نمای کامپوزیت ساختمان چیست؟ انواع کامپوزیت، مزایا و معایب ، کاربرد و نحوه اجرای آن چیست؟

شاید این روزها نام نمای کامپوزیت ساختمان را شنیده باشید، روشی جدید برای زیباسازی ساختمان اما این نوع نما چه ویژگی هایی دارد.

نمای کامپوزیت ساختمان چیست؟ انواع کامپوزیت، مزایا و معایب ، کاربرد و نحوه اجرای آن چیست؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، به ساختمان هایی که هر روز از کنارشان می گذرید توجه نموده اید؟ آیا می دانید متریال به کار رفته در هر کدام چیست؟ حتما اسم کامپوزیت به گوشتان خورده است؛ اما شما در خصوص آن تا چه حد آگاهی دارید؟ در این مطلب به آنالیز این متریال پر کاربرد پرداخته و شما را با معایب و مزایای آن آشنا خواهیم کرد.

همان طور که می دانید معماری مدرن، سبکی از معماری است که در زمان ظهور خود، بسیاری از کشور ها را تحت سلطه خود گرفته و حتی تا کنون نیز ادامه دارد. کشور ایران نیز با وجود معماری غنی در گذشته، به دام این فرایند جهانی شدن گرفتار شده است. بحث ما امروز بر سر این سبک و مزایا و معایب آن نیست، بلکه می خواهیم با متریالی که به شدت با معماری این روز های ما عجین شده است، آشنا شویم؛ آلومینیوم کامپوزیت، یک متریال محبوب و فراگیر در عرصه معماریست. همچنین در موارد از این متریال برای بازسازی آپارتمان استفاده میشود.

درک بهتر معنای نمای کامپوزیت ساختمان

هرگاه برای پوشش نهایی خود از ورق های آلومینیومی بهره بردید، این بدان معناست که نمای شما، آلومینیوم کامپوزیت است. متریال کامپوزیت در حقیقت از پلاستیک فشرده و یک لایه نازک چند میلی متری از فلز آلومینیوم ساخته شده است که در بیشتر مواقع در ابعاد دلخواه به صورت کوچک یا عظیم و به ضخامت 4 میلی متر فراوری می گردد. علت محبوبیت این متریال، کیفیت مناسب، عدم محدودیت در طراحی و اجرا و هم چنین طیف گسترده رنگ های آن است؛ به گونه ای که می تواند تمامی سلایق را راضی نگه دارد.

کاربرد ورق های آلومینیوم کامپوزیت

باید ذکر کرد که کاربرد این متریال به نمای بیرونی ساختمان ختم نمی گردد و در موادری هم، چون دکوراسیون داخلی فروشگاه ها، دیوارها، سقف، آشپزخانه، تراس ها نیز استفاده می گردد. هنگامی که از آن به عنوان متریال نمای بیرونی نام بردیم، این طیف شامل انواع ساختمان ها همانند فروشگاه ها، بیمارستان ها، صندلی های سوخت و... می گردد. از طرفی در بازسازی ساختمان های قدیمی و تغییر دکوراسیون و هم چنین تابلو های تبلیغاتی نیز مورد استفاده بسیاری قرار می گیرند.

انواع کامپوزیت

1. آلومینیوم کامپوزیت پانل

این مدل کامپوزیت شامل چند لایه مختلف به همراه پوششی از آلومینیوم است. این لایه ها شامل دو صفحه آلومینیوم روکش شده است که از طریق فرایندهای شیمیایی و مکانیکی، به هسته پلیاتیلنی آن می چسبد. این روش بدین جهت مورد استفاده قرار می گیرد تا مقابل ورقه ورقه شدن به شدت مقاومت نموده و به سادگی از هم نپاشد.

