سنگ پرلیت در ساختمان چه کاربردی دارد؟

سنگ پرلیت از جمله مصالحی میباشد که برای سبک سازی سازه جایگزین مناسبی برای انواع دیگر سنگ های ساختمانی میباشد.

سنگ پرلیت در ساختمان چه کاربردی دارد؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، پرلیت نوعی سنگ آتش فشانی می باشد که با ترکیب اسیدی تا حد واسط است که در محیط آب و یا مرطوب تشکیل می گردد. پرلیت دارای بافت شیشه ای است و به سبب همراه داشتن آب، اشکال کروی در آن ایجاد شده است.

پرلیت یکی از موادی است که سالهای قبل در کشور های صنعتی مورد آنالیز قرار گرفته و در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی بکار گرفته شده است. روی آوردن به استفاده از پرلیت در صنعت ساختمان دارای اهمیت و ویژگیهای منحصر به فرد است.

کاربرد پرلیت:

  1. سبک سازی
  2. عایق حرارتی و عایق صوتی
  3. مصارف دیگر (صنعت کشاورزی)

پرلیت یک عایق فوق العاده بوده و به علت داشتن وزن سبک و متخلخل بودن آن در برابر آتش سوزی، پوسیدگی و موریانه زدگی مقاوم می باشد، از آن به توضیح زیر استفاده می گردد.

  1. عایق سبک و پرکننده - سیمان پرتلند و خمیر یا پلاستر سنگ گچ
  2. عایق زیر طبقات - عایق کردن سقف ها
  3. آستر شومینه - ضد حریق نمودن
  4. بلوک ها - عایق نمودن لوله ها

مزایای عایق نمودن سقف به وسیله پرلیت:

  1. عایق ضد حریق
  2. بالا رفتن درجه مقاومت در برابر حریق
  3. سبک و دوام طولانی
  4. کاهش انتقال صد
  5. عایقی فوق العاده
  6. داشتن شیب برای دفع باران یا برف
  7. وزن سبک
  8. عایق حرارتی
  9. مقاومت در برابر آتش
  10. کاهنده میزان آلودگی صوتی

بعلاوه از پرلیت در رنگ سازی، پلاستیک، لاستیک و عایق بندی فضای خالی دیوارهای دو جداره بکار می رود. صفحات پرلیتی را به یاری پرلیت و یک ماده چسباننده نظیر گچ می توان تهیه نمود. این صفحات وزن کم دارند و به اسم عایقهای خوب حرارتی و صوتی بکار می فرایند. صفحات جذب صدا، از مخلوط پرلیت و آزبست پرس شده تهیه می گردند.

کاربرد های متفاوت پرلیت و مصالح:

1- پرلیت و بتن:

بتن های پرلیتی 20 برابر بتن های معمولی عایق حرارت و صوت هستند. با استفاده از این بتن، احتیاج به استفاده از عایق های اضافی رفع شده، از ضخامت دیوار و سقف کاسته می گردد و این امر موجب کم شدن حجم فونداسیون و در نتیجه کاهش وزن نهایی سازه می گردد.

با کاربرد این بتن می توان تعداد طبقات ساختمان را بدون تهدید خطر سنگینی سازه به میزان قابل ملاحظه ای افزایش داد.

2-قطعات پیش ساخته سبک پرلیت:

آجرهای پرلیتی، پلاستر پرلیت محصولاتی است که به اسم قطعات پیش ساخته پرلیتی در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعات پیش ساخته در ساخت پارتیشن و ایجاد دیوارهای غیر حمال و احداث سقف سازه کاربرد دارد. افزایش عایق کاری ساختمان و کاهش مصرف هزینه های انرژی، آجر نسوز، ورقهای نسوزاز مزایای استفاده از آن است بطوریکه در سالهای اخیر این قطعات پیش ساخته جایگزین یونولیت و پلی اورتان شده است.

3-پرلیت و سیمان:

پرلیت را می توان به نسبتهای مختلف با سیمان مخلوط کرد و از آن قطعه های سبک وزن تهیه کرد. ملات پرلیت از ملات سیمان سبکتر، راهنمایی گرمایی آن کم و جذب صدای آن بیشتر است. صفحات پرلیتی را به یاری پرلیت و یک ماده چسباننده نظیر گچ می توان تهیه نمود. این صفحات وزن کم دارند و به اسم عایقهای خوب حرارتی و صوتی بکار می فرایند. صفحات جذب صدا، از مخلوط پرلیت و آزبست پرس شده تهیه می گردند.

معمولاً بسته به نوع و درجه حرارت عایقی از پرلیت منبسط با دانه بندی های 0,5 تا 1 و 1 تا 4 میلیمتر استفاده می گردد. در قسمت هایی از ساختمان که در معرض رطوبت قراردارند و هم سطوح خارجی به ویژه نماسازی از اندود پرلیت-سیمان بصورت اسپری استفاده می گردد. این نوع اندود در هر شکل و میزان زیرکاری برای گرفتن روزنه ها بکار می رود و احتیاج به اتصالات یا کلاف بندی را رفع می نماید. اندود پرلیت-سیمان، حریق را به مدت چهار ساعت به تاخیر می اندازد.

وزن اسکلت ساختمان و فنداسیون آن را کاهش می دهد و به علت سبک بودن دستگاه اسپری، می توان در زمان کمتر مساحت بیشتری را اندود کرد.

4-پرلیت و گچ:

در سفیدکاری دیوارهای منزل، کارگاه ها و آکادمی هایی که احتیاج به درجه بالایی از عایق صوتی و عایق حرارتی دارند از اندود گچ و پرلیت استفاده می گردد. وزن این محصول 60% از اندود معمولی کمتر است و براساس کاربرد در هر 100 مترمربع بار مرده ساختمان را 1 تا 2 تن را کاهش داده و از هر نوع ترک خوردگی جلوگیری می نماید.

مزایای بلوک های سبک پرلیت:

  1. بلوک های پرلیتی دارای وزن بسیار سبکی هستند و می توان گفت که در حدود 30 درصد از بلو ک های سفالی و 60 درصد از بلو ک های سیمانی وزن کمتری دارند.
  2. به خاطر ساختار سلولی خاصی که بلوک های پرلیتی دارند، قابلیت بالایی در جذب صدا داشته و به همین علت بلوک های پرلیتی در ساخت هتل ها، مکان های امنیتی و مدارس بسیار کاربرد دارند.
  3. عایق حرارت و ضد حریق بودن بلوک های پرلیت از دیگر مزایای مهم این محصول است، چرا که برابر دیوارهای معمولی در برابر آتش دوام می آورند و استفاده از این بلوک های ضد حریق در سقف و کف ساختمان گزینه مناسبی خواهد بود.
  4. از آنجایی که بلو ک های سبک پرلیتی قابلیت میخ زدن دارند و با همه نوع ملاتی قابل استفاده هستند، در صنعت ساختمان بسیار پرکاربرد هستند.
  5. بلوک های پرلیتی دارای ریزش کمتری در مقایسه با بلو کهای سیمانی و سفالی هستند و مقاومت فشاری آنها بین تا کیلو گرم بر سانتی متر مربع می باشد


به "سنگ پرلیت در ساختمان چه کاربردی دارد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "سنگ پرلیت در ساختمان چه کاربردی دارد؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ پرلیت در ساختمان چه کاربردی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252