توری سنگی (گابیون) چیست، کاربرد، مزایا و انواع ان کدام است؟

در مهندسی سازه، دارای توصیف و کاربرد متفاوتی هستند. توری گابیون که گاهی به آن توری سنگی گفته می گردد، سبد های سیمی پر از مصالح سنگی است که در زمینه های مختلف عمرانی کاربرد دارد. این سبد ها با به هم پیوستن و در کنار هم قرار گرفتن، سازه هایی با ابعاد بزرگ تشکیل می دهند.

توری سنگی (گابیون) چیست، کاربرد، مزایا و انواع ان کدام است؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، گابیون یا توری سنگی، به توری فلزی که درون آن را از قلوه سنگ و قطعات مختلف به صورت خشکه چینی پر می نمایند. در قدیم هم تورسنگ را به شکل سبد استوانه ای شکل بدون ته می ساختند که از خاک پر نموده و برای جان پناه به کار می بردند و به این کار سَلّه اندازی هم می گفتند. تورسنگ ها در مهندسی عمران، راه سازی و امور نظامی کاربرد دارد.

با توجه به کاربرد توری های، بایستی آن را از جنبه های مختلفی از قبیل خصوصیات رفتاری، شکل پذیری، استحکام، طراحی و محاسبه سازه ها مورد آنالیز و ارزیابی قرار داد. از لحاظ مالی بسیار ارزانتر از سازه های مشابه است.

مزایای گابیون:

  1. از لحاظ مالی ارزان
  2. کاربری فراوان در جهان
  3. قابل استفاده در بسیاری از زمینه ها
  4. داشتن نقش سازه ای و غیر سازه ای

توری گابیون فلزی و روکش دار ساخته شده از مفتول آبکاری گالواهمه گرم است که نوعی سبد سیمی با مقاومت بسیار بالا در مقابل فشارهای مستمر توده های خاک، سنگ و فشار حاصل از جریان و موج های آب می باشد. گابیون در واقع قفسی ساخته شده از توری مقاوم با بافت شش ضلعی است که به راحتی می توان درون آن را از سنگ و قلوه سنگ های طبیعی پر کرد و به صورت خشکه چینی سنگ ها را بر روی هم مهار نمود و تور سنگی مقاوم را تشکیل داد.

امروزه از گابیون و سبدهای سنگی در طرح های مختلف معماری و محوطه سازی هم استفاده می گردد و از این جهت هم کاربرد دیگری یافته اند.

انواع گابیون:

مفتول استفاده شده برای ساختن توری گابیون باید دارای خواص خاصی باشد، برای هدف و کاربردی که فراوری می گردد مناسب نباشد. گابیون ها می توانند به صورت ها و اشکال متفاوتی که می تواند بر اساس هزینه و عملکرد آنها انتخاب گردد. انواع مختلف گاببون عبارتند از:

1- سبد گابیون:

توری گابیون را به شکل جعبه های مکعبی و در میزان های متفاوت فراوری می نمایند و داخل آن را با مصالحی مانند سنگ و سنگریزه پر می نمایند. در گذشته توری گابیون به شکل جعبه هایی ساخته و فروخته می شد اما در حال حاضر سبدهای گابیون در محل مورد نظر به صورت جعبه هایی معکب شکل و در میزان های مختلف ساخته می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند.

2- تشک های گاببون:

تشک های گابیون دارای ارتفاع کوتاه تری نسبت به سبدهای گابیون است و ظاهر پهن تری دارد. تشک های گابیون برای جلوگیری از فرسایش و کاهش سرعت موج ناشی جریان آب در کانال های آب مورد استفاده قرار می گیرد. این تشک های گابیونی به صورت پله ای چیده می شوند.

3- کیسه گابیون:

این نوع گابیون ها به راحتی و سرعت ساخته می گردد و ساختار متخلل و انعطاف پذیری دارد که در امور هیدرولیک و درشرایط اضطراری استفاده می گردد.

4- توری گابیون:

توری گابیون ممکن است به صورت سبد ساخته نگردد. برای نگه داری سنگ ها و جلوگیری از سقوط آن ها از سطوح شیب دار کنار جاده ها و بزرگراه ها و خطوط راه آهن توری گابیون را محکم به سطوح میبندند.

5- گابیونی تزئینی:

در دکوراسیون داخلی و خارجی، طراحی باغ و محوطه سازی استفاده می گردد. عناصر گابیونی محیط مناسبی برای رشد ریشه گیاهان فراهم می نمایند و با رشد گیاهان در آن ها پایداری و زیبایی آن ها دو چندان می گردد.

انواع توری های مفتولی:

توری ها کاربردهای مختلفی دارند. از آن ها در صنایع مختلف استفاده می گردد. یکی از کاربردهای توری ها استفاده از آن ها در صنایع ساختمان سازی است. توری هایی که به صورت فلزی ساخته می شوند برای ایجاد حصار و فنس در اطراف یک محیط معین و محصور کردن آن کاربرد دارند. توری های فلزی شامل موارد زیر می شوند

  1. فنس
  2. سیم نجاری
  3. سیم خاردار
  4. سیم گالواهمه
  5. مش
  6. توری پرسی
  7. توری مرغی
  8. توری حصاری
  9. توری سرندی رولی

کاربرد گابیون:

کاربرد اصلی در زیر شاخه های مهندسی عمران می باشد. چرا که قبل از هر چیزی، از آن ها برای انجام امور عمرانی استفاده می گردد. اما درمعماری و محوطه سازی و تزئینات معماری هم کاربردهای خاص خودش را دارد.

بعضی از کاربردهای دیگر آن عبارتند از:

  1. استفاده در مهندسی سازه: سد سازی، پوشش کف آبراهه ها، موج شکن، مقاوم سازی بناهای سست، مهار دیوارهای سنگی، به اسم فنس و حفاظ و…
  2. راه سازی: جاده سازی، مهار سنگ های متمرکز بر راهها
  3. ایجاد دیوارهای محافظ و یا دیوار حائل
  4. محوطه سازی
  5. نماسازی
  6. مبلمان شهری
  7. موج شکن
  8. مهار سنگ ها
  9. مقاوم سازی بناهای سست
  10. پوشش برای لوله ها برای جلوگیری از پوسیدگی


به "توری سنگی (گابیون) چیست، کاربرد، مزایا و انواع ان کدام است؟" امتیاز دهید

3 کاربر به "توری سنگی (گابیون) چیست، کاربرد، مزایا و انواع ان کدام است؟" امتیاز داده اند | 4.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توری سنگی (گابیون) چیست، کاربرد، مزایا و انواع ان کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252