پلاستر چیست و چه کاربردی دارد؟

بازسازی ساختمان ریزه کاری های فراوانی دارد. با دقت کردن در انتخاب مصالح مورد استفاده و کمک گرفتن از افراد حرفه ای در انجام بازسازی، شما می توانید به نتیجه دلخواهتان برسید. یکی از کارهای مهم در بازسازی ساختمان توجه به پوشش داخلی و بیرونی دیوارها است.

پلاستر چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، پلاستر نوعی لایه پوششی است که در زمان بازسازی ساختمان به دیوار، ستون، سقف و کف اضافه می شود. در واقع پلاستر لایه ای اضافه است که به جهت محافظت بیشتر به تمام دیوارها در یک ساختمان اضافه می شود.

هدف اصلی استفاده از پلاستر در بازسازی ساختمان محافظت است. ترکیبات پلاستر بسته به هدف و کاربرد آن متفاوت هستند، به بیان دیگر ترکیبات آن بسته به جایی که در آن استفاده می شود تفاوت دارد. انواع پلاستر شامل پلاستر پایه گچی، پلاستر پایه سیمانی و پلاستر پایه آهکی هستند.

در بازسازی ساختمان و برای پوشش دیوارهای داخلی از پلاستر پایه گچی استفاده می شود. پلاستر گچی زیبایی به ساختمان می دهد و مقاومت آن در برابر سرما و گرما بالا است. گچ به شکل یک پودر خشک تولید می شود و با آب مخلوط می شود تا خمیر به وجود آمده بلافاصله قابل استفاده باشد.

واکنش گچ با آب گرما را از طریق کریستالی شدن آزاد می کند و گچ هیدراته آن را سخت می کند. در گذشته در زمان بازسازی ساختمان پلاستر و پوشش گچی یکی از لایه های پوششی اصلی بوده است. برای صاف کردن سطوح نمای داخلی هم از پلاستر گچی استفاده می شود.

پلاستر سیمانی عموما برای دیوارهای خارجی ساختمان استفاده می شود. پلاستر سیمانی از نفوذ رطوبت و تاثیر عوامل محیطی بر روی بدنه سازه جلوگیری می کند. پلاستر سیمانی در واقع مخلوطی است از سیمان و ماسه تمیز شسته شده با آب که پس از کروم بندی دیوارها به شکل پاششی یا پرتابی روی دیوارهای سفالی یا آجری و یا سطوح مش بندی شده قرار داده می شود.

پلاستر پایه سیمانی، علاوه بر داشتن مزایایی مانند پوشاندن حفره های موجود در دیوارها و ایجاد استحکام مناسب، به عنوان پوششی مطلوب و قابل قبول به جای پلاستر پایه گچی در محیط های مرطوب هم استفاده می شود. با تغییر در نوع سیمان و یا افزودن برخی مواد دیگر می توان در خواص مورد نیاز این پلاستر تغییر ایجاد کرد.



به "پلاستر چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز دهید

49 کاربر به "پلاستر چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز داده اند | 3.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلاستر چیست و چه کاربردی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252