تعویض کلید و پریز و انواع آنها

از مواردی که احتمالا در هنگام بازسازی یا تغییر در دکوراسیون لازم به بازبینی و تعویض است کلید و پریز برق میباشد در ادامه بیشتر با این مقوله آشنا خواهیم شد.

تعویض کلید و پریز و انواع آنها

به گزارش گروه ساختمانی آبان، در گذشته کلید ها و پریز تنوع کمتری داشتند، اما امروزه شاهد تنوع بسیار خوبی در طراحی کلید ها و پریز ها هستیم که به راحتی می توانیم نوع مناسب را با طراحی دکوراسیون و طرح بازسازی مورد نظرمان انتخاب کنیم.

جنس بدنه آن ها از باکالیت است که به صورت یک عایق الکتریکی عمل میکند. ابعاد هم معمولا 8 در 8 سانتیمتر مربع است. وزن آن 55 تا 75 گرم است. حداکثر جریان الکتریکی قابل تحمل 25 آمپر است.عمر مفید آن با توجه به اندازه استفاده 5 تا 10 سال است.

تاریخچه کلید و پریز برق

اختراع کلید و پریز برق به سال 1884، وقتی که جان هنری هولمز فرآیندی برای قطع سریع ابداع کرد می رسد. این فرآیند حتی امروز هم در بعضی انواع کلید پریز برق جدید استفاده می شود. در سال 1917 ویلیام جی. نیوتون مکانیسم قطع سریع را توسعه داد و اولین کلید و پریز برق سوئیچ دار را ابداع کرد.

اجزای کلید و پریز برق

درون کلید و پریز برق

ساختار درونی کلید و پریز برق شامل سیم پیچی، اتصالات درونی و تعداد پل (تک پل و دوپل) است. امروزه برای افزایش ایمنی ساختمان از جنس نسوز برای ساخت تجهیزات روشنایی استفاده می شود و کلید و پریز برق هم نسوز و غیرقابل اشتعال هستند. همچنین ساختار درونی کلید و پریز برق جدید را طوری می سازند که امکان جرقه و احتراق را تا حد زیادی کم کند.

قاب

قاب کلید و پریز برق قسمت بیرونی آن است که روی دیوار نصب می شوند. کلید و پریز برق قدیمی به قاب پیچ و مهره می شدند اما مدل های جدید کلید و پریز برق به قاب وصل نمی شوند و روی دیوار قرار می گیرند. مدل کلید و پریز برق جدید فنری است و راحت در عمق دیوار نصب می شوند.

طبقه بندی پریزها:

بر اساس روش نصب که شامل نصب رو کار و داخل کار میباشد.

براساس وجود اتصال به زمین، درجه حفاظت در برابر رطوبت و نفوذ آب، تعداد فازها.

در گذشته پریز ها فقط دارای یک ورودی برای دوشاخه ها بودند، اما پریز های نو با انواع ورودی ها دسترسی شما را به مرکز اطلاعات و تلفن و اینترنت و انواع ورودی های داده ها آسان می نماید.

استاندارد های نصب کلید و پریز:

به طور استاندارد فاصله کلیدها از کف ساختمان بین 110 تا 120 سانتیمتر است. در واقع کلید و پریزها در یک راستا و با ارتفاع یکسان در ساختمان نصب می شوند. موقع سیمکشی برق هنوز رادیاتورها وصل نشده اند ولی قطعا در جهت لوله کشی شوفاژ می توان محل نصب رادیاتورها را نشان داد. علاوه بر ارتفاع و فاصله، تعداد کلید و پریزها در ساختمان هم تابع استانداردهایی می باشد. به طور معمول برای هر اتاق خواب 2 عدد پریز برق نصب می گردد.

در نصب پریزهای اتاق خواب یک موضوع مهم که باید توجه داشت به آن اینکه پریزها نباید در محل احتمالی قرارگیری تختخواب، نصب شوند. ارتفاع مناسب پریزهای برق پذیرایی بین 30 تا 40 سانتیمتر از زمین است. معمولا اتاق خواب و هال و پذیرایی از نظر ارتفاع کلید و پریز یکسان کار می شوند. رعایت فاصله استاندارد از لوله کشی گاز هم از مهم ترین موارد است.

