چگونه گچ دیوار را ترمیم کنیم؟

گچ معمول ترین پوشش برای دیوارهای داخل ساختمان است. یکی از خصوصیات عالی این پوشش امکان ترمیم آن در ابعاد کوچک و با هزینه پایین است. در ادامه دلایل تخریب گچ و راه های ترمیم آن را برای بازسازی ساختمان بررسی می کنیم.

چگونه گچ دیوار را ترمیم کنیم؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، ابتدا برای گرفتن تصمیم های بهتر در زمان بازسازی ساختمان، لازم است بدانید که چرا دیوار را گچ کاری می کنند؟ برای پنهان کردن تاسیسات ساختمان مانند لوله های آب و گاز و سیم های برق، دیوارها را گچ کاری می کنند تا در جای خود ثابت بمانند و به راحتی آسیب نبینند. همچنین برای آماده کردن دیوار برای لایه نهایی مانند رنگ یا کاغذ دیواری، برای آن که سطح صاف تری نسبت به سطح آجری داشته باشیم، دیوار را گچ کاری می کنیم.

اما سوال این است که چرا گچ دیوار می ریزد؟ ریختن گچ دیوار علت های گوناگونی می تواند داشته باشد. یکی از علت های معمول ریختن گچ، ترکیدن لوله آب یا فاضلاب در دیوار و نشت آب و رطوبت است. البته در مناطق بارانی و با محیط شرجی، ممکن است تخریب گچ دیوار به این علت باشد که دیوار را به اندازه کافی عایق کاری نکرده باشید.

در زمان بازسازی ساختمان و در اولین مرحله برای ترمیم گچ تخریب شده دیوار، باید علت آن را پیدا کنید. بعد از بر طرف کردن علت، مرحله ترمیم را شروع کنید. میزان غلظت گچ بستگی به نوع کارتان دارد؛ در نتیجه سعی کنید که گچ خشک بخرید تا میزان غلظت آن را خودتان مشخص کنید.

در مرحله اول باید قسمت تخریب شده را از دیوار جدا کنید. این کار را می توان با استفاده از یک تیغ یا کاردک مخصوص انجام داد. در این مرحله دیوار باید کاملا از ناهمواری ها صاف شود تا سطحی کاملا یکدست درست شود. برای اطمینان بیشتر می توانید از سمباده استفاده کنید.

در مرحله دوم شما پس از خالی کردن دیوار از آسیب‌ها و ناهمواری‌ها، باید آن را با گچ پر کنید. مواد گچ را داخل ظرفی مناسب بریزید و با آب مخلوط کنید. بعضی مواقع لازم است که قسمت خالی دیوار چند بار گچ کاری شود. پس در زمان بازسازی ساختمان خود باید اجازه دهید که گچ اولیه تا حدودی خشک شود. این کار کمک می کند تا متوجه شوید گچ کاری را تا چند لایه باید انجام دهید تا دیوار یک دستی داشته باشید. این مرحله نیاز به صبر و حوصله دارد و نتیجه آن کاملا به زمانی دارد که برای آن صرف می کنید.

در مرحله آخر پس از اتمام کار گچ کاری، باید اطمینان حاصل کنید که دیوار دچار ناهمواری نشده باشد. می توانید این کار را با لمس کردن دیوار انجام دهید. چنانچه دیوار شیب داشت، با بتونه کاری شیب را از بین ببرید. در آخر پس از خشک شدن بتونه، می توانید مرحله رنگ کاری را شروع کنید و کار بازسازی ساختمان خود در این بخش را به پایان ببرید.

دلیل ترک خوردن گچ دیوار چیست؟

ترک ها به دلایل مختلف ایجاد می شوند، بسیاری از آن ها به دلیل واکنش های طبیعی ترکیبات گچ و مصالح ساختمانی بوجود می آیند. تغییرات آب و هوایی و دمایی، نشست ساختمان، ساخت و ساز ساختمان های مجاور، نزدیکی به ریل راه آهن و قرار گرفتن در میدان موج انفجار همه در ترک خوردگی گچ نقش دارند.

اغلب اوقات ترک خوردن گچ در اثر این چند دلیل اتفاق می افتد.

  1. نسبت وزنی غلط گچ و آب در تهیه ملات
  2. نشست ساختمان
  3. گچ کاری غیر اصولی در یک مرحله بدون لحاظ کردن زمان کافی برای خشک شدن لایه های زیرین
  4. استفاده از گچ نامرغوب
  5. گودبرداری ساختمان های مجاور
  6. خالی از سکنه بودن و بدون حرارت ماندن خانه در طول زمستان در منطقه ها سردسیری
  7. ترک خوردن دیوار پشت بخاری

بهتر است با یاد گرفتن روش ترمیم ترک گچ دیوار جلوی وارد شدن آسیب های جدی به گچ کاری آپارتمان خود را بگیرید. اگر به نکاتی که در ادامه گفته خواهد شد عمل کنید و این کار را به درستی انجام دهید، نتایج طولانی مدت یا حتی دائمی خواهید گرفت. به جای حل پایه ای مشکل در پی برطرف سریع آن با اقداماتی مثل نقاشی و رنگ آمیزی مجدد نباشید؛ چون احتمالاً ترک خیلی زود دوباره برمی شود.

