایی هستند که در نور پردازی مصنوعی ویلا از آنها استفاده می‌شود.



به "انواع نورپردازی در طراحی ویلا" امتیاز دهید

1 کاربر به "انواع نورپردازی در طراحی ویلا" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع نورپردازی در طراحی ویلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252