پروانه بازسازی و مجوز بازسازی ملک چیست؟

اگر مقالات پیشین ما را مرور نموده باشید تا به اینجا میدانیم که در مواردی برای بازسازی ساختمان احتیاج به دریافت مجوز از مراجع قانونی داریم، یکی از آنها مجوز بازسازی ساختمان میباشد که به شما این اجازه را میدهد تا با خیال راحت بدون استرس ناشی از موانع قانونی ملک خود را بازسازی نمایید.

پروانه بازسازی و مجوز بازسازی ملک چیست؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، قوانین بازسازی ملک یک سری اصول و قواعد دارد که مالک باید آنها را مراعات کند. برای تخریب و نوسازی ملک ابتدا باید با یک مهندس ناظر مشورت شود و پس از آن اقدام به اخذ پروانه کرد. در انتهای پروانه نیز احتیاج به امضای مهندس ناظر می­باشد. قبل از سال 1360 روال قانونی این بود که می­بایست پروانه تخریب اخذ می­شود و سپس اقدام به تخریب بنا کرد. در مراحل بعدی مالک می­بایست نسبت به دریافت پروانه بازسازی اقداماتی صورت می­داد. با طی شدن این مراحل مالک ساختمان می­توانست برای بازسازی ساختمان اقدام کند. اما از سال 1360 به بعد، قانون عوض شد و پروانه ساخت و بازسازی همزمان با هم به صورت الکترونیکی صادر می­شوند. ما در این مقاله به شما یاری می­کنیم تا با قوانین بازسازی ملک آشنا شده و همچنین بدانید این­کار چگونه انجام می­گیرد و چگونه می­توان مجوز بازسازی ساختمان را دریافت کرد.

مدارک مورد احتیاج برای دریافت پروانه باز سازی ساختمان

  • اصل و کپی سند، بنچاق (اگر سند تفکیک شده است)، صورت مجلس و نقشه تفکیکی
  • اصل و کپی شناسنامه مالک یا وکیل قانونی به همراه وکالت نامه رسمی
  • اصل و کپی قبض های آب، برق، گاز و تلفن
  • سرانجام کار یا جواز قبلی در صورت وجود
  • اصل و کپی فیش نوسازی

برای کدام تعمیرات باید مجوز دریافت کرد؟

تعمیراتی که باعث جا به جا شدن راه ­پله، حذف شدن جدانماینده های داخلی که نقش باربر را دارند و نبود آن ها باعث ریزش ساختمان خواهد شد، احداث یا جا به جایی دیوارهایی که باعث حذف پارکینگ شوند همچنین در صورتی که جا به جایی بخش هایی از ساختمان باعث به هم خوردن ضوابط شهری شود ممنوع بوده و احتیاجمند اخذ مجوز از شهرداری است. در هنگام آنالیز قوانین بازسازی ساختمان به این موارد توجه کافی داشته باشید.

طبق قوانین شهرداری در صورت آغاز تعمیرات بدون اخذ مجوز از شهرداری منطقه و متعاقب آن غیرقانونی شناخته شدن آن از سوی مسئولان، مورد تعمیری، مشمول آنالیز به صورت تخلف خواهد شد که این امر امکان از دست رفتن حقوق مکتسبه مالک را به دنبال خواهد داشت.

برای کدام تعمیرات احتیاج به دریافت مجوز نیست؟

بر طبق قوانین بازسازی ملک با توجه به بخشنامه شماره 811.11048.40683 مورخ 8/8/1370، حوزه معاونت شهرسازی و معماری، مواردی چون، مرمت بام از قبیل،تعویض قیرگونی و آسفالت - نصب موزاییک - تعویض و مرمت شیروانی، تعمیر و تعویض کف سازی زیرزمین و طبقات، سفیدکاری، نقاشی و نصب کاشی، نماسازی ساختمان، دیوارها و حیاط، محوطه سازی منازل و مجتمع های مسکونی اعم از احداث حوض یا استخر، کف سازی و باغچه بندی (مشروط به عدم حذف پارکینگ)، نصب و تعمیر یا تعویض سرویس های بهداشتی و برطرف نواقص بهداشتی ساختمان (مشروط به عدم تغییر نظام فنی، معماری و کاربری ساختمان)، تعویض درب یا پنجره (مشروط به عدم تغییر در نظام فنی و معماری و کاربری ساختمان)، لوله کشی آب، فاضلاب، گاز و نصب شوفاژ (مشروط به اینکه محل موتورخانه احتیاج به احداث ساختمان جدیدی نداشته باشد) و حفر چاه فاضلاب و تخلیه آن، احتیاج به مراجعه و کسب مجوز بازسازی ملک از شهرداری نداشته و مالکان می توانند نسبت به مورد فوق اقدام نمایند.

تفاوت نوسازی با بازسازی ملک در چیست؟

درک تفاوت این دو گزینه هنگام مرور کردن قوانین بازسازی ملک، مفید خواهد بود. بازسازی در واقع به معنای مرمت می باشد و به این معنی است که در امر بازسازی ساختمان بر روی این تمرکز انجام می­شود که ساختمان دوام و پایداری خود برای مدت بیشتری حفظ کند. اما در نوسازی، برای مثال یک ساختمان را انتخاب می­کنیم و قصد نوسازی آن را داریم. برای همین ابتدا نمای داخلی ساختمان که دارای بافت قدیمی است را تعمیر می کنیم. با انجام این کار بافت یک ساختمان از لحاظ نمای داخلی، نوسازی می شود.

