چرا کاشی ترک میخورد و روش ترمیم آن

شاید در حین کار و یا بعد از نصب متوجه ترک خوردن کاشی ها شده باشید اما دلیل آن چیست؟

چرا کاشی ترک میخورد و روش ترمیم آن

به گزارش گروه ساختمانی آبان، کاشی کفپوشی مناسب از نظر دوام و زیبایی است و در بین مردم بسیار محبوب است. با این حال، مانند هر کفپوش دیگری تا حدی می تواند مقاومت از خود نشان دهد و ممکن است ترک بخورد. حتماً اول به فکر تشخیص علت باشید. نباید بدون حل پایه ای مشکل به فکر تعویض یا ترمیم کاشی ترک خورده بیوفتید. چون هر اقدامی کنید ممکن است موقتی باشد و ترک های دوست نداشتنی! دوباره برگردند.

علل ترک خوردن کاشی دیوار و سرامیک

ترک خوردن کاشی به علت ضربه شدید

اگر ترک روی کاشی در یک منطقه خاص باشد و یا قسمتی از کاشی کنده شده باشد به احتمال زیاد علت ترک خوردن کاشی برخورد جسمی تیز یا سنگین و ضربه شدید ناشی از آن بوده است. این مورد در آشپزخانه ها به علت سقوط اجسام سنگینی مثل قوطی کنسرو، قابلمه و ماهی تابه و یا وسایل نوک تیز مثل چاقو بسیار اتفاق می افتد.

قسمت جلویی درب های خانه از جمله درب ورودی، درب های اتاق خواب و سرویس بهداشتی هم از جمله نقاطی هستند که در معرض این نوع شکستگی قرار دارند. با استفاده از قالیچه و پادری تا حد زیادی می توان از آسیب به کاشی در این نواحی جلوگیری کرد. اگر زیرسازی کاشی مناسب نباشد و پستی و بلندی یا حفره هوا زیر آن وجود داشته باشد کاشی در معرض خطر ترک خوردن قرار می گیرد. کافی است کمی به آن فشار وارد گردد یا سرد و گرم گردد. چسب و ملات کم باعث می گردد چنین مشکلاتی بوجود بیاید.

ترک خوردن کاشی زیر بار سنگین

آیا وزن اجسام سنگینی مثل یخچال، لباسشویی، کمد یا مبل می تواند باعث ترک خوردگی کاشی گردد؟ در شرایط ایده آل نباید این اتفاق بیوفتد چون فراوری نمایندگان کاشی و سرامیک موظفند تست های مربوط به استحکام محصولات را مرتباً انجام دهند تا محصولشان استاندارد باشد. اما ممکن است ایرادی در فرآیند ساخت بوجود آمده باشد و یا حتی کاشی بی نقص باشد اما کاشی کار کارش را درست انجام نداده باشد و وزن زیاد باعث ترک خوردن آن گردد. یخچال های ساید بای ساید وزنی بالغ بر 150 کیلوگرم دارند و برخی بوفه های بزرگ حتی سنگین تر از این هم هستند و با توجه به سطح مقطع کوچک پایه های کمد فشار خیلی زیادی در واحد سطح به مقطع کاشی وارد می گردد. قبل از ترمیم ترک کاشی به این فکر کنید که چطور می توامید فشار وارد بر واحد سطح کاشی را در آن نقطه کاهش دهید.

کاشی های منزلتان غیر استاندارد هستند

متاسفانه بدترین حالتی که می تواند وجود داشته باشد این که سازنده و یا بازسازی نماینده خانه شما از محصول غیر استاندارد استفاده نموده که به راحتی ترک می خورد و می شکند. تمام کاشی های مقرون به صرفه قیمت و بی کیفیت موجود در بازار بعد از گذشت مدتی با چنین مشکلاتی روبرو می شوند. چون هم مواد اولیه خوبی ندارند و هم در کوره به درجه حرارت مناسب نرسیده اند. معمولاً خانم ها دائماً از لک شدن و خوب تمیز نشدن این کاشی ها گلایه دارند و چون لکه ها از بین نمی فرایند و ظاهر خوبی ندارند از شویندها و پاک نماینده های قوی استفاده می نمایند که شرایط را بدتر می نماید.

اگر انجام کار بازسازی منزل خود را به افراد مطمئن و تائید شده بسپارید چنین مشکلاتی هرگز برایتان پیش نخواهد آمد. مهارت و تعهد اخلاقی و کاری کاشی کارهای خبرنگاران تضمین خوبی برای ارائه خدمات با کیفیت است.

