نمای خشک چیست و مزایا و معایب آن کدام است؟

نمای خشک به عنوان سیستم های به روز نماسازی که با نصب سنگ به روش خشک در دهه هفتاد میلادی برای اولین بار در کشور آمریکا جهت برج های بلند طراحی و مورد استفاده قرار گرفت یکی از روش های نوین و منطبق با استانداردهای جدید ساختمانی بود که این روش ها در دهه هفتاد خورشیدی در ایران اجرا شد که طی سالهای گذشته تا به امروز پیشرفت های چشمگیری در این زمینه ایجاد شده است این مدل میتواند در بازسازی آپارتمان ها بسیار موثر عمل کنید.

نمای خشک چیست و مزایا و معایب آن کدام است؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، اجرای نمای خشک:

  1. چار چوبی که انتخاب می شود باید از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشد.
  2. اتصالات در برابر سرما، گرما، بخار آب و گازهای موجود در هوا مقاوم باشند و از اتصالاتی ضخیم و با دوام استفاده شود.
  3. متریال زیرسازی با مصالح نمای خشک به گونه ای انتخاب شود که از لحاظ شیمیایی با یکدیگر مغایرت نداشته باشند. یعنی باعث خوردگی نشوند.
  4. پنجره ها، درز ها، برآمدگی ها و نقاط کور ساختمان بایستی با دقت و تمرکز زیاد آب بندی شود.
  5. لایه محافظ روی دیوار و قسمت های ریز کار باید به دقت کنترل و بازبینی شود.
  6. نوع مصالح مورد استفاده و زیر سازی های موجود باید از نظر زیبایی شناختی بررسی شود و با یکدیگر تطابق داشته باشند، قیمتی مناسب داشته باشند و به آسانی و با سرعت بالایی اجرا شوند.
  7. حتماً پس از نصب کیفیت کل سازه نما مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد.

مزایای استفاده از نمای خشک:

1. قابلیت تنظیم و میزان کاری درنمای ساختمان:

مسائلی که در سیستمهای سنتی معمولاً دیده میشود، به وجود آمدن شکافهای غیر همسطح میباشد که بعد از دوغاب ریزی بدلیل جابجایی سنگ و غیره و خارج شدن از میزان کاری اولیه صورت میگیرد و معمولاً هم بدون خراب کردن قابل اصلاح نیست ولی در روشهای اجرای خشک بدلیل آنکه در اجرا از مواد سخت شونده (ملات) استفاده نمیشود، میتوان در موقع اجرا و حتی پس از تمام شدن کار به سادگی نسبت به میزان کاری خطاهای احتمالی حتی در حد میلی متر اقدام نمود و حتی طی سالیان بعد از استفاده نیز امکان جابجایی و اصلاح تک تک سنگها یا سرامیکها و… آماده میباشد.

2. کاهش هزینه بازسازی و ترمیم:

نماهای معمولی بـعد از چنـد سال قـطعاً نیازمـند ترمیم، بازسازی و ایجاد گیرداری دوباره میباشند و این خود یعنی تحمیل هـزینه اضافی که کارفرما بعد از مدتی باید برای نما متحمل گردد و در آخر کار با توجه به عمـر مـفید کارهای دوغـابی که حدود 10 الی 15 سال میباشد باید تمامی لایه ملات و همچنین سنگ مربوطه را خراب نمود و ایـن بـدان معنی است که اگر هـزینهای برای اجـرای نماهای دوغابی صرف میشود بعد از اتمـام کار ساختمان، باید به صورت کـامل آن را خراب شده تلقی کرد.

3. کاهش حجم و وزن اسکلت:

کاهش حدود 80 الی 100 کیلوگرم از وزن به ازای هر مترمربع از سطح نمای اجرا شده نسبت به روش دوغابی که تأثیر زیادی بر کاهش نیروی ویران کننده زلزله خواهد داشت. و اگر در اول کار طراحی ساختمان، نما بصورت خشک دیده شود با کاهش قابل توجه در وزن ساختمان، نه تنها قیمت تمام شده افزایش پیدا نمیکند بلکه با کاهش وزن اسکلت و فونداسیون در قیمت تمام شده نیز تأثیر کاهنده چشم گیری باقی میگذارد.

انواع روش های نصب:

  1. اتصال به سازه کاست
  2. اتصال به سازه نگهدارنده
  3. نصب پانل های ستونی با گیره های داخلی
  4. نصب به صورت مستقیم با استفاده از گیره های چاقویی و دو شاخ


به "نمای خشک چیست و مزایا و معایب آن کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمای خشک چیست و مزایا و معایب آن کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252