انواع کلید پریز:

1. کلید پریز لمسی:

کلید لمسی یا تاچ از جمله مدرن ترین نوع کلید است که استفاده از آن در مکان های هوشمند استفاده می گردد. این کلید با حرارت دست فعال می گردد.

2. کلید و پریز تایمری:

این نوع قطعات در مکان هایی مانند حیاط و راه پله که لامپ مدام نباید روشن باشد قابل نصب می باشد. کلید و پریزهای تایمری قابلیت تنظیم دارند و می توان زمان خاموش و یا روشن کردن آنها را کنترل کرد.

3. کلید و پریز با سنسور حرکتی:

کلیدهای سنسوردار به اندازه قابل توجهی منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی برق می شوند چرا که تنها در صورت حضور افراد می گردد و پس از مدتی خاموش می شوند. از این نوع تجهیزات بیشتر در راهروها استفاده می گردد.

4. کلیدهای تک پل و دوپل:

کلیدهای تک پل تنها برای روشن و خاموش کردن یک مدار مورد استفاده قرار می گیرند اما با استفاده از کلیدهای دوپل می توان دو مدار را قطع و وصل کرد.

5. پریز برق ارت دار:

این پریزها مجهز به یک سیم ارت دار می باشند که برای تخلیه بار الکتریکی به زمین متصل شده اند. این سیم با انتقال الکتریسیته ساکنی که در مدار تخلیه شده باعث جلوگیری از برق گرفتگی افراد می گردد.

6. کلید دیمر:

دیمر ها وسایلی هستند که برای کاهش شدت روشنایی لامپ ها مورد استفاده قرار می ­گیرند. با تغییر شکل موج اعمالی به لامپ مورد نظر، می­ توان شدت روشنایی خروجی آن را کاهش داد. اگرچه دستگاه های ولتاژ متغیر برای اهداف مختلفی استفاده می ­شوند.

برای نشان دادن کنترل خروجی انواع مختلف لامپ­ ها از لامپ رشته ­ای، هالوژن ­ها و LED ها گرفته تا اخیراً لامپ­ های فشرده فلوئوروسنت (CFL ها) استفاده می­ گردد.

7. پریز برق یو پی اس:

کلید دیمر در مکان هایی که اندازه نور باید یکسان باشد مورد استفاده قرار می گیرد. این کلیدها شدت نور را و کم یا زیاد می نمایند. از این نوع کلیدها در مکان هایی مانند سالن تئاتر استفاده می گردد.

این نوع پریز دستگاهی که به آن متصل می گردد را به منبع ذخیره برق ارتباط می دهد و هنگامی که برق قطع می گردد، این دستگاه همچنان روشن می ماند.

موارد کاربرد کلید و پریز:

  • کلید یک پل، یک راه، و یک خانه: این نوع کلید برای قطع و وصل سیم فاز در چراغ های روشنایی به کار میرود.
  • کلید یک پل، یک راه، و دو خانه: این نوع کلید برای قطع و وصل دو مدار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کلید دو پل: این نوع کلید که در حقیقت دو کلید داخل یک جعبه است برای قطع و وصل همزمان دو فاز و یا یک فاز و یک نول مورد استفاده قرار میگیرد.
  • کلید سه پل: این نوع کلید برای قطع و وصل سه انشعاب از یک نقطه استفاده می گردد.
  • کلید دو راه یا تبدیل: این نوع کلید که در واقع مدار را تبدیل یا تعویض میکند برای قطع و وصل چراغ از دو نقطه مختلف قابل استفاده می باشد.
  • کلید صلیبی: نام دیگر آن کراکس است. برای کنترل مدار چراغها از سه نقطه و یا بیشتر استفاده می گردد و به صورت ضربدری است.
  • کلید جیوه ای: این نوع کلید در مدارهای فرعی با بار کم مانند اتاقهای عمل، روی دیگهای بخار و غیره به کار میرود.


به "تعویض کلید و پریز و انواع آنها" امتیاز دهید

1 کاربر به "تعویض کلید و پریز و انواع آنها" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعویض کلید و پریز و انواع آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252