کاربردهای آجر نسوز در معماری داخلی

همانطور که از نام آن پیداست، آجر نسوز در جاهایی از بنا کاربرد دارد که احتیاج به تحمل دما دارد.

 

کاربردهای آجر نسوز در معماری داخلی

به گزارش گروه ساختمانی آبان، آجر به علت مقاومت و دوام بالایی که دارد علاوه بر نمای بیرونی ساختمان در طراحی و دکوراسیون داخلی از آن استفاده می شود. گرایش به فضاهایی با دیوارهای آجر امروزه هواداران زیادی دارد. علاوه بر دیوار در ساخت شومینه ها نیز از این نوع آجرها در دکوراسیون داخلی استفاده می شود.دیوار یک دست در فضای داخلی حس خستگی را به وجود می آورد، البته در آجرنما کردن فضای داخلی باید به هماهنگ بودن با طراحی و دکوراسیون داخلی اهمیت زیادی داد.

مزایای آجر نما در طراحی داخلی:

  1. داشتن رنگ ثابت و عدم تغییر رنگ در برابر عوامل مختلف
  2. سازگار با محیط و ایجاد تنوع
  3. نسوز بودن و عایق نسوز
  4. عدم لغزندگی در دراز مدت
  5. ماندگاری بالا و با دوام
  6. دارای مقاومت در مقابل جذب آب
  7. عایق صوتی و حرارتی
  8. تنوع در رنگ و ترکیبات رنگی
  9. خاص و چشم نواز
  10. ضد سایش بودن در مقابل خراشیدگی و ضربات

معایب استفاده از آجر نما یا نسوز:

  1. جذب گرد و غبار
  2. عدم امکان نصب تابلو
  3. جذب رطوبت
  4. وزن زیاد

انواع آجر های نما:

آجر های نما با توجه به موادی که در ساخت آن به کار می رود دارای انواع مختلفی می باشد که عبارتند از:

1. آجر قلیایی نسوز:

در ساخت و فراوری آجر نسوز قلیایی مواد اولیه آن عبارتند از: سیلیسیم دی اکسید و اکسید منیزیم استفاده می شود. اما در شرایط خاص به منظور افزایش توان حرارتی آجر می توان به آن اکسید آهن و اکسید کروم اضافه کرد. از این آجر در کوره های دایره ای فراوری سیمان، پوشش دیواره کوره های باز فولادسازی، بالای کوره های ذوب شیشه و صنایع فلزات غیر آهنی و … استفاده می شود.

2. آجر آلومینیومی نسوز:

در فراوری آجر نسوز آلومینیومی درصد بالایی از آلومین یا اکسید آلومینیوم استفاده می شود. این آجر در دمای 1200 الی 1800 پخت می شود و به علت دارا بودن مقاومت بسیار بالا، در پوشش دیواره داخلی کوره های ذوب فولاد، کوره های شیشه و کوره های سیمان کاربرد دارد.

3. آجر نسوز سیلیسی:

ماده اصلی تشکیل دهنده این نوع آجر، خاک سیلیسی است. این خاک از سیلیسیم دی اکسید، اکسید آهن، دی اکسید تیتانیوم، سدیم اکسید، پتاسیم اکسید و آلومینیوم اکسید تشکیل شده و از رسانایی گرمایی بسیار بالا و مقاومت در برابر نفوذ گازها برخوردار می باشد. اجر نسوز سیلیسی در کوره های گازسوز فراوری کک، کوره های فولادسازی، کوره های سرامیک سازی و کارخانه های فراوری شیشه کاربرد دارد.

4. آجر ویژه نسوز:

آجر ویژه نسوز از مواد اولیه فلزات واسطه و در انواع آجر نسوز اکسید کروم کوفرایندوم، آجر نسوز زیرکونیوم و آجر نسوز اکسید کرومیت فراوری و مورد استفاده قرار می گیرد.

5. آجر نسوز اکسید کروم کوفرایندوم:

حدود 95 درصد این نوع آجر را اکسید آلومینیوم و 5 درصد به جای مانده را اکسید کروم تشکیل می دهد. از آجر نسوز اکسید کروم کوفرایندوم در داخل کوره بلند ذوب آهن استفاده می شود.

6. آجر نسوز صنعتی:

آجر صنعتی نسوز به آجرهایی گفته می شود که دارای شکل معینی هستند. این گونه آجرها با نام آجر کوره نیز شناخته می شوند. این گونه آجرها از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته تقسیم بندی می شوند. یک نمونه از این آجرها دارای ابعاد و شکل استاندارد می باشند.

