آیا میدانید پتینه چیست؟

شاید دیده باشید روی بعضی سطوح دیوار از نقوش برجسته ای استفاده شده که رنگ و لعاب جالبی هم دارد و این نوع رنگ آمیزی را پتینه کاری مینامند، که ه جلوه دادن به دیوراهای تکرنگ یاری فراوانی میکند.

آیا میدانید پتینه چیست؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، پتینه برای چه کاربردی مناسب است؟

شاید در بسیاری از اماکن با دیوارهای زیبا که طراحی های چشمگیری دارند روبرو شده باشیم. پتینه به عنوان یک هنر خلاقانه می تواند جذابیت و پوششی عالی برای دیوارها به شمار رود. رنگ های مختلف در کنار طرح های متنوع، زیبایی قابل توجهی را برای محیط های داخلی و حتی خارجی فراهم می آورد.

از پتینه می توان علاوه بر اینکه بر روی دیوارها استفاده کرد، برای زیبایی سقف نیز به کار برد. همه اماکن از جمله داخل و خارج از منزل، هتل ها، سالن های کنفرانس، مدارس و بیمارستان ها و… می توانند از آن استفاده نمایند.

از این طرح برای پوششی نازک در سطوح مختلف به عنوان عایقی مناسب برای دیوار و سقف و ایجاد زیبایی در نظر گرفته می شود.

پتینه به عنوان پوششی برجسته توسط خمیری نازک ایجاد خواهد شد. طرح های گوناگونی با یاری غلظت های مختلفی از خمیر می توان ایجاد کرد. این خمیر را با استفاده از یک کاردک روی سطوح اعمال می نمایند.

پودر آن را از فروشگاه های مختلف می توانید تهیه کنید که پایه اصلی حل نماینده آن آب است. نکته جالب توجه اینجا است که می توان از آن روی لایه های پیشین بدون تراشیدن و پاک کردن استفاده کرد. البته بسته به متراژ و ضخامتی که برای به کار بردن پتینه استفاده می شود، مقدار مصرف آن نیز متفاوت است.

پوشش پتینه روی سطوح مختلف

پتینه را می توان به عنوان پوششی برای تمام سطوح از جمله سطوح فلزی، چوبی، گچی، شیشه ای، سرامیک، سفالی و انواع مجسمه و… به کار برد. این کاربردها روی تمام سطوح ابزار مخصوص خود را احتیاج دارد که بهتر است طبق مورد کاربرد انتخاب شود.

این مورد به عنوان مزیتی از پتینه محسوب می شود. چرا که بسیاری از پوشش ها را نمی توان بر روی بعضی از فضاها به کار برد. این موضوع نشان می دهد که از مواد آن برای پوشاندن دیوارهای قدیمی و یا نا زیبا می توان از آن استفاده کرد.

مزیت پتینه نسبت به رنگ و کاغذ دیواری

پتینه نسبت به رنگ های روغن و کچی ماندگاری و دوام بیشتر و قابل توجهی را به همراه دارد. علاوه بر ماندگاری طرح های مختلف و زیبایی را که افزون بر طرح های کاغذ دیواری است، به همراه خواهد داشت.

افزون بر این موارد، آن را بر روی تمام سطوح می توان اعمال کرد. گاهی ممکن است نتوان از رنگ و کاغذ دیواری بر بعضی از سطوح به کار برد، اما پتینه این قابلیت را دارد که بر تمام سطوح اجرا شود و زیبایی چشمگیری را برای فضا ایجاد کند.

پتینه به عنوان یک هنر بصری، الگوی خاصی ندارد اما بسیار زیبا و هنرمندانه توسط هنرمندان معمار خلق می شود. علاوه بر این موضوع ضد آب است و کثیفی را به خود جذب نمی کند. به همین منظور می توان پتینه را قابل شست و شو در نظر گرفت.

