سنگ پلاک چیست؟ انواع، مزایا و ویژگی های سنگ پلاک

یکی از از انواع پرطرفدار سنگ‌های ساختمانی که به وفور در این صنعت استفاده می‌شود، سنگ پلاک نام دارد. پلاک یک اصطلاح برای انواع مختلف سنگ است که مشخصاتی مانند سطح صیقلی، زیبایی ظاهری و مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی را دارند. این سنگ به طور عمده در ساختمان سازی کاربرد دارد و برای نمای بیرونی و جزئیات تزیینی داخلی بنا به کار گرفته می‌شود. سنگ پلاک عملاایک سنگ تزیینی است که مناسب کاربردهای سنگین نیست!

سنگ پلاک چیست؟ انواع، مزایا و ویژگی های سنگ پلاک

به گزارش گروه ساختمانی آبان، سنگ پلاک چیست؟

استفاده از سنگ پلاک در گذشته بسیار رایج بوده است. اما گسترش استفاده از آن به 50 سال پیش باز می‌گردد که در آن موقع اولین کارخانه ماشینی فراوری سنگ پلاک توسط آستان قدس رضوی در مشهد در سال 1317 ساخته شد. مرحله اول فراوری این نوع سنگ به استخراج از کوه (معدن سنگ) مربوط می‌گردد. سنگ‌های طبیعی در کارخانه جلا داده می‌شوند و سپس تحت شرایط ویژه‌ای قرار می‌گیرند تا به خصوصیات مورد نظر سنگ پلاک برسند. بعد از آن، سنگ‌ها در ابعاد و ضخامت‌های مختلف برای کاربردهای گوناگون بریده و آماده فروش می‌شوند.

فواید سنگ پلاک

سنگ پلاک به عنوان یک ماده سبز، صدها سال پیش نیز در امور ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گرفت. این سنگ امروزه برای ساختن خانه‌ای پایدار با استفاده از محصولات سبز دارای فواید بسیاری به توضیح زیر است:

1- مناسب نمای خارجی

اگر در حال ساخت‌وساز هستید، می‌توانید سنگ پلاک را برای استفاده در نما انتخاب کنید. چه سبک نما سنتی باشد و چه معاصر، یک نوع از سنگ پلاک وجود دارد که به خوبی متناسب با احتیاج شما خواهد بود. چه از نظر قیمت و چه نیروی کار، این سنگ مناسب نمای ساختمان است.

2- کیفیت و دوام بالا

سنگ پلاک با دوام و نسوز است. در حالی که بعضی از ساختمان‌ها به ویرانه تبدیل می‌شوند، نمای سنگی برای قرن‌ها پابرجا خواهد ماند. می‌توان به راحتی نمای سنگی را بازسازی کرد و آن را با متریال دیگر تعویض کرد. علاوه بر این، سنگ طبیعی به کمترین نگهداری احتیاج دارد.

3- جرم حرارتی و عایق بودن

سنگ طبیعی سازگار با محیط زیست است زیرا جرم حرارتی و عایق طبیعی را فراهم می‌کند که به هزینه‌های انرژی یاری شایانی می‌کند. یک توده حرارتی عظیم در بخش عایق بندی شده در یک خانه می‌تواند نوسانات دمای روزانه را کنترل کند. وقتی دمای محیط بالاتر از جرم باشد، جرم حرارتی انرژی گرمایی را جذب می‌کند و هنگامی که محیط داخل سرد است انرژی گرمایی را پَس می‌دهد.

4- بالا بردن ارزش ملک

این که آیا شما به دنبال فروش مجدد خانه خود هستید یا می‌خواهید هر قسمت از منزل را نوسازی کنید، باید بدانید که بکارگیری سنگ در هر بخش از خانه یا ساختمان به ارزش ملک می افزاید. بسیاری از سازندگان فکر می‌کنند که سنگ طبیعی از هر ماده دیگری گران است اما اغلب افراد ویژگی‌ها و ارزش‌های سنگ پلاک را فراموش می‌کنند!

ویژگی‌های سنگ پلاک

استاندارد و مشخصات سنگ پلاک به توضیح زیر هستند:

1- زیبایی

نمای ساختمان تاثیر ویژه‌ای در جلب نظر مردم و فروش ملک دارد. بنابراین، انتخاب یک سنگ زیبا برای این مهم بسیاری لازم است. سنگ پلاک تنوع زیادی دارد و در الگوها و رنگ‌های مختلف قابل سفارش است. اما بیشتر طرح‌ها از ظاهر زیبا و گیرایی برخوردار هستند که می‌توانند دست هر سازنده‌ای را برای انتخاب مدل مورد نظر باز نگه دارند.

2- مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی

نمای خارجی ساختمان در معرض شرایط آب و هوایی مختلف و نور مستقیم خورشید قرار گرفته است. سنگ پلاک که به طور عمده در نمای ساختمان به کار گرفته می‌گردد، دارای خصوصیات فیزیکی خاصی است که باعث می‌گردد نما در شرایط آب‌وهوایی فرسوده مختلف مقاومت کند. طول عمر و دوام بالا از جمله ویژگی‌های مهم این نوع سنگ ساختمانی است.

3- چسبندگی زیاد

سنگ پلاک چسبندگی قابل قبولی نسبت به ملات و دوغاب سیمانی دارد. پشت این سنگ دارای خلل و فرج‌های بسیاری است، از این نظر باعث می‌گردد تا به خوبی به ملات بچسبد. نحوه برش و کار با این نوع سنگ ساختمان بسیار راحت است.

4- چگالی و وزن کم

وزن سنگ در نما بسیار مهم است. استفاده از سنگ‌های متخلخل مانند سنگ پلاک باعث کاهش وزن و سبک شدن نما می‌گردد. گرانیت کمترین تخلخل و بیشترین چگالی را در بین سنگ‌های پلاک دارد و به همین دلیل استفاده از آن در نما توصیه نمی‌گردد. اما تراورتن به دلیل تخلل زیاد، بهترین سنگ برای نما است.

5- تمیز کردن و نگهداری آسان

نمای ساختمان در فضاهای بیرونی تحت تاثیر آلودگی قرار خواهد گرفت. به همین دلیل، تمیز کردن نما بسیار مهم است. سنگ‌هایی که سطح براق ندارند، کثیفی را جذب می‌کنند. در سال‌های اخیر، فرآوری صورت گرفته بر روی سنگ‌های پلاک باعث شده سطح آن براق و فاقد هرگونه منافذی باشد که این به نوبه خود به افزایش مقاومت آن یاری می‌کند.

انواع سنگ پلاک

این نوع سنگ ساختمانی خود به تنهایی به انواع زیر تقسیم می‌گردد:

سنگ تراورتن

مناسب‌ترین گزینه برای نمای خارجی و حتی نمای داخلی تراورتن است. به دلیل داشتن منافذ مناسب از سنگ‌های سبک وزن محسوب می‌گردد و به راحتی به دیوار می‌چسبد. علاوه بر دیوار، به عنوان سنگ فرش نیز استفاده می‌گردد و در برابر نفوذ آب، سرما، گرما و اشعه ماورا بنفش مقاوم است. تراورتن دارای تنوع رنگی بسیاری است. از این نوع سنگ در نمای رومی به وفور استفاده می‌گردد.

سنگ گرانیت

در گذشته از گرانیت در نمای ساختمان‌ها زیاد استفاده می‌شد. اما به دلیل وزن زیاد، عدم چسبندگی و اکسید شدن آهن آن، دیگر توصیه نمی‌گردد که در نما استفاده گردد. اما برای کفپوش واحدهای ساختمان، سنگ پله، پیشخوان آشپزخانه و موارد دیگر می‌توان از این نوع سنگ پلاک استفاده کرد.

سنگ مرمر

یکی دیگر از سنگ‌های پلاک، سنگ مرمر است. این سنگ بیشتر برای نمای داخلی، کف و پله استفاده می‌گردد. متراکم‌تر بوده و منافذ کمتری از تراورتن دارد. نوع سنگ مرمری که در محیط داخلی یا خارجی استفاده می‌گردد با یکدیگر متفاوت هستند. برای استفاده استاندارد از سنگ مرمر برای مصارف مختلف، باید به ضخامت، نوع سنگ، سطح پایانی و سایر ویژگی‌های این سنگ توجه ویژه‌ای داشت.

کاربردهای سنگ پلاک

از این سنگ در موارد زیر استفاده می‌گردد:

  • نمای ساختمان
  • سنگ پله
  • قرنیز
  • ازاره
  • پیشخوان آشپزخانه
  • سینک روشویی
  • دیوارپوش
  • کفپوش
  • سنگفرش خیابان‌ها
  • کاربرد تزبینی و دکوراتیو

نکته: سنگ مرمر از گرانیت و تراورتن گران‌تر است.

کلام آخر

استفاده از سنگ پلاک در صنعت ساختمان اجتناب ناپذیر است. امروزه به وفور می‌توان در قسمت‌های مختلف ساختمان این سنگ را مشاهده کرد. در واقع، پلاک اصطلاحی برای انواع سنگ مانند تراورتن، مرمر و گرانیت است که در نمای بیرونی و داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، اگر به دنبال یک نوع سنگ مناسب برای نمای ساختمان یا پیشخوان آشپزخانه بودید، در سنگ فروشی به دنبال سنگ پلاک باشید.



به "سنگ پلاک چیست؟ انواع، مزایا و ویژگی های سنگ پلاک" امتیاز دهید

3 کاربر به "سنگ پلاک چیست؟ انواع، مزایا و ویژگی های سنگ پلاک" امتیاز داده اند | 3.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ پلاک چیست؟ انواع، مزایا و ویژگی های سنگ پلاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252