این گونه آجرها مورد تایید بیشتر فراوریکنندگان بوده و بیشتر آن ها از این ابعاد برای فراوری آجر استفاده می کنند. نمونه ای دیگر از آجرهای صنعتی، آجرهایی هستند که دارای شکل خاصی می باشند. این گونه آجرها با استفاده از ماشین پرس فراوری می شوند. بعضی دیگر نیز با استفاده از قالب گیری دستی فراوری می شوند.

آجر در سبک مدرن:

در حال حاضر بسیاری از افراد، اجرهای نسوز را به عنوان یک راه چاره مؤثر و ماندگار برای دکوراسیون داخلی ساختمان های خود یافته اند، و ترجیح می دهند هنگامی که منازل و ساختمان های خود را تعمیر می کنند، از آجر ها به عنوان جایگزین استفاده کنند. دیوارهای آجر نما واقعا شگفت انگیز هستند، و جلوه بی نظیری به فضای داخلی بناها می بخشند. مهم نیست که تصمیم بگیرید اتاق خواب، حمام یا اتاق نشیمن خود را با استفاده از آجر نسوز طراحی کنید، همه افراد با نگاه کردن به این دیوارهای آجری شگفت زده می شوند. هر زمان که معماران و صاحب خانه ها دست به ساختن دیوارهای زیبا، مجذوب کننده و منحصر به فرد بزنند، از آجرهای نما استفاده می کنند.

موارد استفاده از آجر های نما در دکوراسیون داخلی:

در این نوع بازرسی که مانند جزئیات و سیستم های بنا مورد مطالعه قرار می گیرد و عیوب احتمالی در مراحل ابتدایی شناسایی می شوند. این نوع بازرسی با تشخیص به موقع عیوب احتمالی از توسعه آن جلوگیری می کند و مانع از افزایش هزینه های مالکان می شود.

این نوع از آجر در رنگ ها و ترکیبات تازه و بعلاوه ابعاد متنوع این امکان را به شما می دهد که نمای داخلی ساختمان خود را به برترین شکل تزئین کنید.

آجر های نما یا نسوز در هر نمایی که استفاده شوند توجه زیادی را به خود جلب می کنند، بنابراین می توانید ترکیبات چشم نواز آن را در هر بخشی از منزل یا فضای داخلی ساختمان خود به کار ببرید.چند نمونه برای تصویر سازی بهتر:

  1. شومینه
  2. پشت قفسه
  3. ایجاد فضای قدیمی
  4. آشپزخانه
  5. اتاق خواب

کاربرد آجر نسوز در ساختمان های غیر مسکونی:

این نوع بازرسی، به عنوان ابزاری جهت فروش بهتر و گران ترِ ملک به آن ها یاری می کند. به علاوه با شناسایی به موقعِ عیوب احتمالی، از توسعه هزینه ها پیشگیری می کند.

این نوع از آجر ها دارای زیبایی خیره کننده ای که به نمای خارجی ساختمان ها می بخشند به همین علت در نمای داخلی نیز به کار می فرایند.چند نمونه برای تصویر سازی بهتر:

  1. رستوران ها
  2. کافی شاپ ها
  3. عبادتگاه
  4. شرکت ها
  5. مغازه ها
  6. مدارس

رنگ بندی آجر نما:

آجر نسوز نما با ویژگی های بسیار کاربرد زیادی در صنایع و نماسازی ساختمان ها پیدا نموده اند. با توجه به سلایق مشتریان و احتیاج آن ها به تنوع این محصول در رنگ های مختلفی طراحی و فراوری و به بازار عرضه می شود. آجر های نسوز نما تحت تاثیر حرارت سیستم کوره رنگ بندی می شوند به این صورت که آجرهای نسوز نمایی که به مرکز حرارت کوره نزدیک شوند رنگ تیره تری می گیرند و آجر های دور شده از مرکز رنگ های روشن تری دارند.

آجر نما استفاده فراوانی در ساخت و سازهای امروزی دارند. از جمله رنگ های رایج در آجر نما می توان به زرد کلاسیک، نارنجی، آبی، قهوه ای، کرم، قرمز، خاکستری، طوسی، مشکی و… با طرح های برجسته و ساده اشاره نمود. این آجر ها با ضخامت های بسیار کم به بازار مصرف عرضه می شوند. ابعاد و مقدار های آجر های نما با ضخامت 2/5 سانتی متر و در ابعاد 5/5×20،5/5×24،5/5×26، 7/5×25،5/7×32 سانتی متر است.



به "کاربردهای آجر نسوز در معماری داخلی" امتیاز دهید

3 کاربر به "کاربردهای آجر نسوز در معماری داخلی" امتیاز داده اند | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربردهای آجر نسوز در معماری داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252