پوکه معدنی چیست و چه کاربردهایی در نعت ساختمان دارد؟

شاید امروزه کمتر کسی پیدا گردد که نام پوکه معدنی را نشنیده باشد و از کاربردهایی که دارد بی اطلاع باشد! پوکه معدنی از جمله سنگ های آتشفشانی است که در اثر فعالیت های آتشفشانی به وجود می آید. از نظر علمی نام پومیس یا پامیس (Pumice) را بر روی این سنگ نهاده اند. از جمله مواد معدنی موجود در این سنگ می توان به آهن، آلومنیوم، منیزیم، کلسیم و سدیم اشاره نمود، البته باید ذکر کرد که این مواد معدنی به صورت اکسید درون این سنگ یافت می شوند.

پوکه معدنی چیست و چه کاربردهایی در نعت ساختمان دارد؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، وزن مخصوص آن کمتر از 1 است و روی آب شناور می ماند. با استفاده از پوکه ها در وزن ساختمان، تا یک سوم کم و در برابر زلزله مقاوم تر می شود. این مواد بعلاوه در صنایع عایق سازی کاربرد دارند و برای متخلخل کردن خاک هم آن را به خاک می افزایند.

پوکه معدنی حاصل از فعالیتهای آتشفشانی است. مزیت عمده پوکه نسبت به مصالح ساختمانی مشابه از قبیل شن و ماسه، وزن بسیار کم، دارا بودن درجه سختی بالا و هم تخلخل بالای آن است. این نوع پوکه دارای دانه بندی های متفاوت از ذرات غباری تا قطعات عظیم با قطر بیش از 100 میلیمتر است. هر یک از مقدار های پوکه برای مصارف خاصی کاربرد دارند.

پوکه معدنی چگونه تشکیل می شود؟

به طور کلی در لایه های زیرین پوسته زمین، سنگ ها بر اثر وجود حرارت بالا ذوب می شوند و ماگما را تشکیل می دهند. این ماگماها علاوه بر اینکه مواد معدنی که درون سنگ ها هستند را دارند؛ مقدار زیادی از گازهای دی اکسید کربن، بخار آب و دی اکسید گوگرد را هم درون خود محبوس می نمایند. با توجه به اینکه چگالی این ماگما نسبت به سنگ های موجود در کوه کمتر است، به سمت بالا و دهانه آتشفشان حرکت می نمایند. هنگام انفجار کوه آتشفشانی و خروج مواد مذاب از دهانه کوه، بر اثر قرار گرفتن در مجاورت هوای سرد می شوند و به سرعت دمای مواد مذاب کاهش می یابد. رفته رفته این مواد، حالت جامد به خود می گیرند. از سوی دیگر با سرد شدن این مواد گازهای به دام افتاده درون آنها خارج شده و سبب ایجاد حفره در سنگ می شود. به این سنگ های به جا مانده که بافت اسفنجی یا حفره مانند دارند پوکه معدنی می گویند.

چرا پوکه معدنی بافت اسفنجی دارد؟

شاید کنجکاو باشید بدانید که دلیل وجود بافت اسفنجی در پوکه معدنی چه چیزی است؟ از آنجایی که پوکه معدنی حاصل فعالیت های آتشفشانی است، پس از خروج این مواد گداخته و داغ از دهانه آتشفشان و قرار گرفتن در مجاورت هوای خنک گازهایی که درون این مواد محبوس شده اند خارج می شوند و حفره هایی را ایجاد می نمایند. این حفره ها بر سطح پوکه معدنی باقی می مانند و پس از سرد سدن پوکه معدنی بافتی اسفنجی به خود می گیرد. البته باید ذکر کنیم که این بافت اسفنجی تنها بر ظاهر پوکه معدنی تاثیر نمی گذارد بلکه سبب ایجاد ویژگی های شگفت انگیزی در پوکه معدنی می شود که با یکدیگر آنها را آنالیز می نماییم.

مزایای استفاده از پوکه در ساختمان:

  1. عایق حرارتی
  2. عایق صوتی
  3. عایق برودت و سرما
  4. سبک وزن بودن
  5. استحکام قوی و زیاد در کنار مصالح دیگر
  6. از نفوذ هرگونه قارچ و کپک و…. جلوگیری میکند
  7. عایق ضد حریق و انفجار

از این پوکه های برای ساختن بتن های پیش ساخته، ملات ها، فرآوردهای قیری، و کشاورزی استفاده می شود.

پوکه فعالیت حاصل آتشفشان های اطراف شهرستان قروه می باشد که با ایجاد شرایط خاص به وسیله طبیعت در این شهرستان باعث ایجاد پوکه معدنی با بالاترین درجه کیفیت نسبت به سایر پوکه معدنی های سراسر ایران میشود. با استفاده از پوکه های قروه در سازه ها میتوانید وزن سازه را بسیار کم و مقاومت سازه را به شدت بالا برد.

انواع پوکه قروه:

1-سنگ پوکه ماسه ای قروه:

پوکه های ماسه ای یکی که سایز آن بین 0 الی 5 میلیمتر است.

2- سنگ پوکه عدسی قروه:

پوکه های عدسی که سایز آن بین 3 الی 7 میلیمتر است.

3- سنگ پوکه نخودی:

پوکه نخودی که سایز آن بین 5 الی 12 میلیمتر است.

4- سنگ پوکه فندوقی قروه:

پوکه فندقی یکی از انواع پوکه معدنی قروه است که سایز آن بین 10 الی 20 میلیمتر است.

5- سنگ پوکه بادامی قروه:

پوکه بادامی یکی از انواع پوکه معدنی قروه است که سایز آن بین 18 الی 26 میلیمتر است.

کاربرد پوکه معدنی در صنعت ساختمان

  1. پانل های سقفی
  2. آجر های سبک و مصالح سبز
  3. در فراوری پنل ها و بلوک های سیمانی پیش ساخته
  4. مصالح تزئینی و دکوراتیو ساختمان
  5. شیب بندی کف ساختمان و بام
  6. استفاده در استخر سازی ساختمان ها

تفاوت فوم بتن و پوکه معدنی:

فوم بتن:

در انواعی از فوم بتن ها از پوکه هم استفاده می شود و از ویژگی های منحصر بفرد پوکه بهره مند می شود اما در کل پوکه معدنی دارای وزن کمتر مقاومت بیشتری نسبت به فوم بتن دارد و بعلاوه از نظر مالی قیمت پوکه از فوم بتن بسیار ارزان می باشد.

پوکه معدنی:

این نوع مصالح بسیار متداول در صنعت ساختمان می باشد. که علاوه بر مقاومت، دارای هزینه کمتر نسبت به انواع دیگر می باشد.دارای حفره های فراوان بوده که در نتیجه حجمی با وزن بسیار کم نسبت به سنگ معمولی دارا می باشد.دارای حفره های فراوان بوده که در نتیجه حجمی با وزن بسیار کم نسبت به سنگ معمولی دارا می باشد. مصالح را خرد نموده به صورت درشت دانه و با رعایت ریزدانه و با اضافه کردن سیمان و آب در شیب سازی مورد استفاده می باشد.



به "پوکه معدنی چیست و چه کاربردهایی در نعت ساختمان دارد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "پوکه معدنی چیست و چه کاربردهایی در نعت ساختمان دارد؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوکه معدنی چیست و چه کاربردهایی در نعت ساختمان دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252