2. آلومینیوم کامپوزیت پانل نانو

این مدل آلومینیوم کامپوزیت به دلیل بهره مندی از تکنولوژی برتر نانو دارای محاسن و مزایای بسیاری است. از جمله این محاسن می توان به مقاومت در برابر آتش، ضد آلایندگی، استحکام مناسب، خود تمیزشوندگی و مقاومت در برابر مواد اسیدی و قلیایی اشاره داشت. شاید بتوان دلیل دیگر استفاده از این متریال در مقایسه با باقی متریال ها برای برج ها و ساختمان های بلند در کنار بحث طراحی و زیبایی، مبحث خود تمیز شوندگی آن را دخیل دانست. این امر سبب صرف هزینه و زمان کم تر کاربران ساختمان جهت تمیز کردن سطح نمای آن خواهد گشت.

3. آلومینیوم کامپوزیت پانل ضدباکتری

مدل پانل ضدباکتری این متریال، با استفاده از دو ورق آلومینیومی با تکنولوژی پیشرفته دو طرف هسته پلیاتیلن با وزن مخصوص کم و ضدآلاینده ساخته شده است. شاید در خصوص نام ضدباکتری آن برایتان سوال ایجاد شده باشد که در پاسخ باید گفت: برروی سطوح این ورق، رنگ ضدباکتری بکار رفته است که علاوه بر بخشیدن جنبه ای زیبا به نما، سبب محافظت محیط های خاص نظیر اتاق های عمل، مراکز فراوری و نگهداری دارو، آزمایشگاه ها و... می گردد. گفتنی است این متریال یکی از محصولات انحصاری iBond است.

4. آلومینیوم کامپوزیت پانل طیفی (رنگی)

در مدل کامپوزیت طیفی، پوشاندن سطح بین ورق بوسیله رنگ براق خاصی، سبب رنگارنگ دیده شدن پنل در زوایای مختلف تابش خورشید می گردد. این پنل به دلیل این ویژگی جذابش می تواند گزینه مناسبی برای استفاده در دکوراسیون داخلی و خارجی در مکان های عمومی، تبلیغات نمایشگاهی و... باشد.

5. آلومینیوم کامپوزیت پانل مقاوم در برابر آتش

این نمونه نسبتا جدید، مابین ورق های آلومینیومی خود دارای هسته پلاستیکی نسوز بوده که در واقع این هسته یک عنصر ضدآتش به حساب می آید. از ویژگی های مثبت این مدل کامپوزیت این است که دارای واهی کیفیت درجه یک بوده و به سختی آتش می گیرد؛ هم چنین هنگام آتش سوزی هیچ گونه گاز مضری فراوری نمی کند.

6. نمای کامپوزیت ساختمان با طرح چوب

آخرین مدل کامپوزیت، کامپوزیت طرح چوب از طریق لایه لمینیت است که باب میل کسانی است که علاقه ای به نمونه فلزی این متریال نداشته و به دنبال طرح چوب برای طراحی خود هستند.

مزایای نمای کامپوزیت ساختمان

شاید اصلی ترین ویژگی مثبت این متریال را بتوان شکل پذیری و وزن کم آن دانست. این بدان معناست که در هر مترمربع، وزنی معادل 5 تا 8 کیلوگرم خواهد داشت. شکل پذیری آن نیز به گونه است که می تواند زوایای مختلف تا 135 درجه را به راحتی فرم بگیرد. حسن بعدی این متریال عایق صوتی بودن آن است که به دلیل وجود فضای خالی پشت ورق های کامپوزیت ایجاد شده است. از دیگر مزایای این متریال به طور خلاصه می توان به مقاومت بالا در شرایط آب و هوایی، نصب سریع و آسان و قابلیت جابجایی پنل ها و تعویض پنل ها در صورت آسیب دیدن، عایق حرارتی، قابلیت اجرای تاسیسات توکار مانند چراغ ها، مقاومت در برابر آتش سوزی در نوع ضد حریق، قابلیت شستشو و تنوع رنگ اشاره نمود.

