آسانسور در صنعت ساختمان

همگی بارها از آسانسور برای جابجایی های روزمره در آپارتمان ها استفاده نموده ایم، بیایید در موردش بیشتر بدانیم.

آسانسور در صنعت ساختمان

به گزارش گروه ساختمانی آبان، آسانسور کلمه ای فرانسوی می باشد که به معنی بالابَر برای حمل بار یا آسان بَر (برای حمل انسان به کاربرده می گردد و اتاقک متحرکی است که از طریق آن از طبقه ای به طبقات بالا فرایند یا از طبقه بالا به پایین فرود آیند.

عبارتی دیگر، یکی از تجهیزات حمل و نقل عمودی است که جابجایی مردم یا کالا بین طبقات را تسهیل می بخشد. آسانسورها عموماً به یاری موتورهای الکتریکی باعث حرکت عمودی کابین می شوند.

این موتورها با یاری کابل های کشش و سیستم متقابل وزن؛ مانند یک بالابر معمولی کار جابجایی را انجام می دهند، یا با پمپ هیدرولیک مقدار مایعات را برای بالا بردن در یک پیستون استوانه ای جک مانند تزریق و کنترل می نمایند.

انواع آسانسور:

1-مسافری:

این نوع وسیله های مسافری که وظیفه نقل و انتقال مسافران را از طبقه ای به طبقه دیگر دارند، به ذهنشان می رسد. این آسانسورها می توانند ویژگی های اضافی دیگری هم داشته باشند، از جمله: بلندگوها برای پخش موسیقی یا اعلان ها، آگهی ها و تبلیغات صوتی و تصویری، و یا صفحه نمایش تلویزیونی.

آسانسورهای سریع (یا اکسپرس) یکی از انواع محبوب در ساختمان های بلند است. آنها از طبقه همکف تا لابی برج ها حرکت نموده و از بین طبقات عبور می نمایند.

2- باربری:

این نوع آسانسورها به منظور حمل بار و کالا طراحی شده اند، این آسانسورهای بزرگ می توانند بارهای سنگین را حمل نمایند و قابلیت حمل آنها معمولا بیشتر از آسانسورهای مسافری است. بدنه داخلی بزرگ و قوی آسانسورهای باربری از کهنه شدن و خراب شدن آن جلوگیری نموده و بارگیری و تخلیه بار را آسان و محافظت شده می نماید.

3- مسکونی:

این نوع نسبت به آسانسورهای مسافری متداول پیچیدگی کمتری دارند. بعضی از آسانسورهای مسکونی دارای طرح های منحصر به فردی هستند که زیبایی خاصی داشته و با معماری محیط اطراف سازگار هستند. بعضی از این آسانسورها بسیار کوچک هستند و تنها می توانند با استفاده از یک سیستم بالابر پنوماتیک یک تا دو مسافر را حمل و نقل نمایند.

4- وسایل نقلیه:

این نوع آُسانسور معمولا در گاراژها یا در مراکز تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند. این آسانسورهای هیدرولیکی، دسترسی به ساختمان ها را برای رانندگان راحت تر می نمایند. بعضی از آنها حتی می توانند بچرخند، به طوری که راننده فقط به جلو حرکت کند و هرگز احتیاج نباشد دور بزند یا دنده عقب بگیرد.

5- نفربر:

یکی دیگر از انواع آسانسورها، آسانسورهای نفربر می باشد که شبیه به آسانسور های باربری هستند، زیرا از آنها برای نقل و انتقال بار هم استفاده می گردد. آسانسورهای پیاده رو معمولا بارها و مسافران را در داخل خود جای داده و آنها را به طور مستقیم از زیر زمین به پیاده رو خیابان منتقل می نمایند، یعنی آنها مستقیما رو به پیاده رو باز می شوند. این امر باعث می گردد که فرآیند بارگیری و تخلیه بار بسیار سریع و ساده انجام گردد.

طبقه بندی آسانسورها برحسب مکاهمم:

1.آسانسور هیدرولیک:

آسانسورهای هیدرولیک از طریق یک پیستون در قسمت پایین آسانسور نگه داشته شده و به بالا حرکت داده می گردد. این آسانسور ها برای ساختمان های کم ارتفاع حدود 2 تا 8 طبقه کاربرد داشته و دارای حداکثر سرعت 200 فوت در دقیقه می باشند. موتورخانه آسانسورهای هیدرولیک در پایین ترین سطح مجاور به چاله آسانسور واقع شده است.

این نوع آسانسور هیدرولیک دارای یک طناب قرقره در زیر کف چاله آسانسور می باشد که با پایین آمدن آسانسور، پیستون جمع شده را می پذیرد. در بعضی از تنظیمات این نوع آسانسور، یک پیستون تلسکوپی موجود است که فرو می ریزد و احتیاج به یک سوراخ کم عمق درزیر چاله دارد. حداکثر فاصله ای که این نوع آسانسور می تواند حرکت کند درحدود 60 فوت است.

2. آسانسورهای کششی:

انواع آسانسور های کششی از طریق طنابی که بدور یک چرخ متصل به موتور الکتریکی در بالای چاله آسانسور قرار گرفته است، حرکت داده می شوند. کاربرد این نوع از آسانسورها برای ساختمان هایی با ارتفاع میانه و بلند بوده و سرعت حرکتی بسیار بیشتر از آسانسورهای هیدرولیک دارند. وزنه تعادل در این آسانسورها باعث می گردد که آسانسور کارآمد تر از قبل باشد. آسانسورهای کششی به 3 نوع اصلی به توضیح زیرتقسیم می شوند:

2-1- آسانسورهای کششی گیربکس دار:

در این گونه از انواع آسانسور یک گیربکس متصل به موتور وجود دارد که چرخی را که طناب ها را حرکت می دهد، می چرخاند. آسانسور های کششی گیر بکس دار تا سرعت های بالاتر از 500 فوت در دقیقه می توانند حرکت نمایند.

2-2- آسانسور های کششی گیرلس:

این نوع از آسانسور ها دارای چرخی می باشند که بطور مستقیم به موتور متصل شده است. آسانسور های کششی گیرلس تا سرعت های بالاتر از 2000 فوت در دقیقه را هم می توانند طی نمایند.

2-3- آسانسور های بدون موتورخانه:

این نوع از آسانسور ها بطور معمول از نوع کششی می باشند و فاقد موتورخانه در بالای چاله می باشند. موتور در قسمت فضای بالاسری و تابلو کنترل در قسمت بالای دیوار مجاور چاله آسانسور واقع می شوند.آسانسورهای بدون موتورخانه به مرور زمان دارای محبوبیت بیشتری می شوند.اگرچه، نگهداری و ارائه خدمات برای این نوع وسیله ها به دلیل استفاده از نردبان مشکل تر می باشد.



به "آسانسور در صنعت ساختمان" امتیاز دهید

1 کاربر به "آسانسور در صنعت ساختمان" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسانسور در صنعت ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252