آیا سقف و دیوار کاذب در مقابل زلزله مقاوم است؟

یکی از معضلات در پیش روی صنعت ساختمان مقاوم سازی بنا ها در مقابل بلایای طبیعی همچون زلزله است که این مورد با استانداردها و تکنیک هایی که توسط مجریان بازسازی و یا ساخت سازه اجرا میشود، اما سوال اینجاست که سقف های کاذب یا دیوارهایی همچون کناف در مقابل زلزله هم مقاوم هستند؟

آیا سقف و دیوار کاذب در مقابل زلزله مقاوم است؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، یکی از مسائلی که می تواند در هنگام وقوع زلزله بسیار خطر آفرین باشد، عدم رعایت اصول اجرایی صحیح مربوط به اتصال دیوارها به سازه و همچنین عدم ایجاد اتصال مناسب در قطعات نما، سقفهای کاذب و سقفهای تزئینی معلق می باشد. همان گونه که قبلاً اشاره شد، دیوارهای سنگین تحت اثر شتاب زلزله ممکن است دچار ناپایداری خارج از صفحه شوند. این پدیده به خصوص در محلهایی که اتصال مناسب میان دیوار و سازه صورت نگرفته باشد، تشدید می گردد. در دیوارهای کناف به دلیل سبکی وزن از یک سو و ایجاد اتصالات مناسب میان دیوار و سازه از سوی دیگر، این پدیده رخ نمی دهد و خطر فروریزی دیوارها بر ساکنین و ایجاد آور برطرف می گردد.

یکی دیگر از خطرات جدی در هنگام وقوع زلزله، جدا شدن و فروریزی قطعات نما است. در ایران معمولاً از قطعات سنگ و آجر در نماها استفاده می گردد که به صورت دوغابی بر بدنه ی دیوارهای خارجی اجرا می شوند. عدم وجود اتصال مناسب میان این قطعات و بدنه ی دیوارهای خارجی موجب می گردد که در هنگام وقوع زلزله، جابجایی و لرزشها تحمل نگشته و نما فرو بریزد. حتی در صورت استفاده از اندودهای کم ضخامت درنما (مانند نماهای سیمانی)، ممکن است کل بدنه ی دیوار خارجی ساختمان دچار گسیختگی انفجاری یا ناپایداری خارج از صفحه گردد، که در این صورت نیز خطر فروریزی نما وجود خواهد داشت. یکی از راههای حل مسائل فوق الذکر، استفاده از سیستم ساخت و ساز خشک دیوارهای خارجی ساختمان می باشد. این ساختار متشکل از قابهای فولادی سبک (متصل به سازه اصلی) و صفحات مسلح سیمانی موسوم به Aqua panel می باشد. یکی دیگر از مزایای این ساختار، استفاده از عایق پشم معدنی می باشد که به طور همزمان موجب بهسازی حرارتی و صوتی ساختمان می گردد. در خاتمه ضروری است به معضل ساخت سقفهای کاذب و سقف های تزئینی معلق با استفاده از رابیتس و گچکاری سنتی اشاره نماییم. این ساختار از یک سو سنگین بوده و از سوی دیگر معمولاً در اجرای اتصالات و مهارهای شبکه ی نگهدارنده ی معلق توجه کافی صورت نمی گیرد.

در نتیجه در هنگام وقوع زلزله، شبکه ی نگهدارنده در محل اتصالات از بدنه اصلی ساختمان جدا شده و کل ساختار فرو می ریزد یا تکان های ناشی از زلزله موجب می گردد که سقف کاذب به دیوارهای مجاور خود ضربه وارد نماید و آنها را تخریب کند. با استفاده از سیستمهای سقف کاذب کناف، خطرات فوق الذکر برطرف می گردد. سقف های کاذب کناف سبک بوده و دارای اتصالات و مهارهای استاندارد و مستحکم می باشند. آزمایشات نشان می دهد که سقف های کاذب کناف به خوبی در برابر شتاب هایی به بزرگی g5/0 از خود مقاومت و پایداری نشان می دهند.



به "آیا سقف و دیوار کاذب در مقابل زلزله مقاوم است؟" امتیاز دهید

4 کاربر به "آیا سقف و دیوار کاذب در مقابل زلزله مقاوم است؟" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سقف و دیوار کاذب در مقابل زلزله مقاوم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252