  1. در برابر هرگونه فرسایش مقاوم بوده
  2. در برابر زلزله و طوفان مقاوم بوده
  3. متنوع در طرح و رنگ و اندازه
  4. عایق صوتی و عایق حرارتی
  5. مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش و ثبات رنگ
  6. طرح های سحت و کرو به راحتی با این متریال قابل اجرا می باشند
  7. طول عمر و دوام بالا
  8. داشتن نسبت استحکام به وزن و نسبت سفتی به وزن بالا
  9. دارای خاصیت جذب انرژی مناسب
  10. توانایی قرار دادن سنسور درون مواد جهت کنترل کارکرد درست یا نادرست کامپوزیت (کامپوزیت های هوشمند)

معایب نمای کامپوزیت ساختمان

از معایب این متریال می توان به قیمت بالای مواد خام و فرآیند ساخت، هزینه خرید و نصب نسبتا گران، احتیاج به ابزار مخصوص و اکیپ ماهر برای نصب، آلایندگی محیط زیست مخصوصا در خصوص کامپوزیت های زمینه پلیمری و تافنس (مقاومت در برابر ضربه) پایین اشاره نمود.

روش اجرای نمای کامپوزیت به دو صورت می باشد:

اجرای نمای کامپوزیت با سیستم فیکس:

در این روش اجرای نمای کامپوزیت پس از برش و شیار به صورت ثابت، با پیچ یا پرچ بر روی زیرسازی آلومینیومی یا آهنی متصل شده که مراحل نصب آن از سرعت بالایی برخوردار است. در بین فاصله ورق های نصب شده جهت ایجاد نمایی زیباتر و ضد آب شدن نمای ساختمان، از تسمه ای به جنس ورق یا چسب های پلی اورتان یا چسب و لاستیک سیلیکونی استفاده می شود. در روش فیکس می توان از دو نوع زیرسازی آلومینیومی و آهنی بهره گرفت.

اجرای نمای آلومینیوم کامپوزیت با سیستم هنگ:

در این روش، ورق ها با استفاده از شیار های چکمه ای تعبیه شده، به صورت ریلی روی پروفیل های مخصوص آلومینیومی نصب می شوند. پس از اجرای کمربندی های آهنی زیرسازی، با هدف برطرف خطاهای احتمالی سازه، نبشی های آهنی با شیارهای لوبیایی روی کمربندی های مطابق با آکس بندی ارائه شده در نقشه های اجرایی، نصب می گردند.

در مرحله بعد، ریل های آلومینیومی با مقطع تعیین در آکس نبشی های آهنی بوسیله براکت های آلومینیومی با دو سوراخ لوبیایی به زیرسازی متصل می شوند. در این روش جهت جلوگیری از خوردگی بین آهن و آلومینیوم، از لاستیک های دی الکتریکال پی وی سی بین براکت آلومینیومی و نبشی آهنی استفاده می شود. نهایتا ورق های آلومینیوم کامپوزیت بوسیله اتصالاتی آلومینیومی شکل (موسوم به بچه ناودانی) که در داخل لامل های آلومینیومی قرار می گیرند، بر روی لامل ها نصب می گردند.

با توجه به اینکه تمام اجزای زیرسازی و روسازی از یک جنس (آلومینیوم) می باشند، انقباض و انبساط اجزا در اثر تغییر دما مشابه هم بوده که این امر از تغییر حالت و خرد شدن جلوگیری می نماید.

آب بندی در این سیستم احتیاج به استفاده از چسب های سیلیکون و یا لاستیک آب بندی نمی باشد، که با توجه به کوتاه بودن عمر چسب های سیلیکون و لاستیک های آب بندی استفاده نکردن از موارد فوق از نقاط قوت این سیستم به تعداد می آید.

قطعات متناسب با وزن خود روی بولت ها قرار می گیرند که به دلیل فرم خاص مونتاژ ورق ها در هنگام زلزله و یا وزش بادهای شدید از محل خود خارج نمی گردند و از پایداری بالایی در برابر نیروهای جانبی برخوردار می باشند.



به "نمای کامپوزیت ساختمان چیست؟ انواع کامپوزیت، مزایا و معایب ، کاربرد و نحوه اجرای آن چیست؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "نمای کامپوزیت ساختمان چیست؟ انواع کامپوزیت، مزایا و معایب ، کاربرد و نحوه اجرای آن چیست؟" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمای کامپوزیت ساختمان چیست؟ انواع کامپوزیت، مزایا و معایب ، کاربرد و نحوه اجرای آن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252