بخش های تشکیل دهنده کابین آسانسور

در ادامه با کابین یا اتاقک اسانسور آشنا خواهیم شد، در مورد ایمنی آن خواهیم دانست و بخش های مختلف آن را بررسی خواهیم کرد.

بخش های تشکیل دهنده کابین آسانسور

به گزارش گروه ساختمانی آبان، کابین آسانسور قسمتی از آسانسور که بیشتر شبیه به یک اتاقک بوده که افراد و یا بار ، در داخل آن قرار گرفته و به طبقات دیگر منتقل می شوند. کابین (اتاقک) باید دارای روشنایی مناسبی باشد . ارتفاع درب اتاقک و در کل ارتفاع مفید آن باید حداقل 2 متر باشد. کابین حتما باید مجهز به سیستم ایمنی مناسب باشد.

سقف دیوار ها و بدنه می بایستی کاملا پوشیده باشد، به جز از ورودی ، محل های تهویه هوا، دریچه اضطراری کف، سقف و دیواره ها، قاب و کفشکهای کابین مقاومت لازم در برابر نیروهای وارد شده در هنگام کارکرد ترمز ایمنی کارکرد عادی، و برخورد احتمالی روی ضربه گیرها را داشته باشند و نباید از مصالحی ساخته شده باشند که سریع آتش بگیرند یا در اثر گرما گازهای خفه کننده ایجاد کنند .

بخش های تشکیل دهنده کابین :

1-چهارچوب (یوک)

2- دیواره ها (دیوارهای جانبی سقف، کف)

3-محل استقرار مسافر یا بار (سکو)

همه وزن کابین و مسافران به واسطه سیم بکسل وارد می شود. کابین با توجه به ظرفیت آن در ابعاد مختلف ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزاء تشکیل دهنده کابین کف، سقف و دیواره ها باید به گونه ای باشند که در برابر نیروهایی که هنگام کارکرد آسانسور به کابین وارد میشود مقاوم باشند.علاوه بر اهمیت مقاومت یوک به سیم بکسل ، تنظیم بودن آن جهت جلوگیری از انحراف قابل توجه می باشد. بدنه کابین می تواند توسط ضربه گیر هایی به اسکلت اصلی وصل شود.

درب کابین :

  1. تجهیز کابین به سیستم ایمنی الزامی است.
  2. از روشنایی خوب و مناسبی برخوردار باشد.
  3. دیوارها، سقف و بدنه و کفشک باید مقاوم و ضد حریق باشد.
  4. درب دریچه اضطراری و محل تهویه هوا ورودی کابین، باید کاملا پوشیده باشد.
  5. با درب نیمه اتومات تلسکوپی
  6. کابین با درب تمام اتومات تلسکوپی
  7. با درب نیمه اتومات سانترال
  8. این نوع از درب با درب تمام اتومات سانترال
  9. کمترین ارتفاع و درب مفید آن باید 2متر باشد.

نصب کابین :

کابین یکی از اصلی ترین و پراهمیت ترین و مهم ترین قسمت ها در نصب آسانسور می باشد. کابین یکی از قطعات آسانسور بوده و به نوعی مهمترین قسمتی آسانسور می باشد که مسافران با آن در ارتباط مستقیم می باشند . به همین علت دو نکته در طراحی و ساخت کابین از اهمیت بالایی برخوردار است :

1. ایمنی مسافران

2. طراحی زیبای ظاهری

تاثیر نوع طراحی کابین در امنیت آسانسور:

علاوه بر زیبایی طراحی داخلی کابین، باید نوع طراحی و ساخت کابین هم توجه کنیم، که ایمنی لازم را برای مسافران آسانسور تامین کنیم. در اصل در ساخت کابین آسانسور باید کف کابین، سقف کابین، دیواره کابین، قاب و کفشک های کابین از موادی استفاده شود که دارای مقاومت بالایی در برابر نیروهای وارد شده در حین کارکرد آسانسور به کابین باشند و به گونه ای ساخته می شوند که در برابر لرزش مقاوت کنند گاهی اوقات مشاهده می شود که کابین های غیر استاندارد در توقف های آسانسور و حتی در حرکت بین طبقات دارای لرزش و عدم تعادل همراه با صدا می باشند.

تاثیر نوع موتور آسانسور بر تراز بودن کابین با سطح طبقات:

آسانسورهایی که با موتور دوسرعته عمل می کنند در هنگام ایستادن دچار لرزش شده که همین عامل باعث می شود که در صورت وزن زیاد کابین در پایین تر از سطح توقف کابین بایستد و در هنگام خالی بودن آن، بالاتر از سطح توقف کابین بایستد.اما می توان برای رفع این مشکل ترمزهای قوی و حساس در آسانسور نصب کنیم.

تنظیم بودن سیستم حرکتی و تابلو فرمان:

توقف آسانسور به وسیله سنسورهای تعبیه شده داخل و آهنرباهای روی ریل آسانسور صورت می گیرد؛ به گونه ای که با عبور آسانسور از مقابل آهنربای طبقة مورد نظر، هشدار برای ایستادن آسانسور به تابلو فرمان فرستاده می شود. در این مکانیزم، هرگونه مشکلی در رسیدن پیغام به تابلو فرمان و اجرای فرمان توسط دستگاه های مکانیکی سبب می شود که هم سطح طبقات قرار نگیرد.

این اشکالات را می توان با تنظیم کردن تابلو فرمان و یا جا به جا کردن آهنربایی که برای ارسال فرمان توقف بر روی ریل قرار گرفته جبران کرد.برای تنظیم کردن آهنربا باید یک نفر داخل کابین و نفر دیگر در چاه آسانسور باشد تا بتوانند با جابه جایی آهنربا را با سطح طبقات همسان کنند .



به "بخش های تشکیل دهنده کابین آسانسور" امتیاز دهید

2 کاربر به "بخش های تشکیل دهنده کابین آسانسور" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش های تشکیل دهنده کابین آسانسور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252