آیا برای بازسازی ملک احتیاج به مجوز داریم؟

خیلی ها تمایل دارند به جای تخریب و یا خروج از یک ملک فرسوده، آنرا بازسازی یا نوسازی کنند، در این امر بایست طبق قوانین عمل کنند، با وجود اینکه بازسازی و نوسازی ساختمان نیزا به مجوز ندارد اما مواردی هم هست که بایست از شهرداری برایشان مجوز دریافت نمود، که در ادامه به همه موارد اشاره خواهد شد.

آیا برای بازسازی ملک احتیاج به مجوز داریم؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، خانه های قدیمی هرچقدر هم که زیبا و راحت به نظر بیایند به گذشته تعلق دارند. این موضوع به این معناست که احتمالاً تأسیسات و بنای این خانه ها غیرقابل استفاده یا در بهترین حالت فرسوده است. در نتیجه راهکار حفظ چنین خانه هایی نوسازی و بازسازی آن ها است. بازسازی ساختمان بر طبق قانون، شرایط و مراحل معینی دارد و اگر شما قصد بازسازی خانه خود را دارید، باید قبل از هرچیز به سراغ قوانین مربوط به بازسازی ساختمان بروید.

بازسازی و نوسازی

قبل از هر چیز ضروری است بدانید که بازسازی و نوسازی با هم تفاوت دارند اما خیلی از افراد این دو اصطلاح را اشتباهاً به جای هم استفاده می نمایند. بازسازی ساختمان به معنای انجام تعمیرات و اقدامات مرمتی روی یک بنای قدیمی است که عمر بنا را افزایش می دهد، اما تمام کوشش بر این است که در طی این تعمیرات کمترین میزان تغییر در ظاهر ساختمان ایجاد گردد. بازسازی بنا در واقع همان فرآیندی است که بر روی بناهای تاریخی اجرا شده و مانع از بین رفتن این بناها می گردد.

در مقابل نوسازی ساختمان به معنای آن است که یک خانه یا ساختمان قدیمی را به طور کامل تعمیر کنید. در این تعمیرات احتمالاً ظاهر و باطن ساختمان تا حد زیادی تغییر خواهد نمود. در این فرآیند ممکن است تأسیسات، نمای بیرونی، نمای داخلی و نقشه داخلی خانه تغییر کند. به طور کلی هدف از نوسازی ساختمان تبدیل کردن یک بنای فرسوده به بنایی نو و زیباست، در حالی که هدف از بازسازی ساختمان افزایش پایداری آن است. در اصطلاح عرفی وقتی افراد از بازسازی خانه صحبت می نمایند در واقع منظورشان همان نوسازی خانه است.

درخواست مجوز تعمیرات

بر طبق قوانین بازسازی ساختمان، تمام عملیات موردنظر برای بازسازی یا نوسازی ساختمان به مجوز احتیاج ندارد بلکه تعدادی از اصلاحات و تعمیرات باید با تأیید شهرداری و اخذ مجوز صورت گیرد. به طور معین برای انجام اقدامات زیر احتیاجی به دریافت مجوز از شهرداری وجود ندارد:

  • کلیه اقدامات مربوط به تعمیر و تعویض کف سازی طبقات و زیرزمین
  • سیمان کاری و سفیدکاری
  • نقاشی
  • کلیه اقدامات مربوط به تعمیر و تعویض نمای ساختمان
  • تغییرات مربوط به محوطه و حیاط ساختمان (مثل ساخت باغچه)
  • احداث حوض یا استخر به شرط آن که منجر به از بین رفتن فضای پارکینگ نگردد
  • تعمیرات مربوط به شیروانی و بام (مثل قیرگونی و آسفالت، نصب موزاییک و…)
  • تعمیرات مربوط به سرویس های بهداشتی
  • تعویض در و پنجره ها
  • تعمیرات لوله کشی ساختمان
  • تعمیرات سیم کشی ساختمان
  • نصب کولر و شوفاژ
  • تخلیه و حفر چاه فاضلاب

همانطور که گفته شد بر اساس قوانین بازسازی ساختمان در موارد بالا احتیاجی به دریافت مجوز شهرداری وجود ندارد. اما مواردی که در ادامه ذکر می کنیم به طور قطع باید با مجوز شهرداری انجام گردد.

  • جابجایی دیوارهای پارکینگ زمانی که منجر به از بین رفتن بخشی از فضای پارکینگ گردد
  • جابجا کردن بخش هایی از ساختمان که بر طبق ضوابط شهرسازی ممنوع است
  • تخریب دیوارها و تیغه های داخلی که بار ساختمان بر آن ها سوار است و در صورت تخریب باعث کاهش پایداری ساختمان می گردد.
  • جابجایی راه پله ها

در صورتی که عملیاتی که نام بردیم بدون اخذ مجوز از شهرداری انجام گردد، ساختمان مورد نظر توسط کارشناس شهرداری آنالیز شده و در صورت معین شدن تخلف، مالک ملزم به پرداخت جریمه و در برخی موارد تخریب قسمت های تغییریافته ساختمان خواهد شد.

