پارکینگ هوشمند چه مزایایی دارد؟

با وجود نهضت هوشمند سازی در دهه اخیر و پارکینگ هوشمند نیز اجتناب ناپذیر به نظر میرسد

پارکینگ هوشمند چه مزایایی دارد؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، پارکینگ هوشمند در زندگی کنونی، با افزایش جمعیت احتیاج به جای پارک برای وسایل نقلیه به یک معظل بزرگ در شهر ها تبدیل شده است. به همین علت احتیاج به پارکینگ امری ضروری طلقی می شد. با ساخت تعداد زیادی پارکنیک سعی در بر طرف کردن مشکل پارک اتومبیل ها داشته اند.

با پیشرفت تکنولوژی و عملکرد سیستم های مکانیزه این نوع از پارکینگ ها کمترین فضا برترین استفاده را ببرند.این نوع پارکینگ ها دارای یک سیستم اتوماتیک و مکانیکی می باشد، که به آن پارکینگ مکانیزه نیز مشهور می باشند.

به منظور بهینه سازی مدیریت پارکینگ و نیز ارائه دسترسی سریع، آسان و ایمن و بعلاوه صرفه جویی در انرژی و حفاظت از محیط زیست، سیستم های مدیریت پارکینگ یا پارکینگ های مکانیزه به یکی از مهم ترین ابزارها در مدیریت مجتمع ها مبدل شده است.

سیستم پارکینگ های هوشمند به آگاهی کامل و دقیق از شمارِ خودروهای موجود در پارکینگ، افزایش ضریب امنیت خودروها در لحظه تردد، ورود، خروج و توقف، کاهش مقدار نیروی انسانیِ درگیر و افزایش مقدار ایمنی و سهولت دریافت هزینه ها به صورت اتوماتیک یا دستی یاری می نماید.

با استفاده از اپلیکشن مدیریت پارکینگ، از تجهیزاتی مانند گیت های راه بند، حسگرهای اعلامِ حضور خودرو با امکان شناسایی جهت، حسگرهای تشخیص ارتفاع برای جلوگیری از ورود خودروهای با ارتفاع غیرمجاز، دوربین های تصویربرداری (برای شناسایی پلاک خودرو و راننده) و… بهره گیری می شود.

مدیریت های پارکینگ PMS، به عنوان یک سامانه مبتنی بر بهره وری انرژی، هم زمان روی یک بستر نرم افزاری با قابلیت توسعه روزانه و یک بستر سخت افزاری پیاده سازی می شود.

مزایای پارکینگ هوشمند مکانیزه

  1. در یک فضای کم تعداد زیادی ماشین را در خود جای می دهد.
  2. کاهش ترافیک های شهری
  3. سرعت ورود و خروج ماشین ها بالاست
  4. صرفه جویی در زمان
  5. امنیت بالای پارکینگ ها

سیستم پارکینگ هوشمند

سیستم مدیریت پارکینگ های مکانیزه،از جمله دلایل اجرای این نوع پارکینگ محسوب میشود. افزایش جا پارک برای ماشین ها است. در این سیستم تمام اطلاعات مربوط فضا های پارکینگ، به صورت لحظه ای به وسیله آشکارسازهای اولتراسونیک که در بالای هر جای پارک ماشین نصب شده است جمع آوری می شود این اطلاعات جمع آوری شده به پردازشگر اصلی ارسال می شوند و پردازشگر، داده های بدست آورده را به نمایشگر مختص آن جای پارک ارسال می نمایند. با این سیستم متوجه می شوند چه تعداد ماشین در پارکینگ وجود دارد.

دتکتور در پارکینگ مکانیزه

تمام پارکینگ های هوشمند دارای یک سیستم شناساگر می باشند که در بالای سر هر جایگاه ماشین نصب شده است که حضور یا عدم حضور ماشین در جایگاه را نشان می دهد. به این نشانگر ها دتکتور می گویند. این دتکتور ها انواع مختلفی دارند، و هر کدام ویژگی خاص خود رادارند.

پارکینگ مکانیزه با اردوینو

ماشین با استفاده کارت RFID وارد پارکینگ می شود، در ابتدا ورودی پارکینگ راهبر که یا یاری یک آسانسور بالا می رود و به ماشین اجازه ورود به پارکینگ را می دهد. مبلغی برای اعتبار این کارت ها در نظر گرفته می شود و با هر بار کارت زدن مقداری از اعتبار کارت کم می شود، مبلغ کسر شده و موجودی کارت بر روی صفحه نمایشگر نشان داده می شود. وبه وسیله sms تمام اطلاعات به دارنده کارت ارسال می شود.

پارکینگ های اینترنت اشیا

در جایگاه های پارک یک سیستم پارکینگ های اینترنت اشیا تعبیه می شود تا در صورت پر یا خالی بودن اطلاعات مربوط به جایگاه پارک را به سرور انتقال دهد در این صورت رانندگان با نصب اپلیکیشن اندروید به این سرور ها دسترسی پیدا نمایند و نزدیک ترین مکان برای پارک کردن ماشین خود را پیدا نمایند. در این سیستم یک سنسور برای تشخیص وجود خودرو استفاده شده که در کف، سقف یا روی دیوار پارکینگ نصب می شود.

سنسور پارکینگ هوشمند

پارکینگ های مکانیزه دارای یک سیستم راهنمایی شونده هوشمند می باشند که در تمام جایگاه های پارک خودرو یک سنسور نصب شده است این سنسور حضور یا عدم حضور خودرو را تشخیص می دهد.

پارکینگ مکانیزه طبقاتی

مهم ترین مزیت پارکینگ طبقاتی مکانیزه که در یک فضای کم تعداد ماشین زیادی را در خود جای می دهد. در این نوع پارکینک احتیاجی به وجود رمپ نیست. اگر پارکینگ های هوشمند طبقاتی را سر موقع سرویس شوند طول عمر بالایی خواهند داشت.

کاربرد پارکینگ مکانیزه

پارکینگ های مکانیزه این امکان را می دهد تا با نشان دادن کم و یا زیاد شدن تعداد ماشین ها بر روی صفحه نمایشگر ظرفیت پارکینگ معین شود، حتی می توانید برخی از جایگاه های پارک را برای مشتریان ثابت رزرو نگه داشت، در زمان صرفه جویی می شود دیگر احتیاج نیست مدت ها در پی جای پار بگیریم.

پارکینگ مکانیزه مجهز به سنسور ها و دوربین مداربسته خاص می باشند. با استفاده از چراغ های هوشمند جایگاه خالی برای پارک ماشین وجود دارد.



به "پارکینگ هوشمند چه مزایایی دارد؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "پارکینگ هوشمند چه مزایایی دارد؟" امتیاز داده اند | 2.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارکینگ هوشمند چه مزایایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252