همه چیز درباره بازسازی بنا

به مرور زمان هر بنایی نیاز به بازسازی و تعمیرات پیدا می کند و برای اینکار بایست یک شرکت باتجربه پیدا کنید تا صفر تا صد کار را با کیفیت مطلوبی پیش ببرد و هزینه های اضافی را به دوش شما نیندازد، بازسازی ساختمان اصولی دارد که در ادامه برایتان خواهم گفت.

همه چیز درباره بازسازی بنا

به گزارش گروه ساختمانی آبان، بازسازی و تعمیرات ساختمان

واضح است که در فرایند بازسازی ساختمان با توجه به اینکه ساختمان قدیمی یا نوساز است و یا بازسازی ساختمان تنها شامل بخش های در معرض دید و تجهیزات ساختمان است یا بخشهای اصلی و مرتبط به بنای ساختمان را نیز شامل می گردد تفاوت های فاحشی وجود دارد و هر یک در طی مراحل بخصوصی انجام می پذیرند. در حالت کلی چون برای بازسازی ساختمان در بخش های قابل دید و تجهیزات آن حساسیت بالایی نداشته و بیشتر مربوط به سلایق افراد می گردد مراحل بازسازی ساختمان را در بخش های اصلی که بازسازی آنها مرتبط به بنای ساختمان می گردد پی می گیریم.

مراحل بازسازی ساختمان

مراحل بازسازی ساختمان در بخش های اصلی آن مسئله ای بسیار مهم و حیاتی است چرا که تاثیر مستقیمی بر سلامت جسم و روح ساکنین ساختمان دارد. مراحل بازسازی بخش های اصلی ساختمان را می توان در طی مواردی به شرح زیر اولویت بندی کرد:

مرمت دیوارها اولین گام در بازسازی بخش های اصلی ساختمان محسوب می گردد. در مرمت دیوارها معمولا دیوارهای اصلی را که دیوار حایل به حساب می آیند تخریب نمی کنند زیر ستون های اصلی ساختمان که وزن ساختمان را تحمل کرده و باعث سر پا ماندن آن هستند روی دیوارهای حایل قرار گرفته اند. در مرمت دیوارهای حایل بایستی به رو برداری تا رسیدن به آجر بسنده کرد.

پس از مرمت دیوارهای ساختمان دومین بخش از ساختمان که بایستی مورد بازسازی قرار گیرد سرویس ها و حمام ساختمان می باشد. با توجه به اهمیت عایق کاری مناسب این مکان ها و از بین رفتن عایق ها پس از گذشت مدت زمانی، برای جلوگیری از نمدار شدن دیوارهای اطراف سرویس ها و حمام، بازسازی ساختمان در این بخش ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. البته عایق کاری ساختمان و تجدید عایق ها و ایزوگام های قدیمی آن تنها محدود به بخش سرویس ها و حمام ساختمان نمیگردد و می تواند کف آشپزخانه و پشت بام و اصولاً هر جایی از ساختمان را که در ارتباط با رطوبت قرار گرفته است شامل گردد.

بازسازی نمای بیرونی ساختمان

بازسازی ساختمان در مرحله بعد می تواند شامل بررسی سقف و ستون های ساختمان باشد. قبل از گچ کاری و طرح دادن و کار روی زیبایی سقف و ستون ها لازم است سقف و ستون های ساختمان مورد بررسی قرار گیرند، ستون های فلزی در صورت نیاز مقاوم سازی شوند، ترک های ریز و درشت سقف بخش های مختلف ساختمان بررسی و عیب یابی شوند و سپس مراحل زیبایی ظاهری آنها انجام پذیرد.

پس از این موارد هر آنچه که در مورد بازسازی ساختمان صورت می پذیرد مربوط به تجهیزات و ظواهر در معرض دید ساختمان است و بستگی به سلیقه شخصی افراد در انتخاب این لوازم و تجهیزات و طراحی دکوراسیون داخلی خاص منزل آنها می تواند متفاوت باشد.

بازسازی ساختمان های قدیمی

بازسازی ساختمان های قدیمی و تبدیل آنها به ساختمان های زیبا و شیک امروزی به نظر کار ساده ای نمی آید و هر کسی توانایی انجام آن به دست خود را ندارند. از این رو استفاده از خدمات یک شرکت بازسازی ساختمان، گروه بازسازی ساختمان و یا پیمانکار بازسازی ساختمان که در این زمینه وارد و متخصص باشند بهترین راه چاره در بازسازی ساختمان های قدیمی است اما دانستن نکات کلیدی و مهم و داشتن یک دانش ابتدایی برای طراحی و ترسیم مدلی از آنچه که می خواهید، می تواند در فرایند بازسازی ساختمان قدیمی شما کمک کننده باشد.

بازسازی ساختمان قدیمی

قبل از هر چیز تصمیم بگیرید که با بازسازی ساختمان قدیمی خود می خواهید به یک ساختمانی کاملا مدرن و اروپایی برسید یعنی بازسازی ساختمان قدیمی خود را به صورت کلی انجام دهید یا با ایجاد تغییراتی اندک سعی در حفظ دکوراسیون سنتی آن دارید. این تصمیم و هدف گذاری ابتدایی از آنجایی که می تواند بر سایر تصمیمات پیشروی شما از جمله انتخاب متریال، رنگ، مصالح و تجهیزات تاثیرگذار باشد، بسیار مهم است.