علت ترک خوردن کاشی و سرامیک: نشست ساختمان

نشست ساختمان هم می تواند باعث ترک خوردن کاشی گردد. این ترک ها معمولاً بزرگ و گسترده هستند و به راحتی می توان آن ها را تشخیص داد.

تغییر دمای کاشی

وقتی کاشی بیش از حد سرد و گرم گردد حتی اگر جنسش عالی باشد باز هم بعد از مدتی ترک خواهد خورد. کاشی هایی که در مجاورت لوله های تاسیسات آب گرم قراردارند یا پشت لوله بخاری قرار می گیرند در معرض آسیب هستند. اگر کاشی در هوای آزاد نصب گردد در طول زمستان ممکن است ترک بخورد. تنها راه مبارزه با این مشکل این است که کاشی مرغوب خریداری کنید و حتما یک کاشی کار ماهر کار نصب را انجام دهد.

اگر ممکن است منبع حرارت را از کاشی دور کنید و اگر این کار شدنی نیست سعی کنید از کاشی محافظت کنید. برای مثال بین لوله بخاری و دیوار کمی فاصله ایجاد کنید و یا قطعه ای که عایق حرارت بوده و نسوز باشد بین آن ها قرار دهید. لوله کشی های توکار هم اگر اصولی انجام نشده باشد می تواند باعث ترک خوردن کاشی گردد. در محل هایی که لوله آب گرم عبور می نماید باید حتماً از پشم شیشه استفاده گردد. اگر اندازه دوغاب پشت کاشی کافی نباشد انبساط و انقباض لوله توکار به کاشی منتقل شده و به آن آسیب می زند.

شرایط طبیعی ساختمان علت ترک خوردن کاشی!

شرایط طبیعی ساختمان مثل نفوذ رطوبت در آن یا افزایش سن بنا و کاشی می تواند باعث ترک رطوبتی کاشی گردد. اگر کاشی ها روی پاسیوی شما قرار دارند، علت اصلی ترک کاشی دیوار و کف می تواند چرخه طبیعی خیس شدن و یخ زدن در زمستان باشد. تغییرات دمایی و انبساط حجمی آب وقتی تبدیل به یخ می گردد هر دو در ایجاد این ترک رطوبتی موثرند.

علت ترک خوردن دوغاب

در تهیه دوغاب یکی از برترین مواد برای ترکیب با سیمان سفید، خاک سنگ سفید است. اگر در دوغاب خود از خاک سنگ بهره ببرید محال است ترک خورده و بشکند. فرمول ساخت دوغاب بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر در ساخت دوغاب از آب یا مواد افزودنی بیش از حد استفاده گردد؛ پس از خشک شدن کامل دوغاب حفره هوا و ترک در آن ایجاد می گردد.

روش ترمیم و تعویض کاشی شکسته

بعد از پیدا کردن علت ترک خوردن کاشی دیوار نوبت به آموزش تعمیر کاشی می رسد. در مواقعی که مقدار ترک خوردگی حداقل باشد یا فقط در تعداد کمی از کاشی ها اتفاق افتاده باشد و یا جایی باشد که توی چشم نیست و ظاهر خانه را بهم نمی ریزد؛ ساده ترین و مقرون به صرفه ترین روش تعمیر کاشی کاری استفاده از چسب های مخصوص این کار است که در بازار موجود است. اما اگر ناحیه آسیب دیده بزرگ است یا نمای داخل خانه را خراب نموده؛ باید از کاشی کار یاری بخواهید تا کاشی های خراب را عوض کند.

یکی از دشوارترین موارد در ترمیم و تعویض کاشی شکسته یافتن نمونه مشابه و تطبیق دادن با سایر کاشی هاست. بیشتر فراورینمایندگان پس از مدتی دیگر طرح های قدیمی را فراوری نمی نمایند و گاهی نمی توانید آن را در بازار پیدا کنید. قبل از اینکه به بازار بروید، سری به انباری بزنید. ممکن است تعدادی کاشی از قبل آنجا مانده باشد و با پیدا کردنش حسابی راضی شوید.

علاوه بر مشکل کاشی، باید رنگ دوغاب را هم مطابقت دهید تا تعمیرات تا آنجا که ممکن است تمیز و طبیعی باشد. اگر انجام کار تعویض را به فردی خبره بسپارید می توانید آسوده خاطر باشید که نتیجه کار رضایت بخش خواهد بود.



به "چرا کاشی ترک میخورد و روش ترمیم آن" امتیاز دهید

694 کاربر به "چرا کاشی ترک میخورد و روش ترمیم آن" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کاشی ترک میخورد و روش ترمیم آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252