گواهی تعمیرات و مدارک لازم بر طبق قوانین بازسازی ساختمان

بر طبق قوانین مربوط به بازسازی ساختمان مدارک لازم برای دریافت مجوز عبارت اند از:

  1. اصل و کپی سند مالکیت ملک
  2. کپی شناسنامه یا کارت ملی مالک
  3. کپی بنچاق ملک
  4. جوابیه بیمه
  5. جوابیه آتش نشانی
  6. تکمیل فرم درخواست مجوز تعمیرات

در صورتی که بنا در بافت فرسوده قرار گرفته باشد دریافت مجوز سازمان میراث فرهنگی نیز ضروری است.

چطور بازسازی را آغاز کنید؟

برای انجام فرآیند بازسازی ساختمان باید تصمیم بگیرید که خودتان می خواهید کار را انجام بدهید یا ترجیح می دهید آن را به یک پیمان کار بسپارید. در صورتی که قصد برون سپاری کار را دارید، حتماً در قرارداد بازسازی دقت کامل را به خرج دهید. بهتر است در تنظیم این قرارداد با یک مشاور مورد اعتماد مشورت کنید. شرکت های مهندسی زیادی در زمینه نوسازی و بازسازی ساختمان فعالیت می نمایند که می توانید با مراجعه به آن ها شرایط و تعرفه ها را مقایسه نموده و تصمیم معقولی بگیرید.

در قرارداد هزینه بازسازی خانه یا نوسازی خانه هم باید مانند تمام قراردادهای دیگر با ذکر ریزترین جزئیات به صورت کتبی ثبت گردد. این جزئیات شامل معین سهم مالک و پیمانکار در تهیه تجهیزات و لوازم مورد استفاده، هزینه انجام پروژه، مدت زمان پروژه، اجرای نقشه توافق شده، دریافت مجوزهای مربوطه و… است. مهم ترین نکته در زمان بستن قرارداد بازسازی یا نوسازی خانه، ضمانت پروژه در خصوص تکمیل کار و جبران خسارت ها است.

هزینه بازسازی بر طبق قوانین بازسازی ساختمان

هزینه بازسازی ساختمان شامل بخش های زیادی از جمله دستمزد نیروهای خدماتی و پیمان کار، هزینه مصالح، هزینه دریافت مجوزها و… می گردد. در صورتی که شما بازسازی خانه خود را برون سپاری کنید از همان ابتدا برآوردی از هزینه های عملیات (با در نظر دریافت ضریب خطای آن) به شما ارائه می گردد. البته باید در نظر داشته باشید که در شرایط فعلی و افزایش روز به روز هزینه های مربوط به مصالح و غیره، این تخمین ها آنقدرها هم قابل اعتماد نیستند.

در صورتی که قصد دارید خودتان اقدامات مربوط به بازسازی خانه را انجام بدهید، باید در ابتدای کار لیستی از کارها و تجهیزات لازم بنویسید و با در نظر دریافت قیمت های حدودی برآوردی از هزینه هایتان داشته باشید. خوب است برای انجام این مرحله از یک مشاور مورد اعتماد یا فردی که در کار ساخت وساز است یاری بگیرید اما به حرف آن ها استناد نکنید و برای اطمینان بیشتر سری به بازار مصالح زده و در سایت های مربوطه جست وجو کنید.

پرداخت هزینه ها به دو صورت روزمزد و یا کنترات انجام می گردد. روش روزمزد مربوط به خانه هایی با متراژ کم است. چون پرداخت بر اساس متراژ به صرفه نیست. روش کنترات برای ساختمان هایی با متراژ بالا استفاده می گردد. از آن جا که در این روش پرداخت منوط به تکمیل کل یا بخش هایی از پروژه است، پیمانکار تمام کوششش را می نماید هرچه زودتر پروژه را تمام نموده و دستمزد خود را دریافت کند. این موضوع از یک طرف باعث افزایش سرعت کار شده و به نفع شماست و از طرف دیگر ممکن است منجر به کم کاری و سرسری انجام دادن کار گردد.



به "آیا برای بازسازی ملک احتیاج به مجوز داریم؟" امتیاز دهید

11 کاربر به "آیا برای بازسازی ملک احتیاج به مجوز داریم؟" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا برای بازسازی ملک احتیاج به مجوز داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252