نکته قابل ذکر در مورد این موضوع این است که تابعیت صرف از یک شیوه طراحی ضروری نیست و تلفیق مدرنیته و سنت علاوه بر اینکه اشکالی ندارد در دنیای طراحی دکوراسیون امروز خود نوعی سبک محسوب شده و طرفداران خاص خود را دارد، به این سبک که در بازسازی ساختمان بخش هایی از آن را به صورت مدرن درآورده و حالت نوستالژیک و سبک سنتی بخش هایی دیگر را حفظ نمایید سبک تلفیقی گفته می گردد.

در بازسازی ساختمان های قدیمی توجه به رنگ در طراحی ساختمان بسیار مهم است. در طراحی های به سبک قدیم اغلب از گچبری ها، آینه کاری ها و طاقچه های با رنگ های متفاوت و گرم در طراحی ساختمان استفاده می شد. اگر در این موارد برنامه خاصی نداشته و مسئله ای با تخریب آنها نداشته باشید بهتر است آن ها را از بین برده و از رنگ های ملایم و روشن برای یک دست شدن تمامی قسمت های ساختمان به چند رنگ بودن و به چشم زدن رنگ بخش های مختلف منزل استفاده کنید.

بازسازی و نوسازی ساختمان

ایجاد تغییرات در در و پنجره های ساختمان های قدیمی از مهم ترین و واضح ترین مسائل در بازسازی ساختمان های قدیمی است. طراحی ساختمان های قدیمی به گونه ای است که در آنها تاکید زیادی روی تعداد در و بخصوص پنجره های ساختمان شده و به عنوان مثال در بخش پذیرایی منزل تعداد زیادی پنجره در ابعاد کوچک وجود دارد. برای حل این مشکل می توان به کمک گروه بازسازی ساختمان آن بخش از ساختمان را تخریب و یک پنجره بزرگ سرتاسری و مدرن به جای آن در نظر گرفت.

نکته دیگر در مورد پنجره های ساختمان های قدیمی این است که در این ساختمان ها گاها پنجره هایی کوچک بین اتاق ها و بخش های مختلف ساختمان وجود دارند که در بیشتر موارد نیز بلااسفاده هستند هدف معماران قدیم از طراحی و کار گذاشتن این پنجره ها در میان بخش های مختلف ساختمان ایجاد دریچه ای ارتباطی برای انتقال لوازم پذیرایی بین بخش های مختلف منزل بوده است. پر کردن این دریچه ها که هیچ کارایی نیز ندارند ظاهر اتاق ها و ساختمان قدیمی شما را مدرن تر و زیباتر خواهد کرد.

در بازسازی ساختمان های قدیمی علاوه بر ایجاد تغییرات در ساختار ساختمان، تغییر وسایل و لوازم مهمی چون فرش و مبلمان نیز بسیار مهم است.

بازسازی داخلی ساختمان

بازسازی داخلی منزل که پیشینه ای کهن در کشور ما دارد می تواند متاثر از عواملی چون، قدمت بالای دکوراسیون منزل، تغییر سلایق به مرور زمان، تغییر سبک زندگی، تغییر در جمعیت افراد خانواده، میزان بودجه و درآمد خانواده، فرهنگ و تفکر افراد، نوع مالکیت ساختمان و … باشد. بازسازی داخلی ساختمان تنها شامل ساختمان های مسکونی نیست و در ساختمان های اداری، تجاری، مدارس، سازمان ها و بیمارستان ها نیز بسیار مورد توجه است. بازسازی داخلی ساختمان بیشتر جنبه زیبایی داشته و شامل مواردی می گردد که به بنای اصلی ساختمان ارتباط پیدا نمی کنند.

بازسازی نمای ساختمان

نمای ساختمان نیز چون خود بنای آن طول عمری داشته و در گذر زمان دچار تغییرات ظاهری و کالبدی فراوانی می گردد. عوامل بسکمک بر میزان طول عمر نمای ساختمان تاثیرگذارند از جمله این عوامل می توان به شرایط آب و هوایی منطقه قرارگیری ساختمان، کیفیت مصالح و متریال های بکار رفته در آن و نحوه اجرا و تخصص نیروی انسانی سازنده آن اشاره کرد. از این رو پس از گذشت چند سال بازسازی نمای ساختمان به دلایل امنیتی چون سقوط مصالح یا نبود استحکام کافی و یا به دلایلی چون ایجاد زیبایی و تنوع در ظاهر بیرونی ساختمان و حفظ زیبایی شهر و پیشروی با مدرنیته انجام می پذیرد. مراحل بازسازی نمای ساختمان را در سه مرحله به صورت زیر می توان انجام داد.