در کوتاهترین زمان می توان پتینه را بر دیوارها و حتی سقف پوشش داد بدون اینکه بوی بدی به همراه داشته باشد. سریع خشک می شود و می توان به یاری آن سطوح مختلف با ایرادات مختلفی مانند ترک دار بودن، پوسته شدن رنگ و گچ را پوشاند.

انواع پتینه

  • کلاسیک
  • کهنه کاری
  • مدرن
  • آنتیک کاری
  • پلاستر و همینطور نوع برجسته

پتینه گزینه ای مناسب برای تغییر دکوراسیون

یکی از مناسب ترین گزینه ها برای تغییر دکوراسیون استفاده از پتینه است که هزینه چندانی برای نوسازی به همراه ندارد. گاهی تغییر دکوراسیون ممکن است با هزینه بالایی همراه باشد. البته مهمترین نکته برای تغییر دکوراسیون ایجاد تغییراتی در دیوارها و سقف به شمار می رود.

پس بهترین کار استفاده از پتینه برای تغییر دکوراسیون به شمار می رود. مهم ترین نکته اینکه می توان به یاری پتینه بسیاری از ایرادات و ترک های ایجاد شده روی سقف و دیوار را پوشاند. رنگ ها و طرح های متنوع می تواند به طور کلی طرحی جدید برای فضا را ایجاد کند تا با چیدن وسایل محیطی جدید برای داشتن دکوراسیونی تازه و نو با صرف هزینه کم در کوتاهترین زمان حاصل شود.

استفاده از پتینه

استفاده از پتینه گاهی به سبک انتخاب شده برای طراحی ساختمان نیز بر می شود. برای طراحی داخلی و خارجی مهمترین نکته انتخاب سبک آن است. سبک مدرن و سنتی، دو گزینه مجزا در طراحی ساختمان به شمار می رود.

از آنجایی که دیوارها و سقف مهمترین و در دیدترین گزینه برای دکوراسیون به شمار می فرایند، انتخاب سبک مناسب برای آنها می تواند در انتخاب سبک وسایل و ابزارهای دیگر نقش به سزایی داشته باشد.

خوشبختانه پتینه به عنوان پوششی بصری در دکوراسیون در هر دو سبک می تواند اعمال شود. بهتر است با بر گزیدن سبک مورد نظر از معمار و طراح خواسته شود تا سبک پیش گرفته شده را در نظر گیرد و پوششی مناسب را ایجاد کند.

از پتینه چطور استفاده می شود؟

پتینه کاربردهای مختلف و متنوعی برای دکوراسیون و زیبایی دارد. این عایق ترکیب خاصی از مواد را دارد که می توان از طریق ابزارهای مناسب در سطوح مختلف به کار برد.

طراحی با استفاده از پارچه، ایجاد بافت های زیبا، طرح های یکنواخت زیبا با استفاده از اسفنج، تغییر طرح روی مدل مجسمه ها و بسیاری از طرح ها و نقوش زیبا را با یاری پتینه می توان ایجاد کرد.

برای به کار بردن این طرح می توان ابتدا دیوار را یکدست نموده و سپس به یاری رنگی متضاد طراحی را با استفاده از اسفنج، پارچه یا کاردک آغاز کرد. موادی که به صورت آماده وجود دارند برای این منظور حاوی روغن الیف، پودر مل، رنگ مورد نظر و گاهی روغن جلا می شود.

بسته به نوع کاربرد ممکن است این مواد مختلف باشد که بهتر است از فروشنده نوع مناسب مورد نظر خود طبق طرح مورد نظر را درخواست کرد.

انواع طرح و نقوش ساده که به صورت هنرمندانه با چند تکنیک ساده روی دیوار، سقف و حتی ظروف استفاده می شوند، ایده ای نو و جدید را ایجاد خواهند کرد.



به "آیا میدانید پتینه چیست؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "آیا میدانید پتینه چیست؟" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا میدانید پتینه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252