البته نباید فراموش کنید که روش ترمیم ترک گچ دیوار که به شما یاد خواهیم داد برای برطرف ترک های نازک و میانه است و در مواردی که ترک دیوار بزرگ است حتماً باید از گچ کار حرفه ای یاری بگیرید. چون ممکن است بنای ساختمان شما ایمن نباشد و به چیزی بیش از بازسازی گچ کاری احتیاج داشته باشد.

روش ترمیم ترک گچ دیوار در 8 مرحله

به ندرت می توان خانه ای را پیدا کرد که چند سال از ساخت یا بازسازی آن گذشته باشد و حداقل در یک نقطه از آن گچ ترک خورده و لایه لایه شده دیده نشود. ترمیم گچ کاری مهم است چون در صورت عدم مراقبت، ترک خوردگی می تواند جدی شود و منجر به آسیب بیشتر دیوار شود.

1. ابتدا کمی از گچ اطراف ترک را بردارید

قبل از آغاز شرح گام اول باید بدانید گام صفر در ترمیم ترک گچ دیوار این است که قبل از تراشیدن گچ برای تست میزان استقامت دیوار آسیب دیده به آرامی روی گچ های اطراف ترک را فشار دهید تا آن را آزمایش کنید. اگر بستر ضعیف و سست باشد حتماً باید تثبیت شود. با فرض اینکه بستر ترک دیوار پایدار و مقاوم است این روش بسیار موثر است.

گام اول: اقدام به تراشیدن کنید و برای برش در امتداد لبه های ترک، از چاقو یا ابزار تیز مخصوص این کار بهره ببرید. ترک را کمی باز نموده و گچ سست را از بین ببرید. اگرچه ممکن است بازکردن ترک و بزرگ کردن آن ترسناک به نظر بیاید و با خود فکر کنید نه تنها ظاهر دیوار را بهتر نکردید حتی بدتر هم شده! اما نگران نباشید. باید این کار را انجام دهید تا سطح چسبندگی گچ را به دیوار افزایش دهید. البته در تراشیدن افراط نکنید. با حرکت ملایم دست و آهسته پیش بروید. در سرانجام با استفاده از جاروبرقی محل را تمیز کنید.

2. نوار درزگیر گچ را بچسبانید

نوار درزگیر گچ را به میزان مورد احتیاج میزان گرفته و برش دهید تا متناسب با میزان ترک باشد. گچ روی دیوار سریع خشک می شود آماده کردن نوار باعث می شود این کار سریع تر انجام شود و از ایجاد چین و چروک یا برآمدگی جلوگیری شود. برای برش نوار از قیچی یا چاقوی ابزار بهره ببرید و با دست آن را پاره نکنید چون باعث ایجاد لبه نامناسب می شود.

3. ملات گچ را روی دیوار بکشید

ملات گچ را آماده کنید. یک لایه نازک از مواد را با ماله روی ترک صاف کنید. (برای آشنایی با ابزار مورد احتیاج در گچ کاری کلیک کنید) و روی ناحیه ای کمی بزرگ تر از نوار درزگیر را گچ بزنید. بلافاصله مرحله بعدی را اجرا کنید زیرا گچ به سرعت خشک می شود.

4. نوار را به ترک بچسبانید

نوار را با دست بر روی گل بگذارید، سپس با یاری ابزار صاف کنید. هدف این است که نوار صاف شود بنابراین از تماس کامل نوار با ملات، بدون چین و چروک بودن و عدم وجود حباب هوا اطمینان حاصل کنید. مراقب باشید زیاد نوار را نکشید و پاره اش نکنید. سپس بگذارید کاملاً خشک شود.

5. روش ترمیم ترک گچ دیوار: گچ کاری دوباره

با استفاده از ماله یک لایه گچ روی نوار چسب اضافه کنید و تا لبه های نوار آن را توسعه دهید. گچ را صاف کنید تا با سطوح اطراف دیوار هم سطح شود. بگذارید کاملاً خشک شود.

6. سمباده بکشید

گام ششم روش ترمیم ترک گچ دیوار سمباده کاری است. برای صاف کردن برجستگی ها از سمباده بهره ببرید. دقت کنید آنقدر سمباده نزنید که نوار درزگیر را پاره کند.

7. استفاده از یک لایه گچ کاری اضافی (اختیاری)

یک بار دیگر قسمت مورد نظر را گچ کاری کنید و حتی در لبه ها کمی جلوتر بروید. این یک مرحله اختیاری است که به ترمیم طبیعی ترک دیوار یاری می نماید. فقط دقت کنید که اگر دیوار ساده نبوده و دارای بافتی طرح دار باشد نباید زیاد از ناحیه ترک پیشروی کنید چون متناسب کردن ظاهر آن با سایر نواحی سخت است.

8. منطقه گچ کاری شده را تمیز کنید

آخرین گام در روش ترمیم ترک گچ دیوار تمیز کاری است. منطقه ترمیم شده و اطراف آن را با جاروبرقی تمیز نموده و آن را با یک پارچه خشک پاک کنید.



به "چگونه گچ دیوار را ترمیم کنیم؟" امتیاز دهید

15 کاربر به "چگونه گچ دیوار را ترمیم کنیم؟" امتیاز داده اند | 3.9 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه گچ دیوار را ترمیم کنیم؟"

1 دیدگاه

سعید 23 آبان 1399

من خریدار کرم ترمیم کننده گچ دیوار هستم لطفن قیمت را بفرمایید

پاسخ به سعید
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252