تخریب و بازسازی ساختمان

1- طراحی: طراحی نمای ساختمان بایستی به گونه ای زیبا، سازگار با اقلیم، مقرون به صرفه، و هماهنگ با بافت و منظره شهر صورت پذیرد. خلاقیت طراح و معمار نمای ساختمان از آنجایی نمایان می گردد که نمای طراحی شده بیشترین میزان نوآوری را همراه با پایین ترین میزان تخریب به همراه داشته باشد. در طراحی نمای ساختمان بایستی توجه داشت که نمای ساختمان تنها تعلق به مالکین و ساکنان ساختمان ندارد بلکه جزئی از منظره شهر و گاها به عنوان سمبلی برای آدرس دهی ساکنین محل محسوب می گردد.

2- انتخاب مصالح: مهمترین مرحله در بازسازی نمای ساختمان مرحله انتخاب مصالح است. این مرحله با توجه به این که میزان تغییراتی که می خواهید در نمای ساختمان ایجاد کنید چقدر است می تواند متفاوت باشد.

3- اجرا: در مرحله اجرا بازسازی نمای ساختمان تفاوتی اساسی با ساختمان تازه ساخته شده دارد و آن تفاوت این است که در بازسازی نما برخی اجزا بایستی دست نخورده باقی بمانند و آسیبی به آنها وارد نگردد همچنین احتیاط لازم در وارد آمدن خسارت به سازه ساختمان نیز صورت پذیرد.

هزینه بازسازی ساختمان

برآورد هزینه بازسازی ساختمان

برآورد هزینه و قیمت بازسازی ساختمان یکی از مهم ترین دغدغه های مالکان ساختمان ها محسوب می گردد. برای برآورد تقریبی هزینه بازسازی ساختمان بایستی:

1- لیستی از مصالح و متریال های مورد نیاز و قیمت روز آنها در بازار تهیه گردد.

2- اجرت معمار یا استادکار و سایر کارگران به یکی از دو روش زیر برآورد گردد:

روش اول- روش روزمزد: در این روش که بیشتر در مورد ساختمان هایی با متراژ پایین به کار می رود دستمزد استادکار و سایر کارگران به صورت روزانه به حساب می آید که در هر شهری قیمت تعریف شده ای برای آن وجود دارد.

روش دوم- روش کنترات: روش کنترات که قیمت کلی پروژه یک جا محاسبه می گردد روشی سریع تر و مناسبتر برای ساختمان هایی با متراژ بالاست. از این رو کنترات سریع تر است که چون اجرت به صورت روزانه داده نمی گردد پیمانکار سعی در انجام و اتمام پروژه در زمان کوتاهتری را دارد.

قیمت بازسازی ساختمان

پس از برآورد این هزینه ها بایستی جمع مبلغ محاسبه شده را بیشتر از آنچه که حاصل شده است در نظر گرفت چرا که علاوه بر هزینه خرید و تهیه مصالح و متریال مورد نیاز و دستمزد گروه اجرایی، فرایند بازسازی ساختمان هزینه های دیگری نیز در دل دارد که باعث بالا رفتن هزینه برآورد شده از آنچه که فکرش را می کردید می گردد.

شرکت بازسازی ساختمان

پیمانکار بازسازی ساختمان

با سپردن فرایند بازسازی ساختمان خود به یک گروه بازسازی ساختمان مجرب می توانید با خیالی آسوده تر در این راستا قدم بردارید. گروه بازسازی ساختمان با مهندسین و مشاورین متخصص و خبره در زمینه بازسازی ساختمان برآورد هزینه ها با توجه به میزان بازسازی مدنظر شما را انجام داده و صفر تا صد بازسازی ساختمان را بر عهده می گیرند.

معمولاٌ این گروه ها در انواع مختلف بازسازی، ازجمله بازسازی ساختمان، بازسازی خانه قدیمی، بازسازی ویلا، بازسازی آپارتمان و بازسازی سایر اماکن غیرمسکونی چون مدارس و شرکت ها فعالیت می کنند. مراحل بازسازی ساختمان توسط یک گروه بازسازی می تواند شامل مواردی به شرح زیر باشد:

گروه بازسازی ساختمان

1- مشاوره: در این مرحله در زمینه بازسازی ساختمان پیش بینی های لازم توسط مشاورین و متخصصین گروه بازسازی اجرا شده، راهنمایی های لازم اجرا شده و به سوالات پیش آمده پاسخ داده می گردد، هزینه های احتمالی برآورد شده و تذکرات و توصیه های لازم به مالک ساختمان داده می گردد.

2- تخریب: پس از انجام توافق قسمت های مشخص شده از ساختمان توسط گروه بازسازی ساختمان تخریب می گردد.

3- ساخت: فعالیت های مربوط به بازسازی آغاز و ساخت طرح جدید بخش مشخص شده از ساختمان انجام می گردد.

4- پاکسازی: اثرات ناشی از بازسازی ساختمان و نخاله های ساختمانی موجود در ساختمان و اطراف آن جمع آوری و ساختمان و محیط آن توسط گروه بازسازی ساختمان پاک شده و تحویل مالک داده می گردد.



به "همه چیز درباره بازسازی بنا" امتیاز دهید

2 کاربر به "همه چیز درباره بازسازی بنا" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره بازسازی بنا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252