توجه به این نکته لازم است که تمام عملیات و تغییرات که روی بافت قدیمی ساختمان انجام می شود، حتی عملیات جابجایی دیوارها نیز به عنوان بازسازی تلقی می شود. بنابراین هر عملی که باعث افزایش پایداری ساختمان شود، بازسازی محسوب می­شود. از قلم نیاندازید در عملیات بازسازی، ساختمان تخریب نمی شود و تعمیرات ضمن حفظ ساختار بنا انجام می­گیرد.

روش های بازسازی ملک

بازسازی حفاظتی

در این مورد، به بازسازی و حفاظت کلی ساختمان شما توجه می­شود و کلیات بنا مورد آنالیز قرار می­گیرد تا عملیات بازسازی و حفاظت روی آن واقع شود. در این روش باید به ویژگی­ها و مصالح استفاده شده در هنگام ساخت سازه توجه داشت تا بتوان بازسازی حفاظتی را به خوبی انجام داد. به شما پیشنهاد می­شود اگر قصد انجام بازسازی حفاظتی را دارید حتما پیش از هر اقدامی، با یک فرد خبره در زمینه قوانین بازسازی ساختمان مشورد کنید.

بازسازی ساختمان سبکی

در این روش قسمت­های جدیدی به جای قسمت­های قدیمی قرار گرفته و جایگزین می شوند. بهتر است از این روش در جهت بازسازی بناهای تاریخی استفاده شود. زیرا در این مدل، بازسازی سبک و هارمونی طرح قبلی با سبک و هارمونی جدید تفاوت زیادی ندارد.

مراحل بازسازی ملک

  • در مرحله اول ابتدا باید با کارفرما مشورت کرد و نظرات او را جویا شد تا طرح و نقشه نهایی ترسیم شود. لزوما از کارفرمایی بهره بگیرد که بر قوانین بازسازی ملک اشراف داشته باشد.
  • پس از توافق بر سر طرح نهایی، شما باید با پیمانکار صحبت کنید تا هماهنگی بر سر زمان و قیمت پروژه بین کارفرما و پیمانکار انجام گیرد و پیش پرداختی نیز جهت بازسازی ساختمان پرداخت کنید.
  • درصورتی که در طرح قصد تغییر نمای ساختمان را داشته باشید ابتدا باید تخریب نما انجام شود. در هنگام تخریب باید بخش­هایی که مخصوص رفت و آمد است را حفاظ زد تا به عابرین، ماشین­ها و کارگران آسیبی وارد نشود. یکی از مسائلی که هنگام بازبینی قوانین بازسازی ملک باید به آن توجه کنید، امنیت جانی افراد است.
  • در مرحله بعد باید کندن شیرآلات، کابینت و وسایل ساختمان و پس از آن قطع گاز محل در حال بازسازی، از فلکه اصلی باید توسط کارگران ماهر انجام شود.
  • در مرحله بعدی می­توانید آغاز به تخریب دیوارها و کف ساختمان و سرویس بهداشتی کنید. البته درصورتی که دیوار باربر وجود داشته باشد. فراموش نشود که در این مرحله حتما به پیمانکار و مهندس عمران با تجربه، احتیاج است.
  • انجام برق کشی با توجه به نقشه و تعویض لوله های آب گرم و سرد مصرفی.
  • سیم کشی برق با توجه به نقشه ملک.
  • در مرحله بعد، ابتدا سیمان کاری را انجام می­دهیم و پس از خشک شدن آن، ایزولاسیون قسمت­های سرویس بهداشتی و آشپزخانه را انجام می­دهیم.
  • در مرحله بعد نوبت به جایگزینی درب و چارچوب قدیمی با چارچوب و درب­های جدید و سپس پنجره­ها و شیشه­های جدید می­رسد. پس از این مرحله به فعالیت­های زیر می­پردازیم.
  • اجرای رابیتس بندی برای سقف جدید و گچ­کاری (نورپردازی) یا اجرای کناف
  • کف­سازی، کاشی­کاری، سرامیک­کاری ساختمان و پس از آن، نصب پله ­ها و انجام نماسازی
  • نقاشی کردن ساختمان
  • نصب درب های خارجی ساختمان
  • نصب شیرآلات و سینک و روشویی
  • نصب درب های داخلی ساختمان
  • نصب کابینت آشپزخانه و سقف کاذب حمام و دستشویی
  • نصب تزئینات نورپردازی و کلیدها و پریزها
  • نصب کاغذ دیواری و پارکت، سرامیک بین کابینتی و سنگ آنتیک
  • نظافت کلی ساختمان توسط کارفرما، در صورت توافق اولیه با پیمانکار


به "پروانه بازسازی و مجوز بازسازی ملک چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروانه بازسازی و مجوز بازسازی ملک چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252